Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kwh "superlader" nettverk og biler

Startet av TM, onsdag 18. november 2015, klokken 21:38

« forrige - neste »

TM

Jeg har tatt opp dette temaet med BMW Norge flere ganger. På tross at at det i nyhetene i går ble tatt opp at det burde bli lovpålagt, så har BMW tydeligvis bestemt at dette sikkerhetsutstyret ikke skal tilbys norske kunder. Det er nokså overaskende, når det finnes i utstyrslisten i både Sverige og Tyskland. Renault, Nissan og Kia har valgt å ta det med som standardutststyr, mens VW og Mercedes har det som tilvalg.
Jeg vet at mange i3 eiere ikke vil ha dette sikkerhetsutstyret, men hvorfor BMW fratar norske kunder muligheten til å kjøpe det er uforståelig. Det hører med til historien at jeg 2 ganger har blitt lovet skriftlig svar fra kundesenteret hos BMW Norge hvor de forklarer hvorfor norske kunder ikke får bestille dette. Utstyret koster det samme som velourmattene i Tyskland, og det skulle indikere en pris på kun 800 kr. At funksjonaliteten er beskrevet i den norske instruksjonsboken for i3 gjør BMW sin holdning enda mer uforståelig. Det svaret jeg har fått muntlig er det ikke vil tilbys i bilene før det blir påbudt. Så vidt jeg vet er det mye av ekstrautstyret i en BMW som ikke er påbudt...eks. velourmatter  ;)

Fra tysk prisliste

Akustischer Fußgängerschutz
Turbinenartigen Außensound, der beim elektrischen Fahren bis 30km/h zum Schutz anderer Verkehrsteilnehmer generiert wird.                100 €

Ingeniøren

Personlig håper jeg det aldri kommer. Når man først har fått en stillegående bil så skal man utstyre den med "sirene". Folk får avpasse farten slik at det ikke oppstår fare. Likner litt på den gang bilen kom og man måtte ha en mann gående foran bilen og varsle fare....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

#2
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 18. oktober 2015, klokken 10:44
Personlig håper jeg det aldri kommer. Når man først har fått en stillegående bil så skal man utstyre den med "sirene". Folk får avpasse farten slik at det ikke oppstår fare. Likner litt på den gang bilen kom og man måtte ha en mann gående foran bilen og varsle fare....
Det er helt greit for meg at mange nok ikke vil bruke penger på dette tilleggsutstyret. Derfor støtter jeg BMW i beslutningen om å definere det som tilleggsutstyr. Men at BMW Norge skal motarbeide at kundene kan kjøpe viktig sikkerhetsutstyr som fabrikken tilbyr synes jeg er useriøst. Vi snakker ikke akkurat om noen sirene som vi utgjøre et støyproblem.

bromm

Hva er egentlig problemet ? Jeg har kjørt 34.000 km i en "lydløs" i3, og jeg har ikke sett noe forskjell i forhold til andre i trafikken enn de 1,5 millionene km jeg buset rundt i en "traktor"  ;D

LMOR

Prinsipielt er jeg enig med TM.
Men er enig med de andre at dette er litt tullete. Kanskje BMW ikke vil at deres biler skal forbindes med en slik lyd  :D
Jeg må kjøre på en gangsti til hytten, min store 5 serie BMW høres ikke noe tidligere enn i3, så igjen er det noen byråkrater som begynner å gå tom for nye ting å finne på  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#5
I følge innslaget på radioen på fredag at det svært mange som har rapportert farlige eller ubehagelige episoder knyttet til elbiler i sakte fart. Jeg tror ikke det ligger sikkerhetsmessige vurderinger bak BMW Norge sin holdning. Det overrasker meg ikke. Jeg har flere ganger opplevd syklister på treningstur som ikke hører at det ligger en bil bak dem. Å bruke hornet for å gjøre dem oppmerksom på bilen når man kjører mørk BMW blir ofte oppfattet som agressiv kjøring.

Taffelman

Vet ikke hvor mye lydvarsling egentlig hjelper.

Syklister på treningstur sykler fortere enn grensen for lydvarsling, og folk gatelangs i byn isolerer seg fra omverdenen med ørepropper/hodetelefoner og blikket planta på mobiltelefonen.

Folk må lære å se seg for.
X75D
TM3 LR AWD

LMOR

Jeg tror problemet er overdrevet. Jeg har skremt mange med den andre BMWen...
Tror de fleste da etterpå irriterer seg over seg selv, og at de ikke hørte meg komme.
Men når det viser seg å være en Elbil, så er det den som får skylden. Det skulle ikke vært lov med lydløse biler...  :(
Det er hjulstøyen du hører først på de fleste moderne biler.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

OlgaE

Bor ved skole og sykehus, og det største problemet er ikke bilens støy, men fotgjengeres- og syklisters egenproduserte støy. Med høyttalere i ører, surrer alt for mange rundt i sin egen verden, stort sett dekoblet trafikken. Da ender man opp med det å bruke hornet. Stort sett så forstår de med pluggene i ørene, at det er de som er problemet, ikke elbilene.

Ingeniøren

Sitat fra: OlgaE på mandag 19. oktober 2015, klokken 06:46
Bor ved skole og sykehus, og det største problemet er ikke bilens støy, men fotgjengeres- og syklisters egenproduserte støy. Med høyttalere i ører, surrer alt for mange rundt i sin egen verden, stort sett dekoblet trafikken. Da ender man opp med det å bruke hornet. Stort sett så forstår de med pluggene i ørene, at det er de som er problemet, ikke elbilene.

Nettopp. Og hvis de skal ha sirene på elbil, for det holder ikke med lett summing som er demonstrert, så bør man vel og ha dette på sykkel, elsykkel mm og :(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Roman

Sirene er uønsket. Men det hadde vært kjekt med et "lav-volum-horn" i tillegg til det vanlige hornet. Opplevd et par ganger at jeg kjører på en p-plass/ vei og persjoner som går legger ikke merke til at jeg er rett bak dem. Å legge seg på vanlige hornet og skremme dem er ikke ideelt, men et slags vennlig lyd som jeg kan "tute" med hadde vært flott!

Klykken

Det spesifikke hornet har tilvalgsnummer 674, og kalles "Harman Kardon". ;D

Men fra spøk til alvor, stereoanlegget kan til nøds benyttes til slikt da det er veldig hørbart utenfor bilen også. Får fort oppmerksomheten til folk som ellers ikke hører bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Roman på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:50
Men det hadde vært kjekt med et "lav-volum-horn" i tillegg til det vanlige hornet.
Enig, men det gjelder uansett type bil. Syklister blir rasende om du tuter på dem, selv om de kjører 2 i bredden i flere km...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:26
Sitat fra: Roman på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:50
Men det hadde vært kjekt med et "lav-volum-horn" i tillegg til det vanlige hornet.
Enig, men det gjelder uansett type bil. Syklister blir rasende om du tuter på dem, selv om de kjører 2 i bredden i flere km...
Vel, når man kjører forbi en syklist skal det være oversiktlig og trygt. Det hjelper lite om de ligger en og en når du uansett skal holde 1,5 meters avstand til syklisten når du passerer. Man må godt over i motgående uansett. Ved at syklistene ligger to og to blir forbikjøringslengden kortere.
Men klart, det blir vanskeligere å presse seg forbi et sted man ikke skulle kjørt forbi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA