Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?

Startet av gamer73, søndag 15. november 2015, klokken 11:37

« forrige - neste »

gamer73

Hei,

Vi vurderer en ting....kona skal ha 1,5 års permisjon med minstemann snart..og da tenkte vi kanskje på å selge 1 av bilene.

Vi har altså E-golf og en mazda 6 som er 2 år gammel.

Vi KAN klare oss med 1 bil når hun ikke er i jobb, selv om det blir litt knotete av og til...da må jeg sykle elelr ta buss til jobb om hun trenger bilen. Vi har testet...og det går med barneseter og barnevogn i golfen også...selv om det blir trangere enn med mazda 6 stvogn.

Men svarer det seg økonomisk?

Vi må uansett ha 2 biler igjen om 1.5 år...Vi kan selvsagt da velge å kjøpe en brukt bil....men ....

Spørsmålet er vel....vil vi spare masse penger på å kun ha 1 bil i 1.5 år?

Noen som har tanker omkring dette..eller har regnet på slike dilemmaer selv?

altså..tenke å selge mazdaen hehe

Homecast

Gå inn i nettbanken og se hva du har av kost på mazdaen i 1 måned. gange denne summen med 18 så ser du jo hva du sparer på det...

om dere har lån på den hadde jeg ikke vært i tvil! selg...
husk, selv om den går lite med tanke på drivstoff skal du ha forsikring, årsavgift, service årlig, bompenger om dere har det i området + ev lån på bilen...
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

tutti

Dersom du ikke trenger 2 biler så vil en 2 år gammel bil i 300 000 klassen koste deg rene kapitalkostnader og verdiforingelse (selv du skrur av skiltene og bilen står så mister den verdi) fra noen få tusen i mnd. til 6000-7000 kr i mnd. (fullt lån, alle avgifter, vedlikehold etc.).

Jeg tipper du sparer mellom 50 000 og 150 000 på 18 mnd. med en bil i denne prisklassen.

gamer73

hmm ja vi har ikke vanlig lån på den..eller det vil si vi har lån uten renter. Og bompenger hadde også blitt relativt lite disse 1.5 årene i og med kun kjøring gjennom bomringen når hun MÅ ha bilen en sjelden gang.

Så vi frigir jo ca 4000kr per mnd til nedbetaling av rentefritt lån. Men dette er jo bare avdrag så ikke å regne som utgifter i den forstand...hmm.

Hva er verditap på denne i 1.5 år? er det ikke 10% hver år etter 2 år? første år 20%, andre år 15% så 10%?

Men vi kan kanskje konkluder med at det jeg taper er forsikring og veiavgift...som blir ca 10tusen + verditap på bilen som er ca 60tusen per år..så da blir det 90 tusen på 1.5 år...og med avgiftene ca 100 tusen spenn..

hmm...jo vi sparer litt der sånn sett.

Men..hvor mye regner man med å tape på et salg? 20-30 tusen? (i forhold til bilens egentlige verdi)

Og...OM vi har bilen til den er 6 år gammel uansett....hvor mye tjener jeg på å selge den nå...men så må jeg kjøpe ny bil om 1.5 år...og det blir jo neppe snakk om å kjøpe noe gammelt..dvs IKKE mer enn 3 år gammel tror jeg...

Ikke lett...

WolfM

Du har ingen kapitalkostnader (hvordan har du greid å få gratis lån), men må som alle oss andre bære tapet av verdifallet, som normalt er den største utgiften på nyere biler som tutti skriver.

Jeg ville gått inn på http://www.dinside.no/856201/finn-verditapet-paa-bilen-din og brukt kalkulatoren for å se hva som er verdien i dag, deretter gjøre bilen 1,5 år "eldre" for å få en indikasjon på forventet tap. Det som er viktig er å bruke samme prosess på både salg og kjøp, ta god tid. Hvis du selger raskt til skambud til en eller annen bruktbilsjappe (eller privat), og deretter tropper opp hos merkeforhandler Mazda om 1,5 år og betaler det som står i ruta har nok mye av vinninga gått opp i spinninga.

Uansett er det en mer takknemlig oppgave å kjøpe/selge biler som er 2-3 år gamle, de har jo fortsatt fabrikkgaranti.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

gamer73

hmm godt poeng....ja det blir kanskje litt dumt å la en bil stå nesten ubrukt i 1.5 år...ihvertfall en bil som taper seg 40-60 tusen hvert år....

Lån er gratis fordi jeg er så grei;)

gamer73

jeg har allerede EL-sykkel så den er grei;) Hadde vært rimelig uaktuelt å sykle 1.2 mil hver vei til jobb med vanlig sykkel så den er grei...MEN det er jævlig om vinter og når det regner hehe...ser ut som en eskimo mht alle klærene man må ha på da...

Men joda..jeg heller mer og mer mot å selge den ja....føler det blir så dumt å la en så flott bil som mazdaen bare stå der å bli brukt maks 1 gang i uken til kjøring man egentlig ikke trengte....

bno

#7
Sitat fra: tutti på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:51
Dersom du ikke trenger 2 biler så vil en 2 år gammel bil i 300 000 klassen koste deg rene kapitalkostnader og verdiforingelse (selv du skrur av skiltene og bilen står så mister den verdi) fra noen få tusen i mnd. til 6000-7000 kr i mnd. (fullt lån, alle avgifter, vedlikehold etc.).

Jeg tipper du sparer mellom 50 000 og 150 000 på 18 mnd. med en bil i denne prisklassen.

Så er det da også slik at dette er netto kapital. Må da tjene i størrelsesorden 12 til 14000 brutto / mnd. for å ha dette beløpet netto. Legg fra deg kalkulatoren og bli heller litt våt en gang iblant gamer73 og kompenser med en god rødvin ei helg en gang i blant.  ;)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrolux

Selg, men lei ut via www.nabobil.no til du får ønsket pris for bilen.

Har selv biler der som jeg ikke får solgt til ønsket pris. Har på de 10 første dagene 50% utleie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gamer73

ja jeg skal forhøre meg hva jeg kan få for den:)

Sirup

Selg Mazdaen, så kan du heller kjøpe tilbake tilsvarende bil om 1,5 år. Da har noen andre betalt verditapet. Dette sparer du store penger på.
VW e-Golf
Tesla Model X75

gamer73

ja..jeg har etterhvert forstått at det nok er smartest å selge den. Men det blir vondt:( For den er myye bedre å kjøre enn golfen egentlig..men men..man skal også være fornuftig sies det:)

Ln-ebr


Du kan jo ta mye taxi og endatil leie en kongebil i en kort periode om det blir knotete innimellom. Liker ikke du BMW da? Leier deg en ny X5 i lange perioder på det du sparer på å selge nå
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

gamer73

sant lol..men nå er det IKKE lett å leie kule bmw'er da;) utleiebiler er som oftest stygg som nøkken men 100% driftsikker;)...vel..dem har jo masse golfer da heheheheh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA