Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av misterg, tirsdag 17. november 2015, klokken 15:25

« forrige - neste »

misterg

Fikk telefon denne uken fra Tesla road service, om at de ville ha min S85 fra mars-14 inn til "power switch upgrade". Ser av andre tråder at flere andre har fått denne beskjeden tidligere. Fikk en nesten ny (1200 km) S85 som loaner i mellomtiden. Merker noen endringer i forhold til min "gamle" bil:

* regen er mindre aggressiv (ja har satt den til normal)
tar lengre tid før den slår inn, og regenererer mindre

* bilen støyer mindre- tyder på bedre isolering

* føles litt mindre kvikk (veeldig subjektiv følelse- kan fort være ønsketenkning...)

Men den største forskjellen er bremsene.
Disse biter mye tidligere og har en merkbart bedre effekt enn i min bil.
Noen som vet om det er blitt gjort endringer i bremsene/bremsesystemet på nyere biler?
Jeg tar med ujevne mellomrom en "nødbrems" på tørt føre for å renske bort eventuell rust/vedlikeholde bremsene, da regen som oftest fjerner behovet for å benytte bremsene, og har ikke merket noen forverring av bremsene siden bilen var ny- men klart dette kan være vanskelig å merke dersom det skjer over lang tid.
Andre som har samme opplevelse med ny versus gammel bil, eller er det min bil som må ta en bremsesjekk?

BMW850

Kan vel ikke tenke meg de har lydisolert ytterligere?  ::) Jeg har økende vibrasjoner i bremsene. Skal på service i november, regner med skivene blir byttet til nordisk type etter det jeg har hørt her inne.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

rklokk

Kom vel elektronisk bremsekraftforsterker i forkant av Autopilot bilene som føles vesentlig bedre ut enn de gamle. Når det er sagt vil et skifte til "Nordic Edition" skiver også føles som en vesentlig oppgradering. Gikk fra elendige bremser til noe jeg helt klart kan leve med...
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

cirys1

Jeg syns bremsene er veldig bra i min (bruker bare low regen) men alikvell så ville Tesla ha en "bremsesoppgradering" på service jeg skal ha i slutten av november.

P85 med AP

Sandvika

Engi med rklokk. Det er stor forskjell på de med elektrisk aktuator vs. de med tradisjonell bremsekraftforsterker. Er endel forskjell fra bil til bil, men jeg hadde en eldre s85 loaner, der føltes   det som å tråkke på ei gammel sykkelpumpe, den elektriske føles fullstendig perfekt...

jazzwheel

De nye tar raskere og tidligere ja, men jeg tror ikke det er noe forskjell på bremseffekten/bremselengden når man tråkker til hardt. Nå er de vel mer lik slik BMW/Audi typisk føles.

Sandvika

Sitat fra: jazzwheel på fredag 16. oktober 2015, klokken 13:24
De nye tar raskere og tidligere ja, men jeg tror ikke det er noe forskjell på bremseffekten/bremselengden når man tråkker til hardt. Nå er de vel mer lik slik BMW/Audi typisk føles.
Nei, for all del, tråkker man i bunn så får man samme full effekt.

Leif1

Nye klosser på den gamle varianten bil hjalp veldig. Skivene er urørt på min ihvertfall, men de ble mye bedre etter byttet av klosser.
Konvertitt fra S til X

Lokführer

Jeg klaget på dårlige bremser, og med god grunn, fikk nye skiver og klasse foran samt ny bremsevæske. Resultat: supre bremser som er i den liga jeg forventet. 100-0 på 33m.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

F_P

Fra og med D-utlevering er alle biler bedre støyisolert. Sett ved selvsyn etter utallige innstallasjoner i div. utstyr i langt over 100 Model S ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Husker du spesifikt hva som er forskjellen? Har dempet min 2013-modell, og 2015-modellen som leveres i november skal få behandlingen til våren.

mandresen

Jeg prøvde for første gangen siden jeg fikk bilen(mai 2015) å bremse med giret i nøytral og da fikk jeg meg en overraskelse. Det var jo så vidt bremsene tok, du verden som den regenerer. Er bremsene så dårlig? Leser at dere snakker om nye bremser og skiver, er det noe jeg bør spørre om?

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cairnz

#12
mandresen, gjør nedbremsingen to-tre ganger, hvis du kun har kjørt med standard regen så trenger de litt hardhendt behandling før de bremser som de skal. Og ja, bremsene i regen er så hard (opp mot 100hk brems).
Elbilist

Paul

Sitat fra: Sandvika på fredag 16. oktober 2015, klokken 12:50
..Det er stor forskjell på de med elektrisk aktuator vs. de med tradisjonell bremsekraftforsterker. Er endel forskjell fra bil til bil, men jeg hadde en eldre s85 loaner, der føltes   det som å tråkke på ei gammel sykkelpumpe, den elektriske føles fullstendig perfekt...

Min P85 levert Nov. 2013 hadde den «sykkelpumpe» følelse fra begynnelsen av. Men når du trykker inn lang nok – det bremser veldig godt. Var overrasket hvor «følsomme» bremser var på 2015 loaner bil.

Hentet min bil fra Tesla garanti-service nylig og fant ut at alle skiver, klosser (unntatt parkering brems klosser) var byttet, samt installerte  «BRAKE ROTOR SHIELDS».

Bremser er mye bedre nå, men ikke så følsomme som 2015 modell (med elektrisk aktuator).
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

mandresen

Sitat fra: cairnz på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:19
mandresen, gjør nedbremsingen to-tre ganger, hvis du kun har kjørt med standard regen så trenger de litt hardhendt behandling før de bremser som de skal. Og ja, bremsene i regen er så har (opp mot 100hk brems).
Takker for svar, skal bruke bremsene hardt og mye så får vi se.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA