Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store fremtidsladetråden!

Startet av akselc, onsdag 18. november 2015, klokken 07:41

« forrige - neste »

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

bromm

#121
Nei OlavEmil, gjør for all del ikke det  :D Kia Soul har så stort spenn i "opplevd" rekkevidde/ladefart, at noen snart bør klare å presentere fakta om denne bilen... Hvis det er slik at dere faktisk ikke vet om bilen har 27 kWh utnyttbar eller faktisk kapasitet, så er jo lerettet ganske blekt får man vel si. Vil ikke markedsavdelingen til Kia la dere vite slikt ?

Vi med BMW i3 fikk nylig en oppdatering som frigjorde ca 1 kWh ekstra utnyttbart fra det 22kWh store batteriet (fra 18,8 til max 19,9 avhengig av alder). Men BMW går ikke ut med flagging av dette på noe som helst vis, selv om det sannsynligvis skyldes at pakken tåler mer enn de marginene som var satt ved lansering.

Til de som skravler om at jeg (bromm) er en merke-fantast, så er jo det bare hyggelig. Slikt bruker å komme når det er tomt for motargumenter her inne. Jeg har involvert meg i denne posten fordi det er helt tydelig at trådstarters situasjon og budsjett ville ha ha passet perfekt sammen med BMW i3, og ikke det det ser ut til han bestemte seg for. BMW i3 passer absolutt ikke for alle, og det vil jeg heller aldri påstå - men når forutsigbare og lave driftsutgifter, rekkeviddebehov på ca. 100 km daglig, plass til høyvokste sjåfører og fjernstyring av forvarming til et budsjett på ca. 250.000 er noen forutsetningene... Ja, så er ikke Soul det perfekte valget. Diskutér gjerne dette videre, hvis dere vil det. Men rekkevidden til Soul (som ingen vet hva er) og ladefarten til i3 (som ingen kan slå pga. energieffektiviteten), tror jeg begynner å bli "ferdigdiskutert" her ;)

Powerflux

Sitat fra: bromm på fredag 06. november 2015, klokken 23:01
Til de som skravler om at jeg (bromm) er en merke-fantast, så er jo det bare hyggelig.

Det begynner vel å ligne mer på merke narcissist! Det var gøy en stund...nå fremstår du bare som slitsom ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

AmocoCadiz

Sitat fra: Powerflux på fredag 06. november 2015, klokken 23:28
Sitat fra: bromm på fredag 06. november 2015, klokken 23:01
Til de som skravler om at jeg (bromm) er en merke-fantast, så er jo det bare hyggelig.

Det begynner vel å ligne mer på merke narcissist! Det var gøy en stund...nå fremstår du bare som slitsom ::)
Ja det var underholdende en stund, men etterhvert bare slitsomt med argumentering av typen "Men rekkevidden til Soul (som ingen vet hva er)...." og at Soul har et annet metrisk system med kortere kilometere en andre biler blir bare for sært...

moby666

http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

AR åpner ladestasjoner som tilbyr 120 kw. I følge artikkelen tar det Soul 13 minutter å lade 0-67%, som tilsvarer ca 19 kwh. Hvor lang tid tar det å lade en i3 med 19 kwh på en hurtiglader, Bromm? 1 time? 2 timer???
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Panduck

Sitat fra: moby666 på torsdag 12. november 2015, klokken 12:10
http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

AR åpner ladestasjoner som tilbyr 120 kw. I følge artikkelen tar det Soul 13 minutter å lade 0-67%, som tilsvarer ca 19 kwh. Hvor lang tid tar det å lade en i3 med 19 kwh på en hurtiglader, Bromm? 1 time? 2 timer???

Jeg ville nå ikke basert meg på noe som helst ArticRoadsbasert når det gjelder å velge hva slags elbil jeg kjøper.

Øyvind.h

Sitat fra: moby666 på torsdag 12. november 2015, klokken 12:10
http://arcticroads.com/nyheter/mer-enn-dobler-hurtigladeeffekten/

AR åpner ladestasjoner som tilbyr 120 kw. I følge artikkelen tar det Soul 13 minutter å lade 0-67%, som tilsvarer ca 19 kwh. Hvor lang tid tar det å lade en i3 med 19 kwh på en hurtiglader, Bromm? 1 time? 2 timer???
Om vi tar utgangspunkt i 27kWh utnyttbart på Kia``en så gir dette en snitteffekt på 83kW.
Det er absolutt kurant for en kortrekkevidde-elbil, og 70kW effekt ved 66% SOC er absolutt ikke ille.

Da kan kortrekkevidde-elbilen bli et brukbart alternativ på begrensede langturer (eks 20-25 mil med 1-2 ladestopp).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

N00b

BMW i3 holder akkurat t/r Grimstad-Kjevik på motorveien. Da er det ikke mange km til overs.
Det er 80km.

Mulig det er bedre nå med 1kwh ekstra utnyttbart.
Jeg ville heller gått for de med størst mulig batteri.

Leaf er gårdagens bil, den formelig skriker etter en oppdatering selv om batteriet er blitt større.
Zoe er et sprekt alternativ i likhet med Soul, begge av siste generasjon.

Taffelman

Hvordan kjører du for å få til et forbruk på over 2,2 kW/mil med BMW i3?

Jeg pendler på E6 nord for Oslo og klarer meg fint under 1,8 kW/mil selv ned mot 10 minusgrader.
X75D
TM3 LR AWD

Ingeniøren

#129
Sitat fra: Taffelman på søndag 29. november 2015, klokken 00:04
Hvordan kjører du for å få til et forbruk på over 2,2 kW/mil med BMW i3?

Jeg pendler på E6 nord for Oslo og klarer meg fint under 1,8 kW/mil selv ned mot 10 minusgrader.

Lurer jeg og på. Kjører Lier-Høvik-Lier daglig på E18. Reiser tidlig så trafikken ligger på fartsgrensen 80-100 km/t, og har stort sett en kapasitet på 125-130 km mellom hver lading om dagen med temp -5/+5C.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

model3citizen

Sitat fra: Taffelman på søndag 29. november 2015, klokken 00:04
Hvordan kjører du for å få til et forbruk på over 2,2 kW/mil med BMW i3?

Jeg pendler på E6 nord for Oslo og klarer meg fint under 1,8 kW/mil selv ned mot 10 minusgrader.

Jeg klarte å kjøre på 2kW/mil, men da var det -10, og veldig kraftig motvind. På vei tilbake, i -8 og med medvind ble det 1.47kW/mil.

EDIT: På E6, i 90-105km/t.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Bjoris

#131
Jeg tok en test sv rekkevidde på Soul forrige uke. Det var 2 grader, regn og hagl, snittfart litt over 60 km/t så gunstig fart, men utrolig dårlig føre og temperatur.

Bilen var ladet og forvarmet rett før start, kjørte meget økonomisk, var alene i bilen og hadde det litt for kaldt i bilen og med "kun fører" varme som forøvrig er en smart løsning. Jeg er meget god på økokjøring og litt arrogant vil jeg hevde at få vil få noe mer ut av en Soul under samme forhold!

Klarte å få ut 159 km og med angitt forbruk hadde jeg brukt rett over 25 kWh. Da hadde jeg fått en masse advarsler, rekkevidden de siste km var --- og melding om lade umiddelbart kom i det jeg stoppet på laderen. 4% igjen, om den kjører helt ned til null så var det va 1 kWh igjen, dvs utnyttbart 26 kWh, så på en sommerdag er nok 27 mulig og det er iallefall klart at 27 ikke er netto, men der er vanskelig å få ut så mye i praksis som på alle andre. Du kan ikke regne med 27 i praksis da sjansen for å bli stående er stor.

Men alt i alt ble jeg imponert over Soulen og var veldig fristet, men pga størrelse på bagasjerom og app valgt vi Leaf 30 kWh Tekna, den var faktisk noen kroner billigere enn Soul og jeg venter st den går ett hakk lengre om turen går i 80 km/t.

EGolf er fin, men den er mindre enn Leafen og er dyr. Ulempen med Leaf er at den begynner å bli gml på designet og på tilgjengelig utstyr. Ikke noe første valg om pris og rekkevidde var lik på de andre, men Egolfen feks blir fort 50.000 dyrere...

Zoe er altfor liten for en famile på 4 og det samme gjelder I3. MB ville jeg ikke valgt rett og slett fordi MB ikke har gjort hjemmeleksa! Den er også i en annen prisklasse enn Leaf, også kvalitetsmessig slevsagt, flott bil om den hadde hatt hurtiglader og app!

App er viktig for rekkvidde siden en mye enklere kan toppe batteri og varme opp bilen rett før start. Forprogrammering er fint, men hvem klarer å treffe med disse tidene? Har i dg en US Leaf uten app og senest i går skar det seg. Stilte inn timeren til 100% kl 1530 og forvarming, supert, men når jeg kom hjem var det 25% igjen og jeg plugget i. Litt før midnatt skulle jeg hente noen, selvsagt hadde ikke bilen startet lading pga timeren. Med app hadde ikke slikt skjedd...

Ellers er rådet å kjøpe den bilen du liker best, ingen er best på alt så det blir en prioritering. Liker du ikke Leaf så hjelper det lite at den har større batteri syns jeg
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#132
Sitat fra: bjoris på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:48
Jeg tok en test sv rekkevidde på Soul forrige uke. Det var 2 grader, regn og hagl, snittfart litt over 60 km/t så gunstig fart, men utrolig dårlig føre og temperatur.

Bilen var ladet og forvarmet rett før start, kjørte meget økonomisk, var alene i bilen og hadde det litt for kaldt i bilen og med "kun fører" varme som forøvrig er en smart løsning. Jeg er meget god på økokjøring og litt arrogant vil jeg hevde at få vil få noe mer ut av en Soul under samme forhold!

Klarte å få ut 159 km og med angitt forbruk hadde jeg brukt rett over 25 kWh. Da hadde jeg fått en masse advarsler, rekkevidden de siste km var --- og melding om lade umiddelbart kom i det jeg stoppet på laderen. 4% igjen, om den kjører helt ned til null så var det va 1 kWh igjen, dvs utnyttbart 26 kWh, så på en sommerdag er nok 27 mulig og det er iallefall klart at 27 ikke er netto, men der er vanskelig å få ut så mye i praksis som på alle andre. Du kan ikke regne med 27 i praksis da sjansen for å bli stående er stor.

Men alt i alt ble jeg imponert over Soulen og var veldig fristet, men pga størrelse på bagasjerom og app valgt vi Leaf 30 kWh Tekna, den var faktisk noen kroner billigere enn Soul og jeg venter st den går ett hakk lengre om turen går i 80 km/t.

......

Jeg har samme gode erfaring etter å ha testet Soul og alle andre elbiler (unntatt Focus). Uten tvil er Soul det beste valget i dag for de som ønsker mest mulig rekkevidde i dag. Fullstendig enig i konklusjon på de andre alternativene.


Når det gjelder Leaf med 30kWh vil jeg ikke uttale meg for mye før jeg har testet den. EuroLeaf skuffet stort i utfordrende topografi som jeg kjører i til daglig. Først lang tid etterpå oppdaget jeg at jeg hadde med urette påpekt at lavt energiforbruk ikke var mulig på EuroLeaf; riktig svar er at EuroLeaf utgaven hadde en motor som er betydelig mer effektiv på flat vei, men lavere dreiemoment og kraft gjorde at den brukte mer energi i krevende topografi som bratte lange oppoverbakker kan gi. Selv med større batteripakke er det ikke sikkert at denne Leafen klarer lengre rekkevidde enn Soul i krevende topografi (men på flat vei tror jeg den helt sikkert klarer det bedre). Personlig har jeg slitt med Carwings i lang tid på Leaf'en vår; hadde jeg valgt elbil nr 2 i dag i tillegg til Tesla'en hadde det garantert blitt en Soul og ingen ny Leaf. Eneste alternativ jeg ville vurdert (som ikke finnes) er en e-NV200 med 30kWh batteri.

PS!: Ser at @Bjoris ikke har oppdaget bagasjeromtrikset på Soul som gir omtrent like stort bagasjerom som i Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg325876.html#msg325876


Ingeniøren

#133
Sitat fra: Finnøy på søndag 06. desember 2015, klokken 01:29
Sitat fra: bjoris på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:48
Jeg tok en test sv rekkevidde på Soul forrige uke. Det var 2 grader, regn og hagl, snittfart litt over 60 km/t så gunstig fart, men utrolig dårlig føre og temperatur.

Bilen var ladet og forvarmet rett før start, kjørte meget økonomisk, var alene i bilen og hadde det litt for kaldt i bilen og med "kun fører" varme som forøvrig er en smart løsning. Jeg er meget god på økokjøring og litt arrogant vil jeg hevde at få vil få noe mer ut av en Soul under samme forhold!

Klarte å få ut 159 km og med angitt forbruk hadde jeg brukt rett over 25 kWh. Da hadde jeg fått en masse advarsler, rekkevidden de siste km var --- og melding om lade umiddelbart kom i det jeg stoppet på laderen. 4% igjen, om den kjører helt ned til null så var det va 1 kWh igjen, dvs utnyttbart 26 kWh, så på en sommerdag er nok 27 mulig og det er iallefall klart at 27 ikke er netto, men der er vanskelig å få ut så mye i praksis som på alle andre. Du kan ikke regne med 27 i praksis da sjansen for å bli stående er stor.

Men alt i alt ble jeg imponert over Soulen og var veldig fristet, men pga størrelse på bagasjerom og app valgt vi Leaf 30 kWh Tekna, den var faktisk noen kroner billigere enn Soul og jeg venter st den går ett hakk lengre om turen går i 80 km/t.

......

Jeg har samme gode erfaring etter å ha testet Soul og alle andre elbiler (unntatt Focus). Uten tvil er Soul det beste valget i dag for de som ønsker mest mulig rekkevidde i dag. Fullstendig enig i konklusjon på de andre alternativene.


Når det gjelder Leaf med 30kWh vil jeg ikke uttale meg for mye før jeg har testet den. EuroLeaf skuffet stort i utfordrende topografi som jeg kjører i til daglig. Først lang tid etterpå oppdaget jeg at jeg hadde med urette påpekt at lavt energiforbruk ikke var mulig på EuroLeaf; riktig svar er at EuroLeaf utgaven hadde en motor som er betydelig mer effektiv på flat vei, men lavere dreiemoment og kraft gjorde at den brukte mer energi i krevende topografi som bratte lange oppoverbakker kan gi. Selv med større batteripakke er det ikke sikkert at denne Leafen klarer lengre rekkevidde enn Soul i krevende topografi (men på flat vei tror jeg den helt sikkert klarer det bedre). Personlig har jeg slitt med Carwings i lang tid på Leaf'en vår; hadde jeg valgt elbil nr 2 i dag i tillegg til Tesla'en hadde det garantert blitt en Soul og ingen ny Leaf. Eneste alternativ jeg ville vurdert (som ikke finnes) er en e-NV200 med 30kWh batteri.

PS!: Ser at @Bjoris ikke har oppdaget bagasjeromtrikset på Soul som gir omtrent like stort bagasjerom som i Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg325876.html#msg325876

Og, ønsker man en bil som er morsom å kjøre velger man noe annet som for eksempel BMW. Soul synes jeg var fin til jeg prøvekjørte den - noe av det mest kjedeligste jeg har kjørt.... Synd hvis eneste kriterie for beste pendler bil skal være lengst mulig tilgjengelig kjøre diststanse.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moby666

i3 er "morsom" i byen, men som pendlerbil på motorvei opplever jeg ikke denne bilen som morsom. Så sant man ikke har sansen for vingling i hastigheter over 80 kmt og mye veistøy fra dekkene som egentlig er pizzakuttere :)

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. desember 2015, klokken 17:27
Sitat fra: Finnøy på søndag 06. desember 2015, klokken 01:29
Sitat fra: bjoris på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:48
Jeg tok en test sv rekkevidde på Soul forrige uke. Det var 2 grader, regn og hagl, snittfart litt over 60 km/t så gunstig fart, men utrolig dårlig føre og temperatur.

Bilen var ladet og forvarmet rett før start, kjørte meget økonomisk, var alene i bilen og hadde det litt for kaldt i bilen og med "kun fører" varme som forøvrig er en smart løsning. Jeg er meget god på økokjøring og litt arrogant vil jeg hevde at få vil få noe mer ut av en Soul under samme forhold!

Klarte å få ut 159 km og med angitt forbruk hadde jeg brukt rett over 25 kWh. Da hadde jeg fått en masse advarsler, rekkevidden de siste km var --- og melding om lade umiddelbart kom i det jeg stoppet på laderen. 4% igjen, om den kjører helt ned til null så var det va 1 kWh igjen, dvs utnyttbart 26 kWh, så på en sommerdag er nok 27 mulig og det er iallefall klart at 27 ikke er netto, men der er vanskelig å få ut så mye i praksis som på alle andre. Du kan ikke regne med 27 i praksis da sjansen for å bli stående er stor.

Men alt i alt ble jeg imponert over Soulen og var veldig fristet, men pga størrelse på bagasjerom og app valgt vi Leaf 30 kWh Tekna, den var faktisk noen kroner billigere enn Soul og jeg venter st den går ett hakk lengre om turen går i 80 km/t.

......

Jeg har samme gode erfaring etter å ha testet Soul og alle andre elbiler (unntatt Focus). Uten tvil er Soul det beste valget i dag for de som ønsker mest mulig rekkevidde i dag. Fullstendig enig i konklusjon på de andre alternativene.


Når det gjelder Leaf med 30kWh vil jeg ikke uttale meg for mye før jeg har testet den. EuroLeaf skuffet stort i utfordrende topografi som jeg kjører i til daglig. Først lang tid etterpå oppdaget jeg at jeg hadde med urette påpekt at lavt energiforbruk ikke var mulig på EuroLeaf; riktig svar er at EuroLeaf utgaven hadde en motor som er betydelig mer effektiv på flat vei, men lavere dreiemoment og kraft gjorde at den brukte mer energi i krevende topografi som bratte lange oppoverbakker kan gi. Selv med større batteripakke er det ikke sikkert at denne Leafen klarer lengre rekkevidde enn Soul i krevende topografi (men på flat vei tror jeg den helt sikkert klarer det bedre). Personlig har jeg slitt med Carwings i lang tid på Leaf'en vår; hadde jeg valgt elbil nr 2 i dag i tillegg til Tesla'en hadde det garantert blitt en Soul og ingen ny Leaf. Eneste alternativ jeg ville vurdert (som ikke finnes) er en e-NV200 med 30kWh batteri.

PS!: Ser at @Bjoris ikke har oppdaget bagasjeromtrikset på Soul som gir omtrent like stort bagasjerom som i Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg325876.html#msg325876

Og, ønsker man en bil som er morsom å kjøre velger man noe annet som for eksempel BMW. Soul synes jeg var fin til jeg prøvekjørte den - noe av det mest kjedeligste jeg har kjørt.... Synd hvis eneste kriterie for beste pendler bil skal være lengst mulig tilgjengelig kjøre diststanse.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA