Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe dekktrykk sensor

Startet av Ukkalizer, torsdag 19. november 2015, klokken 21:58

« forrige - neste »

Ukkalizer

Jeg må si at det er en ting som begynner å irritere meg veldig.
Hver morgen kjører jeg fra Gjelleråsen og mot Oslo, hvor det er kollektivfelt store deler av veien.
Jeg ligger som regel i kollektivfeltet til køen løser seg opp et stykke nedi veien, og når jeg da holder fartsgrensen på 60, så får jeg en lang rekke med elbiler som ligger bak meg og presser "helt oppi rompa". (Gjerne de som drar på med fjernlys et par blunk også.)
Når jeg da legger meg inn i vanlig felt når køen der løser seg opp - drar elbilene på i minst 70km/t, selvom fartsgrensen fortsatt er, og alltid har vært, 60km/t.
Dette legger jeg merke til med veldig veldig mange elbilister som kjører i kollektiv feltet.
Er det en generell oppfatning av at man kan kjøre "så fort man vil" i kollektivfeltet? At man i allefall ikke trenger å holde fartsgrensen?
Jeg merker jeg blir provosert når jeg ligger i normalt felt, både med elbilen og med bensinbilen, og elbilene dundrer forbi i kollektivfeltet i 10-20km/t over fartsgrensen.

Hvordan er den allmenne oppfatningen av dette blant elbilister?
Er dette greit eller ikke?

Lokführer

For Tesla sin del, så er speedometeret helt eksakt. Dvs at når de holder fartsgrensa så kjører de 5-6%(og enda mer) fortere enn de fleste andre biler. Det samme kan til dels sies om BMW, som også har et ganske korrekt speedometer. Toyota virker å være i andre enden av skalaen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kim Morten

Jeg tror ikke dette er et problem med bare kollektivfelt og elbil. Det er ganske mange der ute som kjører over fartsgrensen, trøkker i ræva på bilen foran og blinker med lysene så lenge noen er til "hinder"..

Jeg ville ikke latt meg provosere av at andre kjører for fort forbi deg, så lenge det ikke påvirker hvordan du vil kjøre er det bare å overse det. Er det for galt kan man alltids ringe politiet..
Sort E-Golf
Oslo

bno

Synes det er vel så galt alle de ICE eierne som ikke liker (av en eller annen grunn) elbil og absolutt må kjøre helt opp i rompa for så å presse enten det er 40 eller 70 km fartsgrense. For ikke å snakke om de mange ganger jeg er blitt forbikjørt på innsiden av disse idiotene som absolutt skal forbi og da bruker kollektivfeltet (bruker det sjelden selv) til forbikjøringsfelt. Det er mange tullinger der ute også trailersjåfører som ikke er det spøtt mer proffe. Og så har vi alle firmabilene som gjør det samme og ikke tenker på at jeg kanskje en dag kunne være kunde hos samme firma. Vet sjefen at de lager dårlig reklame for firma mon tro? I tillegg til grisekjørings si. Dette la jeg ikke merke til da jeg selv var ICE kjører det rt som om elbil er som en rød klut for mange. Er heller ingen sinke men holder fartsgrensen å ja.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

02jan

Kjører selv daglig rv4 gjelleråsen, sikkert meg som har blinket med lysene, bilen  har slik moderne sensor,  som skrur seg av og på med lys foran og bak avhengig av lysforhold (holder selvfølgelig 3 sekunder avstand).

Mange er ikke klar over at det er 70 km/t et stykke ned til grense nittedal/Oslo. Så jeg "drar" skikkelig på der. Resten av stykket er det svingete neppe lurt å kjøre noe raskere en 70. Klarer man ikke holde god fart/flyt, type 65 på speedometer på denne strekningen, er det bare å holde seg i venstre felt. Ikke smart å lage kø for bussene.

Ellers er jeg ofte plaget med nærgående fosil kassebil/bil/lastebil , som enten har en fødende kone eller annen viktig forretning å rekke. Det merkelige at dette kun skjer når jeg er ute å kjører med liten bil, kanskje det er fordi det er elbil ?
Mulig jeg kjører for sakte, 30 i 30 og 40 i 40, ellers normal flyt i 70 og oppover.

Kjører jeg min gamle "ungdomsbil" audi a6, kan jeg kjøre 10km/t under fartsgrense uten at noen kliner bilen sin opp og lager farlige situasjoner for andre en seg selv.
Så nei, opplever ikke nærgående elbiler, men mange hundre nærgående fosilbilen i løpet av en uke.


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

KjellG

Sitat fra: Lokführer på mandag 19. oktober 2015, klokken 09:31
For Tesla sin del, så er speedometeret helt eksakt. Dvs at når de holder fartsgrensa så kjører de 5-6%(og enda mer) fortere enn de fleste andre biler. Det samme kan til dels sies om BMW, som også har et ganske korrekt speedometer. Toyota virker å være i andre enden av skalaen.

Hvordan fikser de det? GPS? 5. (Måle)hjul?, Korrelasjonsanalyse?

OleBno

Hei

Jeg er helt enig med trådstarter om dette snodige fenomenet.  Jeg også opplever den samme oppførselen
langs mosseveien med kollektivfeltet der.  Jeg er selv relativt sikker på at jeg holder korrekt hastighet selv, men
blir enten forbikjørt på høyre side eller får noen som ligger helt på støtfanger bak og gjerne blinker med lysene.
Dette er ikke spesielt hyggelig men jeg prøver i hvertfall å ikke la det gå inn på meg.  De som har behov må gjerne
oppføre seg som apekatter eller idioter i trafikken, men jeg velger å holde fartsgrensen likevel.  Men jeg ser også daglig andre elbiler som kjører hurtigere enn fartsgrensen i alt fra 50 sone til motorvei hastighet.  De mest interesante er jo de som ligger bak og blinker med lysene når det er nedsatt hastighet på motorveien grunnet veiarbeid, og som benytter avkjøringsrampe eller påkjøringsrampe på høyre side til å foreta en hissig forbikjøring.... ??  Det kan ofte virke som at mange ikke ser skiltene
eller rett og slett ikke bryr seg om skiltene langs veien. ??

2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

AppleKnocker

Sitat fra: Ukkalizer på mandag 19. oktober 2015, klokken 09:22
Når jeg da legger meg inn i vanlig felt når køen der løser seg opp - drar elbilene på i minst 70km/t, selvom fartsgrensen fortsatt er, og alltid har vært, 60km/t.

Hvordan er den allmenne oppfatningen av dette blant elbilister?
Er dette greit eller ikke?

Hvis jeg skal være ærlig; å kjøre i 70 i 60 sonen er greit. 130 i 110 sonen er samme sak. UP er vel enig og gidder sjelden å slå ned på noen av disse overtredelsene.
Ligge i rompa på andre, not so much.

Hvis man skal bruke tid på å irritere seg over alle som ikke holder fartsgrensen, blir det mye å gjøre!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

1000kwh

Kan du vise til kilder på at UP mener dette?

Kan jo ikke tro noe annet enn at du er 18år og fortsatt mangler forståelse av risiko.

fws

Jeg kjører ikke disse strekningene, men jeg kan nevne at speedometeret på Leafen er gode 10% feil. Så jeg har endt opp med å beregne den reelle hastigheten. Så for at jeg skal kjøre i 60 km/t viser speedometeret 66-67 km/t osv.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

AppleKnocker

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:06
Kan du vise til kilder på at UP mener dette?

Kan jo ikke tro noe annet enn at du er 18år og fortsatt mangler forståelse av risiko.

For det første må politiet legge på sikkerhetsmargin ved laserkontroll. Dette kravet fremkommer blant annet av rettspraksis. I tillegg er det ofte slik at de ikke har kapasitet til å stoppe alle, noe man f.eks kan lese om her: http://www.osloby.no/nyheter/Her-var-det-flere-rakjorere-enn-politiet-rakk-a-stoppe-8029576.html

Både VG og NRK har hatt innslag hvor de er med UP på tur. På motorvei kan man da høre politibetjentene fortelle at ting som at "i dag legger stopper vi de som kjører over 120 i 100 sonen". Dette stemmer med egne erfaringer fra "dialog" med UP. Selvsagt kan med loven i hånd de ta de som ligger 1 km/t over etter sikkerhetsmargin, men det skjer i praksis sjelden ved normale føreforhold.

Påstår du at du aldri kjører 10 km/t over fartsgrensen? Jeg blir jo fristet til å tro at du er en 14tis uten erfaring bak rattet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

torkil

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:06
Kan du vise til kilder på at UP mener dette?

Kan jo ikke tro noe annet enn at du er 18år og fortsatt mangler forståelse av risiko.

Påstår du at du aldri kjører 10 km/t over fartsgrensen? Jeg blir jo fristet til å tro at du er en 14tis uten erfaring bak rattet.

Synes vi burde holde oss til fartsgrensene. Nå som vi har så mye fint med diverse (A)CCer og andre ting synes jeg like godt det kan bli mindre toleranse på fartsgrensene. Mitt speedometer viser ca 8% feil, så jeg pleier å stille inn speedometeret på 10% over for enkelhets skyld. Dvs at jeg kjører i 101 i 100 sonen, så det synes jeg er innafor:-) Men håper det blir standard med korrekte speedometer etterhvert!

AppleKnocker

Respekt til den lille minoriteteten som alltid holder seg på eller maks 1 km/t over fartsgrensen. I praksis vil de fleste av og til ligge over fartsgrensen i perioder. Jeg synes det er uproblematisk, og mindre alvorlig enn generelt uforsvarlig/uoppmerksom kjøring. Det er ikke grunnlag for å hevde at det blir flere ulykker på motorveien av å kjøre 10-20 km/t over fartsgrensen.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:01
Respekt til den lille minoriteteten som alltid holder seg på eller maks 1 km/t over fartsgrensen. I praksis vil de fleste av og til ligge over fartsgrensen i perioder. Jeg synes det er uproblematisk, og mindre alvorlig enn generelt uforsvarlig/uoppmerksom kjøring. Det er ikke grunnlag for å hevde at det blir flere ulykker på motorveien av å kjøre 10-20 km/t over fartsgrensen.
Snedig du skulle si det der. Selv kom jeg med fire barn levende fra frontkolisjon i 80 sone. I 90 eller 100 hadde det vært en særdeles stygg døsdulykke, men hva vet vel jeg om ulykker...?
Det du har rett i er at antallet muligens ikke har så stor betydning, utfallet er derimot vesentlig anderledes.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

Det har du helt rett i. Lavere fart gir mindre alvorlige ulykker. Problemet med resonnementet er bare at det til slutt leder til at sofaen er det eneste trygge stedet.

Fartsgrensene i Norge er lave og de fleste bryter dem med jevne mellomrom. Det hadde vært supert hvis alle kunne følge dem til enhver tid, men det kommer ikke til å skje. Og det er definitivt ikke noe å irritere seg over. Det er nok av farlig adferd i trafikken å ta tak i, så la det ligge at noen kjører i 70 i 60 sonen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA