Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Ladefabrikken, torsdag 19. november 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Håkon77 på søndag 25. oktober 2015, klokken 09:39
Forklarte selger at jeg har stikk med 16A kurs hjemme og vil få det samme på jobb. Som jeg forsto ville batterikapasiteten dette kraftig over kort tid (innenfor garantitid) om det ikke kun unntaksvis ble ladet til 100%. Og når man kan miste borti 30% uten at dette regnes som en garantisak så kan jeg da sitte igjen med en bil som ikke lenger kan brukes annet enn som nr 2 bil. Nr 2 bil til 260.000kr blir litt uaktuelt.
Forventningene var på topp med dagens Leaf. Det føltes som ett personlig nederlag når jeg innså at jeg var utenfor målgruppen. Men med større batteri så får jeg gjøre ett nytt forsøk. Om enn ikke like entusiastisk..

Den selgeren har ikke helt forstått hva han/hun snakker om.

Leaf har vært solgt siden 2011, og det er fremdeles kun noen få biler i Norge som har mistet 15% av batterikapasiteten. De fleste har over 90%.

Nissan har kun erstattet 3 batteripakker i hele Europa.

Det er ikke farlig å lade til 100%. Det man må unngå er å la den stå med 100% lading i dagevis, eller la den stå med utladet batteri.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gliderman

Hvor skadelig det er å lade til 100% skal jeg ikke mene for mye om,  men det siste året er det blitt kun ladet til 100%, ofte 2 ganger om dagen. Bruker ladetimer så bilen står veldig kort tid med 100%. Har også 120 hurtigladinger, i perioder 3 til 4 om dagen. Når jeg vurderte kjøp av Leaf for 2 år siden var dette ansett som voldtekt av batteriet og måtte for en hver pris unngås. Legger ved bilder fra Leaf Spy som kanskje viser hvorfor jeg ikke er like bekymret nå. Noe tap er det,  men merker ikke noe i daglig bruk.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

tomrh

Sitat fra: Gliderman på søndag 25. oktober 2015, klokken 10:37
Bruker ladetimer så bilen står veldig kort tid med 100%.
Akkurat det har mye å si for din batterihelse. Det er å stå parkert lenge med 100% som er drepen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

BEVeRage

SitatDet er å stå parkert lenge med 100% som er drepen.

Jämförelsevis är det nog främst hög värme som er drepen.
Stämmer tabellen i denna sammanställning kommer våra batterier hålla länge uppe i skandinavien, iallafall jämfört med t.ex. Dubai:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA