Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av Hewitt, fredag 20. november 2015, klokken 13:29

« forrige - neste »

Hewitt

Hei,

Teslaen er på vei og nå er det på tide å få på plass ladingen. Grunnet én garasje og to biler, har vi funnet ut at det mest praktiske er om Teslaen som kan forvarmes primært står ute. Dermed heller vi mot å legge opp et ladepunkt ute (selve ladepunktet blir stående under tak, bilens bakende med ladepluggen kan også stå under tak ved lading). Det blir 32A 1-fase. Så er mulighetene enten blå industrikontakt eller ladestasjon. Elektriker anbefalte industrikontakt da vi ikke ville få noe ekstra ut av en ladestasjon med 32A 1-fase i forhold til prisforskjellen. Men så tenker jeg jo på hvordan UMC takler å stå ute mer eller mindre hver dag, selv om den vil være beskyttet fra regn? Hvordan takler den vinteren i lengden? Nå bor vi i Sørvest, slik at -25 egentlig aldri skjer, men man kan jo ha netter med -10-15 på det verste. Har lest om masse ladeproblemer med UMC, og noe som muligens kan skyldes kulde(?), men det meste er ganske gammelt, og mye kan ha skjedd på den tiden? Noen tanker om hva som er best å gå for? Takk! :)

SunSeeker

#1
Hei og grattis med bil snart.

Mange tråder angående dette, men av egen erfaring, ville jeg satset på industrikontakten som elektriker anbefalte, for så å kjøpe en ladeboks løsning fra kirkebø her på forum. Har meget gode erfaringer med de, og de koster under det halve av andre alternativer.
UMC i kulde og regnvær er egentlig litt som lotto. Noen funker i alt slags vær, og andre tåler ikke noe...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Leif1

Ikke tenk så mye på det. Om den svikter får du ny.
(Bare ikke drukne den.)
Konvertitt fra S til X

Hewitt

Takk for svar. :)

Jeg tror jeg prøver denne løsningen, og skulle det bli for mye problemer med det så får jeg heller gå over til en ladestasjon etterhvert, da er hvert fall kablene og kursen allerede på plass. Det blir for mye kluss og stress hvis det er mye problemer med UMC/lading, hente ny flere ganger etc.

UMC-en vil alltid henge under tak og være fysisk beskyttet mot regn og vind, men håper at den klarer å motstå kulden. Anbefales det evt. å ta UMC inn hver dag når den ikke er i bruk i vintertiden, eller kan den fint henge på veggen? Og en helt annen ting, finnes det en sak man kan henge på veggen hvor pluggen som går i bilen kan settes inn, type den amerikanske (passer vel ikke til eu?)? http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/replacement-high-power-wall-connector-cable-organizer

RaBalder

Sitat fra: Hewitt på mandag 19. oktober 2015, klokken 18:30
Takk for svar. :)

Jeg tror jeg prøver denne løsningen, og skulle det bli for mye problemer med det så får jeg heller gå over til en ladestasjon etterhvert, da er hvert fall kablene og kursen allerede på plass. Det blir for mye kluss og stress hvis det er mye problemer med UMC/lading, hente ny flere ganger etc.

UMC-en vil alltid henge under tak og være fysisk beskyttet mot regn og vind, men håper at den klarer å motstå kulden. Anbefales det evt. å ta UMC inn hver dag når den ikke er i bruk i vintertiden, eller kan den fint henge på veggen? Og en helt annen ting, finnes det en sak man kan henge på veggen hvor pluggen som går i bilen kan settes inn, type den amerikanske (passer vel ikke til eu?)? http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/replacement-high-power-wall-connector-cable-organizer

Først av alt, umc skal fungere. Det må Tesla få på plass. Men som du selv sier, det kan bli mange turer til Tesla. Og også bekymringer for om lading fungerer gjennom hele vinteren og kanskje spesielt når det er kaldt.

En ladestasjon som du plugger i blå kontakt og med fast kabel koster ikke så mange tusen. Og den fjerner sansynligvis alt av ladebekymringer. Du må selv avgjøre hvor mye det er verd.


Når jeg fikk hentet ut min bil, så hadde jeg drøssevis av ladefeil allerede første kvelden. Hadde lite strøm igjen på batteriet når jeg kom hjem og hadde konstant problemer i de første 5 dagene med å få ladet. Ladeproblemer er ikke noe gøy.

Muffinman

#5
Sitat fra: Hewitt på mandag 19. oktober 2015, klokken 18:30Anbefales det evt. å ta UMC inn hver dag når den ikke er i bruk i vintertiden, eller kan den fint henge på veggen?
Det er nok ikke sunt å ta UMC opp og ned hver dag, da får du over litt tid en betydelig mekanisk slitasje som kan gi ledningsbrudd etc. Så lenge den henger beskyttet mot vær og vind ville jeg ikke hatt en eneste betenkelighet med å la den henge ute hele tiden. Men sørg for at den ikke blir hengende og pendle når det blir en vindtrekk, det blir mange tusen "bøyinger" i løpet av en natt. Jeg ville kjøpt en ekstra UMC, og hatt en fast på veggen og en i bilen. Da kan du ta med deg begge på langtur og være sikker på å ikke bli stående om en svikter, samtidig som du har samme sikkerheten hjemme.

Kjøp en slik til å ha pluggen i når det ikke lades: http://www.aliexpress.com/item/IEC-62196-2-Type-2-Plug-Holder-Dock-for-EV-Charging-Station/2029061391.html?spm=2114.01020208.3.1.3Oavhr&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201527_4_71_72_73_74_75,searchweb201560_2

Videre er det smart å fiksere kabelen i nærheten av kladden slik at det ikke blir mye bevegelse der. Mange måter å gjøre det på. Gode tips her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=17240.0

Tidlige UMC var elendige, men det er skjedd store forbedringer på de som leveres nå. Selv har jeg en førstegenerasjons som fortsatt fungerer fint hengende på veggen hjemme, men har også hatt en som havarerte.

turfsurf

Har brukt UMC ute i opp til 25 minus og begravd i snø flere ganger. Ikke hatt problemer. Bare sørg for at den ikke blir våt. Ellers samstemmer jeg i oppfordringen med to UMCer, veldig greit å ha backup, både hjemme og på tur. Har brukt tilsvarende løsning i 18 måneder uten problemer. Alterativet er å kjøpe 3dje parts "UMC" med mulighet for 22kW lading fra rødt stikk, men det er det bare vits i hvis du har dobbeltlader, og ferdes på steder med denne typen stikk og lite annen lademulighet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Kjøp deg en "Mennesk" kabel, den tåler absolutt alt, ulempen er at du bar kan lade med 16A..

Muffinman

Justerer seg ned helt til den stopper ved for mye varme i støpsel eller kladd da. Min ga opp i solsteken, men kom i gang etter at jeg la en hvit plastpose over som reflekterte sollyset.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på mandag 19. oktober 2015, klokken 20:31
Justerer seg ned helt til den stopper ved for mye varme i støpsel eller kladd da. Min ga opp i solsteken, men kom i gang etter at jeg la en hvit plastpose over som reflekterte sollyset.
Ja off, det var den innebygde sikkerheten da..

cairnz

Kostnaden for en ekstra UMC er cirka det samme som en fast ladestasjon.

Har du en "fast" løsning i garasjen så anbefaler i alle fall jeg en fast ladestasjon. Da trenger du ikke tenke på noe, og UMC-en kan bare ligge i bilen. Om du bruker en industrikurs og kobler ladestasjonen til eller får elektriker til å legge opp kurs direkte i boksen blir opp til deg, men denne kostnaden er ikke så allverdens.

Min fastmonterte ladestasjon har ladet siden februar '14 uten ett eneste driftsproblem.
Elbilist

cirys1

Sitat fra: cairnz på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 09:50
Kostnaden for en ekstra UMC er cirka det samme som en fast ladestasjon.

Under 4 lapper for en ladestasjon også, det var billig.. ?

cairnz

Elbilist

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:04
Under 4 lapper for en ladestasjon også, det var billig.. ?

Var vel det jeg betalte til jkirkebo, ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sjøhyene

Og hva koster det å få opp en blå industri kontakt i henhold til gjeldende regler? For meg så ble prisdifferansen bare et par tusen for blå industri vs salto ladeboks. Mao en no-brainer sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA