Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av geirs, tirsdag 17. november 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

geirs

Jeg skal kjøpe ny bil og fattet interesse for denne bilen. Fulgt med hva som tilbys på finn.no, parallell importerte og ny modell 2016 og man får utvilsomt mye bil for pengene.
Jeg har skumlest de fleste innlegg i dette forumet og har kommet frem til følgende generelle betraktninger vedr. valg av ladbar hybrid :
- det å kombinere to verdener( fossil og el) byr på mange utfordringer.
-tungvindt med to måter å "tanke" opp bilen på.
-skal man ha nytte av denne kombinasjonen, bør kjørelengde være tilpasset temperatur, forvarming, ac, dekktype etc.
- spørsmål om forbruk dukker derfor opp og er ikke iht til reklamen. Det er mulig man kan fininnstille parametre slik at man tyner bilen til max kjørelengde på el. Jeg setter meg vanligvis inn i en bil for å kjøre fra A til B uten altfor mye omtanke til kjøremønster, oppvarming etc. Så tanken slår meg; er det noe poeng å styre med en plug inn hybrid hvis bilen hovedsakelig brukes på langturer? Jeg synes det er oppsiktsvekkende at besinmotoren starter opp uansett ved fulladet batteri og noen savner en ev knapp. Hvorfor klarer ikke en hybrid denne øvelsen, når en ren el bil klarer det.

Så min konklusjon er vel at vel at en hybrid ikke gir det beste av to verdener, men plukker opp bare deler av den.


   

t4.ravenbird

Hvis behovet er hovedsakelig langtur så ville jeg ikke anbefale Outlander PHEV, den gjør det best i en kombinasjonsbruk med hovedsaklig jobbpendling (eldrift) og sporadisk langtur. Med daglig langkjøring er det neppe noe særlig å hente i driftkostnader.
Jeg har selv PHEV og fornøyd med det, men bruksmønsteret må stemme for at det skal være et bra valg

Fiffik78

Du får uansett mye gamp til en latterlig lav penge.

Og på langkjøring, du regenerere fortsatt bremseenergi, du lader i nedoverbakke og jeg har hatt ganske så hyggelige forbrukserfaringer selv om en diesel nok ville replikert det samme. Aldri kjørt Outlander 2.2D så kan egentlig ikke si noe om forbruket, men tror ikke den går særlig mye mindre på mila. Og de fleste har lademulighet innimellom, da blir det fort gevinst.

Jeg ville aldri vurdert noe annet igjen.
Outlander PHEV 2014

Dykkern

Hei,
jeg synes du skal lese svaret til t4.ravenbird riktig nøye. Jeg synes han gir et utmerket svar.
Dette forumet er for oss som er i overkant detaljinteressert i PHEV'en. Vi diskuterer de marginale detaljene og går du inn i forumet så kan diskusjoner omkring innstilling av AC, Eco, Temperatur i kupe osv ta fullstendig overhånd. Du behøver ikke bry deg om noe av dette. Du kan trygt starte bilen på helt vanlig måte og sette AC og temperatur slik du ønsker. Forskjellen er at bensinmotoren vil gå noen ekstra minutter. Men vi snakker minutter.
Det som er praktisk relevant er hvordan kjøremønsteret ditt er. Hvis du har daglige kjøringer i størrelsesorden 30 (-40) km så vil du ha stor glede av bilen. Du vil kanskje bruke LITT bensin, men VESENTLIG mindre fossilt drivstoff enn ordinære biler. Det forutsetter selvsagt at du kan lade daglig hjemme eller på jobb.
Men hvis bruksmønsteret ditt er MYE preget av langturer - også på ukedager - så se deg om etter noe annet.

Beklager t4ravenbird. Dette ble å gjenta mye av din gode post. Men det oppsummerer også virkeligheten.

geirs

hei
Takk for gode tilbakemeldinger og oppklaringer. Det viktigste er at man blir fornøyd med det bilvalget man tar. Jeg skal seriøst vurdere en 2016 model. Et forhold som allikevel jeg stusser over er alle lydene som forumet har ymse forslag til å kvitte seg med. På min bil fikk jeg tilslutt skrudd av lyden til beltevarsleren på siste servicen, dette fordi  lyden økte i intensitet og ble direkte plagsom ved kjøring inne i et garasjeanlegg.

Taffelman

Skjæringspunktet i driftskost mellom PHEV og Diesel er mellom 10 og 15 mil pr tur. Så du skal kjøre langt før diesel lønner seg.

Hvis du kan lade hjemme + lade gratis på jobb, og bor under 4-5 mil fra jobben, så kjører du nesten gratis.
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

#6
Måtte regne litt nøyere på det og skal moderere meg litt  :)

PHEV'en fungerer som en vanlig hybrid etter at batteriet er tømt, og basert på hva andre har skrevet i tråden om reelt forbruk  så klarer PHEV'en fint et forbruk på under 0,6 l/mil på langtur,. I tillegg får du de første 4-5 milene nesten gratis (under 10 kr å fylle batteriet). Så selv på langtur kan PHEV'en konkurrere med de fleste Diesel SUV'ene på forbruk.

Men med uøkonomisk kjøring og kjøring på vinterstid uten forvarming så tipper jeg skjæringspunktet ligger mellom 5 og 10 mil, samt at en uøkonomisk høyrefot sannsynligvis straffes hardere enn i en dieselbil.

Men den store gevinsten med en plug-in hybrid er at man kan spare inn 10.000 - 20.000 pr år på jobb pendling og småkjøring hvis man har jobb/sentrum innenfor en 3-4 mils radius.

Andre fordeler er mye std komfort- og sikerhetsutstyr, elbil følelsen, miljøaspektet og lav engangsavgift, man betaler for teknologi i stedet for avgifter.

X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA