Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S med hengerfeste?

Startet av stefse, torsdag 12. november 2015, klokken 18:01

« forrige - neste »

stefse

Ikke alle har ombordladere som kan lade 22 eller 11kW. eGolfen lader bare på sine 16A.
Ser det har kommet endel slike semi-hurtig ladere, og de tar pris pr minutt. Fint det, om jeg faktisk hadde kunnet utnytte kapasiteten. Hvis jeg skal lade bilen der, må jeg stå der i 7-8 timer. Selv med bare 1 kr pr minutt blir jo det temmelig dyrt ettehvert. Ender opp med å betale mangegangen for samme energimengde i bensin til slutt.

Poenget er at det må bli tillatt å selge strøm pr kWh, altså betale for den energimengden man faktisk får.
Dette omgås i dag med minutt-taksering pga. noen temmelig sære regler som forbyr videresalg av strøm. Dette fremstår som totalt meningløst i forhold til problemstillingen med elbiler.
Her bør elbilforeningen komme på banen med en generell anbefaling til lovgivende forsamling om at dette forbudet oppheves, såfremt det er snakk om salg av strøm på ladeplass dedikert til elbil.
Da er vi mer på linje med salg av vanlig drivstoff som prises etter levert mengde. De fleste er vel enig i at det ville vært merkelig å prise bensin etter hvor lenge du står ved pumpa.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Poenget er vel heller at man ikke skal bruke 22 kW ladeuttak i 7-8 timer (!) for å lade en bil med en 3,6 kW lader.

Men ja, de bør sette opp langt flere normalladere på steder hvor folk parkerer i 7-8 timer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Dette finnes det to løsninger på i dag:

Grønn Kontakt har normalt 22kW tilgjengelig på alle uttakene og setter pris 0,60 kr pr kW pr kvarter, dvs det blir ca 2,40 kr pr kWh som jeg synes er en helt grei pris.

Fortum har forskjellig effekt og pris på stolpene. Du kan dermed finne både 22kW(3x32A), 11kW(3x16A), 7,4kW(1x32A) og 3,6kW(1x16A) på forskjellige stolper. 22kW prises normalt til 1,00 kr pr minutt, og de andre har lavere priser.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

Ser poenget med å ikke blokkere laderen.
Disse som skal lade til 100% på hurtiglader bør vel også få en discourge så de ikke blokkerer laderen.
Så jeg kan godt moderere meg litt, men det bør fremdeles være mulig å kjøpe lading ut fra faktisk levert energimengde.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Trekkoppbil

Alle steder det er satt opp hurtgiladere, risikerer man at hurtigladeren ikke fungerer, og det bør være overkommelige alternativer med saktelading, når ingen andre ting fungerer.

RaBalder

Sitat fra: stefse på mandag 12. oktober 2015, klokken 09:23
:
Så jeg kan godt moderere meg litt, men det bør fremdeles være mulig å kjøpe lading ut fra faktisk levert energimengde.
Du kan gå på en bensinstasjon å forlange og få kjøpe bensin og betale for antall Joule du fyller.
Eller gå til en slakter å forlange og få kjøpe biff. Du ønsker å betale den per gram fett den har.

Det er opp til selger å bestemme hvordan en vare skal selges. Forutsatt at det ikke er noen regulering eller lovgivning som bestemmer noe annet.

Jeg synes betaling for hurtiglading med en minuttpris for å bruke kontakten håndterer ganske mange av problemstillingene som oppstår rundt bruk av en hurtiglader.

  • elbilisten med lav SOC vil lade fortere enn den med høy SOC
  • prismodellen er forutsigbar og enkel
  • vil oppfordre til å ikke pine inn den siste kWh dersom dem ikke trenger den

Prismodellen kan selvfølgelig også ikke være optimal eller rettferdig i noen tilfeller. Da får elbilisten godta betingelsene likevel eller finne en annen lader med en annen pris-modell.

Rio

Sitat fra: stefse på mandag 12. oktober 2015, klokken 09:23
Ser poenget med å ikke blokkere laderen.
Disse som skal lade til 100% på hurtiglader bør vel også få en discourge så de ikke blokkerer laderen.
Så jeg kan godt moderere meg litt, men det bør fremdeles være mulig å kjøpe lading ut fra faktisk levert energimengde.

Det man betaler for er leie (i tid) av en hurtiglader (eller et ladeuttak). Hvor mye strøm man trekker er opp til oss selv. Betaler du for et 22 kW uttak, så er det 22 kW tilgjengelig. At du/jeg har en bil som ikke kan benytte oss av det er en annen sak.

(Dette er også fordi de ikke har lov til å selge per kWh.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MEM76

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:42
Alle steder det er satt opp hurtgiladere, risikerer man at hurtigladeren ikke fungerer, og det bør være overkommelige alternativer med saktelading, når ingen andre ting fungerer.

Dette er den viktigste årsaken til å ha reel flexilading (fleksibel pris også, kun GK som har ekte flexilading).

Har vært på hurtigladere som ikke har backup, som ikke virker (selv om de lyser grønt på statusen), av den grunn så velger jeg GK om mulig.

Blokkering av ladereren er et poeng, men det er ingenting som sier at de ikke kan ha flere ladepunkter enn det maks-effekten til et område skulle tilsi. Selv om enn ikke tar betalt per kWh, så kan enn redusere minuttprisen dersom bilene tar mer enn det sikringen tåler.

Hvis man har det slik at de som har størst effekt reduseres, betyr det at hurtigladerene må også være med på justeringene, så la oss se på dem litt...

Jeg har lenge vist at laderen som blir brukt støtter effekt-deling.. Det at Aksdal-laderen falt ut, viser også at betalingsystemet til GK støtter variabel pris.

Grønn Kontakt 30. sep kl 10:11:
Sitat
Hei, laderen kan håndtere 1xAC + 1xDC samtidig. Vi må dog ta et lite forbehold om tilgjengelig effekt, da laderen som står der i dag hadde max 50kW effekt ut, mens 43kW AC + 50kW DC = 93kW.

Vi har fått beskjed om at anlegget inkludert sikring og kabler skal være dimensjonert for 84kW. Om dette stemmer, vil det i de aller fleste tilfellene gå fint å lade to biler samtidig på full guffe. I de ytterst få tilfellene hvor samlet effekt overstiger 84kW, kan vi redusere effekten på AC - uttaket en kort periode. Prismodellen vår for AC - lading følger effekten, mens DC hurtiglading prises per minutt. Vi synes derfor det er mest fair å justere AC - effekten.

Grønn Kontakt 9. okt kl 14:56:
Sitat
Angående effekt på laderen er fordelingen av strøm gjort på følgende måte: Om en t53CJG er koblet med 100A sikring vil den første bilen som ankommer få lade med 50 kW DC. Den andre bilen, som skal lade med AC, kan bruke effekten som er til overs, ca 18 kW AC strøm. Om det hadde vært snudd, at bilen som skulle lade med AC kom først, ville den fått 43 kW og overlater ca 24 kW til bilen som skulle lade med DC.

Jeg synts som bruker at det er helt greit å bli justert ned for å få større kapasitet i biler per time, så lenge jeg betaler tilsvarende mindre.. Dette er lettere med kWh, men helt greit å betale 1,25kr/min for 25kW...

Men for forbrukeren så hadde det vært mye enklere med 3kr/kWh, enn 5øre/kW/min (50kW=2.5kr/min).
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Rav4_EV

Å etablere en 22 kW ladepunkt fremfor en 3,6 kW koster vesentlig mer.
Har selv bygget ut flere ladepunkt. Kunne ikke tenkt med å sette ned prisen på lading til sakteladende biler.
60 kroner timen er en grei pris som jeg selv er komfortabel med å betale når jeg lader hos andre.

Å tilby 3,6 kW lading på samme uttak til for eksempel 10 kroner timen vil sørge for at forretningsmodellen er ødelagt dersom en e-golf skulle "blokkere" med å lade der 6 timer om dagen.

Samme pris uansett effekt sørger for at det blir sirkulasjon på plassen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

MEM76

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 15:35
Å tilby 3,6 kW lading på samme uttak til for eksempel 10 kroner timen vil sørge for at forretningsmodellen er ødelagt dersom en e-golf skulle "blokkere" med å lade der 6 timer om dagen.
Snu på flisa... Jeg har 4 8A ladepunkt (en stolpe med 4 kontakter), dersom de andre ikke er opptatt, så gir jeg deg 32A, og tar mer betalt.. Dette er ladepunkter som vi trenger mere av, og disse er mer vennlig på strømnettet.

Noe også som nå taes hensyn til når enn setter opp er redundatn, hvor langt er det til neste DC-lader dersom den er defekt. 10meter, 10km, 50km?

La oss ta et eksempel, Kristiandsand - Stavanger.

  • Mandal: 1 hurtiglader, 29,6 km til neste
  • Lyngdal:  1 hurtiglader, 37,3 km til neste
  • Flekkefjord: 1 hurtiglader  59,9 km  til neste
  • Helleland 1 hurtiglader 39,6 km  til neste
  • Ålgård 28,3km til Stavanger
Ser du et problem dersom den ene er nede? Dette er ikke Oslo eller Bergen, hvor det er spred sakteladere og andre hurtigladere i nærheten. I Påsken var Lyngdal nede, heldigvis var den Grønn Kontakt, slik at de kunne få ladet til en fornuftig pris. Aksdal har jo nettopp vært nede, der er det backup i form av vanlige stikkontakter noen hundre meter unna.

Evje - Valle opp RV9, 93km mellom laderene, kun EN lader på hvert sted... Backup-lader: 60kr/timen...

Fortum skrev 1. juli 2015 kl 21:02:
SitatPå steder med kun flexiladere har vi også ladere med lavere effekt og lavere minuttspris

Parkering i Valle er ikke noe mangelvare, ettersom det ikke er noe "backup", så burde det være en reel flexi-lader der (uten fleksibel pris så er det ikke flexi-lader), eller iallefall et punkt på 3.6kW...

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 15:35
Samme pris uansett effekt sørger for at det blir sirkulasjon på plassen.

Men hva er mangelvare i område? Jeg forstår det poenget i Oslo, Bergen hvor parkering er mangelvare, og det er flust med sakteladere og  hurtigladere....., men ikke på områder hvor parkering ikke er mangelvare. Men hvor strøm-punkter er mangelvare.

Variabel pris og hastighet sørger for effektiv bruk av strømkursen..... Med variabel pris, kan ikke kunden forvente maks hastighet... Vi trenger en regelendring, slik at det er lov å ta betalt per kWh, betyr ikke at aktører må ta betalt per kWh....

Det som elbilistene er bekymret for, er å sitte fast med en defekt lader.....

PS: Husk, prismodellen vi har nå vil også hindre/bremse raskere lading enn 50kW på DC.

Relevant nyhetsoppslag sakte/semihurtig-lading problematikk i byene:
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA