Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software versjoner

Startet av Salvesen, onsdag 18. november 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

J.C

Sitat fra: Toonster på søndag 01. november 2015, klokken 18:44
Sitat fra: MrBacardi på søndag 01. november 2015, klokken 18:09
Har lagt bestilling på en 70D, bilen bekreftes nå på onsdag.

Men har nå plutselig blitt usikker på om man skal ta steget opp til 85D.

Fordeler 70D:
- Rimeligere i innkjøp
- God nok rekkevidde
- Lavere vekt -> noe som fører til litt lavere forbruk

Fordeler 85D:
- Raskere akselerasjon
- Lengre rekkevidde
- Raskere superlading
- Holder seg kanskje bedre i pris ved salg (om ca 6-7 år)

Prisforskjellen er altså 79.000 kr. Så spørsmålet er om jeg være fornøyd med 70D gjennom hele eierskapet, eller om jeg vil jeg angre på at jeg ikke tok steget opp til 85D den gangen (altså nå) jeg hadde mulighet til det.

Tror egentlig bare det er du som vet hva som er lurt!

Hvis en 70D passer ditt bruksmønster, så er det vel bare å bekrefte.

Er du derimot usikker på om den vil fungere i din hverdag, er det bare å endre bestilling til 85D.

Uten å være en ekspert, men etter mitt syn er det kun 1 ting som avgjør om du bør endre og det er om rekkevidden på 70D ikke er bra nok for ditt bruk. Akselerasjon er noe som er gøy en uke, men som du i praksis ikke vil bruke over tid og kan derfor fint klare deg med en bil som er ca 1 sekund tregere på 0-100 :)

(Nå har jeg bestilt en 70D selv, så jeg må vel melde meg selv inhabil i saken)


+1
70D Titanium Metallic
Henvisningskode: http://ts.la/jayson6330

Diravi

Sitat fra: MrBacardi på søndag 01. november 2015, klokken 18:09
Har lagt bestilling på en 70D, bilen bekreftes nå på onsdag.


- Holder seg kanskje bedre i pris ved salg (om ca 6-7 år)


Ut fra det vi vet om verdiutvikling så langt så har både 60 og 85 holdt seg godt i pris. Det handler vel mer om at verditapet øker prosentvis jo mer utstyr du putter på.

En 70D er attraktivt priset som nybil og burde holde seg tilsvarende bra - de første årene. Verdien på en brukt Tesla om 6-7 år er det veldig vanskelig å spå noe om uansett.

Som andre har påpekt, så er det vel rekkevidde som er det viktigste å vurdere ved valg av modell. Er du på smertegrensen rekkeviddemessig ville jeg gått for en skrapet utstyrt 85D i stedet for en godt utstyrt 70D. For dem som kjører kortere kan valget være motsatt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

MrBacardi

Takk for tilbakemeldinger angående 70D kontra 85D.

Siden rekkevidden på 70D er god nok for mitt bruk, samt at dette med akselerasjonen nok er mest moro de første ukene, så ender jeg opp med 70D  8)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Sjøhyene

Sitat fra: Diravi på søndag 01. november 2015, klokken 20:15
Som andre har påpekt, så er det vel rekkevidde som er det viktigste å vurdere ved valg av modell. Er du på smertegrensen rekkeviddemessig ville jeg gått for en skrapet utstyrt 85D i stedet for en godt utstyrt 70D. For dem som kjører kortere kan valget være motsatt.
jepp, rekkevidden er soleklart den faktoren som potensielt kan forårsake mest frustrasjon. Så man bør tenke seg om et par ganger før man lander på en konklusjon.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Rekkeviddebehov er det vanskelig å gi noe klart svar på siden det varierer mye fra person til person, samt at man ikke vet hvor lett og hvor mange steder man kan få hurtigladet i fremtiden.

For min egen del så har jeg følgende turer som ikke går 70-pakken:

-Fra svigers over Strynefjellet til Lillehammer SC (kan løses med ladestopp på 22kw eller kjøre via Dombås). Typisk en gang pr. år.
- Tur/retur til sommerhytta (ikke innlagt strøm). Kunne blitt løst ved å kjøre en kort tur til Lillehammer SC (20 km ekstra hver vei) eller spør noen fastboende om å få lade en natt. Inntreffer en tre-fire-fem ganger pr. år. Med 85kWh kan jeg kjøre tur/retur med god margin.
- Oslo-vinterhytte. Passerer dog SC Elverum så kunne ladet der.

Moralen er at man muligens skal ha litt sære behov for å jevnlig trenge 85kWh fremfor 70kWh. Om det er noe som inntreffer en gang innimellom så har man relativt god timelønn for å stå en halvtime/time på en lader et sted, men det er selvsagt irriterende når det skjer. Om det i fremtiden blir mer kø på superladerene enn hva det er i dag kan det være et moment å slippe å stoppe når man kjører frem og tilbake til hytter o.l. - turer som typisk tas når "alle" andre er på tur også.

Dette er også vanskelig å forholde seg til uten å ha eid elbil en stund. Hadde 90kWh vært tilgjengelig da jeg kjøpte ville jeg nok tatt det, i dag er min betalingsvilje for noe slikt ganske nærme 0 siden jeg nå vet at jeg ikke trenger det. Hadde jeg kjøpt i dag ville kanskje 70D fremstå som det beste alternativet.

MrBacardi

Sitat fra: weld77 på mandag 02. november 2015, klokken 11:00
Rekkeviddebehov er det vanskelig å gi noe klart svar på siden det varierer mye fra person til person, samt at man ikke vet hvor lett og hvor mange steder man kan få hurtigladet i fremtiden.

For min egen del så har jeg følgende turer som ikke går 70-pakken:

-Fra svigers over Strynefjellet til Lillehammer SC (kan løses med ladestopp på 22kw eller kjøre via Dombås). Typisk en gang pr. år.
- Tur/retur til sommerhytta (ikke innlagt strøm). Kunne blitt løst ved å kjøre en kort tur til Lillehammer SC (20 km ekstra hver vei) eller spør noen fastboende om å få lade en natt. Inntreffer en tre-fire-fem ganger pr. år. Med 85kWh kan jeg kjøre tur/retur med god margin.
- Oslo-vinterhytte. Passerer dog SC Elverum så kunne ladet der.

Moralen er at man muligens skal ha litt sære behov for å jevnlig trenge 85kWh fremfor 70kWh. Om det er noe som inntreffer en gang innimellom så har man relativt god timelønn for å stå en halvtime/time på en lader et sted, men det er selvsagt irriterende når det skjer. Om det i fremtiden blir mer kø på superladerene enn hva det er i dag kan det være et moment å slippe å stoppe når man kjører frem og tilbake til hytter o.l. - turer som typisk tas når "alle" andre er på tur også.

Dette er også vanskelig å forholde seg til uten å ha eid elbil en stund. Hadde 90kWh vært tilgjengelig da jeg kjøpte ville jeg nok tatt det, i dag er min betalingsvilje for noe slikt ganske nærme 0 siden jeg nå vet at jeg ikke trenger det. Hadde jeg kjøpt i dag ville kanskje 70D fremstå som det beste alternativet.

Har tilsvarende enkelte "problemturer" som deg i løpet av året, men disse lar seg fint løse. Jeg trenger definitivt ikke 85 kWh i det daglige, derfor bekreftet jeg nettopp 70D bestillingen. Gleder meg til bil  8)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Toonster

Gratulerer MrBacardi (Melon?  :P )

Toonster

Må bare få sagt det - jeg digger Tesla Model S, den er fet! :)

Og jeg er så glad for at 70D holder for mitt bruk, så slipper jeg å svi av en mill på 90D :)


nie

Sitat fra: Toonster på mandag 02. november 2015, klokken 18:38
Må bare få sagt det - jeg digger Tesla Model S, den er fet! :)

Og jeg er så glad for at 70D holder for mitt bruk, så slipper jeg å svi av en mill på 90D :)
Får vel en greit utstyrt 90D for ca 850'?

Toonster

Sitat fra: nie på mandag 02. november 2015, klokken 19:40
Sitat fra: Toonster på mandag 02. november 2015, klokken 18:38
Må bare få sagt det - jeg digger Tesla Model S, den er fet! :)

Og jeg er så glad for at 70D holder for mitt bruk, så slipper jeg å svi av en mill på 90D :)
Får vel en greit utstyrt 90D for ca 850'?

Det har du helt rett i

Bjoris

#115
Med veldig ok priser fra Danmark samtidig som vi er fristet av både awd og å ha den versjonen som får de kule nyhetene fremover er vi på gli ifht bytte. Med 80.000 ekstra for 85 er ikke den aktuell ved kjøp av nytt.

Snakket med Tesla nå og de hevder at Hifi og Luft ikke er så pop på 70, så bilene de tar inn har ikke dette, jeg hadde tenkt å ha dette med slik jeg har på dagens s85, men ser jo at dette nå koster nær 40.000 når vi kjøpte kostet begge deler 16.000 så kanskje jeg må bite i eple på dette, men er usikker...

Kan få bilen raskt om vi dropper dette og går for pianolakk, vi har tre som også var gratis når vi kjøpte nå koster det 7600 ekstra...

Hmm...

Hva tenker dere 70 kjøpere om luft og hifi?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Salvesen

Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:35
Med veldig ok priser fra Danmark samtidig som vi er fristet av både awd og å ha den versjonen som får de kule nyhetene fremover er vi på gli ifht bytte. Med 80.000 ekstra for 85 er ikke den aktuell ved kjøp av nytt.

Snakket med Tesla nå og de hevder at Hifi og Luft ikke er så pop på 70, så bilene de tar inn har ikke dette, jeg hadde tenkt å ha dette med slik jeg har på dagens s85, men ser jo at dette nå koster nær 40.000 når vi kjøpte kostet begge deler 16.000 så kanskje jeg må bite i eple på dette, men er usikker...

Kan få bilen raskt om vi dropper dette og går for pianolakk, vi har tre som også var gratis når vi kjøpte nå koster det 7600 ekstra...

Hmm...

Hva tenker dere 70 kjøpere om luft og hifi?

Jeg har tatt både luft og hifi :)

Har alt uten om vinter og 7 seter.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

oleredv

#117
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:41
Jeg har tatt både luft og hifi :)

Har alt uten om vinter og 7 seter.

Full pakke her også (minus 7 seter og 21" hjul).

Vurderte å droppe luft, hifi og premium iinteriørpakken for å holde igjen på kosten, men endte med alt etter prøvekøyring av bil utan hifi og premium interiør. Luft ville vi ha pga komfort og det praktiske med det. Hifi var vi i tvil om før prøvekøyring, men etter å prøvd bil både med og uten var valget enkelt for oss :)

Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Bjoris

#118
Ja, at det er mye bedre med begge deler vet jeg jo siden jeg har det i dag, hehe. Nei, blir vanskelig å velge uten gitt, men så er det også mye styr å selge først og så være uten to biler i flere mnd, spes på vinteren, en Leaf med slitt batteri og helgeturere til fjells blir noko populært. Uten Lyd og Hifi så har de biler på vei, men nå var to av dem solgt allerede så dermed for den mest aktuelle fargen også...

Jeg har kjørt TMS både med og uten HiFi og Luft, av disse to tingene er det nok luft jeg kunne levd best uten, men det er mer støy og mindre komfort, helt klart, men en får litt skarpere kjøreegenskaper tilbake. Uten lyd er det jo bare dårligere lyd en frå, hehe...

Vel, får se, har jo dashcam også på dagens bil som er digg, men mye styr å få montert på ny så, nei, det er jo litt tøft å bytte til en som også har kortere rekkevidde... men autopilot, awd etc frister.Ikke så lett...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MrBacardi

Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:35
Hva tenker dere 70 kjøpere om luft og hifi?

Vi tok ingen av delene. Standardanlegget (når bilen kjører i normalfart på veien) fungerer godt nok til vårt bruk og hev/senk av bilen har vi ikke bruk for i praksis.

Tre koster forresten 5.700 kr, ikke 7.600 kr.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA