Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Rio, søndag 15. november 2015, klokken 19:15

« forrige - neste »

tutti

Det er tydelige forskjeller ute og går her:

http://www.hegnar.no/motor/artikkel566249.ece

Ser ut som b-class har mye høyere driftskostnader enn alle andre biler (inkl. Tesla)

Luftventil

Men her spiller avskrivningene mye inn. Og for de som skal ha bilen lenge, har de ingenting å si.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

timingbeltkiller

Sitat fra: Luftventil på onsdag 14. oktober 2015, klokken 23:27
Men her spiller avskrivningene mye inn. Og for de som skal ha bilen lenge, har de ingenting å si.
Riktig at avskrivningene betyr mindre jo lengre du har bilen.
Men ingenting er i drøyeste laget.

En bil til 300K med restverdi 50 etter 10 år gir en snittavskriving på 25K.
Kjører du 25K km per år blir det en krone per km. Og det doble med 12500 km.

En bil til 700K med restverdi 100 etter 10 år gir i snitt 60K.
Med 30K km per år blir det  2 kroner per km. Og det doble med 15K.

I tillegg kommer rentetapet på bunden kapital.

BTW
For Tesla S har vi (midlertidig?) en underlige situasjon med lav avskriving ved korttids eierskap.
Men eierne slipper ikke unna 10 års regnestykket ovenfor.
Og eier nr 2 overtar frivillig det høye verdifallet eier nr 1 vanligvis har.
Men eier nr 2 klarer neppe å overføre det videre til eier nr 3.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kodalse

"BTW
For Tesla S har vi (midlertidig?) en underlige situasjon med lav avskriving ved korttids eierskap.
Men eierne slipper ikke unna 10 års regnestykket ovenfor.
Og eier nr 2 overtar frivillig det høye verdifallet eier nr 1 vanligvis har."

Derfor er det helt uaktuelt å handle brukt Tesla i dag (Gjerne med 30000 - 60000 på telleverket) for samme pris som ny.
Alternativene her er enten en ny 70D utgave eller å vente til ordinære elbiler nærmer seg rekkevidden til Tesla.
Enn så lenge klarer vi oss utmerket med en Leaf i nære strøk og en Peugeot 307 HDI fra 2005 til sommerferie og frakteoppdrag.

Sistnevnte ble brukt da Leafen skulle kjøpes. 1100 kilometer på en dag tur retur Trondheim-Oslo. Ingen Tesla klarer det på samme tid.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bromm

Her er en oversikt som DN har innhentet:

bromm

VG har også gått litt i dybden og sjekket delepriser:

cra

Pussig med så stor forskjell eGolf vs gammeldags Golf? Trudde de bilene var bortimot identiske i deler?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ingeniøren

Pussig oversikt over deler. De delene de spør om er kollisjonsdeler som normalt går over forsikring. Ikke mange av oss som skrur slikt selv vil jeg tro...

Bedre om det hadde spurt om deler som kan være aktuelt ved service som bremseskiver/klosser/støtdemere mm..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PokerFjes

Holy macarony... nå ser jeg hvor Kia har tenkt å tjene pengene sine :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2015, klokken 13:16
Pussig oversikt over deler. De delene de spør om er kollisjonsdeler som normalt går over forsikring. Ikke mange av oss som skrur slikt selv vil jeg tro...

Bedre om det hadde spurt om deler som kan være aktuelt ved service som bremseskiver/klosser/støtdemere mm..
Delene du beskriver burde helt klart vært på lista!
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

SurSnasen

Sitat fra: bromm på torsdag 15. oktober 2015, klokken 11:06
VG har også gått litt i dybden og sjekket delepriser:

Nybilprisen på Model S er vel feil? Billigste utgave koster vel rundt 550 000 kroner før du putter på vinterdekk. Mulig VG har latt seg lure av "drivstoffbesparelsen"?

MortenRA

Sitat fra: bromm på torsdag 15. oktober 2015, klokken 11:03
Her er en oversikt som DN har innhentet:
Ser dem for Leaf har tatt utgangspunkt i BnH sine priser, noe som er vel stivt i forhold til snittprisen. Ved egen prissjekk av 1års service hos de fleste av landets verksteder, kom den i snitt på kr.2954,-. Mao er nok kostnaden i realiteten noe lavere (heldigvis).
Tesla Model S 75D - Soon to come

TM

Høye delepriser på karosserideler vil påvirke forsikringspremien, så det er nok forbrukeren som ender opp med å betale regingen uansett (hvem ellers ?).
Det er nok grunnen til at BMW biler har overraskende lave priser på forsikring hvis motoreffekten ikke er spesielt høy.

e-curious

e-Golfen har skal ha service hvert år etter første året, tallene i tabellen over er nok litt misvisende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA