Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?

Startet av Hansi, mandag 16. november 2015, klokken 12:42

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:51
Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:32
Skrev ikke Fortum i Sverige (tidlig i 2015) at "break even" var ca 4 timer lading i døgnet, og at det var relativt få av deres ladere i Norge (bortsett fra rundt Oslo) som oppnådde det)?
Leveranse av produktet (strøm) går vel for sakte (for lav effekt) til at de kan prise tjenesten høyt nok til at de tjener penger.
Ettersom strømmen er en bitteliten del av kosten.

Uansett fører lite ledig kapasitet til kø, noe som igjen fører til at folk opplever tjenesten som upålitelig, noe som til syvende og sist fører til at folk ikke kjører elbilen og ikke kjøper produktet. Enkelt og greit.

Om vinteren vil det være langt bedre å ha 4 x 25 kW for å ta unna kø enn 1 x 100 kW, ettersom de fleste biler med kalde batterier ikke kan utnytte mer enn 25 kW. Hadde man 1 x 100 kW lader, vil 75 kW være ubrukt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Mulig at du har rett i at 2 stk. 25kW ladere er bedre en 1 stk. 50kW lader vinterstid. Men det er i dagens situasjon, med de bilene og batteriene som er tilgjengelig nå. Utviklingen av biler og batterier går helt klart i retning av større og bedre batterier, og de vil kunne lades med større effekt en dagens, selv vinterstid. I stedet for å sette opp mindre ladere bør vi heller sette opp flere store ladere. Nå kommer 30KW Leaf i januar, og andre produsenter er nok ikke så langt bak når det gjelder større batterier, som mest sansynligvis vil takle høyere ladeefekter.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 19. oktober 2015, klokken 11:38
Mulig at du har rett i at 2 stk. 25kW ladere er bedre en 1 stk. 50kW lader vinterstid. Men det er i dagens situasjon, med de bilene og batteriene som er tilgjengelig nå. Utviklingen av biler og batterier går helt klart i retning av større og bedre batterier, og de vil kunne lades med større effekt en dagens, selv vinterstid. I stedet for å sette opp mindre ladere bør vi heller sette opp flere store ladere. Nå kommer 30KW Leaf i januar, og andre produsenter er nok ikke så langt bak når det gjelder større batterier, som mest sansynligvis vil takle høyere ladeefekter.

Jeg er selvsagt enig i at 2 x 50 kW er bedre enn 2 x 25 kW, og 2 x 100 kW er bedre igjen, osv.

Men dersom man ser på kostnader (25 kW DC er langt billigere enn 50 kW DC) og tilgjengelig effekt (mange steder har man ikke mer enn 50 kW tilgjengelig, for eksempel), så er det med dagens bilpark raskere lading om vinteren med 2 x 25 kW enn med 1 x 50 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Lurer litt på hva enova vil gi tilslag til. Når de snakker om å støtte et visst antall ladere på en strekning, vil det da si at de ladere som allerede er på strekningen, teller inn i beregningen?

Husker hvordan det var forrige vinter, med en gang rekkevidden gikk ned og ladetiden gikk opp, ble det umiddelbart mye mer press på laderene. I år, mye takk til fortum (og nissan og diverse andre...), har vi fått opp en god del nye ladere, men også LANGT flere elbiler. Allerede før det begynte å bli kalt har jeg merket et økt press på laderene.

Forklaringen er muligens enkel. Ikke bare har flere fått elbiler, men når det først har kommet et visst antall ladere på en strekning, begynner folk å føle seg trygge på å kjøre elbil der. Og flere gjør det.

Håper det får flere og flere aktører interesert i å satse på hurtiglading. Alt fra "bensinstasjonsteder" med 50kW og raskere, til kafeer o.l kanskje 10-20kW o.l

Hansi

Jeg ser definitivt flere hurtigladekunder nå enn tidligere. Kjører Norefjell -Lysaker tur-retur noen ganger i uka og har måttet stå en del i hurtigladekø i det siste, det slapp jeg i sommer og frem til begynnelsen av oktober ca.

Jeg er også spent på om Enova-utlysningene er for nye ladere eller om de teller med eksisterende.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

MEM76

Sitat fra: Panduck på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:44
Håper det får flere og flere aktører interesert i å satse på hurtiglading. Alt fra "bensinstasjonsteder" med 50kW og raskere, til kafeer o.l kanskje 10-20kW o.l

Prismodellen i dag legger en hindring for større effekt. De aller fleste bilene i dag kan ikke utnytte 50kW.

Dersom man f.eks. betalte per min for de første 20 KW, og Per KWh for overstigende,  så kunne de som har stort batteri få mer effekt. Dersom det er effekt-problemer (som i aksdal), så kan effekten også reguleres dersom det er for mange som lader samtidig.

Årsaken til første 20kW er per min ( eks 1kr/min), er for å hindre okupering av plassen. Samme prismodell gjør også 43kW AC mer forsvarlig.

De må bli lov å ta betalt per KWh, slik det er i de andre skandinaviske landene.

C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Hansi

I ladekø igjen. Prøvde først Statoil Fornebu, sto en bil og ladet som nettopp hadde plugget inn. Tenkte jeg skulle prøve Fortum Sandvika, 2 ladere, antageligvis mindre venting. Kom til Sandvika og det står 2 og lader og 1 i kø. Var kanskje litt optimistisk og tenkte dette ikke kommer til å ta så lang tid (ikke sikker på om jeg hadde nok batteri til Statoil heller). Den ene bilen blir ferdig og bilen før meg i kø begynner lading. Av nysgjerrighet kikker jeg på den andre bilen som lader uten fører tilstede, den er 97% full og har ladet i 63 minutter..

Håper det blir bygd flere ladere snart :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Gliderman

I Sandvika er det maks 30 min parkering på ladeplassene. Ring trafikketaten så kommer de kanskje med en overraskelse under vinduspusseren.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Hansi

Hun kom og hentet bilen ikke så lenge etter jeg la inn innlegget. Har vært innom og kjørt (gitt opp å vente?) 3 biler i løpet av tiden jeg har vært her.

Håper virkelig man får ut fingeren og får bygget ut et bedre hurtigladernettverk. Virker som det begynner å bli greit med kunder på en del ladere i hvert fall.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Sitat fra: Hansi på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:12
Hun kom og hentet bilen ikke så lenge etter jeg la inn innlegget. Har vært innom og kjørt (gitt opp å vente?) 3 biler i løpet av tiden jeg har vært her.

Skulle ønske utbyggere av ladenettverk forstod konsekvensene av sin strategi. En ting er alle som snur fordi de ikke orker å stå i kø. De lar seg lett telle ved hjelp av eks studconsult eller annen rimelig arbeidskraft.
Noe annet er de som droppet elbilen helt av frykt for kø mm. De er ikke like lett å telle.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MortenRA

Sitat fra: Hansi på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 13:59
I ladekø igjen. Prøvde først Statoil Fornebu, sto en bil og ladet som nettopp hadde plugget inn. Tenkte jeg skulle prøve Fortum Sandvika, 2 ladere, antageligvis mindre venting. Kom til Sandvika og det står 2 og lader og 1 i kø. Var kanskje litt optimistisk og tenkte dette ikke kommer til å ta så lang tid (ikke sikker på om jeg hadde nok batteri til Statoil heller). Den ene bilen blir ferdig og bilen før meg i kø begynner lading. Av nysgjerrighet kikker jeg på den andre bilen som lader uten fører tilstede, den er 97% full og har ladet i 63 minutter..

Håper det blir bygd flere ladere snart :)
Var en tur innom Oslo på lørdag med Leafen, hvorpå jeg opplevde noe tilsvarende. Forsøkte først på McDonalds Alnabru, hvor det er to ladere; èn ute av drift, den andre opptatt med påfølgende 1 i kø. Når det var min tur viste det seg at den ikke tok min ladebrikken og jeg måtte gi fra meg plassen (SMS fungerte ikke, og Fortum kunne ikke hjelpe..), da jeg hadde 3 andre i kø. Dro til ABB sin på Økern, opptatt og 1 i kø. Hadde ikke tid å vente og tok sjansen på å komme meg til BnH på Økern. Kom dit og den var også opptatt, men heldigvis var han nettopp ferdig. I løpet av mine 20min der, kom det to øvrige og plasserte seg i kø.

Dagen i seg selv ble utrivelig og rekkeviddeangsten fikk virkelig slått inn. Det er ingen tvil om at det må bygges ut flere ladere i dette område med den tettheten av elbiler en nå ser.
Tesla Model S 75D - Soon to come

Panduck

Sitat fra: MortenRA på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:57
Var en tur innom Oslo på lørdag med Leafen, hvorpå jeg opplevde noe tilsvarende. Forsøkte først på McDonalds Alnabru, hvor det er to ladere; èn ute av drift, den andre opptatt med påfølgende 1 i kø. Når det var min tur viste det seg at den ikke tok min ladebrikken og jeg måtte gi fra meg plassen (SMS fungerte ikke, og Fortum kunne ikke hjelpe..), da jeg hadde 3 andre i kø. Dro til ABB sin på Økern, opptatt og 1 i kø. Hadde ikke tid å vente og tok sjansen på å komme meg til BnH på Økern. Kom dit og den var også opptatt, men heldigvis var han nettopp ferdig. I løpet av mine 20min der, kom det to øvrige og plasserte seg i kø.

Dagen i seg selv ble utrivelig og rekkeviddeangsten fikk virkelig slått inn. Det er ingen tvil om at det må bygges ut flere ladere i dette område med den tettheten av elbiler en nå ser.

Du dro fra Alna til ABB til BnH, fremfor å ta en tur ned til Statoil, der det er 2 stykk ladere med chademo? Jeg ville virkelig prøvd Statoil først, det er jo ikke langt unna.

MortenRA

#27
Sitat fra: Panduck på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:05
Sitat fra: MortenRA på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:57
Var en tur innom Oslo på lørdag med Leafen, hvorpå jeg opplevde noe tilsvarende. Forsøkte først på McDonalds Alnabru, hvor det er to ladere; èn ute av drift, den andre opptatt med påfølgende 1 i kø. Når det var min tur viste det seg at den ikke tok min ladebrikken og jeg måtte gi fra meg plassen (SMS fungerte ikke, og Fortum kunne ikke hjelpe..), da jeg hadde 3 andre i kø. Dro til ABB sin på Økern, opptatt og 1 i kø. Hadde ikke tid å vente og tok sjansen på å komme meg til BnH på Økern. Kom dit og den var også opptatt, men heldigvis var han nettopp ferdig. I løpet av mine 20min der, kom det to øvrige og plasserte seg i kø.

Dagen i seg selv ble utrivelig og rekkeviddeangsten fikk virkelig slått inn. Det er ingen tvil om at det må bygges ut flere ladere i dette område med den tettheten av elbiler en nå ser.

Du dro fra Alna til ABB til BnH, fremfor å ta en tur ned til Statoil, der det er 2 stykk ladere med chademo? Jeg ville virkelig prøvd Statoil først, det er jo ikke langt unna.
Kan nok være at det hadde vært mer fornuftig, men var rimelig stresset og BnH kom opp som nærmeste hurtiglader når jeg stod hos ABB - i tillegg visste jeg akkurat hvor lokasjonen var og hadde ikke råd til noen feiltrinn da det gjenstod 9% strøm :)

Poenget var dog at jeg utfra denne lørdagen og erfaringen, helt klart ser at det er stort behov for et godt dekkende hurtigladernettverk i hovedstaden. Ladere utenfor Oslo har jeg aldri opplevd det trykket.
Tesla Model S 75D - Soon to come

ludo

Det er da jeg lurer på om framtiden kanskje kan være 43kW AC....
Ikke vet jeg, men mange uttak på 43kW AC med lastbalansering...

Mye av dette kommer an på prisen på lader i bilen, men jeg tror det er mulig at den kan bli rimelig billige. Husk at elektronikken sitter der i dag til å driver motoren.

Panduck

Sitat fra: MortenRA på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:25
Poenget var dog at jeg utfra denne lørdagen og erfaringen, helt klart ser at det er stort behov for et godt dekkende hurtigladernettverk i hovedstaden. Ladere utenfor Oslo har jeg aldri opplevd det trykket.

De har vært skånet, men jeg opplever at det mer og mer press på ladere utenfor Oslo også. Fler og fler tar med elbilen på langtur. Stått i ladekø på Minnesund.

Det Oslo trenger er noen lokasjoner med MANGE ladere fremfor mange lokasjoner med få ladere. Ladetorget i Bergen bør få en kopi i Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA