Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software versjoner

Startet av Salvesen, onsdag 18. november 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

Ove Alset

Sitat fra: ihlhaug på mandag 30. november 2015, klokken 17:32
Sitat fra: N00b på mandag 30. november 2015, klokken 17:13
Normalen på å selge biler i denne prisklassen er et tap første år på 150-200.000,- alt ettersom

Ikke Tesla dog.. Den forrige jeg hadde solgte jeg nesten to år gammel med 30.000 i pluss. Ja, den gikk til  Danmark, men hadde flere i Norge som ville betale det samme.

Har prøvd å selge min i lengre tid nå. Ligger ute til mer en 200.000 under nypris og den er ikke mer en 6-7 måneder gammel. ikke mye interesse.

ihlhaug

Skjønner.. Får nå se hva jeg gjør, kan avbestille 70D i 9 dager til så.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Shadaffy

D.... døtte. Der steg min nylig utleverte 70D med 63K!!!.
Prisene på ekstrautstyr har virkelig skutt i været. Vinterdekk på felg koster nå 32K.

sigurdi

Sitat fra: Ove Alset på mandag 30. november 2015, klokken 18:06
Sitat fra: ihlhaug på mandag 30. november 2015, klokken 17:32
Sitat fra: N00b på mandag 30. november 2015, klokken 17:13
Normalen på å selge biler i denne prisklassen er et tap første år på 150-200.000,- alt ettersom

Ikke Tesla dog.. Den forrige jeg hadde solgte jeg nesten to år gammel med 30.000 i pluss. Ja, den gikk til  Danmark, men hadde flere i Norge som ville betale det samme.

Har prøvd å selge min i lengre tid nå. Ligger ute til mer en 200.000 under nypris og den er ikke mer en 6-7 måneder gammel. ikke mye interesse.
Siden bilen bare er 6-7 måneder gammel så har den vel både Autopilot osv.
Men for at du må ned 200 000 er det nok veldig mye utstyr på den.

Bruktmarkedet er vel ikke spesiellt kjent for å betale for ekstra utstyr, folk sorterer på pris og ser hva de har.

Har lagt merke til at 70D går raskt unna på finn, ligger ikke mange dagene ute før de er borte.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Powerflux

Sitat fra: Shadaffy på mandag 30. november 2015, klokken 20:05

Prisene på ekstrautstyr har virkelig skutt i været. Vinterdekk på felg koster nå 32K.
Det må jo være skrivefeil :o
Vinterpakke, autopilot etc har gått opp ca. 1000 kr. Det gir ingen mening at dekk/felgpakkene da skal gå opp 10-12K.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Shadaffy

Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 21:06
Sitat fra: Shadaffy på mandag 30. november 2015, klokken 20:05

Prisene på ekstrautstyr har virkelig skutt i været. Vinterdekk på felg koster nå 32K.
Det må jo være skrivefeil :o
Vinterpakke, autopilot etc har gått opp ca. 1000 kr. Det gir ingen mening at dekk/felgpakkene da skal gå opp 10-12K.

Ble litt overrasket selv. Men det har jo vært litt ulogisk frem til nå. Før så måtte man ut med det samme for å bytte originalfelgene mot turbin 19' som det var for å få ekstra vinterhjul. Nå er det en reell forskjell på 10K. Og det virker for meg mer logisk.

Økningene kommer ihvertfall ikke med en fast prosentsats. Varierer fra 2-3% opptil 50% (vinterhjul)
Min config økte totalt med 9%.

Diravi

Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 21:06
Sitat fra: Shadaffy på mandag 30. november 2015, klokken 20:05

Prisene på ekstrautstyr har virkelig skutt i været. Vinterdekk på felg koster nå 32K.
Det må jo være skrivefeil :o
Vinterpakke, autopilot etc har gått opp ca. 1000 kr. Det gir ingen mening at dekk/felgpakkene da skal gå opp 10-12K.

Det ville gitt mening dersom dekk/felgpakkene også gikk opp ca 1000 - og det er veldig nærliggende å tenke at noen har tastet feil... Skulle vært 22 000 i stedet for 32 000? Det gir en økning på ca 1000 kr, altså ca 5 %.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Epleskreller

Sitat fra: Diravi på tirsdag 01. desember 2015, klokken 10:51
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 21:06
Sitat fra: Shadaffy på mandag 30. november 2015, klokken 20:05

Prisene på ekstrautstyr har virkelig skutt i været. Vinterdekk på felg koster nå 32K.
Det må jo være skrivefeil :o
Vinterpakke, autopilot etc har gått opp ca. 1000 kr. Det gir ingen mening at dekk/felgpakkene da skal gå opp 10-12K.

Det ville gitt mening dersom dekk/felgpakkene også gikk opp ca 1000 - og det er veldig nærliggende å tenke at noen har tastet feil... Skulle vært 22 000 i stedet for 32 000? Det gir en økning på ca 1000 kr, altså ca 5 %.

Pirelli vinterdekk gikk opp fra 15.000 til 21.000. Tror ikke løsningen er så enkel.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kongsvik

Sitat fra: Rico på søndag 29. november 2015, klokken 08:25
I sommer kjørte jeg t/r Hallingdal, 1000 høydemeter, 34 mil. Hadde lett fått 40 mil da. Nå i november med rundt 0 til -2 grader i Asker og rundt 7 minusgrader på fjellet så gikk ikke samme turen uten lading, men dog ikke langt unna. Småkjøring her nede slik været har vært siste uken så er nok rekkevidden nede i 26 mil.
Teller på knappene mellom en 70D og 85D, og kunne gjerne likt å høre litt mer fra flere av dere som har kjørt 70D en del på vinterføre. Hva oppnår dere av realistisk rekkevidde på langkjøring på norske vinterveier? Har en avstand på 275km mellom hjemsted og supercharger på Sandane. Er dette for ambisiøst for en 70D?

Shadaffy

Sitat fra: Kongsvik på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Rico på søndag 29. november 2015, klokken 08:25
I sommer kjørte jeg t/r Hallingdal, 1000 høydemeter, 34 mil. Hadde lett fått 40 mil da. Nå i november med rundt 0 til -2 grader i Asker og rundt 7 minusgrader på fjellet så gikk ikke samme turen uten lading, men dog ikke langt unna. Småkjøring her nede slik været har vært siste uken så er nok rekkevidden nede i 26 mil.
Teller på knappene mellom en 70D og 85D, og kunne gjerne likt å høre litt mer fra flere av dere som har kjørt 70D en del på vinterføre. Hva oppnår dere av realistisk rekkevidde på langkjøring på norske vinterveier? Har en avstand på 275km mellom hjemsted og supercharger på Sandane. Er dette for ambisiøst for en 70D?
Du vil nok klare det men du vil bli nødt til å tanke 100% for å greie det. Og du Vil trolig slite litt med degradering av batteriet som kommer til å skje med åra.
Har selv valgt 70D men i ditt tilfelle så ville jeg valgt 85 D.

Kongsvik

Dette er en tur som gjøres en 4-5 ganger i året, så forventer at batteriet tåler 100% lading såpass ofte... Men høres ut som det blir marginalt med den distansen ja.

Toonster

#176
Sitat fra: Kongsvik på onsdag 02. desember 2015, klokken 23:08
Dette er en tur som gjøres en 4-5 ganger i året, så forventer at batteriet tåler 100% lading såpass ofte... Men høres ut som det blir marginalt med den distansen ja.

Det kan jo løses om det er Chademo-ladings muligheter langs ruten?

ca Kr 3 500 for adapteret og en liten kost pr lading - men er det bare 5-6 ganger i året så er det jo ikke tvil om at det er økonomisk gunstig (og det skader heller ikke med en stopp når man kjører 25-30 mil :) )

nie

Sitat fra: Kongsvik på onsdag 02. desember 2015, klokken 23:08
Dette er en tur som gjøres en 4-5 ganger i året, så forventer at batteriet tåler 100% lading såpass ofte... Men høres ut som det blir marginalt med den distansen ja.
Det kan høres ut som vi mye farter samme vei. Vi bor i Bergen og har hytte på Sunnmøre så strekningen Bergen-Sandane (260km) var dimensjonerende også for meg ved valg av EL-bil.

Jeg var så heldig å bestille bilen før "verden" (iallfall jeg) ble oppmerksom på den gode kapasiteten i 70D. Det ble derfor 85D for meg uten at 70D ble vurdert noe særlig.

Hvis jeg skulle bestilt i dag, hadde jeg antagelig fortsatt endt opp med 85D, men under sterk tvil.
Fordi:
- Med 85D slipper jeg å tenke på at batteriet må være fullt/nesten fullt før avreise Bergen. Siden vi ofte drar en torsdag/fredag ettermiddag hvor bilen har vært brukt endel i jobben så kan jeg med 85D nå Sandane uten å bruke tid på lading før avreise.
- Etter som bilen blir eldre, KAN en 70D bli knapp vinterstid dersom føret er dårlig og du blir stående over noen ferjer.  Med 85D slipper jeg å tenke på dette i samme grad.
- Med 85D har jeg en forhåpning om å kunne kjøre helt frem til hytten (340 km) uten lading dersom bilen har mye batteri før avreise. På hytten kan jeg sette bilen på lading 32A/230V ved ankomst så jeg tåler da å komme frem med litt lite på tanken. Foreløpig har jeg ikke turd å prøve dette :-)


Jeg skriver "under sterk tvil" fordi:
- Det er superlader på Haukaas og batteriet kan toppes der før avreise. Isåfall er det vanskelig å se at du ikke skulle komme deg til Sandane, med god margin.
- Det er Chademoh i Førde, og med noen minutter der så skulle det iallfall være problemfritt å nå Sandane.

Basert på ovenstående er nok min tvil fortsatt stor nok til at jeg ville valgt 85D på nytt. Jeg har da større fleksibilitet i forhold til batterinivå før avreise og ikke minst degradering av batteriet over tid.
Hvis økonomi er et tema og 70D er innenfor rekkevidde mens 85D gjør at bilkjøpet ender opp med hybrid/diesel eller bensin, så hadde jeg "tatt sjansen" på en 70D. Det verste som kan skje, er bare at du må supplere med noen kW på Chademoh underveis, og det er til å leve med fire-fem ganger i året.

sven erik

jeg hadde en 85 kjøpte nå 70D selv om jeg kjører masse  jeg fikk den ene gangen jeg testa lik kjørelengde  på begge disse bilene 
jeg tror å 70 tåler mer å fullades en 85

VL

Hei!

Vurderer å gå fra 85 til 70D. Noen andre som har tatt dette steget og har erfaringer? Rekkevidde er ikke noe problem i den daglige kjøringen, derfor en 70D vurderes fremfor 85/90. Men innimellom blir det jo noen langturer, er det vesentlig mindre å gå på da? Hvordan klarer den seg f.eks mellom Bergen-Oslo i minus grader? Og nedover i Europa?  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA