Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Ladefabrikken, torsdag 19. november 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Har testet den nye Leafen med 30 kwt pakke og det var meget oppløftene test. Det går uten problemer å kjøre over 200 km med denne pakken. Man har tilgang til 28 kwt av batteripakken så man har tilgang til mer av batteripakken en man har på 24 kwt pakken.

Det som sikkert mange av oss med gamle Leafer lurer på er om vi kan skifte batteripakke. Svaret er ja og nei. Ja det er teknisk mulig fordi batter kassen er helt lik. Men ifølge Nissan så må bilen bli godkjent på nytt fordi batterikjemien ikke er den samme som tidligere. Jeg er ikke helt sikke på at dette stemmer, bilen er ellers helt lik og den er jo nå godkjent med den nye batterikjemien så jeg kan ikke forstå at dette skal være noe problem.
Jeg tror heller at Nissan ikke er interessert i å selge batteripakke til de gamle Leafene. Tesla oppgraderer sine gamle Roadster uten at det er noe problem for dem.
Vi får se hva Nissan gjør, men skulle det vise seg at de ikke vil selge oss ny batteripakke så synes jeg vi burde kjøre Nissan hart. Det er jo bra reklame for Nissan hvis man kan oppgradere sin gammel bil med ny batteripakke og spare miljøet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

nr1rayner

Tja, nå sparer man vel mer miljø ved å la fullt fungerende batteripakker fortsette i de bilene de står i.. Med mindre det finnes andre meget gode formål til de?

Godt å høre at ting går fremover  ;D
Sjelden jeg savner de ekstra 6-8 kwh, men det kan jo sette en demper på noen turer og kanskje man tar dieselen i stedet pga det.
F.eks. Trondheim-Oslo med 200km reell rekkevidde blir jo MYE enklere enn med, tjah 120-150km i 2013-2015 modellene.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ladefabrikken

Sitat fra: nr1rayner på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:21
Tja, nå sparer man vel mer miljø ved å la fullt fungerende batteripakker fortsette i de bilene de står i.. Med mindre det finnes andre meget gode formål til de?

Mange ting man kan bruke et brukt batteripakke til så der ser jeg ikke noe problem. Vet også at Nissan gir deg 1000 euro i innbytte på den gamle batteripakken.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rasmus.B

Noe av problemet med å bytte til 30kW pakken i en gammel bil var også vektøkningen på over 20 kg. Da må bilen godkjennes på nytt i følge produktspesialisten fra Nissan.
Som 2EL skriver, så er dette en stor forbedring. Var også med på prøvekjøring av nye Leaf, og dette var en STOR forbedring på rekkevidde.
Infotainment systemet er nytt, med forbedret brukergrensesnitt og DAB radio.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TM

Høres veldig bra ut hvis 28 kW er tilgjengelig. Det burde bety at det går greit å kjøre 94 km mellom 2 hurtigladere Kongsberg - Rødberg selv på de kaldeste dagene på 80-85 %. Man skal ha veldig god tid og velfylt konto for å "hurtiglade" opp mot 90-95 % SOC. Det bli spennende å se om den nye batteripakken også oppnår høyere ladefart enn den gamle.

Ladefabrikken

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:02
Noe av problemet med å bytte til 30kW pakken i en gammel bil var også vektøkningen på over 20 kg. Da må bilen godkjennes på nytt i følge produktspesialisten fra Nissan.
Som 2EL skriver, så er dette en stor forbedring. Var også med på prøvekjøring av nye Leaf, og dette var en STOR forbedring på rekkevidde.
Infotainment systemet er nytt, med forbedret brukergrensesnitt og DAB radio.

Hvis Nissan hadde hatt interesse av å tilby den nye batteripakke til tidligere biler burde det ikke være noe problem selv om pakken veier 20 kg mer å man må omregistrere bilen på nytt. Bilen i seg selv er jo helt lik.
Men for meg virket som Nissan ikke hadde noe interesse av dette. Håper de endrer mening etter vært som kundene krever å kunne sette inn den nye batteripakken. Tipper de kommer til å tilby kunder i USA først med batteribytte. Amerikanere pleier å være flinkere til å kreve ting av produsentene en her opp i nord
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: TM på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:11
Det bli spennende å se om den nye batteripakken også oppnår høyere ladefart enn den gamle.

Det vil fortsatt ta 30 min (på sommeren) å lade fra 0- 80% så ladefarten er raskere for nå får du mer strøm inn på samme tid.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Sølve

Har du fått testet den i Norge?  Er det noen forhandlere som alt har fått den inn som demobil?
Bergen

Ladefabrikken

Sitat fra: Sølve på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:51
Har du fått testet den i Norge?  Er det noen forhandlere som alt har fått den inn som demobil?

Nei det var ikke i Norge vi teste den. Når det kommer demobil i Norge vet jeg ikke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

TM

Jeg har forstått det slik at de første bilene kommer allerede i desember. det antydet iallefall forhandleren jeg kjøpte av, men det er mye mulig at levering blir først i januar.

haavardw

Solum Bil i Larvik opplyste i dag om at de har bestilt en demobil og at de får den 23. desember.

Jeg bestilte for øvrig en 30kwh i dag, og får den tidlig i januar. :)
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

Rasmus.B

Gratulerer med kjøp av bil. Tror ikke du blir skuffet.
Jeg og noen få andre fra Norge var i Nice i helgen på ett event der Nissan presenterte den nye Leafen.
Det ble masse kjøring fra Nice og opp i alpene til Col de Turini. Bratt som bare det, men ingen problem for Leafen. Fantastisk tur som selvsagt farger opplevelsen av bilen til det positive.
Håper du blir fornøyd med bilen din.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Powerflux

Sitat fra: 2EL på mandag 19. oktober 2015, klokken 09:29
Har testet den nye Leafen med 30 kwt pakke og det var meget oppløftene test. Det går uten problemer å kjøre over 200 km med denne pakken. Man har tilgang til 28 kwt av batteripakken så man har tilgang til mer av batteripakken en man har på 24 kwt pakken.
Det med 28 kWt tilgjengelig er interessant ;D Hvis det er tilfelle vil jeg tro at brutto kapasitet er høyere enn de 30kWt som oppgis. Noe av det samme har vel vært spekulert i rundt Kia Soul batteriet også!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rio

Sitat fra: Powerflux på mandag 19. oktober 2015, klokken 23:21
Sitat fra: 2EL på mandag 19. oktober 2015, klokken 09:29
Har testet den nye Leafen med 30 kwt pakke og det var meget oppløftene test. Det går uten problemer å kjøre over 200 km med denne pakken. Man har tilgang til 28 kwt av batteripakken så man har tilgang til mer av batteripakken en man har på 24 kwt pakken.
Det med 28 kWt tilgjengelig er interessant ;D Hvis det er tilfelle vil jeg tro at brutto kapasitet er høyere enn de 30kWt som oppgis. Noe av det samme har vel vært spekulert i rundt Kia Soul batteriet også!

Nei, det er en ny batterikjemi, som trenger mindre buffer i topp og bunn. Pakken er på 30 kWh brutto, og 28 kWh netto.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA