Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store fremtidsladetråden!

Startet av akselc, onsdag 18. november 2015, klokken 07:41

« forrige - neste »

AmocoCadiz

#105
Sitat fra: bromm på fredag 06. november 2015, klokken 07:54
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 00:09
Du har helt rett, Kia Soul Ev går ikke 212km som KIA's kyniske markedsføing formidler,
men den går tydeligvis lett over 210Km inkl 12Km rest (222Km total), i hvertfall gikk vår Soul EV så langt igår 4 nov 2015 uten lading, 5grader og motorveikjøring Asker-Oslo flere ganger tur og retur og normal bykjøring. (ja, har foto dok av kjørecomputer)
Oppsis!   ;)
Om en enkelt person kjører Soul EV 210 km på én enkelt tur, er totalt likegyldig for oss som forholder oss til seriøse fakta basert på skikkelig forbrukstesting. EPA i USA er fortsatt de eneste som foretar slik testing, og Kia (+morselskapet Hyundai) har vært i hardt vær for slik juksing før. De hadde rekorden i erstatningssaker før VW-skandalen: http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/2014/11/03/hyundai-kia-agree-million-mpg-settlement/18404545/
én enkelt tur? nei vi oppnår konstant over 200km rekkevidde med  tidligere nevnt kjøremønster som er med mye pendling , selv om guessometerert i Kian ikke tørr å vise mer enn 194km. Pendler kjøring gjør vel at man opparbeider et effektivt kjøremønster siden man blir godt kjent med strekningen.
Men tenker det kan gi en pekepinn til trådstarter om hva som er greit mulig med Kia hvis han ønsker å velge den til pendling. Og som sagt , kjøremønster , varme/kjøling, regn, snø og kulde vil trekke ned kjørelengde, men gjelder alle biler.
Men med Kia Soul starter man alltid med et stort batteri uansett hvordan man vender og vrir på argumentene, og større batteri har større potensiale for å gå lenger (gjelder jo nye Leaf 30kWh også)....

Softblue

Hei AmocoCadiz. Hvor langt kommer du med Soul på motorvei i 110 Km/t?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på fredag 06. november 2015, klokken 08:58
Leser du på KIA forumet her så vil du se at flere eiere har meldt inn 200 km+ som praktisk rekkevidde. Det er ikke derfor nødvendig å gjøre bli hatefull mot en stakkars Kia eier.

Jeg trodde vi hadde skutt ned disse tåpelige påstandene om at Kia har dobbelrekkevidde av andre biler i klassen (ref tråden der det hevdes at Soul går 2x så langt som eGolf om vinteren).

Etter alle nøytrale og sammenlignbare tester, går Kia omtrent like langt som de øvrige i klassen. NEDC, EPA og bilmagasiner sier det samme. Soul har en marginal fordel i lav fart, andre biler har sin i kupert terreng, andre igjen på motorvei. Kjørestil og vær har mer å si for rekkevidden enn om du kjøper eGolf eller Soul.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bromm

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 12:43
nei vi oppnår konstant over 200km rekkevidde med  tidligere nevnt kjøremønster som er med mye pendling , selv om guessometerert i Kian ikke tørr å vise mer enn 194km
Så hvem skal man egentlig tro på ? Her er det DinSide fant ut: http://www.dinside.no/930602/elbil-duellen-vw-e-golf-vs-kia-soul-ev - de definerer Soul med rekkevidde på 16-17 mil, mens eGolf får nøye seg med 16 mil (ikke langt bak, som de sier). Om DinSide tester på feil måte, så må vel dette bety at eGolfen ligger og nipper rett under 200 km også da, eller ?

Det er kun enkeltbrukere av Soul her inne på forumet som sier de har praktisk rekkevidde på 200+ km. Hvorfor er det slik ? Er dere sikker på at kilometertelleren faktisk er riktig, slik at dere faktisk opererer med "faktisk" kjørelengde (dette kan kontrolleres med GPS-apper eller Google Maps). Kjører dere bilene over 200 km, eller leser dere av rest-rekkevidde på displayet i bilen som dere så adderer til "faktisk" tilbakelagt distanse ? For restrekkevidde så kan det godt tenkes at det dere leser av er en del av det jukset som Kia har blitt tatt på av EPA i USA. Der ble det avdekket at feil forbrukstall i bilenes kjørecomputer var en av metodene for å maskere et høyere forbruk.

Jeg benekter altså ikke at Soul er den bilen som har kanskje størst rekkevidde i denne prisklassen - den har nok den beste rekkevidden akkurat nå. Men markedsføringen til Kia når det gjelder rekkevidde og den "magiske" 100kW-ladingen (som bare gir en tidsreduksjon på 25%), er på grensen til svindel. At dele/service-prisene er hysterisk høye i forhold til de andre er jo selvforklarende - med 7 års garanti så må jo kostnadene hentes inn et sted. Så økonomisk sett er det ingen fordel å eie en Soul - snarere tvert imot. Og det var jo et av kravene til trådstarter "akselc", i tillegg til et rekkevidde-krav som ikke behøver de ekstra 19 km'ene til Soul. Rekkevidde er uansett langt ifra det som er det viktigste for folk flest, så det er ganske finurlig at denne diskusjonen gjenopptaes gang på gang. Ta en titt på emnetittelen en gang til - der står det "Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?". Så hva er det ?

t4.ravenbird

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 06. november 2015, klokken 14:14
.. ref tråden der det hevdes at Soul går 2x så langt som eGolf om vinteren ..

Hvor er denne posten ?

fiskeri

SitatTa en titt på emnetittelen en gang til - der står det "Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?". Så hva er det ?

Beste pendlebil for trådstarter var Kia Soul EV. Trådstarter har vurdert bilene (+ og -) ut fra sine behov, og fant ut at Soul var det beste for ham. Forstår nå at det er vanskelig for enkelte å akseptere, men trådstarter står fritt til å velge hvilken bil han vil kjøpe.

Noen har en i3 som er bedre enn alle andre elbiler i klassen på alle områder (kanskje bortsett fra på lading og rekkevidde, men der driver visst Kia med "svindel"). Forhåpentligvis er vi alle veldig fornøyd med bilene vi har valgt, og vi står fritt til å fortelle om bilenes positive sider. Men, når noen har bestemt seg, så bør man heller gratulere dem med sin første elbil fremfor å fortsette tråden med gjentatte argumenter der trådstarter stadig blir fortalt at han har "valgt feil".
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Gliderman

+1 til fiskeri.
Eneste som har manglet i tråden her er flammende innlegg om universelle hurtigladere, ellers inneholder den alt som en god såpeopera skal gjøre.
Ha en forrykende helg.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

AmocoCadiz

Sitat fra: Softblue på fredag 06. november 2015, klokken 13:28
Hei AmocoCadiz. Hvor langt kommer du med Soul på motorvei i 110 Km/t?
Vi har kun hatt Soul i halvannen måned, så har dessverre ikke rukket noen strekninger med 110 Km/t enda.  Lurer litt selv, skal se om vi rekker en tur sørover til Sverige snart, og få testet ut dette.
Men som mange påpekt, den flotte formen på bilen rammes litt mer enn andre elbiler i hastigheter over 90Km/t.
Kjøringen vi hittil har gjort med 200Km+ rekkevidde er pendlerkjøring Oslo Asker i 70-80 90Km/t og  bykjøring med med mye rødlys og fotgjengerstopp. Men har som sagt hatt bilen kort tid og kun på vinterdekk, og med lite trening i økokjøring av Soul, så håper på bedre forbrukstall etterhvert som vi kjenner bilen bedre.

AmocoCadiz

Sitat fra: bromm på fredag 06. november 2015, klokken 14:18
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 12:43
nei vi oppnår konstant over 200km rekkevidde med  tidligere nevnt kjøremønster som er med mye pendling , selv om guessometerert i Kian ikke tørr å vise mer enn 194km

Er dere sikker på at kilometertelleren faktisk er riktig, slik at dere faktisk opererer med "faktisk" kjørelengde (dette kan kontrolleres med GPS-apper eller Google Maps). Kjører dere bilene over 200 km, eller leser dere av rest-rekkevidde på displayet i bilen som dere så adderer til "faktisk" tilbakelagt distanse ?

Er det en spøk eller ironi? Hvis ikke Asker har flyttet seg nærmere Oslo ( noe de gjerne kan gjøre for meg....) er det de samme kilometrene brukt som våre andre biler på samme strekning.
Men det kan visst skje; "Hele Katmandu flyttet seg tre meter"
http://www.dagbladet.no/2015/04/26/nyheter/innenriks/jordskjelv/jordskjelv_i_nepal/jordskjelv_og_tsunami/38877739/

bromm

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 16:11
Er det en spøk eller ironi? Hvis ikke Asker har flyttet seg nærmere Oslo ( noe de gjerne kan gjøre for meg....) er det de samme kilometrene brukt som våre andre biler på samme strekning.
Men det kan visst skje; "Hele Katmandu flyttet seg tre meter"
http://www.dagbladet.no/2015/04/26/nyheter/innenriks/jordskjelv/jordskjelv_i_nepal/jordskjelv_og_tsunami/38877739/
Det er sikkert nyttig å bortforklare dette Katmandu-historier, men det er altså slik at Kia-eiere (gjerne de som har "hatt bilen kort tid og kun på vinterdekk, og med lite trening i økokjøring av Soul") har en helt annen opplevelse av hvor langt de faktisk kjører, ENN det som seriøse testorganer og bilmagasiner/nettsteder finner ut med den samme bilen. Forskjellen er altså så stor (30-40 km), at noen bør kunne forklare hvorfor det er slik... Å flytte på landskapet er jo én logisk forklaring - noen bedre ?

AmocoCadiz

Sitat fra: bromm på fredag 06. november 2015, klokken 16:32
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 16:11
Er det en spøk eller ironi? Hvis ikke Asker har flyttet seg nærmere Oslo ( noe de gjerne kan gjøre for meg....) er det de samme kilometrene brukt som våre andre biler på samme strekning.
Men det kan visst skje; "Hele Katmandu flyttet seg tre meter"
http://www.dagbladet.no/2015/04/26/nyheter/innenriks/jordskjelv/jordskjelv_i_nepal/jordskjelv_og_tsunami/38877739/
Det er sikkert nyttig å bortforklare dette Katmandu-historier, men det er altså slik at Kia-eiere (gjerne de som har "hatt bilen kort tid og kun på vinterdekk, og med lite trening i økokjøring av Soul") har en helt annen opplevelse av hvor langt de faktisk kjører, ENN det som seriøse testorganer og bilmagasiner/nettsteder finner ut med den samme bilen. Forskjellen er altså så stor (30-40 km), at noen bør kunne forklare hvorfor det er slik... Å flytte på landskapet er jo én logisk forklaring - noen bedre ?
Forskjellen mellom elbilene er batteristørrelse, det er grunnforutsettningen for enhver elbil.
At det så oppnås variasjoner på faktisk oppnådd rekkevidde på samme type elbil under ellers like forhold, forklares selvsagt i kjørestil, ikke variasjoner i bilens Km teller.

Powerflux

@bromm

Du er nå offisielt i samme liga som de andre merkefanatikerene til Nissan og Renault ;D

Renault har sin sidekick v-i-c, Nissan har Kjell Leaf og nå altså bromm som BMW``s høye forsvarer mot alt som minner om kritikk.....eller eventuelt fakta dersom det ikke gagner det angjeldene merket :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

AmocoCadiz

Sitat fra: Powerflux på fredag 06. november 2015, klokken 16:49
@bromm

Du er nå offisielt i samme liga som de andre merkefanatikerene til Nissan og Renault ;D

Renault har sin sidekick v-i-c, Nissan har Kjell Leaf og nå altså bromm som BMW``s høye forsvarer mot alt som minner om kritikk.....eller eventuelt fakta dersom det ikke gagner det angjeldene merket :P
;)
Vi hadde en for Soul også med nick på 2 bokstaver, men han mistet vi nylig dessverre....!

model3citizen

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 12:43
Sitat fra: bromm på fredag 06. november 2015, klokken 07:54
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 06. november 2015, klokken 00:09
Du har helt rett, Kia Soul Ev går ikke 212km som KIA's kyniske markedsføing formidler,
men den går tydeligvis lett over 210Km inkl 12Km rest (222Km total), i hvertfall gikk vår Soul EV så langt igår 4 nov 2015 uten lading, 5grader og motorveikjøring Asker-Oslo flere ganger tur og retur og normal bykjøring. (ja, har foto dok av kjørecomputer)
Oppsis!   ;)
Om en enkelt person kjører Soul EV 210 km på én enkelt tur, er totalt likegyldig for oss som forholder oss til seriøse fakta basert på skikkelig forbrukstesting. EPA i USA er fortsatt de eneste som foretar slik testing, og Kia (+morselskapet Hyundai) har vært i hardt vær for slik juksing før. De hadde rekorden i erstatningssaker før VW-skandalen: http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/2014/11/03/hyundai-kia-agree-million-mpg-settlement/18404545/
én enkelt tur? nei vi oppnår konstant over 200km rekkevidde med  tidligere nevnt kjøremønster som er med mye pendling , selv om guessometerert i Kian ikke tørr å vise mer enn 194km. Pendler kjøring gjør vel at man opparbeider et effektivt kjøremønster siden man blir godt kjent med strekningen.
Men tenker det kan gi en pekepinn til trådstarter om hva som er greit mulig med Kia hvis han ønsker å velge den til pendling. Og som sagt , kjøremønster , varme/kjøling, regn, snø og kulde vil trekke ned kjørelengde, men gjelder alle biler.
Men med Kia Soul starter man alltid med et stort batteri uansett hvordan man vender og vrir på argumentene, og større batteri har større potensiale for å gå lenger (gjelder jo nye Leaf 30kWh også)....

Det er imponerende bra, klarte selv aldri bedre enn totalrekkevidde på omlag 160km med pendling på E6 med Kiaen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

OlavEmil

Sitat fra: THE på fredag 06. november 2015, klokken 10:44
Synes det begynner å bli ganske underholdende å lese denne diskusjonen nå.

Jeg skal ikke ha for store meninger den ene eller andre veien, men basert på informasjon på forumet virker det ikke som 212km NEDC rekkevidde er spesielt feil. Sammenlignet med Renault Zoe virker det som Kia har vært ganske nøkterne.

For øvrig blir lading av Soul fra 28% - 80% på 18 min 56 sek ganske nøyaktig 49 kW i snitt. Antar da 28kWh utnyttbar batterikapasitet på Soul. 18 min 56 sek = 0,3156t (1136 sek/3600sek), 28%-80%=52%. 52% av 28kWh = 14,56kWh.

Det vil vel si at lader må levere mer enn 50kW inn til bilen når man tar høyde for tap i ladeprosessen. I tillegg lader nok ikke Soul med 49kW opp til 80% SOC vil jeg tro, så tallene virker litt vel optimistiske slik som bromm påpeker. Hvis tallene til OlavEmil er riktige, så betyr det sannsynligvis at hurtiglader klarer å levere litt mer enn 50kW hvis bilen klarer å ta i mot så høy effekt. Hadde vært interessant å se resultatet fra ei lading fra f.eks. 5-15% på Soul, helst på en hurtiglader som viser hvor mange kWh den har levert.

Kia oppgir 27kWh batteri. Det er framleis strid om dette er utnyttbart eller totalt, men ein må iallefall kunne gå ut frå at Kia ikkje har meir enn 27kWh utnyttbart. Då kjem eg til 44,5kW i snitt på den ladinga. Eg har ikkje sett noko merkbar reduksjon i ladefart før eg når 80%.

Dette er ABB-ladaren på Rogneparken på Voss, som eg har merka meg at verkar veldig effektiv. I dag lada eg til dømes på Grønn Kontakt sin ladar på Heiane, det gjekk VESENTLEG treigare.

Eg skal lade på Voss att neste veke, kan for interessens skuld dokumentere ladinga betre enn eg har gjort her (dette er jo ikkje meir enn det eg hugsar av ladinga eg hadde sist helg, men eg er sikker på at eg starta med 28%, fordi eg vurderte om eg kunne kome meg til Dale pga ladekø :P ).

Elles heilt einig i at diskusjonen her er blitt heilt latterleg. Sjølv har eg prøvd å halde det nokonlunde balansert mtp BMWen, som eg (igjen!) meiner er ein bra bil på mange område. Men når broom kjem med slike fanatiske påstander som han gjer her, klarte eg ikkje la det gå. Eg skal skjerpe meg :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA