Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er en bensinbil en "miljøbil"?

Startet av hkaspenberg, søndag 25. april 2010, klokken 18:58

« forrige - neste »

hkaspenberg

Tupper har i løpet av de to siste dagene kjørt 96.4km på 85.6Ah. Dvs, en full-lading + en snau time "på puppen" (og 10.5Ah) lading i går. Trodde ikke jeg hadde nok strøm til å ta en seriøs omvei hjem, men det hadde jeg med godt monn og kjørte like godt ut til jobben igjen idag med 22% igjen og 75.1Ah på Robometeret. Varmeapparatet har stått på halv styrke deler av tiden.

96km på 85Ah blir jo godt under 100Wh per kilometer dersom vi regner gjennomsnittspenning på pakka til 100V ...

Mye blir det omregnet i bensinforbruk? Ikke stort.  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Hvis dette er praktisk rekkevidde så er det ganske imponerende, ja. :) HAr selv klart å klemme ut drøye 109km på en lading, men da var siste mila eller så ikke "praktisk anvendelig" kjøring, men frem og tilbake på veien forbi garasjen; ca 500m i hver retning for å ha kort vei å dytte hvis det skulle gå helt tomt. Når jeg tenker meg om så kunne jeg vel ha kommet enda lenger om jeg bare hadde fortsatt i en retning, i stedet for å stoppe og snu så mange ganger.

Du får ta en ny slik måling til sommeren, med gunstigere folhold og uten varmeapparat, så kommer du sikkert godt over 100. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Med tanke på at jeg selv kjørte 105 Ahr ut av Tupperen ( Målt med Robometeret), burde 110 km være vel innenfor realistisk rekkevidde på denne bilen.

Dette er også et "bevis" på at bilene våre skal ha brukbar rekkevidde også vinterstid, bare alle blokkene samarbeider.

Samtidig advares det mot å forsøke å slå slike rekorder uten å ha et batteriovervåkningsystem på bilen. Tupperen ville fortsatt forbi 105 Ahr, men da ville svakeste celle reversert med opp til 250 A i feil retning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

#3
104.5 km på 88.5Ah. Brukbar spenning og futt og ingen pip fra Robometeret så jeg hadde mer inne men ikke tid til å kjøre enda en runde da klokka nesten var halv elleve  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Imponert over distansen!

Er litt usikker på hvordan robometeret måler Ah; er regenerert Ah medregnet eller kommer det i tillegg? Jeg har pleid å få ut rundt 105 Ah på en lading ikke medregnet regenerert Ah, målt med Th!nks egen BMS og lest ut med FR-2000.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Det er virkelig imponerende tall. Bilens batteripakke ble tidligere målt å kunne gi opp mot 105 Ahr, noe som teoretisk kan gi opp mot 120 km på NiCd batterier!

"Hemmeligheten" ligger muligens i bruk av G og D blokker om hverandre, slik at originale ledninger med kabelsko elimineres. Regnet ut at dette alene tilsvarte 2 NiCd celler mindre i tap. Ellers hadde hver blokk ca 650W kapasitet, mot mer normalt 600W, eller helt ned i 550W på fremdeles helt gode blokker.

Robometeret måler all strøm ut og inn i  batteriet. En normal pakke gir ca 90 Ahr under reell kjøring, men vi har også sett pakker som gir mer enn dette.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ebye

Jeg lurer på om det er:
1 en rekord
2 sånn er det bare
3 instrumentene våkner ikke 
4 bagatellmessig forbigående feil
5 10kroners feil som vil bli åndsvakt dyr til lengre jeg kjører med feilen
6 katastrofe under oppseiling

Etter at bilen (med ymse mellomrom) har stått noen mnd (med hovedbatt helt utladet og 12V i godt humør), har følgende skjedd når den er blitt tatt i bruk igjen:

Ved flere anledninger har jeg da kjørt TH!NK'en laaangt etter at % instrumentet har stoppet på 0%.
Etter siste bortstuing og 100% opplading gikk bilen 28km fra 100% til 25% så droppet instr fra ca 25% til 0% ved et klikk og jeg kjørte 14km etter, tilslutt i sneglefart på flat mark. Totalt 42km.

Neste forsøk/opplading: %måleren følger en normal nedtur fra 100 til 0 under kjøring og etter 45km stod den på 0%. Med instr på 0% kjørte jeg 23km i normalt opp og ned vestlandsterreng.  De siste 2,5-3km var i asfaltert oppoverbakke (bussen går der) og det gikk i sneglefart; saktere enn ganghastighet(til stor underholdning for fotgjengere og irritasjon for bussen) , siste par hundre metrene gikk på flatmark i 10-20km/t til full stopp og absolutt tom for strøm.

Ved normalt jevnlig bruk går TH!NK'en fra 60-75km alt etter hvor mye Vårherre har herjet med terrenget og 1-3km etter at instr står på 0%.
Bilen har gått snart 90' med noen celler/blokker byttet i ny og ne.
Bilen har ikke noe ekstras utover standard bil med Grundig radio(som konstant står på).

elektrolux

Hva har dette med tråden forøvrig å gjøre?

Når det er sakt, til dine spørsmål:

Ingen av punktene dine; Sannsynligvis Punkt 6b

Nemlig en katatrofe som lenge har vært under oppseiling.

Du har nok hatt dårlige blokker en stund, men desverre kjørt og presset dem
videre. Har kjøpt noen slike biler og det viser seg alt for ofta at omtrent samtlige blokker er bås etter slik behandling.

Den gode nyheten er at bilen din er perfekt egnet til Litium konvertering. Dette blir på din bil bedre og billigere enn å fortsette på NiCd.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Må (dessverre) si meg enig med Elektrolux. Du har antakelig kjørt batteripakka di totalt i filler...  :-//

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA