Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av TRM, søndag 15. november 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

Mippen

Bilen kutter vel kraften for å beholde veigrepet. Jeg har ikke opplevd det som en ulempe de få gangene jeg har kjørt på virkelig dårlig vintervei. Maks effekt og lav friksjon er ikke akkurat optimalt hvis man skal kjøre opp en bratt og glatt bakke, eller komme seg fram i løs snø.  Hvis man vil ha full trøkk er det vel bare å ta ut sikringen. Da er alle hjelpemiddel borte...
Fremtiden er elektrisk.

SurSnasen

Mulig jeg kan stille med en Quattro!
Nå blir jo en slik sammenligning ikke helt reell all den tid en betydelig del av fremkommeligheten avgjøres av dekktype og -tilstand, sjåførens evner etc. Men moro og uhøytidelig likevel!

amund

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. oktober 2015, klokken 23:06
Sitat fra: amund på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:40

Det som er litt dust med den filmen du poster her, er at den som har mest fart i bånn (X5) kommer lengst opp. 

Tror du må sjekke videoen igjen, eneste som kommer opp er Audien. Alle startet og på samme punkt fra stillstand. Å holde høyest mulig fart er vesentlig for fremkommelighet på snø, hva er galt med det?

Se der ja, så lenge gadd jeg ikke se :)

Hvis konkurransen er å holde høyest mulig fart blir det en video som viser hvilken bil som har flest HK, så vinner P85D, uavhengig (nesten) av hvor bra firehjulstrekksystemet er.

På den annen side, starter man i bakke og ikke på flatmark blir det litt mer realistisk resultat.

Audi Quattro har brukt Torsen-diff i senter og bak mye, og det og Subaru sitt system er det ærligste 4x4 man får.
Skulle vært gøy å sett Tesla 4x4 i forhold. Denne videoen må vi få til!

Kunne også vært gøy å testet noen konstruerte tilfeller også, typ asfalt på en side av bilen og is på den andre.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:24
Tenkte å prøve mot min gamle Subaru STi. Ikke noe anti spinn på den men Subaruen har Limited Slip Differensialer både foran og bak. P85D har åpne differ foran og bak. Blir interessant å se hvordan P85D er første vinter sammenlignet mot den.

Har dratt ut en bil fra grøfta på snø uten problem med Subaruen ;D
jeg er spent på denne. Jeg fikk kjørt en del på snø før jeg solgte, og har ikke opplevd en 4x4 som hadde samme mykhet som p85d. Fosilbiler blir for mye av/på mens D er trinnløs. Klarte ikke å kjøre fast bilen. Stoppet på våt is i en bakke, bilen skled bak med låste bremser, men klatret opp ved pådrag. På snø kravler den frem, og det virker som om kraftfordelingen er veldig bra og helt sømløst i forhold til fosilbiler. Om bilen blir hengende står den nok fast, men da er det jo bare å trykke på very high :P
Likte ikke p85d(pga understellet og manglende kjøreglede) men nå nærmer tiden seg hvor 4x4 nok blir savnet enkelte dager.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TRM

Noen som har forslag til egnet bakke?
Jeg er nærmeste nabo til en slalåmbakke, men bakken er relativt smal nederst. Ikke optimalt hvis noen skulle få en ukontrollert tur ned igjen.

Kanskje Kirkerudbakken på Vøyenenga?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Trond.Strom

Det er ganske smalt område med flatt i bunn av kirkerudbakken, og ganske bratt bakke. Jeg ville ikke forsøkt å kjøre opp der med min bil...

Men Skuibakken hoppbakke kan være et fint sted å teste, må få tak i en preppemaskin da og jeg kan garantere at ingen biler kommer helt opp....


petersv

Jeg kommer som publikum hvis dere klarer å overtale eierne/driverne av en bakke til å tillate kjøring. 8) Kanskje man kan få Budstikka eller noe med på laget for å få litt blest rundt det, så er det lettere å få til? Kanskje TM stiller tom.

OleT

Min første tanke når jeg så denne tråden var: Vikersundbakken? Unnarennet har kjørbar vei fra toppen, og for meg var det mer enn bratt nok å gå NED på sommerføre..
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

ksandal

#23
kunne tenkt meg en test mer som dette som viser hvordan de klarer seg når de kun har grep på ett! hjul.

https://www.youtube.com/watch?v=3tMNsEChTwA&index=17&list=FL5zzWBU3UjF9zV5jDbiR1IQ

xdrive systemet til BMW er trolig det "smarteste" systemet som finnes idag, men jeg mistenker at Tesla kan være like bra eller bedre om det "tunes" litt.

Bmw lar sitt dynamiske system få "spinne" litt når det trengs for og få mer effektiv fremdrift. og det at det også er "dominant" på bakhjulene, gjør at vinterkjøring også blir mye morsommere for de som liker dynamsik kjøring.
https://www.youtube.com/watch?v=tI94V0vFEv0&index=16&list=FL5zzWBU3UjF9zV5jDbiR1IQ

digger min Tesla og tror den bare blir bedre og bedre... lurer på om autoppilot tar inn en sladd på vinterføre?
hadde vært tøft :-)

Ellers finnes det også mange kule biler med 4x4 som egentlig er 2 x 2?
stor forskjell på biler som er bare 10 år gamle og dagens biler.

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

TRM

Sitat fra: TRM på onsdag 14. oktober 2015, klokken 18:10
Savner en test mot andre 4wd-systemer.

Noen som er med på en test i vinter?
Feks opp en slalåmbakke, eller en annen egnet bakke.

Jeg kan stille med en S85D med ett år gamle 19" Nokian R2.

Noen som har tilgang til fossile 4-hjulstrekkere?

Bjørn Nyland - er du med for å dokumentere?

Edit: så for meg en test ala denne -


Oslo/ Bærum
Løfter denne.
Snøen laver ned, og forholdene for testing av "D" er perfekte! Noen som har tips om egnet område i Osloområdet? Slalåmbakke, hoppbakke, eller lignende?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Olauten

Har hatt en P85+ tidligere, har nå en Panamera 4S, kan godt bli med :)
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

dundun

Kanskje jeg skulle lånt et par av disse igjen... ;)

Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Salvesen

Sitat fra: kvasbo på søndag 10. januar 2016, klokken 10:03
Kanskje jeg skulle lånt et par av disse igjen... ;)



Gjett om dette ville gjort petrolheads'ene forbanna når disse bilene ble grust av tesla'en opp bakken(gitt at de blir det da) :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Det tror jeg de ville tatt med knusende ro. Framkommelighet under vanskelige forhold står knapt på lista når man kjøper slike biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA