Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo -Trondheim med Leaf 2012 Første generasjon.

Startet av daarv, torsdag 19. november 2015, klokken 18:42

« forrige - neste »

daarv

Heisann.


Innledning

Jeg har brukt dette forumet flittig for å innhente informasjon og erfaring før jeg selv skaffet meg en Leaf. Det har vært i all hovedsak mye kjekt å lese på her og det er nå min store glede å få dele litt av min lille erfaring.

Min Leaf
Jeg og min kjære bestemte oss for å kjøpe elbil som eneste bil for en stund siden. Vi landet på Nissan Leaf, og ble veldig glad da den kom på kampanje. Siden den innfridde det vi ønsket og vi i tillegg ville komme i gang med dette gikk vi for en 2015 Nordic. Kjøpeopplevelsen og servicen fra Nissan var veldig bra.

Turen
Etappe 1: Fevik - Flekkefjord
Utgangspunkt: 100% og forvarmet bil.
Været: Sol og pent. 13 grader.
Antatt km ved start: 165km
Innstillinger og kjørestil: Eco off. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte ikke varmeanlegg. Vinduet ned ved dugg.
Passasjer vekt: Min kjære + Baggasje for 2 uker.
Faktisk km: 130km + 34km
Lading: Hurtiglading i Lyngdal. 14 minutt. Fra 15-52%
Tidsbruk: 2t 50min. Inkludert lading og litt venting.
Komplikasjoner/Annet: Måtte vente på en kar som ladet med E-golf i Lyngdal. Det var bare mulig å lade en bil om gangen. Det gikk helt fint og vi fikk en hyggelig prat. Min passasjer satt i bilen med teppe og koste seg. Anbefaler alle som kjører el-bil om å ta livet med ro og ha god tid når man legger ut på langtur. Da blir det mye kjekkere. Oppdaget at jeg burde tatt med den andre ladekabelen jeg fikk da jeg kjøpte bilen (ikke standardutstyr). Det var en type 2 lader som sto ubrukt. Senere på reisen min så jeg at denne OFTE sto ubrukt. Dette skal jeg huske til senere.
Overnattet i flekkefjord. Ladet på vanlig stikk.

Etappe 2: Flekkefjord - Stavanger
Utgangspunkt: 100% og forvarmet bil.
Været: Skyet og vind. 13 grader.
Antatt km ved start: 165km
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte ikke varmeanlegg. Vinduet ned ved dugg.
Passasjer vekt: Min kjære + Baggasje for 2 uker.
Faktisk km: 133km
Lading: Ingen.
Tidsbruk: 2t 30min.
Komplikasjoner/Annet: Kom frem med 18% på batteriet. Det tok lang tid fordi jeg prøvde å tyne ut det jeg kunne for å nå Stavanger uten lading. I oppoverbakker uten biler bak lå jeg 10 under. Generelt når jeg ikke hadde biler bak lå jeg MAX på fartsgrensen. Men med en gang det kom biler la jeg meg ut eller opp i fart igjen. Da vi kom frem til Stavanger ønsket jeg å lade i et parkeringshus men til min fortvilelse funket ikke ladekablen i ladesøylen. Jeg fikk ikke låst den med nøkkel etterpå fordi stikkontakten var for stor. Men jeg ladet på Lyse sin hurtigladestasjon på åsen. Det kostet litt mye (99kr) men jeg trengte en løsning litt fort. Ladet fra 14-78% på 27 min. Vi overnattet i Stavanger og ladet igjen på vanlig stikk. Til min store overraskelse fikk jeg 193km i forventet rekkevidde da jeg startet bilen dagen etter.

Etter dette ble det en del småkjøring i Stavanger et par dager for å gjøre ærend. På lørdag 10.10.15 giftet jeg og min kjære oss og brukte selvsagt vår nye el-bil som bryllupsbil.

Etappe 3: Stavanger - Seljestad (Nær Odda)
Utgangspunkt: 80%.
Været: Opphold. 10 grader i Stavanger. 4grader på Seljestad..
Antatt km ved start: ??
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte varmeanlegg sporadisk.
Passasjer vekt: Min kjære + Baggasje 1 uke på fjellet.
Faktisk km: 74 + 45 + 71. 190 totalt. Vi fartet litt rundt i Stavanger først. Det er kortere totalt til Seljestad.
Lading: Hurtiglading flere steder.
Først i aksdal fra 26-65%. 14 minutt.
Deretter i etne fra 31-88%. 32 minutt.
Tidsbruk: 4t og 30min. Inkludert lading og litt venting.
Komplikasjoner/Annet: 65km/t i undervannstunnellene. Traff ferja bra. Måtte vente litt på lading i aksdal, men var veldig glad for at denne stasjonen funket da jeg hadde hørt den nylig var nede. Denne ladingen var for øvrig helt gratis. Kom frem til seljestad med 32% på batteriet. Det var en fin start på bryllupsreisen på fjellet!

Dagen rant vi ned til Odda ca 2 mil. Vi begynte med 32% og 35km forventet og ankom med 33% og 70km forventet kjørelengde. Føler dette beskriver litt at bilen har hukkomelse.

De neste dagene dro vi rundt på turer i området og nøt høstfjellet. Bare fint vær men ganske kaldt. Lengste tur var til Hotel ullensvang og dronningstien. Totalt 110km tur retur. Ladet på hurtigladestasjon i Odda. Siden det var så kaldt (6grader) og jeg ville lade mye tok denne ladingen lang tid: fra 20% til 90% på 1time.

Etappe 4: Seljestad - Stavanger
Utgangspunkt: 66% og iskald bil.
Været: Sol og pent. 7 grader.
Antatt km ved start: 75km
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte varmeanlegg sporadisk.
Passasjer vekt: Min kjære + baggasje til en uke på fjellet.
Faktisk km: 175 totalt.
Lading:
Hurtiglading på Etne fra 34-81% på 52min.
Hurtiglading i Aksdal fra 50-74% på 12 min ca.
Tidsbruk: 5t. Inkludert lading og litt venting.
Komplikasjoner/Annet: Biff stroganof på kafeen i etne. terningkast 6. Måtte vente på 2 stk som ladet korte etapper på aksdal. I tillegg fikk jeg beskjed om at laderen var i ustand da jeg skulle begynne ladingen. Jeg hadde i tilegg ladekø bak meg. Etter 10 minutt med uvisshet og beregning av om jeg kunne klare meg til stavanger på 50 % selv om jeg hadde brukt 54% andre veien, så kom laderen i orden igjen. Ladet kort og dro avgårde. Kom frem med 32% og ladet over natten med stikkontakt. Siste etappe dagen etter:

Etappe 5: Stavanger - Fevik
Utgangspunkt: 100% og forvarmet bil. (Perfekt start!)
Været: Sol og pent. 10 grader.
Antatt km ved start: 157km
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte varmeanlegg sporadisk.
Passasjer vekt: Min kjære + Fullstappet bil. La ned setene og veide bilen på veivesenet på krossmoen for moro skyld. 1800 kg.
Faktisk km: ca 300.
Lading:
Stikkontakt lading fra 17-24% ca 1 time.
Stikkontakt lading fra 23-37% ca 1 t 30min.
Hurtiglading fra 14-90%  53 min.
Hurtiglading fra 49-81% 14 min.
Tidsbruk: 8t. Se kommentar under.
Komplikasjoner/Annet: Ok. Det ble en lang etappe men jeg tenkte at dette skulle gå helt fint med erfaringen jeg hadde fått meg. Vi startet med godt mot i Stavanger. Dro til Flekkefjord på en ladning slik vi hadde gjort tidligere og ankom med omtrent samme resultat som vi hadde gjort andre veien. Så ladet vi på stikkontakt mens vi besøkte noen venner og gikk en tur + spiste litt. Så var planen å lade på hurtiglader i Flekkefjord. Men da vi kom dit ble det trøbbel. Betalingssystemet og serverene til Grønn kontakt var nede. Vi måtte lade videre på stikkonakt til vi hadde nok til å komme oss til Lyngdal. Der var vi lovet en hurtiglader som funket. Vi fikk tid til å være mer med venner så dette gikk fint. Turen til Lyngdal ble en thriller der jeg kjørte så økonomisk som mulig og kona holdt argusøye på forventet km og faktisk km. Jeg forklarte stigninger og bakker. Det var dødspennende. Og det gikk kjempefint. Det føltes som en fantakstisk seier da vi kom frem. Jeg forvarmet i tillegg bilen mens den ladet og vi hadde et kjempeutgangspunkt på den siste biten. I stedet for å tro at jeg skulle komme helt i mål uten mer lading, la jeg inn en backup og kjørte siste biten litt mer "normalt" med varmeanlegg og cruisecontroll.

Generelt om forbruk
Etter at jeg kjøpte bilen kjørte jeg et par turer i nærområdet. Jeg lå da på ca 17 kwh/100km. Etter å ha kjørt første langkjøringsetappe flatet jeg ut på 13,5 og har ligget der siden. Nå har bilen kjørt ca 1200 km.

Konklusjon
Alt i alt er vi veldig fornøyde. Det er en tilpasning å gå over til elbil, men det har vært utrolig kjekt! Det har vært morsomt å planlegge og utføre en langkjøring og jeg har gjort meg noen erfaringer til senere. Det viktigste er at man legger til rette for at man skal ha det kjekt i bilen og at man har god tid. Jeg anbefaler tepper/pledd, god musikk og noen kjekke folk å være med.

Electrix

Interessant tur, selv kjører jeg nok litt kortere distanser med  mer komfort og noe høyere fart, jeg begrenser meg gjerne til ca 85 km/t på speedometeret der jeg ikke er til hinder, ellers følger jeg trafikken i ca +5 km/t.

Jeg har også gjort omtrent samme erfaring med Type2. Har kjøpt meg en type2-type1 kable som alltid ligger i bilen. Denne er fin om man skulle komme til en defekt lader, og i tillegg kan man toppe opp batteriet mye billigere dersom man likevel skal ha et litt lengre stopp.

I tillegg ser du nok også at det hadde vært lurt å svinge innom på hurtigladeren i Flekkefjord før du besøkte vennene dine. Ikke bare hadde du oppdaget defekten tidligere, hvis den hadde virket ville det vært mer effektivt å først hurtiglade til f.eks. 70-80% og så sakteladet videre opp til nærmere 100%. Da får du mest hastighet når batteriet har lite strøm, og når batteriet begynner å fylles kan du heller toppe opp med stikkontaktlading som uansett går såpass tregt at du ikke får noe reduksjon i ladeeffekten før batteriet er så og si fullt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA