Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Optimal kjøring- nedoverbakker

Startet av Stian89, søndag 15. november 2015, klokken 09:56

« forrige - neste »

Stian89

Hei!

har en tesla P85+

kjører hgsd-stvg hverdag, og har lade muligheter på jobb, men dog det er bare 13A -

har nå fått sjekket litt rundt og har faktisk tilgang til xxx antall andre lade plasser der jeg jobber - alt fra 10A-63A

tenkte jeg skulle prøve meg på 63A  - så slepper jeg og lade så mange ganger i uka, men hva trenger jeg har utstyr til og kunne lade på 63A?

uttaket er av industri, + trenger en skøteleding på ca 5-8 mtr.

noen så kan bistå med litt hjelp?

takker!  8)

kjølholdt

du kan jo bruke de to som fulgte med teslaen, blått eller rødt adapter hvis du fikk de med, blått er til 230 volt 32  amper enfas husker ikke hva rødt er
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Stian89

ja tenkte på det, men jeg må ha litt lenge strømkabel, da jeg ikke får kjørt bilen "nær" nok.

og gjør det noe om eg kjører blått adapter på en 64A kobling? spør dumt, i know  ::)

men hva må jeg evt gjøre hvis jeg vil ha mest utbytte ? altså lade på 64A ?

kjølholdt

jeg bruker blått adapter på 63 amper, går utifra at du kan bruke det på 64, men det vet sikkert noen som er mer elektriker kyndig enn meg. Med blått adapter får du 32 km i timen , skjøteledning kjøper du på biltema eller jula. Men den skal være litt tjukkere enn de vanlige altså større diameter
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

mrydningen

Hvis det er blått 63A må du ha en overgang fra 63A 3-Fase til 32A 1-Fase som følger med bilen. Du kan maks utnytte 32A på 230V for ca. 32km i timen med lading.
Hvis det er Rødt stikk tilgjengelig på jobb med 16A 3-Fase så kan du lade med det røde adapteret til UMC og få ca 50km i timen med lading.
Dette er de enkleste alternativene. Har du dobbeltlader så kan du få innstalert en ladestasjon for 32A 400v 3-Fase med type 2 uttak da kan du lade ca. 100km i timen
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

HelectriC

Sitat fra: Stian89 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:21
ja tenkte på det, men jeg må ha litt lenge strømkabel, da jeg ikke får kjørt bilen "nær" nok.

og gjør det noe om eg kjører blått adapter på en 64A kobling? spør dumt, i know  ::)

men hva må jeg evt gjøre hvis jeg vil ha mest utbytte ? altså lade på 64A ?

jeg tror ikke UMC som følger med bilen klarer mer enn 16A. Alt annat er vel fra hurtigladestasjoner eller SuperCharger?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Muffinman

UMC klarer maks 16A trefase 400v via rødt adapter, og 32A enfase via blått adapter.

Send en PM til Kirkebø, han selger (godkjente) overganger og skjøteledninger.

Stian89

så det vil se at hvis det er rød industri kobling på en 32A så får jeg max ut 16A ?

koblingene vi har i detta bygget er bare røde ? hmmm...... totalt hjernedød her jeg sitte  :-\

Tuxedo

Sitat fra: Stian89 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:08
så det vil se at hvis det er rød industri kobling på en 32A så får jeg max ut 16A ?
Ja, men det gir likevel mer ladeeffekt enn blå 32A kontakt, fordi de røde kontaktene bruker tre faser.

Med rød 16A kan du lade fra flatt batteri til helt fullt på ca 8 timer.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:16
Sitat fra: Stian89 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:08
så det vil se at hvis det er rød industri kobling på en 32A så får jeg max ut 16A ?
Ja, men det gir likevel mer ladeeffekt enn blå 32A kontakt, fordi de røde kontaktene bruker tre faser.

Med rød 16A kan du lade fra flatt batteri til helt fullt på ca 8 timer.
Jepp, rødfarge er gode nyheter. Det betyr at du får utnyttet UMC maksimalt med en effekt på 11kW, og ca. 50km/timen ladehastighet. Det betyr også at du klarer deg med en skjøteledning med bare 2,5kv tversnitt (5g2,5). Det er rimelig kabel som selges mange steder, f.eks Biltema.

Lynet

Hvis du har 63A 400V (rød stikk) må du for all del ikke begynn å lage deg en lang skjøteledning med 2,5mm2 kabel og ned til 16A stikk. Det er en potensiell bombe! Og ihvertfall avkorting på forsikring hvis noe skulle skje.
Få heller en elektriker til å legge opp en 16A 400V kurs med eget stikk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Trådstarter skriver at han har alt fra 10-63A uttak - forhåpentligvis velger han et som er mer egnet enn 63A. Kanskje finnes det til og med et rødt 16A stikk som kan brukes?

Lynet

Så det, men det var mye fokus på 63A uttaket, derfor advarselen.
Rød 16A 400V 3fas gir 11kW, utmerket :-) Skulle ønsket at HELE Norge hadde det......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. oktober 2015, klokken 11:42
Hvis du har 63A 400V (rød stikk) må du for all del ikke begynn å lage deg en lang skjøteledning med 2,5mm2 kabel og ned til 16A stikk. Det er en potensiell bombe! Og ihvertfall avkorting på forsikring hvis noe skulle skje.
Få heller en elektriker til å legge opp en 16A 400V kurs med eget stikk.

Evt. selger jeg adaptere fra 63A til 16A som inneholder 16A sikring. De koster dog en god del, bl.a er 63A støpselene ganske så dyre. 1250,- koster de pr. stk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA