Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Webasto på PSA

Startet av HHF, torsdag 22. april 2010, klokken 18:55

« forrige - neste »

HHF

Var så dum i helgen at jeg skrøt av Thinken som nå hadde vært feilfri i lang tid bortsett fra varmeapparatet. Det skulle jeg jo aldri gjort, for i dag ville ikke bilen lade ...    ::)

Det er helt dødt i ladekabelens "boks" når jeg kobler den til strøm, men lampa i bilen indikerer ihvertfall korrekt med stikkontaktsymbolet. Det er imidlertid ingen lamper som lyser på boksen. Har så fikla en del med den for å se om jeg kunne få dette til og når jeg trykker på "knappen" på ladeboksen og holder den litt i ulike vinkler (vet ikke helt hva det er som gjør utslaget) har den lyst litt og startet med å blinke og jeg ser også symbolet starter i bilen. Så slokker den igjen og etter et par forsøk røyk sikringen i strømuttaket. Da stoppet jeg mitt eksperiment.

Noen som har noe clue her? Kan jeg være så heldig at det bare er ladekabelen (hvor laderen nå er integrert i denne såvidt jeg skjønner) ?  I så fall ser jeg jo plutselig poenget med å la denne være "utenfor bilen" om dette kan bety at reparasjonen begrenser seg til å få byttet kabel ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

HHF

Kan svare meg selv  :D

Det var ladekabelen som hadde brudd. Problemet er åpenbart ganske godt kjent og oppstår som konsekvens av stadig bøying av kabelen pga den store "ladeboksen" som henger på. Nitidig forsiktig bruk av kabelen med korrekt oppheng osv vil antakelig kunne minske problemet, men dette er på ingen måte noen genial løsning dessverre. Her må man nok tenke annerledes i generasjon II .... 
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

corvette

Jeg har hatt samme problem, fikk byttet laderen uten problem ved henvendelse til Think.
De kjørte den til meg i Oslo, dum ladeboks, utmerket service!
Har nå skaffet forlengerledning slik at boksen ikke henger, men ligger uten belastning.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

elox

#3
Jeg har også problemer med lading, men det er på et litt annet nivå! Problemet oppstår når jeg kjører bateriet til under 20% kapasitet igjen. Det som skjer når jeg setter bilen til ladding er at alt ser bra ut og den begynner å ladde. Etter 20 - 30 minutter slutter den å ladde! Dette oppdaget jeg første gangen nå i februar, da jeg kjørte fra Røyken til Gardemoen en onsdag for å ta fly til Stockholm og kom tilbake torsdag kveld og det ikke var mer en 15% igjenn på bateriet.  >:( >:( Jeg måtte ta flytoget til asker og tog videre til Røyken for så å hente bilen på fredag på Gardemoen. Gjett en gang på om jeg var fornøyd!

R&S sier de kjenner til problemet og at løsningen er å oppgradere softwaren til laddestyringe på bilen!

PS. Taket på bilen har også sprukket (har takluke) Dette er også kjent for R&S som kunne fortelle at min bil er nr 3 som det har skjedd med!

MEN, jeg er kjempefornøyd med bilen!  :) :) :)
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

HHF

Høres litt merkelig ut det ladeproblemet du har der. Skjønner frustrasjonen var stor når du fant den like tom på OSL ja. Ikke morsomt. Men om det er en softwareproblematikk, er det jo bare å få oppgradert jo før jo heller!

Tak som sprekker høres jo heller ikke ut som et godt opplegg, men dette må jo også gå an å få fikset på garanti nå som det er fart i produksjonen igjen. Noe sier meg imidlertid at en helt enkelt Think med minst mulig utstyr nok er det tryggeste valget   ;-)

Nå kunne eller verkstedmannen på R/S fortelle at det kom inn nye biler med servo også ... Det er det vel en del som har ventet på. De holdt visstnok også på å se på A/C som utstyr hvilket sikkert også mange vil ha. Igjen er jeg jo bare redd Think nå drar på seg en "utstyr som kommer snart"-liste som gjør at det blir fullt stopp i salg av nye biler som de faktisk kan produsere i dag. Lærer de aldri?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elox

Taket tar de på garantien, men må vente litt på delen fra Think. De skal oppgradere software samtidig. Nå som jeg er klar over problemet lar dette seg enkelt løse, men man må vent i ca 20 minutter,  ved å ta ut ladderen og vente i ca 20 sekunder for så å sette den inn igjen!

Var innom R&S på torsdag da stod det nye Thinker som de hadde fått inn den siste uken. Jeg så på disse og det jeg la merke til er at kvaliteten virker beder. Tenker da på hvordan bilen er skrudd sammen. Det var samme avstander på skjøtene, mellom dører o.l  Så jeg tror det var lurt å flytte produksjonen til Finland!  ;)
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

HHF

Kan jo for ordens skyld legge til saken her at jeg nå har fått ny ladekabel og de har gjort noen smarte små grep nå som jeg tror vil hjelpe på problemene ;

- selve stikkontakten er nå av "knekktypen" slik at man nå ikke bøyer kabelen når den er koblet på. Dette er så logisk at det er underlig man ikke hadde det slik i første versjon.
- i tillegg har man nå en lengre svart kabel som gjør det mulig i de fleste tilfeller å la boksen ligge på bakken eller i det minste har en bedre sjanse til å få hengt den opp. Også en enkel, men høyst brukbar løsning.

For mitt vedkommende vil disse to små grepene gjøre kabelen langt mindre utsatt for stress ved lading og forhåpentlig mer holdbar enn den forrige som nå har vart i akkurat et år.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

III

Har de nye den laderen fra Eltek som skulle være bedre ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Jeg for min del skjønner nå fortsatt ikke hvorfor ikke laderen sitter i bilen i stedet for på ledninga.  :-\  Greit nok at det er "enklere" å skifte den ut, men burde det strengt tatt være nødvendig?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

CRA - det er noen regler (husker ikke i farta hva, men noe CE-aktig tror jeg) Think måtte føye seg etter for å få en viss godkjenning. De er heller ikke selv av den oppfatning at dette er optimalt, slik jeg forstår det.

Anders - jeg kjenner ikke til noe om noen ny lader. Den jeg fikk var lik den forrige, men med noen endringer som nevnt på ledningsdelen bare.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

POSi411

Sitat fra: cra på torsdag 11. mars 2010, klokken 14:17
Jeg for min del skjønner nå fortsatt ikke hvorfor ikke laderen sitter i bilen i stedet for på ledninga.  :-\  Greit nok at det er "enklere" å skifte den ut, men burde det strengt tatt være nødvendig?
Jeg har fått følgende info om lader og boksen på ladekabelen fra Think Engineering Department:

Boksen på ledningen er ikke laderen til batteriet i bilen men en sikkerhetsutrustning som stopper strømtilførselen til bilen om det blir en jordfeil på nettet, i ledningen eller i bilen.  Jordfeilbrytere kan ikke sitte i utstyret den skal beskytte, derfor henger den på ledningen.  I tillegg bestemmer boksen hvilken ladestrøm bilen skal få lov til å trekke fra den strømkursen man har koplet den til (enten 10 eller 16 Amp).  Vi kaller boksen en Portable Charging Station (PCS) fordi den må brukes der man ikke har en dedikert ladestasjon laget etter EU-standard.  I praksis vil det si alle steder der det bare er vanlige stikkontakter tilgjengelig.  Moderne ladestasjoner har all funksjonalitet som ligger i PCS-boksen inkludert, og gjør PCS'n derfor helt overflødig.  Man trenger da bare en enkel ledning mellom dedikert ladestasjon og bilen. Ledningen kan enten være løs eller henge fast på ladestasjonen. Disse ladestasjoner finnes på markedet, men veldig få har villet installere dem fordi det er for mange gamle el-biler i omløp som ikke følger EU-standarden, og som på den måten ikke ville fått noe strøm.

Å lade et så stort batteri som det er i en el-bil krever aktiv kommunikasjon med batterisystemet og kjøling.  Av sikkerhets og kompatibilitetsgrunner mot batteritypen ligger laderen dypt begravet i bilens interne system - og slik vil det nok være.  Vi jobber med off-board lading for Fast Charge (et tilleggssystem til vanlig 16A 1 fase) men også her må utvendig lader kontinuerlig snakke med batterisystemet.  Dette er et helt annet konsept hvor ladestasjonen er en fast installasjon og ikke regnet som flyttbar.

De første bilene som har ombord-lader fra Eltek i Drammen, er allerede bygget, men ikke i salg før senere i vår.  Fram til da skal systemet testes og valideres ytterligere.  Det er ventet at effektiviteten på ladesystemet som inkluderer Eltek-ladere øker med flere %. Hva dette nøyaktig vil si i praksis kan vi dessverre ikke røpe helt ennå.

POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

cra

Da var i alle fall det grundig oppklart. :)

Jeg synes fortsatt det er noe klønete med den svære kladeisen på kabelen, ref ødelagt kabel pga at den blir hengende i ledningen, og fare for kostbar vandalisering... (Har ikke hørt om slik vandalisering enda, og håper det fortsetter slik.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Kan man da konkludere med at jordfeilbryter sitter "uheldig plassert" på gamle Think og øvrige elbil-typer ? Har jo ikke sett denne klumpen på noen andre ledninger jeg har vært borti.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Rav4_EV

SitatKan man da konkludere med at jordfeilbryter sitter "uheldig plassert" på gamle Think og øvrige elbil-typer ? Har jo ikke sett denne klumpen på noen andre ledninger jeg har vært borti.

Jeg kaller det "fraværende"!

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

#14
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 14. mars 2010, klokken 11:55
SitatKan man da konkludere med at jordfeilbryter sitter "uheldig plassert" på gamle Think og øvrige elbil-typer ? Har jo ikke sett denne klumpen på noen andre ledninger jeg har vært borti.

Jeg kaller det "fraværende"!

AM
Enig, Th!nk Classic har ingen jordfeilbryter. Krav om jordfeilbryter i Norge har kommet etter at bilene ble laget.

Gamle elbiler bør kun kobles til en stikkontakt som er sikret med 30 milliampère (eller mindre) jordfeilbryter.

Eksempel på flyttbar jorfeilbryter:

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA