Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: egolf vs golf

Startet av atrus, søndag 15. november 2015, klokken 23:21

« forrige - neste »

atrus

Jeg har sett og testet mange ulike lade-apper for iOS. Problemet med de jeg har sjekket og brukt, er at de ikke gir oversikt over alle tilgengelige hurtigladere i Norge. Mild sagt upraktisk når man planlegger en lengre tur. Etter mye leting og testing kom jeg over denne løsningen.

I App Store er den en app som heter POIviewer (https://itunes.apple.com/no/app/poiviewer-manage-your-pois/id364906423?l=nb&mt=8) Koster litt over 30 kr. POIViewer kan bl.a. lese GPX-filer. Det betyr at man kan laste ned POI-filer fra http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler . Selv filtrerer jeg på 'Kun Combo/CCS hurtigere lading' som er interessant for min bil. Nedlastingen kan gjøres via safari enten på iPhone eller iPad og åpnes i POIviewer-appen.

I POIviewer har da oversikt over alle hurtigladere i Norge som passer til min e-golf. POI'ene som nå er lagret i POIviewer kan videre brukes til navigasjon på iPhone eller iPad. F.eks. hvis jeg skal navigere fra Oslo og nordover og skal finne et ladepunkt på veien langs E6 (Minnesund vil være et passende stopp), velger jeg ladestasjonen på Minnesund, velger 'Directions' i POIviewer og får valget mellom å navigere med Goolge Maps, Apple Maps eller Navigon (Det er de jeg for tiden har på telefonen). Se bilder i tur og orden under.

Det er selvfølgelig mulig å få dette inne i bilens gps, men for e-golfens del innebærer det mye woodoo med konvertering, overføring til sd-kort eller USB-stick, m.m. Så langt, er min erfaring at fremgangsmåten over er den enkleste og mest komplette måten å lage sin egen skreddersydde lade-app.

Kim Morten

Takk for tips, den løsningen var ikke dum! :)
Sort E-Golf
Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA