Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slå av varmen, men ha på vifte og AC? Noen interesse for en plug&play løsning?

Startet av elektro, tirsdag 17. november 2015, klokken 19:40

« forrige - neste »

elektro

Finnes sikkert svar på dette i en eller annen tråd, men jeg finner det ikke. Mye annet interessant man kommer over da men..  :)

Går det an å forvarme Tesla Model S via app eller tidsstyring uten å være tilkoblet strømnettet? Hvordan fungerer dette eventuelt? Blir det varmt/isfritt og hvor mye strøm går med?

Det viktigste er egentlig at det går sånn at jeg slipper å fryse..  :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Øyvind.h

#1
Tidsstyring med et pc-program som heter Visible Tesla. Dessverre ingen funksjon for dette i bilen pt.

Med app kan du fjernstyre varme/avkjøling hvor som helst, når som helst. Så lenge bilen har tilgang til mobilnett eller wifi.

Du trenger ikk nettspenning for å forvarme. Bilen trekker det den trenger/kan fra nettet. Resten tas fra batteriet. Maks effekt er ca 6kW til batterivarmer og 6kW til kupevarmer. Men det skal være ganske kaldt før begge slår inn, alternativt setter du termostat til HI i appen. Da kjører den oftere på med full effekt.

Timeren skrur av varmen etter 30 min. Jeg kommer stort sett alltid til varm og isfri bil, så alt fra 10-30 minutter holder som oftest lenge. Meget kraftig varmeanlegg!
Men klart, er det -25 ute og bilen er dekket av mye snø og is må du nok påregne to runder for å få alle vinduer isfrie.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:54
Tidsstyring med et pc-program som heter Visible Tesla. Dessverre ingen funksjon for dette i bilen pt.

Med app kan du fjernstyre varme/avkjøling hvor som helst, når som helst. Så lenge bilen har tilgang til mobilnett eller wifi.

Du trenger ikk nettspenning for å forvarme. Bilen trekker det den trenger/kan fra nettet. Resten tas fra batteriet. Maks effekt er ca 6kW til batterivarmer og 6kW til kupevarmer. Men det skal være ganske kaldt før begge slår inn, alternativt setter du termostat til HI i appen. Da kjører den oftere på med full effekt.

Timeren skrur av varmen etter 30 min. Jeg kommer stort sett alltid til varm og isfri bil, så alt fra 10-30 minutter holder som oftest lenge. Meget kraftig varmeanlegg!
Men klart, er det -25 ute og bilen er dekket av mye snø og is må du nok påregne to runder for å få alle vinduer isfrie.

Gull! Takk for godt svar. Spontan appstyring er egentlig det viktigste, for jeg kommer sjelden av gårde når jeg skal..  :) Vi flytter et sted til våren med carport for kun en bil, og da blir det nok den stakkars e-Golfen med det lille batteriet sitt som blir stående der og lade hver natt med 3,6kW som er max. Likevel legger vi opp 400V 3-fas 16A kurs sånn at vi kan lade opp Teslaen med 11kW innimellom tenker jeg. Er det overkill? Er det bedre og billigere å legge opp en 230V 1-fas kurs på 32A sånn at vi kan lade med 7,2kW? (Rett meg hvis jeg er på jordet nå..)

Er vel sånn at Teslaen med sitt avanserte batteristyringssystem hadde hatt best av å stå tilkoblet hver natt den også med vedlikeholdslading og batterivarme osv. men.. Aller først må jeg skaffe meg bilen da! Details..  ;)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Tuxedo

Det kommer an på om det allerede er 400V TN-nett i huset.  Hvis det ikke er det, må du til med transformator, og da vil en 32A 230V-kurs bli betydelig billigere.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13



jorgen.s

#6
Sitat fra: cirys1 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:02
Sitat fra: petersv på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:29
Min favoritt er denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21040.0
https://github.com/stiberger/SmarterPrecondition

   
Og hvem er det du gir ifra deg passord og brukernavn her..??

Gitt at du kjører dette på en maskin/i et miljø du selv har kontroll på, kun deg selv, såvidt jeg kan se. Appen det linkes til benytter et bibliotek, teslams, som kun gjør requester til underdomener på teslamotors.com (owner-api bl.a.).
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

cirys1

Sitat fra: jorgen.s på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:38
Sitat fra: cirys1 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:02
Sitat fra: petersv på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:29
Min favoritt er denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21040.0
https://github.com/stiberger/SmarterPrecondition

   
Og hvem er det du gir ifra deg passord og brukernavn her..??

Gitt at du kjører dette på en maskin/i et miljø du selv har kontroll på, kun deg selv, såvidt jeg kan se. Appen det linkes til benytter et bibliotek, teslams, som kun gjør requester til underdomener på teslamotors.com (owner-api bl.a.).
Det er samme hva du kjører, hvem er mottager på denne siden, hvem behandler dataene på denne siden??
Visibel Tesla er ihvertfall åpen om det..

sisc1337

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:54
Tidsstyring med et pc-program som heter Visible Tesla. Dessverre ingen funksjon for dette i bilen pt.

Med app kan du fjernstyre varme/avkjøling hvor som helst, når som helst. Så lenge bilen har tilgang til mobilnett eller wifi.

Dette blir en sannhet med modifikasjoner. Du får ikke låv til å starte for-varming / kjøling av bil dersom du har mindre enn 20 % SOC (state of charge)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Muffinman

Stemmer det. Selv om du står på superlader må du vente til SOC har kommet over dette nivået.

petersv

Sitat fra: cirys1 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 01:07
Sitat fra: jorgen.s på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:38
Sitat fra: cirys1 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:02
Sitat fra: petersv på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:29
Min favoritt er denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21040.0
https://github.com/stiberger/SmarterPrecondition

   
Og hvem er det du gir ifra deg passord og brukernavn her..??

Gitt at du kjører dette på en maskin/i et miljø du selv har kontroll på, kun deg selv, såvidt jeg kan se. Appen det linkes til benytter et bibliotek, teslams, som kun gjør requester til underdomener på teslamotors.com (owner-api bl.a.).
Det er samme hva du kjører, hvem er mottager på denne siden, hvem behandler dataene på denne siden??
Visibel Tesla er ihvertfall åpen om det..

Hvis du leser hva utvikleren skriver så ser du at det kun er deg selv og Tesla inne i bildet. Hele koden er jo der på github, så bare å sjekke selv.

Øyvind.h

Sitat fra: sisc1337 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 03:51
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:54
Tidsstyring med et pc-program som heter Visible Tesla. Dessverre ingen funksjon for dette i bilen pt.

Med app kan du fjernstyre varme/avkjøling hvor som helst, når som helst. Så lenge bilen har tilgang til mobilnett eller wifi.

Dette blir en sannhet med modifikasjoner. Du får ikke låv til å starte for-varming / kjøling av bil dersom du har mindre enn 20 % SOC (state of charge)
Det var jeg faktisk ikke klar over. Er det nøyaktig knyttet til 20% og ikke når måleren blir gul? Grunnen til at jeg ikke har merket det er antakelig at jeg aldri har havnet i en situasjon hvor bilen var under 20% og forvarming nødvendig. Eller kanskje jeg bare har glemt det.

Litt som å prøve å forvarme en kreftbil som er nede på reservetanken. Husker godt at det ikke virket på den gamle kreftbilen.

Men det er uansett ingen tvil om at forvarmingen i Model S fungerer utmerket. Lynkjapp app og høy varmeeffekt. Kunne riktignok ønsket meg enda bedre forvarming av batteri, men det viktigste er varm og isfri bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moso

Sitat fra: petersv på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:29
Min favoritt er denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21040.0
https://github.com/stiberger/SmarterPrecondition

   

Takk for tips - bortsett fra at jeg måtte rekode litt for å få siste versjon til å fungere, så gir jo dette en helt annen mulighet til å forhåndsprogrammere klimaanlegget vha noe så enkelt som å legge inn varme- eller kjøleperioder i en googlekalender på telefon eller pc. Jeg kan heller ikke se at koden lekker brukernavn og passord ut fra lokal PC.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

N00b

Rød 400V 16A kontakt er bare konge til lading av Tesla. Om du kan få til det er det helt ideelt

petersv

Sitat fra: moso på søndag 18. oktober 2015, klokken 15:28
Sitat fra: petersv på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:29
Min favoritt er denne: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=21040.0
https://github.com/stiberger/SmarterPrecondition

   

Takk for tips - bortsett fra at jeg måtte rekode litt for å få siste versjon til å fungere, så gir jo dette en helt annen mulighet til å forhåndsprogrammere klimaanlegget vha noe så enkelt som å legge inn varme- eller kjøleperioder i en googlekalender på telefon eller pc. Jeg kan heller ikke se at koden lekker brukernavn og passord ut fra lokal PC.

Kult, legg inn en pull request! :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA