Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Next Gen seter - slitasje/deformasjon førersete - sidepute

Startet av barua, mandag 16. november 2015, klokken 16:17

« forrige - neste »

barua

Skal kjøpe meg nokian hakkapeliitta r2, men hvilken dimensjoner bør jeg ha? skal settes på orginal felgene.

gamer73

akkurat samme dimensjon som det er på sommerdekkene er et godt stalltips;)

PokerFjes

og hvis du ønsker å kjøre mest mulig økonomisk i vinterslaps - går du en dimensjon ned på bredden, til 195/60-16 :). Da får du et dekk som er ca 5% smalere enn orginalt.
Noen argumenterer med at et smalere dekk kan gir dårligere veigrep, men ofte vil et bredere dekk på snø og slaps ende opp med å flyte oppå underlaget slik at ikke hele kontaktflaten brukes til økt veggrep.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektro

#3
Sitat fra: PokerFjes på torsdag 15. oktober 2015, klokken 13:17
og hvis du ønsker å kjøre mest mulig økonomisk i vinterslaps - går du en dimensjon ned på bredden, til 195/60-16 :). Da får du et dekk som er ca 5% smalere enn orginalt.
Noen argumenterer med at et smalere dekk kan gir dårligere veigrep, men ofte vil et bredere dekk på snø og slaps ende opp med å flyte oppå underlaget slik at ikke hele kontaktflaten brukes til økt veggrep.

Hvorfor ikke 55 profil, er det ikke det som er originalt?

EDIT: Jeg er også veldig i tvil om jeg skal kjøpe 195 eller 205 brede vinterdekk. Kjører stort sett på bar asfalt i Oslo området. Har lyst på rekkevidden.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

PokerFjes

Sitat fra: elektro på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:43
Sitat fra: PokerFjes på torsdag 15. oktober 2015, klokken 13:17
og hvis du ønsker å kjøre mest mulig økonomisk i vinterslaps - går du en dimensjon ned på bredden, til 195/60-16 :). Da får du et dekk som er ca 5% smalere enn orginalt.
Noen argumenterer med at et smalere dekk kan gir dårligere veigrep, men ofte vil et bredere dekk på snø og slaps ende opp med å flyte oppå underlaget slik at ikke hele kontaktflaten brukes til økt veggrep.

Hvorfor ikke 55 profil, er det ikke det som er originalt?

EDIT: Jeg er også veldig i tvil om jeg skal kjøpe 195 eller 205 brede vinterdekk. Kjører stort sett på bar asfalt i Oslo området. Har lyst på rekkevidden.
Med 55 profil blir rulleomkretsen 2% mindre, og jeg liker heller å øke denne både fordi det er penere visuelt og fordi det blir litt bedre komfort pga mer gummi :).

Jeg har kjøpt meg Goodyear UltraGrip 9 195/60 R16 93H XL. De beste allround dekkene på vått føre i siste vinterdekktest er ikke å få i denne dimensjonen.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

ElJohn

Jeg kjøper nye vinterdekk selv nå, og går for Goodyear Ultragrip Ice 2. Dette dekket har minimalt høyere rullemotstand sett opp mot Nokian, men vesentlig bedre grep på våt asfalt. I tillegg er det meget støysvakt.

Kjører i Oslo-området hvor snødekte veier hører til sjeldenheten. Tror heller ikke eGolfen blir førstevalget til Trysil i helgene heller. Da blir nok Audi'en valgt.  ;D
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

GreenBeHH

i morgen setter jeg på ContiContinental6 piggfritt i dimensjon 195/60 R15 på originale Astana felger.
Håper at smalere dekk sparer litt på forbruket og at Astana felgene passer fint til vinterbruk med sitt tette design.  Originaldekkene får noen finere felger til sommeren, kanskje. 8)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

ElJohn

Sitat fra: GreenBeHH på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:18
i morgen setter jeg på ContiContinental6 piggfritt i dimensjon 195/60 R15 på originale Astana felger.
Håper at smalere dekk sparer litt på forbruket og at Astana felgene passer fint til vinterbruk med sitt tette design.  Originaldekkene får noen finere felger til sommeren, kanskje. 8)

Ble anbefalt å ikke bruke de originale felgene som vinterfelger. Dette pga at de originale ikke er hel-lakkerte. De blanke feltene på felgen er aluminium med tynn klarlakk over. Får du steinsprut vil dette oksidere etter noen sesonger. Hel-lakkerte felger skal tåle mer i så måte (har jeg blitt fortalt).
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

PokerFjes

Sitat fra: ElJohn på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:23
Sitat fra: GreenBeHH på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:18
i morgen setter jeg på ContiContinental6 piggfritt i dimensjon 195/60 R15 på originale Astana felger.
Håper at smalere dekk sparer litt på forbruket og at Astana felgene passer fint til vinterbruk med sitt tette design.  Originaldekkene får noen finere felger til sommeren, kanskje. 8)

Ble anbefalt å ikke bruke de originale felgene som vinterfelger. Dette pga at de originale ikke er hel-lakkerte. De blanke feltene på felgen er aluminium med tynn klarlakk over. Får du steinsprut vil dette oksidere etter noen sesonger. Hel-lakkerte felger skal tåle mer i så måte (har jeg blitt fortalt).
Da var det bra at jeg har plastdippet orginalfelgene mine!
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektro

Sitat fra: ElJohn på fredag 16. oktober 2015, klokken 14:51
Jeg kjøper nye vinterdekk selv nå, og går for Goodyear Ultragrip Ice 2. Dette dekket har minimalt høyere rullemotstand sett opp mot Nokian, men vesentlig bedre grep på våt asfalt. I tillegg er det meget støysvakt.

Kjører i Oslo-området hvor snødekte veier hører til sjeldenheten. Tror heller ikke eGolfen blir førstevalget til Trysil i helgene heller. Da blir nok Audi'en valgt.  ;D

Samme som jeg får lagt på Astana felgene i morgen. :) Endte på 205/55, så er det bare å vente spent på vintertemperaturer og se hvordan rekkevidden blir.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

orginalfelgene er så stygg uansett at jeg gir litt F i om det oksyderer her og der;) Og dem er vel dem felgene som gir lengt mulig rekkevidde så det er jo også bra mht vinterveier...

OM dem skulel bli urstygge koster det jo ikke så sinnsykt mye å lakke dem gjør det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA