Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Superhurtiglader?

Startet av Lasse Nessøe, fredag 13. november 2015, klokken 18:36

« forrige - neste »

Lasse Nessøe

Vi har nå kost oss med ny e-Golf i ca 2 uker. En ting jeg reagerer på er at når jeg setter klima til auto 22 grader, blåser den kald luft. Selvom jeg skrur AC av. 25grader, fortsatt kaldt. Først ved 27grader kommer varmen, men da må jeg sette vifte manuelt på 50%...

I vår 10år gamle dieselbil har 21-22 grader vært mer enn nok stort sett. Altså godt og varmt, men i e-Golfen skjønner vi nå ingenting.

Dette gjelder uansett om bilen står i Normal eller Eco modus. Er det noe jeg kan gjøre eller må jeg bare ringe VW å be de fikse? Kan jo umulig være ment å være slik?

gamer73

ja...vel..jeg opplever det samme egentlig, enorm forskjell på 22 grader i mazdaen kontra golfen. Men det er ikke noe problem for meg egentlig da....mazdaen går jo på bensin så det er som å tenne opp bål inne i bilen..blir altfor fort altfor varmt...

Men det kommer egentlig ut varm luft av viftene på 22 grader da....men det føles kaldt i forhold til i Mazda på 22...

elektro

Er vel også litt skuffet over varmeapparatet, men har ikke hatt behov for å guffe på noe mer enn 22 grader og auto så langt. På Mazdaen min synes jeg det nesten blir for varmt.. Spesielt hvis jeg får litt turtall på bensinmotoren, sånn at det "knitrer" når man stopper bilen vet dere! :D

Det du kan prøve er å endre klimaprofil til "Sterk" ved å trykke Menu på selve vifteknappen. Tror ikke alle er klar over denne.. Drar sikkert litt mer strøm, men da oppfører ting seg litt mer som man er vant til fra fossilet.

Alternativt ville jeg hørt med Møller. Mener det hsr vært snakk om noe softwarefeil på dette også.. Noen som kan bekrefte??
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

jeg har profilen på sterkt og kan ikek si jeg merket noe særlig forskjell. Er det regn eller fuktig i luften må jeg manuelt skru på viften og alltid ha den til frontruten...DET må jeg ikke i mazda for å si det sånn. Men jeg tror nok at det er likegreit at anlegget i golfen er som det er...mazda-anlegg i golfen hadde nok slukt all batterikraft!!..


Jeg vet en ting...om man skrur ALT på maks i golfen så blir den duggfri og varm relativt fort (dvs 200% tregere enn mazda men uansett;) ) så da holder det for min del.

jonste

Har akkurat det samme i min e-Golf. Skal man ha bra varme, må man opp på 25. Har hatt flere vag tidligere, og aldri hatt behov for å ha klima på mer enn 21-22.
Hadde bilen inne for at dette skulle bli sjekket opp, fikk oppdatert software(bil prod mars 15, m/varmepumpe), men klima oppfører seg likedan etterpå. Skulle tro temp sensoren er kalibrert helt feil..

Machrochir

Jeg har samme problem.

Litt håpløst at man ikke kan stole på termostaten men må styre varmen opp og ned manuelt.

Dersom dette er et generelt problem bør vel Møller vite om dette?

Ps: 2016-modell

vbl

Jeg har hatt samme problem siden jeg fikk bilen, har vel vært inne med bilen kanskje 4 ganger for diverse fiks.
Mistet varmen helt et par ganger begynnelsen men det har de klart å fikse.

Jeg kjører 84 km en vei til jobb og skal begynne å teste forskjellige innstillinger på vei til jobb da det er kaldest og jeg legger bedre merke til forskjeller. Jeg orker ikke inn med bilen en gang til før jeg skal på første service om ca. en måned.

Det jeg har lagt merke til er at bilen ikke klarer å holde på varmen over lengre kjøreturer samt at det virker som om bilen mister varmen med en gang etter varselet om glatt veibane kommer ved 4,5 grader. Jeg må opp på 26 grader hvis jeg skal ha god varme.
Har også lagt merke til at det er en lang "forsinkelse" ved justering på varmeapparatet, det justerer seg ikke umiddelbart som på andre biler.

Første test i morges:
Hadde på 24 grader Trondheim - Orkanger, skrudde ned til 22 før jeg kom ut av tunnelen. Fikk varsel om glatt veibane ved Torshus-Vormstad, dysen ved vinduet begynte å blåse kald luft etter "forsinkelsen", før den etter 3-5 minutter fikk varmluft igjen men kaldere enn før varsel. Det ble jevnt over kaldere enn før varselet og blåste vekselvis varm og kald luft resten av turen da temperaturen lå under 4,5 grader. Klimaprofil: middels

Olekaa

Jeg også har
merket meg dette.  Må opp på minst 24 for å få samme følelse av varmen jeg har i min Passat 1,9 TDi når den er på 22. Prøvde å endre profil til sterk, men føler ikke at det hjalp. Jeg har pre-varmet bilen før avreise og har ca 2,5 mil til jobb.
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

gamer73

men om vi tenker litt på det...

Vanlige biler har jo ikke varmeelementer har dem? Er det ikke varmen fra motoren som står for 100% av varmen? Og siden motoren er en forbrenningsovn på samme måte som bensin/dieseldrevet Webasto så virker jo denne ganske kjapt og har enorm effekt.

Det vi har i golfen er jo en panelovnaktig sak på hvor mange watt? Og som vi vet....vi fryser LEEENGE før en panelovn varmer opp et rom tilstekkelig en kald dag.

Så det er nok bare sånn det er i EL biler vil jeg tro.

Nuvolari

En eGolf gir varme umiddelbart mens en forbrenningsmotor må bli varm før den gir varme. Maks varmekapasitet er nok bedre med en forbrenningsmotor.

Forøvrig gir min eGolf uten vp rikelig med varme.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gamer73

jeg har ikke VP og jeg kan love deg at min mazda bensin bil blir mye fortere varm enn golfen;) Jeg mistenker at varmeanlegget i golfen ikke akkurat er en 2000watt vifteovn;)

Anderskrok

Har lagt merke til det samme selv. Det som er litt rart er at de første to-tre minuttene så spyr den ut veldig varm luft, og så kommer det kaldere luft etter dette.

Men i dag hadde jeg første turen i minusgrader, forhåndsvarmet bilen og var forsåvidt fornøyd med tempen som kom ut av dysene. Men FY F.. å den varmepumpa bråker! Jeg har jo hørt den når den har stått og forhåndsvarma, men om man ikke har dekkstøyen i bakgrunn så må man ha ganske høy lyd på stereon for å ikke bli sjenert av brumminga til pumpa. Skal det være sånn tru? Høres jo ut som høyttrykkspyleren står og går inni der.... Og den gikk hele tida, alle de 69 km til jobb. Nesten flaut å komme inn i parkeringshuset. Er det stillheten ellers som gjør meg så var for dette?

gamer73

Vel..varmepumper til hus bråker jo også altfor masse;) Det er en av grunnene til at jeg skyr slike ting i mitt hus...(og jeg har det heller ikke i golfen)

DagRune

Jeg pleier ikke plages med kald bil. Fordelen med Golfen er at jeg kan starte kupevarming på forhånd, også programmert.
Når det gjelder effekt, tror jeg nok det skal holde i massevis. Jeg ser fra effektmålingen at når varmen står på fullt og bilen står i ro bruker den opp til 6 kW til oppvarming. Det er uten varmepumpe.

gamer73

bare et kjapt spørsmål her om forvarming....om man velger å sette at bilen skal være 25 grader til klokken 07 om morgenen...hva skjer da om man ikek komemr seg av gårde før 07:30? er bilen kaldt igjen da? slår den av varmen klokken 07?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA