Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av ca119, lørdag 14. november 2015, klokken 20:38

« forrige - neste »

ca119

Normalt lyser bare led-lysa forran og ingen baklys ved kjøring på dagen.
Man må sette på fullt lys for at baklysa skal gå på.

Min arbeidskollege ville dog ha baklysa på under dagen også - noe som vist blir krav på nye biler fra 2016 likevel. Etter diskusjon har tyskerne lagt det inn i software, som han har fått installert. Nå er han strålende fornøyd  ;D

TM

Sitat fra: ca119 på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:19
Min arbeidskollege ville dog ha baklysa på under dagen også - noe som vist blir krav på nye biler fra 2016 likevel. Etter diskusjon har tyskerne lagt det inn i software, som han har fått installert. Nå er han strålende fornøyd  ;D
Betyr dette at nye biler som nå leveres vil ha dette som standard, eller må man be forhandleren om å konfigurere dette ?

Beckern

Er dette en ny versjon software offesiellt tilgjengelig eller har man bare vært inne med diagnose software og endret instillinger?

Kjell Leaf

Sitat fra: ca119 på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:19
Normalt lyser bare led-lysa forran og ingen baklys ved kjøring på dagen.
Man må sette på fullt lys for at baklysa skal gå på.

Min arbeidskollege ville dog ha baklysa på under dagen også - noe som vist blir krav på biler fra 2016 likevel. Etter diskusjon har tyskerne lagt det inn i software, som han har fått installert. Nå er han strålende fornøyd  ;D
Sikker på at det blir påbudt på biler med aut.kjørelys som slår på baklys ved behov ? Jeg forstår godt at det blir forbud mot manuelle kjørelys uten baklys, da ser man stadigbiler uten baklyset tent i tunneler og i skumring.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

02jan

Kjører kun med Bryter posisjonert på fultlys.
Opplegget med å dimme nærlys og skru av baklys , er ikke veldig godt gjennomtenkt.

Opplevde at bilen min "blinker" på bilen foran, ved innkjøring i tunell , og bilen foran stør i kø(rushkø). Ved innkjøring i tunell (uten kø) , er det lett for bilen bak, å tolke at jeg tråkker på bremsen i 90km/t , ved at baklysene plutselig går på.

Problemet er når jeg skal stoppe langs veien, ved feks busslomme. Da kan jeg velge å stå der som en gjøk med fultlys på, men da med baklys ( slik at de bakenfor, kan registrere at det er en bil i drift som står langs veien. Velger jeg å gjøre det som er riktig, sette på parklys, forsvinner baklysene!!

har ikke behøvd å styre med lysbryterproblematikk, på fler 10 år. Selv på hobbybil, har jeg selv montert normal auto lys.




Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

ca119

Sitat fra: 02jan på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:46
Kjører kun med Bryter posisjonert på fultlys.
Opplegget med å dimme nærlys og skru av baklys , er ikke veldig godt gjennomtenkt.

Opplevde at bilen min "blinker" på bilen foran, ved innkjøring i tunell , og bilen foran stør i kø(rushkø). Ved innkjøring i tunell (uten kø) , er det lett for bilen bak, å tolke at jeg tråkker på bremsen i 90km/t , ved at baklysene plutselig går på.

Problemet er når jeg skal stoppe langs veien, ved feks busslomme. Da kan jeg velge å stå der som en gjøk med fultlys på, men da med baklys ( slik at de bakenfor, kan registrere at det er en bil i drift som står langs veien. Velger jeg å gjøre det som er riktig, sette på parklys, forsvinner baklysene!!

har ikke behøvd å styre med lysbryterproblematikk, på fler 10 år. Selv på hobbybil, har jeg selv montert normal auto lys.
Kollege "Gard" synes det ser tøffere ut med LED-Lysa på, men han ville også ha baklysa tent.
Da unnga man også Problemet at lyset tennes om man kjører i tunnel og andre tror du bremser.
Men det er dessverre også slik på min Kia Sportage - kjørelys på dagtid er påkrevet, men ikke baklys :( Så da tennes de ordinære lys inkl baklysa om jeg kjører i tunnel også.

Vel, han fikk det oppgrader hos sin forhandler Stenshagen / Bila på Skøyen etter litt mas :)
Og de måtte først få godkjenning av Tyskland .... samt ny software for dette.
Ja, det var derfor "Gard" ville ha på baklyset konstant.

Kjell Leaf

#6
Sitat fra: 02jan på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:46
Kjører kun med Bryter posisjonert på fultlys.
Opplegget med å dimme nærlys og skru av baklys , er ikke veldig godt gjennomtenkt.

Opplevde at bilen min "blinker" på bilen foran, ved innkjøring i tunell , og bilen foran stør i kø(rushkø). Ved innkjøring i tunell (uten kø) , er det lett for bilen bak, å tolke at jeg tråkker på bremsen i 90km/t , ved at baklysene plutselig går på.

Problemet er når jeg skal stoppe langs veien, ved feks busslomme. Da kan jeg velge å stå der som en gjøk med fultlys på, men da med baklys ( slik at de bakenfor, kan registrere at det er en bil i drift som står langs veien. Velger jeg å gjøre det som er riktig, sette på parklys, forsvinner baklysene!!

har ikke behøvd å styre med lysbryterproblematikk, på fler 10 år. Selv på hobbybil, har jeg selv montert normal auto lys.
Du må vel ikke ha fullt lys for å ha baklys, du kan vel ha på nærlys ? Det er vel bare når bryteren står i auto at man er uten baklys i dagslys.
Står du i vegkanten så kan du blinke høyre, da ser alle at det er liv i bilen ;-)
Jeg har kjørt bak mange biler med aut. lys, men aldri trodd at de bråbremser når baklyset slår seg på.

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

02jan

Ok, litt sleivete av meg å bruke ordet "fulltlys". Mener selvfølgelig nærlys og ikke at jeg kjører rundt med fjernlys dagtid.

I3, innstillingen jeg har er ikke de forhåndsinstillte/default "kjørelysene" (hvet ikke hva dette kalles), som er en liten LED stripe foran og 0 baklys.
Nærlysinstillingen jeg har gir "ful" LED lys , som et måneskinn.
( Kan ikke huske at jeg har brukt fjern/langlysene ,som er Hallogen).

Greit med å bruke blinklys, men for meg er det et signal om endring av kjøreretning, Jeg står jo stille med motor i gang.
Hva med på plasser/parkeringsplasser, skal jeg da ha på nødblink/hazard ,når jeg sitter i bil med motor igang.

At en bil uten forvarsel kan dra igang, ser jeg som en mulig sikkerhetsrisiko for gående på p-plass og i andre situasjoner.

Ser også ofte andre elbiler som er ute å kjører uten baklys, Leafen, ser jeg av og til uten baklys i tunell, med kun en liten svak linse tent nede ved støtfanger. Tenker mitt når jeg ser slikt.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Kjell Leaf

Sitat fra: 02jan på onsdag 14. oktober 2015, klokken 05:53
Ok, litt sleivete av meg å bruke ordet "fulltlys". Mener selvfølgelig nærlys og ikke at jeg kjører rundt med fjernlys dagtid.

I3, innstillingen jeg har er ikke de forhåndsinstillte/default "kjørelysene" (hvet ikke hva dette kalles), som er en liten LED stripe foran og 0 baklys.
Nærlysinstillingen jeg har gir "ful" LED lys , som et måneskinn.
( Kan ikke huske at jeg har brukt fjern/langlysene ,som er Hallogen).

Greit med å bruke blinklys, men for meg er det et signal om endring av kjøreretning, Jeg står jo stille med motor i gang.
Hva med på plasser/parkeringsplasser, skal jeg da ha på nødblink/hazard ,når jeg sitter i bil med motor igang.

At en bil uten forvarsel kan dra igang, ser jeg som en mulig sikkerhetsrisiko for gående på p-plass og i andre situasjoner.

Ser også ofte andre elbiler som er ute å kjører uten baklys, Leafen, ser jeg av og til uten baklys i tunell, med kun en liten svak linse tent nede ved støtfanger. Tenker mitt når jeg ser slikt.
Har også lagt merke til det på noen Leafer, men det er nok de gamle usa nodellene som ikke har autofunksjon. Mine står alltid i auto og de fungerer raskt og effektivt. Når jeg skal inn i garasjen er nærlysene på før forhjulene kjører inn på gulvet (har en liter overheng over porten). Blir det veldig overskyet kommer de også på-
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Truls Martin

Sitat fra: 02jan på onsdag 14. oktober 2015, klokken 05:53
Ok, litt sleivete av meg å bruke ordet "fulltlys". Mener selvfølgelig nærlys og ikke at jeg kjører rundt med fjernlys dagtid.

I3, innstillingen jeg har er ikke de forhåndsinstillte/default "kjørelysene" (hvet ikke hva dette kalles), som er en liten LED stripe foran og 0 baklys.
Nærlysinstillingen jeg har gir "ful" LED lys , som et måneskinn.
( Kan ikke huske at jeg har brukt fjern/langlysene ,som er Hallogen).

Greit med å bruke blinklys, men for meg er det et signal om endring av kjøreretning, Jeg står jo stille med motor i gang.
Hva med på plasser/parkeringsplasser, skal jeg da ha på nødblink/hazard ,når jeg sitter i bil med motor igang.

At en bil uten forvarsel kan dra igang, ser jeg som en mulig sikkerhetsrisiko for gående på p-plass og i andre situasjoner.

Ser også ofte andre elbiler som er ute å kjører uten baklys, Leafen, ser jeg av og til uten baklys i tunell, med kun en liten svak linse tent nede ved støtfanger. Tenker mitt når jeg ser slikt.

Baklysene lyser når man setter bryteren i parklyspossisjon, slik man skal når man står langs en vei i mørket..
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Truls Martin

Det at ikke baklysene skal lyse på dagtid har faktisk med sikkerhet å gjøre.
Det er forsket på det, og man har funnet ut at reaksjonstiden blir lavere ved en bråbrems dersom lysene går fra mørkt til fullt bremselys. Dette merkes godt når man kjører fort i Tyskland.

Jeg mener at så lenge man har automatikk slik at lysene styrer seg selv så er det bare en fordel at baklysene ikke er på til vanlig.

En ting som også er greit å vite med BMW er at de adaptive lysene kun virker dersom man har bryteren i posisjon auto.

Ser ofte folk som alltid kjører med bryteren i posisjon kjørelys, som aldri får nytte av de adaptive lysene de har betalt mange 1000 for.
(Når det gjelder i3 kan vel det vel diskuteres hvor adaptivt det er)
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Det som i hvert fall er "adaptivt" er baklysene. De lyser sterkere jo hardere du bremser. Det er viktig for sikkerheten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

ang. Problemstilling for min del, er det at baklysene ikke lyser i "dagslys". Prøvde igjen på auto, lyste ikke i dagtid+ tett tåke/frostrøyk. Sikkert mulig at det lyser hvis det hadde vært noe gråere vær..

Og igjen ,hjelper ikke å sette på parklys, for å "overstyre" denne senorløsningen.

For min del handler det om at biler bak min bil, skal vite om bilen min er i drift eller ikke. Anser det som kjekt at syklister/fotgjengere får samme info,  de som kommer bakfra og bilen min står stille og kjører av gårde uten forvarsel.

Lyspåbudet dagtid, kom for snart 30 ? År siden, husker det var diskusjoner rundt behov/nytteverdi. Mulig behov for å se kjøretøy med lys dagtid, kun er vanesak. Burde jo være enkelt å se om en bil er i bevegelse eller ikke.


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Truls Martin

Sitat fra: LMOR på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:53
Det som i hvert fall er "adaptivt" er baklysene. De lyser sterkere jo hardere du bremser. Det er viktig for sikkerheten.

Lyser de også sterkere? Trodde de bare begynte å blinke?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA