Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?

Startet av Hansi, mandag 16. november 2015, klokken 12:42

« forrige - neste »

Hansi

Burde man i stedet for 2 dobbeltstandard og dobbel AC satt krav til dobbel Chademo, dobbel CCS og dobbel AC? Det blir kanskje for store krav til strømforsyning? Hadde vært bedre til å håndtere kø?

Satt i ladekø i Sandvika i dag da jeg kom på det :) (muligens diskutert tidligere)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

#1
Sitat fra: Hansi på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:34
Burde man i stedet for 2 dobbeltstandard og dobbel AC satt krav til dobbel Chademo, dobbel CCS og dobbel AC? Det blir kanskje for store krav til strømforsyning? Hadde vært bedre til å håndtere kø?

Satt i ladekø i Sandvika i dag da jeg kom på det :) (muligens diskutert tidligere)

Når jeg kjørte Sandefjord-Oslo nylig stoppet jeg ved Grønn kontakts to CHAdeMO ladere i Drammen. Mens jeg ladet var en hel haug med biler innom for å lade. Noen ga opp, noen ventet.

2 ladere per lokasjon langs trafikkerte veier er alt for lite. Sett opp 8-10 trippelstandard-ladere på hver lokasjon langs motorveiene. Hver 30km. Underdimensjonering skader bare elbilens vekst.

Motargumentet er selvfølgelig at dette er dyrt og at det vil føre til mye dødtid. Min respons til dette er at mange ladere fører til mer bruk. Få ladere fører til mindre bruk. Nettopp pga frykt for kø, nedetid osv. Smeller man opp mange vil flere oppleve det som trygt å bruke elbilen på langtur. Setter man opp få vil det skade elbilens rykte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MortenRA

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Hansi på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:34
Burde man i stedet for 2 dobbeltstandard og dobbel AC satt krav til dobbel Chademo, dobbel CCS og dobbel AC? Det blir kanskje for store krav til strømforsyning? Hadde vært bedre til å håndtere kø?

Satt i ladekø i Sandvika i dag da jeg kom på det :) (muligens diskutert tidligere)

Når jeg kjørte Sandefjord-Oslo nylig stoppet jeg ved Grønn kontakts to CHAdeMO ladere i Drammen. Mens jeg ladet var en hel haug med biler innom for å lade. Noen ga opp, noen ventet.

2 ladere per lokasjon langs trafikkerte veier er alt for lite. Sett opp 8-10 trippelstandard-ladere på hver lokasjon langs motorveiene. Hver 30km. Underdimensjonering skader bare elbilens vekst.

Motargumentet er selvfølgelig at dette er dyrt og at det vil føre til mye dødtid. Min respons til dette er at mange ladere fører til mer bruk. Få ladere fører til mindre bruk. Nettopp pga frykt for kø, nedetid osv. Smeller man opp mange vil flere oppleve det som trygt å bruke elbilen på langtur. Setter man opp få vil det skade elbilens rykte.
Er helt enig med deg, og tviler på at noen i det hele tatt er i mot flere ladestasjoner. Dog er det per i dag kun en våt drøm å få en slik tetthet av hurtigladere, samt øke antallet såpass på hver lokasjon, men er nok hva som skal til for at vi får "Ola Nordmann" til å kjøpe elbil. Det vil nok lenge ligge an til en ond sirkel, hvor det er for få ladere til at mange vurderer elbil, men på den andre siden for få elbiler til at det er konkurransedyktig å bygge ut.
Tesla Model S 75D - Soon to come

goggo

Sitat fra: Hansi på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:34
Burde man i stedet for 2 dobbeltstandard og dobbel AC satt krav til dobbel Chademo, dobbel CCS og dobbel AC? Det blir kanskje for store krav til strømforsyning? Hadde vært bedre til å håndtere kø?

Satt i ladekø i Sandvika i dag da jeg kom på det :) (muligens diskutert tidligere)

Synd det ikke er noen som bygger Chademo/CCS ladestasjoner etter "Tesla metoden", med en bank av likerettere i bakgrunnen og X antall ladepistoler som deler på tilgjengelig kapasitet.  Det er jo også fullstendig unødvendig med brukergrensesnitt/skjerm/knapper etc på ladepistolene. Det er fordyrende, og øker sjansen for nedetid og brukerfeil. Tesla har vist oss at alt dette er unødvendig. En RFID leser på ladepistolen hadde vært fint, siden Chademo/CCS ikke har innebygd protokoll for vehicle identification. Eller man kunne starte/stoppe lading med en SMS START/STOPP melding eller noe.

Dette hadde vært mye bedre ut fra et kø og kostnads synspunkt, enn den teknologien som brukes i dag.
Men det ser jo ut som om alle andre aktører i elbil verdenen har bestemt seg for at de faenimeg aldri skal kopiere noe som Tesla har demonstrert er den beste løsningen, så det er vel å håpe for mye  :-\

TESTA/ELON!!   Please help us by building charging stations for us Chademo/CCS users. We know you can do it in no time!  ;D

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

v-i-c

Sitat fra: goggo på torsdag 15. oktober 2015, klokken 11:42
Sitat fra: Hansi på torsdag 15. oktober 2015, klokken 09:34
Burde man i stedet for 2 dobbeltstandard og dobbel AC satt krav til dobbel Chademo, dobbel CCS og dobbel AC? Det blir kanskje for store krav til strømforsyning? Hadde vært bedre til å håndtere kø?

Satt i ladekø i Sandvika i dag da jeg kom på det :) (muligens diskutert tidligere)

Synd det ikke er noen som bygger Chademo/CCS ladestasjoner etter "Tesla metoden", med en bank av likerettere i bakgrunnen og X antall ladepistoler som deler på tilgjengelig kapasitet.  Det er jo også fullstendig unødvendig med brukergrensesnitt/skjerm/knapper etc på ladepistolene. Det er fordyrende, og øker sjansen for nedetid og brukerfeil. Tesla har vist oss at alt dette er unødvendig. En RFID leser på ladepistolen hadde vært fint, siden Chademo/CCS ikke har innebygd protokoll for vehicle identification. Eller man kunne starte/stoppe lading med en SMS START/STOPP melding eller noe.

Dette hadde vært mye bedre ut fra et kø og kostnads synspunkt, enn den teknologien som brukes i dag.
Men det ser jo ut som om alle andre aktører i elbil verdenen har bestemt seg for at de faenimeg aldri skal kopiere noe som Tesla har demonstrert er den beste løsningen, så det er vel å håpe for mye  :-\

TESTA/ELON!!   Please help us by building charging stations for us Chademo/CCS users. We know you can do it in no time!  ;D

Hugo

Dersom en ønsker en billig infrastruktur for hurtigladning så satser en på AC.
Med AC hurtigladning så er kostnaden per ladepunkt en brøkdel av kostnaden ved DC-hurtigladning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:22
Dersom en ønsker en billig infrastruktur for hurtigladning så satser en på AC.
Med AC hurtigladning så er kostnaden per ladepunkt en brøkdel av kostnaden ved DC-hurtigladning.

Det finnes ingen standard for AC hurtiglading over 43kW, så hva det evt. vil koste vet ingen.
Vi er nok på vei mot raskere hurtiglading enn 43kW fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:38
Sitat fra: v-i-c på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:22
Dersom en ønsker en billig infrastruktur for hurtigladning så satser en på AC.
Med AC hurtigladning så er kostnaden per ladepunkt en brøkdel av kostnaden ved DC-hurtigladning.

Det finnes ingen standard for AC hurtiglading over 43kW, så hva det evt. vil koste vet ingen.
Vi er nok på vei mot raskere hurtiglading enn 43kW fremover.

Ser at f.eks MB nå leverer små laste biler med ca 300 km rekkevidde som benytter AC43kw.
Om en bedrift kjøper inn en flåte av disse små lastebilene vil AC43kw enkelt kunne dekke behovet for ladning av dem. For bedriften vil prisen pr lasdepunkt ha stor betydning.

Det er stor forskjell på om du må betale 20K eller 250K pr ladepunkt for din flåte av små lastebiler.
300km vil antagelig dekke bruken av små lastebiler i by sentra
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 15. oktober 2015, klokken 16:11
Ser at f.eks MB nå leverer små laste biler med ca 300 km rekkevidde som benytter AC43kw.
Om en bedrift kjøper inn en flåte av disse små lastebilene vil AC43kw enkelt kunne dekke behovet for ladning av dem. For bedriften vil prisen pr lasdepunkt ha stor betydning.

Selvsagt. Men da er det snakk om privat infrastruktur, og det er vel ikke det som diskuteres i denne tråden?

I tillegg er merkostnaden for 43kW AC i forhold til f.eks 11kW ganske liten på en dyr lastebil og ganske stor på en billig, liten personbil. Altså er 43kW AC godt egnet for over-natten lading av lastebiler og busser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Det har vært behagelig lite mas om ac43kW i det siste. Men ser nå at det skyldes at v-i-c har hatt en spammepause.
Så nå er det vel ac43 i alle tråder igjen  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hansi

#10
Får håpe vi slipper det Øyvind.h..

Jeg hurtigladet 3 ganger i dag, 2 på Sandvika og 1 på Hønefoss. Det gikk som følger:
I Sandvika på morgenen var begge laderne opptatt, det sto 1 bil i kø og det kom 1 bil rett etter meg.
På vei hjem på ettermiddagen var begge laderne i Sandvika opptatt, jeg ventet kanskje 10 minutter i kø, det kom en rett bak meg som fikk startet lading omtrent samtidig som meg og en som kom etter han som måtte vente ca. 10 minutter til jeg hadde så mye strøm at jeg kunne komme meg til Hønefoss med litt margin.
I Hønefoss: Det sto en bil og ladet ved Skeidar, den andre laderen fikk jeg feil på. Kjørte ned til Kiwi, laderen var offline. Ringte Fortum, laderen på Kiwi var feilmeldt, skulle komme noen og kikke på den. Kjørte tilbake til Skeidar med Fortum på linja og prøvde å få liv i laderen der, men til ingen nytte, hun måtte feilmelde den.
Etter litt var bilen på andre laderen ferdigladet og jeg fikk ladet.

Det kan virke som det begynner å bli mye mer press på hurtigladerne, vanligvis tidligere har jeg sluppet å stå i ladekø i hele tatt?

Ole Henrik Hannisdahl, hvis du leser dette, har du noen kommentar til utvikling i hurtigladermarkedet? Hvor god inntjening/mye trafikk må dere ha på en lokasjon før dere vurderer å sette opp enda en lader? Jeg vil anta laderne i Drammen har relativt mye trafikk for eksempel?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Om ikke jeg husker feil har vel GK tidligere uttalt at måten de vurderer behov på er å se på bruken av laderen.
Dvs. i praksis har de ingen anelse om det faktiske behovet.
99% bruk i et par timer kan bety alt fra 2-3 kunder med ladebehov til 20-30....

Ganger jeg opp de 6 som var innom mens jeg ladet 16 minutter på en GK lader nylig (3 ventet i kø, 3 dro videre) skulle det tilsi 45 biler innom på 120 minutter. Lokasjonen har 2 ladere. Og det kan ha vært flere innom som jeg ikke så da jeg gikk en 5 minutters tur for å se om noe i nærheten var åpent (skulle ha boller eller brus :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

e-curious

Vil kanskje tro at leverandøren har oversikt både over hvor mange og hvor mye hver enkelt lader. Det burde i tillegg være viktig å finne en måte å registrere både hvor lenge folk står i kø og hvor mange som gir opp å vente.

Rio

Skrev ikke Fortum i Sverige (tidlig i 2015) at "break even" var ca 4 timer lading i døgnet, og at det var relativt få av deres ladere i Norge (bortsett fra rundt Oslo) som oppnådde det)?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:32
Skrev ikke Fortum i Sverige (tidlig i 2015) at "break even" var ca 4 timer lading i døgnet, og at det var relativt få av deres ladere i Norge (bortsett fra rundt Oslo) som oppnådde det)?
Leveranse av produktet (strøm) går vel for sakte (for lav effekt) til at de kan prise tjenesten høyt nok til at de tjener penger.
Ettersom strømmen er en bitteliten del av kosten.

Uansett fører lite ledig kapasitet til kø, noe som igjen fører til at folk opplever tjenesten som upålitelig, noe som til syvende og sist fører til at folk ikke kjører elbilen og ikke kjøper produktet. Enkelt og greit.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA