Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Høyre bakdør åpner seg

Startet av Ukkalizer, søndag 15. november 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

Ukkalizer

Hei alle sammen. :)

Jeg har lest og lest her - og har falt over noen tråder her fra noen år tilbake hvor det ikke ser ut til at det er mulig å oppdrive piggdekk til trillingene.
Er det noen som vet om dette har "bedret" seg nå?
Jeg har sendt en del mailer til dekkforhandlere - men ser ikke ut til at noen klarer å skaffe piggdekk til forhjulene.
(Til bakhjulene kan de skaffe - men det er vel ikke lovlig å kjøre med pigg bak og piggfritt foran?)
Og siden jeg er ekstremt fersk i dette bilgamet - er det kun 145/55-15 som er lovlig på forhjul?
I vognkortet står det jo som alternativ dekkdimensjon 175/55-15 (samme som bakhjul) men gjelder det for forhjulene da? Bakhjulene står det jo allerede 175/55-15 på som "vanlig" dimensjon.

Jeg er en vanvittig fersk sjåfør (hatt lappen i to uker.  ::) i en alder av 31 år) og har en del bratte "skumle" bakker som må kjøres hver dag.
Skulle derfor veldig gjerne hatt piggdekk.

Kan noen hjelpe meg med hva slags dimensjoner som faktisk er lovlig?
Og ikke minst om noen vet om noen steder på østlandet hvor det faktisk går an å få tak i piggdekk til både for- og bakhjul?

På forhånd tusen takk for hjelpen! :)  :-*

tomrh

#1
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22996.msg388902.html#msg388902

Her finner du Yokohama Ice Guard IG35 pigg i original dimensjon: http://www.xtremecar.no/dekk/vinterdekk-pigg/15.html
(Har ingen erfaring med den nettbutikken, bare for å vise at det finnes.)

Alternativet er, som nevnt i den andre tråden, å kjøpe Sento Mits felger som er 1/2" bredere slik at man kan få på 165/60R15 foran (og 185/55R15 bak). I disse dimensjonene finnes det Nokian piggdekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Pepeminus

Jeg kjører visst rundt på 185 piggdekk hele veien rundt. Ekstremt støyfullt...
Kjøpte bilen brukt, og tidligere eier skrøt av det var eneste trilling på piggdekk.
Ble litt overrasket over dimensjon da jeg pakket dem ut igår, men syntes bilen kledte grove breie dekk foran.
Kanskje jeg skulle supplert med 205 bak... ;p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA