Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bye Bye Carwings!!! Nytt NissanConnectSM EV kommer 29/09/2015

Startet av TRM, søndag 15. november 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

TRM

Savner en test mot andre 4wd-systemer.

Noen som er med på en test i vinter?
Feks opp en slalåmbakke, eller en annen egnet bakke.

Jeg kan stille med en S85D med ett år gamle 19" Nokian R2.

Noen som har tilgang til fossile 4-hjulstrekkere?

Bjørn Nyland - er du med for å dokumentere?

Edit: så for meg en test ala denne -


Oslo/ Bærum
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

rr2000

Jeg kan stille med gammel Range Rover  :P
P85D

Hodetelefoner

Jeg stiller. Men fungerer det fortsatt å fjerne rattvinkel sensoren for å skru av antispinn etc?

asgeirn

Stiller dere med tauebil?  I så fall kan jeg ta med min 12 år gamle XC70 for moro skyld..  ::)
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Havebigfun

Hvorfor tauebil?- ned kommer man vel uansett- 12 år er vel heller ingen alder for en Volvo.
Er det noen som har tilgang til en egnet bakke- det bør kanskje være en slalombakke med tilhørende maskiner som kan sørge for noenlunde like forhold.
Jeg har evt en P85D og en Tiguan med en av de omtalte dieselmotorene- min har dog knapt produksjon av NOX/ finstøv fordi den kun brukes som trekkbil for hengeren...
Hos meg er begge med R2- for lettere sammenlignbarhet.
Vi bør vel også ha med en bakhjulsdreven TMS og en TMX - hvis snøen ikke kommer før 8)

Cookie Monster

Tenkte å prøve mot min gamle Subaru STi. Ikke noe anti spinn på den men Subaruen har Limited Slip Differensialer både foran og bak. P85D har åpne differ foran og bak. Blir interessant å se hvordan P85D er første vinter sammenlignet mot den.

Har dratt ut en bil fra grøfta på snø uten problem med Subaruen ;D
2015 P85D

Thomas N

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:24
Tenkte å prøve mot min gamle Subaru STi. Ikke noe anti spinn på den men Subaruen har Limited Slip Differensialer både foran og bak. P85D har åpne differ foran og bak. Blir interessant å se hvordan P85D er første vinter sammenlignet mot den.

Har dratt ut en bil fra grøfta på snø uten problem med Subaruen ;D
Jeg selger min Impreza gc8 til fordel for en tesla nå...
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

mogu

Dette høres ut som et kjempebra intiativ! Mr Musk blir nok glad for reklamen, og jeg tror en D vil gjøre det veldig bra.

Det eneste som finnes av "tester"/informasjon på dette nå er denne:
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

amund

Jeg stiller med S85 (Hakkapellitta R)

Hvem har slalombakke? :)

Det som er litt dust med den filmen du poster her, er at den som har mest fart i bånn (X5) kommer lengst opp. Skal man få testet firehjulstrekket må man kjøre i gangfart, eller bakkestart brattere og brattere. Blir kjedelig video men...

Kanskje man kunne hatt flying start, f.eks. alle har 60 km/t over startstreken. Ellers vil P85D vinne, helt til noen kommer med P90D... men det er kanskje det vi vil :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

turfsurf

Sitat fra: amund på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:40

Det som er litt dust med den filmen du poster her, er at den som har mest fart i bånn (X5) kommer lengst opp. 

Tror du må sjekke videoen igjen, eneste som kommer opp er Audien. Alle startet og på samme punkt fra stillstand. Å holde høyest mulig fart er vesentlig for fremkommelighet på snø, hva er galt med det?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

frosken

Dette håper jeg blir noe av! Jeg blir mer enn gjerne med på å teste - stiller med P85D og "livsfarlige" kontinentale Sottozero 3 i 21" utførelse.

Jeg er spent på hvordan de sammenliknes med R2 og Hakka7/8 under like forhold.

Mippen

#11
Gjorde en liten Test rett etter jeg fikk bilen min i slutten av Mars i år opp den bratteste ubrøytete bakken jeg kunne finne. Nå hadde jeg dessverre ikke med meg en annen 4wd bil for referanse, men gjorde en lik test med et par år gammel Landcruiser tidligere, og begge sto med glans. Det jeg merket meg spesielt med Tesla sitt 4wd system kontra Landcruiseren sitt er at bilen ikke får mulighet til å spinne før kreftene porsjoneres ut. Jeg kunne stoppe midt i bakken med Teslaen og bare kjøre opp som ikke noe. Hjulet slapp kanskje en kvart omdreining før den fikk feste. Med landcruiseren kjente jeg at bilen spant i noen sekunder før den fikk skikkelig feste, men den gikk framover med en gang selv om den spant. Får se om jeg får til å Teste i vinter med Landcruiseren side om side med min D. Har en 15 modell Landcruiser tilgjengelig, og hadde vært gøy med en duell på framkommelighet. =) El-motorer og awd er en perfekt oppskrift dersom de er "tunet" riktig. Fossil motor med overføringer gjør at ting tar mer tid og ikke blir like nøyaktig som en elmotor som kan fintunes helt.


Selv om systemet til Tesla er helt konge kan det slippe, og når det slipper så slipper det skikkelig. Har opplevd det 2 ganger. Det er tross alt en tung bil...
Fremtiden er elektrisk.

flux

Spent på en slik test.

Jeg er ikke sikker på om Tesla vil gjøre det best. Jeg har hatt en situasjon på våt og svært bratt, svingete asfalt vei, der min S85D  "mistet" fremdrift.

Jeg ble litt skuffet, det virket som om kraften på fremre aksel ble svært svak, antagelig pga dårlig grep på en av sidene både fremme og bak.

Hodetelefoner

man mister mye kraft foran bare man svinger på rattet. det er jo dette som er så utrolig bra med denne bilen.
Den oppfører seg ikke som noen subaru / audi. men vi kunne jo selvfølgelig ønsket oss en innstilling for litt aktiv kjøring..

lunitiks

Knallbra initiativ. Min 70D står til daglig parkert i en bratt skråning med MYE snø og is om vinteren. Blir spennende å se om/hvor mye den spinner, noe som i så fall blir en betydelig hverdags-irritasjon. Men jeg er forhåpningsfull!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA