Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:42
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:31
Forskjellen mellom terrorister og enkelte Tesla-"ambassadører" er at noen terrorister kan ha en samtale.

;)

Dette er langt over streken smilefjes eller ikke.

Dette er et forum for voksne, og det er helt på sin plass å påpeke at slike innlegg (som de jeg siterte fra) ikke er forenelig med en voksen samtale (altså, intelligent utveksling av meninger og fakta).


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatDet blir uansett utrolig mange kilometer av det. Leaf har totalt kjørt flere km enn Tesla har.

Temaet var vel hurtiglading. Om Leaf har logget mest kilometer burde jo Chademo være foretrukket standard, ikke type 2 med støttehjul(CCS).
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:51
SitatDet blir uansett utrolig mange kilometer av det. Leaf har totalt kjørt flere km enn Tesla har.

Temaet var vel hurtiglading. Om Leaf har logget mest kilometer burde jo Chademo være foretrukket standard, ikke type 2 med støttehjul(CCS).

Jeg forstår ikke helt hva poenget ditt er her?

CHAdeMO er utbredt over hele verden (omtrent like mange ladere som Tesla, visstnok). CCS er i Europa.

CCS/Combo er den eneste IEC-standarden, sammen med Type 2.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:49

Dette er et forum for voksne

Helt ærlig så minner det mest om diskusjoner med jentungen når hun ikke har noe saklig å komme med  ;)

Rav4_EV

SitatJeg forstår ikke helt hva poenget ditt er her?
Poenget mitt er at man like godt kan holde seg til Chademo som passer til de fleste biler fremfor å "pushe" en ny kontakt.
Men da var den kanskje bare en world-wide standard og ikke en europeisk?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:22
SitatJeg forstår ikke helt hva poenget ditt er her?
Poenget mitt er at man like godt kan holde seg til Chademo som passer til de fleste biler fremfor å "pushe" en ny kontakt.
Men da var den kanskje bare en world-wide standard og ikke en europeisk?

Det toget har nok gått for flere år siden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:13
Du forstår ikke - her er det du som blander begreper - vi andre forstår hva han mener.

Whatever. :)

Det du tydeligvis ikke forstår eller vil forstå er at med stoppfrekvens på 15-20 mil kan man på en Model S 85 hele tiden lade vesentlig fortere fra SC enn fra HL pga lav SOC. Det kan utgjøre alt ett sted mellom 50 og 90% mere rekkevidde på batteriet på samme tid. Jeg kan f.eks optimalt lade ca 300tkm/time på i3 med HL, men ett snitt på Model S kan være 450 med korte ladestopp.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:13
Du forstår ikke - her er det du som blander begreper - vi andre forstår hva han mener.

Whatever. :)

Det du tydeligvis ikke forstår eller vil forstå er at med stoppfrekvens på 15-20 mil kan man på en Model S 85 hele tiden lade vesentlig fortere fra SC enn fra HL pga lav SOC. Det kan utgjøre alt ett sted mellom 50 og 90% mere rekkevidde på batteriet på samme tid. Jeg kan f.eks optimalt lade ca 300tkm/time på i3 med HL, men ett snitt på Model S kan være 450 med korte ladestopp.

Hei

Her diskuterer vi ikke batteristørrelsen (som gjerne avgjør maks ladeeffekt), men (for en bestemt teoretisk bil med 400 km rekkevidde) om det er praktisk å ta en 600 km tur og lade med 50 kW hurtiglader, fremfor 120 kW hurtiglader.

Konklusjonen er at det selvsagt går raskere med 120 kW, men at 50 kW er helt akseptabelt for en slik tur. (50 kW gir 2 x 20 minutter, eller 2 x 30 minutter med buffer, er ikke mer enn man uansett bør ta pause når man kjører 600 km.)

Som nevnt ovenfor, dersom man "må" lade når batteriet ikke har lav SOC, vil det selvsagt påvirke 120 kW laderen mer enn 50 kW laderen.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:01
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:13
Du forstår ikke - her er det du som blander begreper - vi andre forstår hva han mener.

Whatever. :)

Det du tydeligvis ikke forstår eller vil forstå er at med stoppfrekvens på 15-20 mil kan man på en Model S 85 hele tiden lade vesentlig fortere fra SC enn fra HL pga lav SOC. Det kan utgjøre alt ett sted mellom 50 og 90% mere rekkevidde på batteriet på samme tid. Jeg kan f.eks optimalt lade ca 300tkm/time på i3 med HL, men ett snitt på Model S kan være 450 med korte ladestopp.

Hei

Her diskuterer vi ikke batteristørrelsen (som gjerne avgjør maks ladeeffekt), men (for en bestemt teoretisk bil med 400 km rekkevidde) om det er praktisk å ta en 600 km tur og lade med 50 kW hurtiglader, fremfor 120 kW hurtiglader.

Konklusjonen er at det selvsagt går raskere med 120 kW, men at 50 kW er helt akseptabelt for en slik tur. (50 kW gir 2 x 20 minutter, eller 2 x 30 minutter med buffer, er ikke mer enn man uansett bør ta pause når man kjører 600 km.)

Som nevnt ovenfor, dersom man "må" lade når batteriet ikke har lav SOC, vil det selvsagt påvirke 120 kW laderen mer enn 50 kW laderen.

Og jeg som trodde vi diskuterte Teslas SC nettverk... 
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:17
Og jeg som trodde vi diskuterte Teslas SC nettverk... 

Ja, vi sammenligner Teslas hurtigladere på 120 kW, med CHAdeMO/CCS-hurtigladere på 50 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Er det virkelig det vi diskuterer ? Denne diskusjonen handler mest om at Nissan Leaf og golf er biler som er fremtidsrettet og fra din side at SC er en ego tripp fra tesla, fordi bilen koster noen kroner mer enn hva de små elbilene koster, og dermed er 50 kw laderne et godt nok alternativ. Resten på dette forumet ser at SC er fremtiden og at 50 kw ladere hører fortiden til med sin elendige pålitelighet og at tesla viser vei.

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:01
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:13
Du forstår ikke - her er det du som blander begreper - vi andre forstår hva han mener.

Whatever. :)

Det du tydeligvis ikke forstår eller vil forstå er at med stoppfrekvens på 15-20 mil kan man på en Model S 85 hele tiden lade vesentlig fortere fra SC enn fra HL pga lav SOC. Det kan utgjøre alt ett sted mellom 50 og 90% mere rekkevidde på batteriet på samme tid. Jeg kan f.eks optimalt lade ca 300tkm/time på i3 med HL, men ett snitt på Model S kan være 450 med korte ladestopp.

Hei

Her diskuterer vi ikke batteristørrelsen (som gjerne avgjør maks ladeeffekt), men (for en bestemt teoretisk bil med 400 km rekkevidde) om det er praktisk å ta en 600 km tur og lade med 50 kW hurtiglader, fremfor 120 kW hurtiglader.

Konklusjonen er at det selvsagt går raskere med 120 kW, men at 50 kW er helt akseptabelt for en slik tur. (50 kW gir 2 x 20 minutter, eller 2 x 30 minutter med buffer, er ikke mer enn man uansett bør ta pause når man kjører 600 km.)

Som nevnt ovenfor, dersom man "må" lade når batteriet ikke har lav SOC, vil det selvsagt påvirke 120 kW laderen mer enn 50 kW laderen.
Veldig synd at du tviholder på fantasitallene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA