Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software versjoner

Startet av Salvesen, onsdag 18. november 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:56
Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:35
Hva tenker dere 70 kjøpere om luft og hifi?

Vi tok ingen av delene. Standardanlegget (når bilen kjører i normalfart på veien) fungerer godt nok til vårt bruk og hev/senk av bilen har vi ikke bruk for i praksis.

Tre koster forresten 5.700 kr, ikke 7.600 kr.

Sikkert karbon som kostet 7600 det var det jeg hadde krysset av for som ikke disse lagerbilene har. Er jo enig, en klarar seg fint uten dette, men sliter likevel med å gi slipp på det i en ny bil når jeg har det i den gml, spes lyden er helt rå og kostet bare 6000 når jeg kjøpte...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TRM

Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:01
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:56
Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:35
Hva tenker dere 70 kjøpere om luft og hifi?

Vi tok ingen av delene. Standardanlegget (når bilen kjører i normalfart på veien) fungerer godt nok til vårt bruk og hev/senk av bilen har vi ikke bruk for i praksis.

Tre koster forresten 5.700 kr, ikke 7.600 kr.

Sikkert karbon som kostet 7600 det var det jeg hadde krysset av for som ikke disse lagerbilene har. Er jo enig, en klarar seg fint uten dette, men sliter likevel med å gi slipp på det i en ny bil når jeg har det i den gml, spes lyden er helt rå og kostet bare 6000 når jeg kjøpte...
Du kan ettermontere lyd som er bedre enn ultrahifipakka, til lavere pris enn pakka. Åpner samtidig muligheten for å støydempe bilen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Bjoris

Tesla nevnte også dette, men syns det er best å ha ting originalt og er MEGET happy med det anlegget som er, men 19 høvdinger, jepp, det er ikke billig...

Nå kom jeg brått i tvil igjen ang AP2.0 det snakkes så mye om og da kommer igjen fornuften sigende og sier det den har sagt mange ganger at "vent, vent, det vil komme MYE ny moro de neste årene"... Bilen vi har er 1,5 år så ikke helt utslitt enda;)

Vel, vi får se, kan drøye det opp mot jul å se hvor desperate de blir i Danmark og samtidig se om det kommer noe nytt ang AP 2.0, må innrømme at jeg IKKE er klar for å kjøpe noe som er old fashion FØR bilen kommer til landet, men det kan fort skje med en Tesla...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Sitat fra: TRM på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:15
Du kan ettermontere lyd som er bedre enn ultrahifipakka, til lavere pris enn pakka. Åpner samtidig muligheten for å støydempe bilen.


Jeg valgte bort hifi, og synes ikke standardanlegget er så veldig mye å skryte av. Har du noen tips/referanser som backer opp din påstand, så blir jeg glad
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ctr46

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:27
Sitat fra: nie på torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 18. oktober 2015, klokken 13:42
Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:00
Sitat fra: Muffinman på søndag 18. oktober 2015, klokken 11:58
Tilgjengelig kun for ettermontering, koster vel rundt 20 lapper.

Aha! er dette noe en trenger å ettermontere?

Slik som situasjonen har blitt nå, med mulighet for å lade med 32A uten lasking på biler med enkeltlader samt stor utbygging av andre hurtigladere ville jeg sagt nei.

Vet vi at det er blitt slik på nye biler nå? Det var vel snakk om at du ønsket å teste dette på nye biler....har ikke fått med meg enden på visen.

Ja, alle biler produsert etter ca. 30.juli i år har kontaktoren som sørger for automatisk lasking. Alle eldre biler med enkeltlader kan få denne ettermontert gratis om ønskelig.

Hvilken fordel gir automatisk lasking? Jeg har bil produsert i slutten av mai og enkeltlader. Vil jeg kunne lade raskere på enten type 2, blå eller rød kontakt? Kjøpte en standard type2 kabel med bilen fra Tesla. Mulig dumt spørsmål men håper på et lurt svar i alle fall :)
85D

TRM

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 03. november 2015, klokken 18:47
Sitat fra: TRM på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:15
Du kan ettermontere lyd som er bedre enn ultrahifipakka, til lavere pris enn pakka. Åpner samtidig muligheten for å støydempe bilen.


Jeg valgte bort hifi, og synes ikke standardanlegget er så veldig mye å skryte av. Har du noen tips/referanser som backer opp din påstand, så blir jeg glad
Det ligger tråder på forumet som omhandler temaet. I grove trekk går det på å sette inn sub og forsterker, og evnt bytte ut originalelementene til noe bedre (feks Focal), samt å støydempe dører.

Jeg har bil nr 2 med standardanlegg. Foreløpig er ikke nybilen i nærheten av å spille like godt som den gamle. Har nettopp rundet 1000 km, så det kan være manglende innspilling. Men har hørt andre nevne at det har "skjedd" noe med anlegget på nyere biler.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Bjørn

Jeg har standard anl fra 2013 og er veldig happy med lyden.. synes det har både ren og fin lyd i tillegg til stram og fin bass. De helt dype tonene er selvfølgelig ikke særlig voldsomme, men fra rund 80 hz og oppover er det helt ålreit..
MEN, det tok veldig lang tid å få det innspilt.. Og før det var lyden veldig lunken.

Tuxedo

Sitat fra: ctr46 på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:34
Hvilken fordel gir automatisk lasking? Jeg har bil produsert i slutten av mai og enkeltlader. Vil jeg kunne lade raskere på enten type 2, blå eller rød kontakt? Kjøpte en standard type2 kabel med bilen fra Tesla. Mulig dumt spørsmål men håper på et lurt svar i alle fall :)
Det finnes noen type 2 stasjoner som kun tilbyr 230V 32A.  Uten lasking kan biler med enkeltlader kun trekke 16A fra disse.  Når det gjelder Tesla sin egen UMC med blå eller rød adapter så er det ingen forskjell på ladehastighet om man har enkelt- eller dobbeltlader.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:22
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:34
Hvilken fordel gir automatisk lasking? Jeg har bil produsert i slutten av mai og enkeltlader. Vil jeg kunne lade raskere på enten type 2, blå eller rød kontakt? Kjøpte en standard type2 kabel med bilen fra Tesla. Mulig dumt spørsmål men håper på et lurt svar i alle fall :)
Det finnes noen type 2 stasjoner som kun tilbyr 230V 32A.  Uten lasking kan biler med enkeltlader kun trekke 16A fra disse.  .
Dette stemmer ikke helt lenger. Biler levert fra i sommer/høst har en releboks koblet på laderen hvor slaveladeren skulle stått på biler med dobbeltlader. Denne lasker automatisk når den merker enfasetilkobling, og man får dermed 32A på biler med enkeltlader også.

På biler som ikke har dette montert fra fabrikk kan man få det ettermontert kostnadsfritt.

Diravi

Vi valgte lyd og droppet luft. Kravene til lyd i bil er ikke veldig store så lenge anlegget spiller rent - bassen står på standard innstilling her i gården.

Luft var jeg veldig frem og tilbake på, mest på grunn av at jeg ikke fikk prøvd en standard ikke-P bil med stålfjæring og 19" før kjøp. Har prøvd det i etterkant og kunne levd greit med det, men setter pris på at luftfjæret bil er noe mer komfortabel og forhåpentligvis litt stillere. P85 med luft var i hvert fall svært stillegående på ruglete asfalt.

Vi har også en bakke vi parkerer i på vinterstid som nok ikke kommer til å bli brøytet noe særlig; og ekstra klaring kunne være greit da. Men alt dette er "nice to have". Standardfjæringen er fast, men mer komfortabel enn f.eks. de mer stumpete standardbilene i Golf-klassen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ctr46

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:29
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:22
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:34
Hvilken fordel gir automatisk lasking? Jeg har bil produsert i slutten av mai og enkeltlader. Vil jeg kunne lade raskere på enten type 2, blå eller rød kontakt? Kjøpte en standard type2 kabel med bilen fra Tesla. Mulig dumt spørsmål men håper på et lurt svar i alle fall :)
Det finnes noen type 2 stasjoner som kun tilbyr 230V 32A.  Uten lasking kan biler med enkeltlader kun trekke 16A fra disse.  .
Dette stemmer ikke helt lenger. Biler levert fra i sommer/høst har en releboks koblet på laderen hvor slaveladeren skulle stått på biler med dobbeltlader. Denne lasker automatisk når den merker enfasetilkobling, og man får dermed 32A på biler med enkeltlader også.

På biler som ikke har dette montert fra fabrikk kan man få det ettermontert kostnadsfritt.

Takk for svar:)

Skal ha bilen på service i desember. Hva må jeg si for å få ordnet dette releet?
85D

Bjoris

#131
Det er ikke lett å bestemme seg for spec, en tenker jo selvsagt litt på etterhåndsmarkedet, men først og fremst hva kan jeg leve med selv selvsagt!

Akkurat nå heller jeg mot å ta den bilen jeg har reservert som da mangler tre ting som jeg til nå har trodd jeg måtte ha og det luft, hifi og carbon.

Er nok litt påvirket av reviewen til Bjørn nå, men syns den var bra og rasjonell. Luft gjør bilen mer komfortabel, helt klart, men en får en litt fastere bil tilbake. Akkurat nå tror jeg at jeg fort hadde vent meg til dette, men når jeg prøvde med og ut uten fjor var jeg helt overbevist om at støyen ble høyere og komforten lavere og sportsligheten bedre uten og som gradtourer er jo komfort viktigere enn sportslige egenskaper. Nå er jo bilene bedre isolert så kanskje mindre forskjell nå, hehe?

Hifi har blitt skamdyrt mtp at RDS nå ikke er del av dette heller så det monner å dra bort luft og hifi, men skulle gjerne hatt hifi, hmmm. 

Min drømmebil av 70D koster nå etter rabatten som kom 715.000, tar jeg bort luft, hifi og carbon int så er vi på 669, det føles litt mer fornuftig ja!

Hvis jeg nå skal prøve å overbevise meg selv så tror jeg det er ett større problem å ha 85D/P85D uten alt utstyr enn enn 70D.

Den jeg har i bestilling er det Tesla kaller for smør og brød, de hadde 6 70D i bestilling der luft, karbon og lyd var droppet, men resten på plass så det er nok en kombo de ser går greit å selge...:)

Da gjenstår det bare å bli enig med seg selv;)

Spre gjerne tanker, deler vi oppfatning om at det er lettere å selge 70D uten alt eller hva sier meningheten om det?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Salvesen

Sitat fra: bjoris på fredag 06. november 2015, klokken 01:18


Ser ikke helt poenget med karbon, men det er vell en liker/liker ikke greie. Men da har jeg tydligvis smørt på skiva på min 70D da den har alt uten om vinterpakke, og karbon da :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

oleredv

For min del handla det om at eg for første gong i mitt liv har kjøpt splitter ny bil, og då vekta eg ting som eg ville ha høgare enn korleis andrehåndsmarkedet vil ta i mot bilen om 2-3 års tid. Eg trur det finst kjøparar både for ribba bilar og bedre utstyrte bilar, det er kun snakk om pris.

Til sjuande og sist så handlar jo utstyr veldig mykje om personlige preferansar :)
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

o.b.lix

Velg utstyr slik du vil ha den, ikke slik du tror andre vil ha den.

Det er du som betaler og du som skal ha glede av den som nybil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA