Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Superhurtiglader?

Startet av Lasse Nessøe, fredag 13. november 2015, klokken 18:36

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 12:59
bare et kjapt spørsmål her om forvarming....om man velger å sette at bilen skal være 25 grader til klokken 07 om morgenen...hva skjer da om man ikek komemr seg av gårde før 07:30? er bilen kaldt igjen da? slår den av varmen klokken 07?

Den fortsetter å varme i 15-20min over innstilt tid.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

SJD

La også merke til en helt annen lyd i dag med lave pluss grader ute. Trodde bilen skulle "ta av" der jeg satt og ventet på grønt lys. Ikke noe problem egentlig men noe uvant med lyd fra e-Golfen når jeg sto stille:) Nå skjønner jeg at det var vp som sikkert gikk, virker jo sånn ut i fra innleggene her.

gamer73

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 14. oktober 2015, klokken 14:36
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 12:59
bare et kjapt spørsmål her om forvarming....om man velger å sette at bilen skal være 25 grader til klokken 07 om morgenen...hva skjer da om man ikek komemr seg av gårde før 07:30? er bilen kaldt igjen da? slår den av varmen klokken 07?

Den fortsetter å varme i 15-20min over innstilt tid.

ohh takk for info:)

DagRune

Den slår visst av varmen kl 7, men en liten lunk er det igjen, og jeg synes klimaanlegget leverer varmluft fortere enn ellers dersom bilen var nylig forvarmet. Det spørs selvfølgelig hvor kaldt det er ute.

gamer73

man kan vel kanskje stille inn bilen til å være varm fra 07..også neste innstilling fra 07:15...så fra 07:30..så fra 07:45 etc?;) fungerer noe slikt i praksis?

Råde

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:04
jeg har ikke VP og jeg kan love deg at min mazda bensin bil blir mye fortere varm enn golfen;) Jeg mistenker at varmeanlegget i golfen ikke akkurat er en 2000watt vifteovn;)
Nei det er riktig. Egolfen har et 5-6000W varmelement (PTC) som varmer opp væsken i systemet (på samme måte som motoren i en fossilbil gjør) til ca 80 grader og holder den der.

Jeg mistenker dette for å være software. Man sparer der hvor det spares kan for ikke å få alt for kort rekkevidde om vinteren.

Så lenge systemet har virket har jeg ikke hatt noe problem med å få det varmt nok. Stiller jeg det på 24 grader i auto med profil "sterk", får jeg samme effekt som med dieselbilen i 21 grader og auto.

Flere har imidlertid hatt problemer med at PTC ikke slår inn. Dette har vært en fix fra fabrikk. Etter det har alt funket for min del.
e-Golf | X75D

gamer73

joda men dieselbiler bruker jo ALTFOR lang tid på å bli varm da;) En på jobben klager stadig på den trege oppvarmingen i dieselbil..og hans er relativt ny.

Men men varmeanlegget fungerer jo i E-golfen det....men det slår uansett IKKE en bensinbil på effekt uansett;)

I dag var det kaldt i bergen..3 grader..jeg kjørte alt på fult..27 grader og alt av varmetråder og varmeseter...det gikk jo fint det:) Vet ikke hvor mye strøm jeg brukte men bilen ble varm på noenlunde tid ihvertfall. Men det tar litt tid før veldig varm luft komemr ut av dysene..jeg kjente etter med hendene..men oki..om den skal varme opp en væske først så er jo dette rimelig logisk...

ElJohn

Hiver meg på denne.

Det er jo logisk at hvis man lader samtidig som man varmer opp så vil det ene påvirke det andre negativt i form av at begge deler trekker strøm. Mao bilen lader med lavere strømstyrke i og med at oppvarmingen trenger strøm den også? Er dette en korrekt antagelse?

Jeg har uansett nå satt opp bilen til å lade seg ferdig til kl 06.30 (uten oppvarming) og så har jeg satt opp en tidsforskyvning til hvor den er satt opp til ikke å lade, men kun varme opp. Nr. 2 tidsforskyvningen er satt til å være klar kl 07.30. På denne måten ser jeg for meg at jeg ikke belaster strøm ut over hva hver enkelt prosess trenger.

Kan ikke si at jeg har merket den store forskjellen, men det betyr jo ikke at den ikke er der.....  ::)
Til info lader jeg utelukkende via ladekladden, altså kun 10A.
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA