Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av elsteff, mandag 16. november 2015, klokken 14:22

« forrige - neste »

elsteff

Jeg er helt fersk på dette med lading og elbiler. Men vi har idag 2 stk elbiler (TMS og Leaf) og må få lagt opp egne kurser til disse.
Har søkt forum opp og ned etter tips og info. Derfor har jeg funnet ut at en konfigurasjon, som beskrevet under, kan være en løsning. Hva tror dere?

- en kurs med 32A blå industrikontakt, B vern, uttak montert ute på husvegg
- en kurs 10A schuko, B vern, uttak montert ute på vegg.
- Siden jeg bare har 8 moduler ledig i sikringsskapet må jeg nok ha en ekstra boks i boden rett ved sikringsskapet, men ikke noe problem. Har 230V med 3x50A inn i huset.

Er dette den "beste" måten eller er det andre måter å løse dette, helst så rimelig som mulig =)

Alle svar taes imot med stor takk, og beklager at dette ligner mange av de andre trådene om lading...
2012 Leaf
2013 TMS 85kwh

RaBalder

Når du spør etter "beste" og "så rimelig som mulig", så får du neppe mange svar  ;)

elsteff

Godt poeng RaBalder, men "beste" i dette tilfellet er kombinasjonen pris/effekt.
Kanskje noen her som har tips til måter dette kan konfigureres på?
2012 Leaf
2013 TMS 85kwh

RaBalder

Hvis jeg kjørte lite med Tesla'en i hverdagen, dvs. mindre enn 100km på en normal dag. Da hadde jeg satt opp 16A kurs og en 32A enfase blå industrikontakt.

Kjørte jeg mye med Tesla'en hver dag, så ville jeg satt opp 32A kurs og en 32A enfase blå industrikontakt.

Regner da med at bilen står hjemme og lader i 8-12 timer i døgnet.




Leaf'en har jeg ikke peiling på, men regner med at den er happy med en shuko og 10A kurs.

elsteff

I konfigen du nevnet på 16A kurs og 32A uttak vil Teslaen da lade med 16A eller vil den nedjustere til 13A?
2012 Leaf
2013 TMS 85kwh

SunSeeker

Sitat fra: elsteff på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:57
I konfigen du nevnet på 16A kurs og 32A uttak vil Teslaen da lade med 16A eller vil den nedjustere til 13A?

16A.
13A er bare om du bruker Schuko.

cra

Jeg ville gått for 32A uansett; det er ikke store forskjellen i delekostnad, og er greit å ha i bakhånd den ene gangen i året man har lite på batteriet og trenger å toppe det relativt raskt.

Lader vanligvis på 18-20A, men det er greit å kunne fyre opp 32 i ei knipe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Homecast

#7
3 x 50 Ampere inn i huset

så ønsker du 32 ampere til tesla og 10 ampere til leaf.

du får da igjen 8 ampere for 2 av fasene (+ at du kan trekke litt ekstra i en kort periode) før hovedsikringen din slår ut. vil absolutt ikke anbefalle deg denne løsningen. selv med 3 fase anlegg.


Da er det mye bedre med 16 ampere kurs med industrikontakt (greit med 32 A kontakt) samt 10 ampere på schuko.


selv om du legger hver lader til feks L1-L2 og L2-L3 så ender du opp med maks last på L2 hvilket betyr skjevlast og er veldig uheldig!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

RaBalder

Sitat fra: elsteff på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:57
I konfigen du nevnet på 16A kurs og 32A uttak vil Teslaen da lade med 16A eller vil den nedjustere til 13A?
32A blå enfase kontakt fordi det er det adaptaret til Tesla passer direkte i.

Du må sørge for å stille ned lade-strøm til 16A eller mindre i bilen.

Bjoris

Jeg har samme biler som deg, det er tungvindt å aldri kunne lade begge samtidig så jeg ville valgt 32a. Du trenger ikke noe egen kurs fra sikringsskapet til Leafen, du kan bare sette på en egen 16a kurs i garasjen slik at det blir mulig å sette opp en Shuko i garasjen (den kan selvsagt ikke sikres med 32a så derfor må du ha egen sikring, men det gode med denne løsningen er jo at du kan lade Teslaen med 32 a om ikke Leafen er kobla i:)

Jeg valgte å sette ett industristikk på 16a på denne kursen og ha en egen 16a lader til Leafen som står fast i garasjen så er det bare å plugge i, men selvsagt litt overkill, men må si at rask lading er viktigere på Leafen enn Teslaen. Leafen brukes mye til småkjøring på kveldene og er jo alltid tom, mens Teslaen står mer i ro over lengre tid så jeg lader Teslaen med 10A og Leafen med 16a til vanlig.

En god ting med å ha en 32A er at en ikke trenger lade til så høy SOC til vanlig og en er bedre rustet til uforutsette langturer
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elsteff

Takk for mange gode innspill.
Da blir opplegget som følger.

En stk 25A kurs på Blå 32A stikk. (Maks ladekapasitet 25A)
(6mm2 kabel, 32A 6h stikk på vegg)
En stk 16A kurs på Schuko. (Anbefalt ladekapasitet 10A)
(2,5mm2 kabel, elko ip44 stikk på vegg)

2 slangeholdere, for oppheng av ladekabler når ikke ibruk.

Kan legge ut bilde når det er ferdig!
2012 Leaf
2013 TMS 85kwh

Powerflux

Såvidt jeg har skjønt er flere el selskap litt negative til 32A enfas!
Hvorfor nevnes ikke 16A-3fas som gir 11,4 kW?

Er det noen negative sider ved et slikt opplegg kontra 32A enfas?

Har selv 230V IT anlegg og lurer på hvilken løsning jeg skal gå for når ny Tesla dukker opp I garasjen!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

fredag

Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 12:14
Såvidt jeg har skjønt er flere el selskap litt negative til 32A enfas!
Hvorfor nevnes ikke 16A-3fas som gir 11,4 kW?

Er det noen negative sider ved et slikt opplegg kontra 32A enfas?

Har selv 230V IT anlegg og lurer på hvilken løsning jeg skal gå for når ny Tesla dukker opp I garasjen!

Tesla og andre elbiler tar ikke norsk 230V IT trefas.

Alternativet blir da enten enfas (og noen netteiere liker ikke at det lades på enfas over 20-25A), eller å anskaffe en stor og dyr skilletrafo som gjør om 32A 230V IT trefas til 16A 400V TN trefas.

Å kjøpe seg en trafo blir mest for spesielt interesserte, tror jeg.

(En eller annen gang langt inn i fremtiden, i en galakse langt langt unna, er det mulig at et norsk firma som heter Zaptech kommer med en bedre skilletrafoløsning for folk flest, men dette produktet har vi ventet på lenge uten at noe har skjedd.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elsteff

#13
Er veldig fornøyd med det nye opplegget. Nå kan jeg lade TMS med ca 5,8kw noe som gjør at den lader nesten 70kw på 12 timer ved maks belastning. Jeg har satt den til 22A og da blir bilen ladet fra 1/2 til 1/1(80%) på ca 7t. Dette funker supert til mitt bruk. Kjører ca 24mil hver dag.

Dette kan anbefales som en semi-løsning mtp å droppe installasjon av hurtiglader/32a hjemme. Effekt sett opp mot pris så funker dette godt; for oss :)
2012 Leaf
2013 TMS 85kwh

Powerflux

Sitat fra: fredag på onsdag 04. november 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 12:14
Såvidt jeg har skjønt er flere el selskap litt negative til 32A enfas!
Hvorfor nevnes ikke 16A-3fas som gir 11,4 kW?

Er det noen negative sider ved et slikt opplegg kontra 32A enfas?

Har selv 230V IT anlegg og lurer på hvilken løsning jeg skal gå for når ny Tesla dukker opp I garasjen!

Tesla og andre elbiler tar ikke norsk 230V IT trefas.

Alternativet blir da enten enfas (og noen netteiere liker ikke at det lades på enfas over 20-25A), eller å anskaffe en stor og dyr skilletrafo som gjør om 32A 230V IT trefas til 16A 400V TN trefas.

Å kjøpe seg en trafo blir mest for spesielt interesserte, tror jeg.

(En eller annen gang langt inn i fremtiden, i en galakse langt langt unna, er det mulig at et norsk firma som heter Zaptech kommer med en bedre skilletrafoløsning for folk flest, men dette produktet har vi ventet på lenge uten at noe har skjedd.)
Okii, det satte jo en effektiv spiker i kisten for 230V 3fas ;D ;D
Da får man prøve seg på 32A enfas!

Hvilken kabeltykkelse trengs når det må strekkes rundt huset på 2 sider og så ned til garasjen, ca 40 meter strekk?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA