Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av timingbeltkiller, torsdag 12. november 2015, klokken 18:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Jeg sparer rundt 15-16.000,- i drivstoff per år på 20.000km. Og da sammenligner jeg absolutt ikke med en fossil Tesla-konkurrent.
Forrige bil var en 1,6tdi kreftmaskin. Teoretisk 0,4 på langtur og 0,44 på blandet. I praksis ca 0,7 i snitt over året selv om jeg fikk den ned i 0,4 ved pen langkjøring på sommeren. Snittet ser helt greit ut sammenlignet med spritmonitor.
Med 105hk er det stort sett pen kjøring, men selvfølgelig en del småkjøring og vinter som trekker opp. Webasto kommer i tillegg.

Fossil konkurrent er langt dyrere i drift enn dette hva gjelder drivstoff.

Bom og årsavgift drar besparelsen opp i 30.000,-.
Med verditap på 2 år på ca 70.000,- og 60.000,- i besparelser sammenlignes med eksosbil har det vært hyggelig å eie Tesla. Det økonomisk klokeste ville selvfølgelig vært å beholde bilen i mange år fremover, men jeg setter behov foran kronetelling. Livet er for kort :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leaf_2014

Er i markedet for billig langturbil. Kanskje en V50? Dieselen slipper ut 99g CO2, bensinversjonen 177. Er det slik at CO2 ikke betyr noenting lengre?

(Kjører veldig lite i byen)
Leaf 2014

OlavEmil

Jo, CO2 betyr alt, globalt sett. Det er dette som er den store faren. Dermed er diesel absolutt å foretrekkje framfor bensin. Dette var jo òg grunnen til at diesel vart favorisert av styresmaktene for 5 - 10 år sidan.

Problemet er at (særleg gamle) dieselbilar slepp ut meir grove partiklar, som ein kan sjå med det blotte auget som smog, eller som skitt når det fell ned på kvite bilar og nymalte terrasser. Dermed er det mykje lettare å få gehør for at diesel forureinar meir enn bensin. Folk ser ofte ikkje lengre enn til tomtegrensa si, og enno oftare bryr dei seg ikkje, sjølv om dei ser det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 24. oktober 2015, klokken 15:41
Jo, CO2 betyr alt, globalt sett. Det er dette som er den store faren. Dermed er diesel absolutt å foretrekkje framfor bensin. Dette var jo òg grunnen til at diesel vart favorisert av styresmaktene for 5 - 10 år sidan.

Plug-in hybridene med bensinmotor er ennå bedre enn dieselbilene på CO2, så diesel er helt klart ikke å foretrekke fremfor bensin. Dieselmotor egner seg heller ikke til bruk i plug-in hybrider, for mye start og stopp sliter på motoren og gjør dessuten rensesystemene lite effektive.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:17
Er i markedet for billig langturbil.
DENNE?

2008-2012
Total consumption 4897.46 Liter
Total km 109273
= 4.48 l/100 km


2012-2015 Verbrauch:      
4,28 l/100km   87.582 km   und   3.752 l
CO2-Ausstoß:          113 g/km   87.582 km   und   9.906 kg
Spritkosten:          5,60 EUR/100km   87.582 km   und   4.902 EUR
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. oktober 2015, klokken 16:59
Plug-in hybridene med bensinmotor er ennå bedre enn dieselbilene på CO2, så diesel er helt klart ikke å foretrekke fremfor bensin.
JA i bykjøring og i blandet med mye by.
NEI på ren langkjøring på landevei.

I praksis er det gjerne større avvik oppover i forbruk på landeveien med hybrid enn med diesel.
I by er det motsatt.

Personlig kjører jeg dagsturer på 5-6 hundre km med lavere forbruk med Avensis diesel
enn med Auris hybrid til tross for større bil.
Og jeg betaler omlag 2 kroner mindre for en liter diesel enn for bensin.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Taffelman

Sitat fra: jkirkebo link=topic=24276.msg414849#msg414849Dieselmotor egner seg heller ikke til bruk i plug-in hybrider, for mye start og stopp sliter på motoren og gjør dessuten rensesystemene lite effektive.
Volvo V60 finnes vel som diesel hybrid, hvordan har de løst dette? Det som kanskje veier opp for litt ekstra start/stopp underveis er at all småkjøring kan gjøres på EL.
X75D
TM3 LR AWD

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:16
Med verditap på 2 år på ca 70.000,- og 60.000,- i besparelser sammenlignes med eksosbil har det vært hyggelig å eie Tesla. Det økonomisk klokeste ville selvfølgelig vært å beholde bilen i mange år fremover, men jeg setter behov foran kronetelling. Livet er for kort :)
Går ut fra du beregner verditapet som kjøp ny minus salg brukt.
Da er det uten tvil et hyggelig tall.
Og et langt hyggeligere tall dersom din nye bil er en eGolf enn en S eller X?
Og aller hyggeligst dersom du går over i fotgjengernes rekker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. oktober 2015, klokken 16:59
Plug-in hybridene med bensinmotor er ennå bedre enn dieselbilene på CO2, så diesel er helt klart ikke å foretrekke fremfor bensin.

Nja. Ein bensinbil med lågt forbruk har sjølvsagt mindre utslepp av CO2 enn ein dieselbil med høgt forbruk. Når ein då kombinerar bensinmotor med hybrid / elmotor, og oppgir best case scenario på forbruk, vil sjølvsagt hybridbilen kome betre ut enn ein rein dieselbil.

Faktum er at ein bensinmotor slepp ut meir CO2 enn ein tilsvarande dieselmotor under like forhold.

Verken bensin- eller dieselmotorar har særleg godt av mykje start og stopp, og i begge tilfella fører slik bruk til høgare utslepp per fossildrivne kilometer. Slik sett eignar verken bensin- eller dieselmotorar seg til hybriddrift. Hybridbilar slik dei er laga i dag, er ei (dårleg?) nødløysing. Om ein absolutt må ha hybridfunksjon, burde ein satse på generatormodellen som blir brukt på BMW Rex, og som er veletablert innan jernbanen som dieselelektrisk lokomotiv (men då sjølvsagt i kombinasjon med eit stort ladbart driftsbatteri).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gliderman

Opel/Chevrolet bruker samme løsning i sin Ampera/Volt. Generator og stort batteri. Trist at denne bilen ikke fikk lavere avgifter og hyggeligere pris i Norge.


Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA