Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Jeg registrerer et stadig økende antall hurtilgladepunkter med Teslas logo på.

En gang sto jeg med Leafen min i hurtigladekø til en CHAdeMO-kontakt, og så på en lang rekke ledige Tesla-kontakter. Så tenkte jeg: hvis alle Tesla-laderne er fulle, så må Teslaer stå i kø selv om denne laderen er ledig - og skulle en Leaf for mye ha bruk for hurtiglading, så er Tesla-laderne like ubrukelige den andre veien.

Hvis dette stemmer, hvorfor har vi så tillatt det? Det er jo et fritt land, men her har altså vi som forbrukere tilsynelatende gjort det mulig for en leverandør å bygge ut et omfattende nettverk av ladepunkter som bare passer til deres egne biler - rett og slett ved at vi kjøper de bilene de lager.

Det kan kanskje høres ut som et smålig synspunkt, men tenk på det: Skulle Nissan, BMW, VW, Peugeot/Citroen, Kia og alle andre gjøre det samme, så ville vi i til slutt få en "bensinstasjon" for hvert elbilmerke. I den grad jeg i det hele tatt har vurdert å kjøpe Tesla, så er dette den viktigste grunnen til at jeg ikke vurderer det likevel: Det virker samfunnsøkonomisk ganske meningsløst å støtte en leverandør som bygger ut en infrastruktur som ingen andre kan bruke. Dessuten ville det jo fullstendig ødelagt min mulighet til å velge noe annet enn Tesla ved neste elbil-korsvei - jeg ville jo blitt avhengig av laderne deres. Jeg mener: det er vel ingen (selv ikke Tesla selv, håper jeg) som mener at vi skal kjøre Teslaer alle sammen, eller?

Men er det virkelig sånn, eller tar jeg feil? Er det noen som kan hjelpe meg på rett vei her? Kan man tenke seg at Teslas hurtigladernettverk faktisk kan brukes av andre? Har selskapet sagt eller skrevet noe om dette som jeg ikke har fått med meg? Det ser ut til å finnes CHAdeMO-adaptere for Tesla - så hva med det motsatte? Har elbilforeningen kjenskap til om myndighetene i Europa eller Norge har stilt noen betingelser for Tesla på dette området, for eksempel?

Jeg mener: strøm er strøm, og alle elbileiere er i samme båt... er vi ikke?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

OlavEmil

Tesla har vel opna alle patentene sine, såvidt eg har forstått. Dermed er det fritt fram for alle produsentane å nytte seg av Tesla sitt ladesystem. Samtidig er Tesla-ladarane av ein heilt annan kaliber enn CHAdeMO og Combo.

Vil difor seie at du bommar grovt med dette innlegget. Tvertom kan ein sjå på det Tesla gjer som ei tilretteleggjing for ein heilt ny klasse av hurtiglading, som er tilpassa bilar med vesentleg større batteri enn 20 - 30kWh. Så får vi sjå om dei andre produsentane vel å nytte seg av dette ferdigproduserte systemet når dei ein gong kjem med batteri i Teslastorleik, eller om dei finn på noko nytt.

Ønskjer ein å bidra til ei aktiv utvikling av elbilteknologien, kjøpar ein Tesla (om ein har råd).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kos

Inntil videre er det kun tesla som kan nytte seg slike store hurtigladere - fordi at alle de andre bilene faktisk ikke kan nytte seg en lik kapasitet. Det som blir artig å følge med er hva de andre gjør når de har biler som kan nytte seg tesla laderne. Tesla laderne er betalt av Tesla og mottar ingen støtte, og er i prinsippet betalt av tesla eiere. Så ja andre kan sikkert betale seg inn ved å bygge enda flere ladere etter samme prinsipp som tesla, og dermed også få tilgang til tesla sine om tesla får tilgang til deres etter samme prinsipp - men vi får se hva som skjer.

olehenrikfjeld

Skjønner at dette er komplisert. Takk for at dere bidrar til å gjøre det klarere kos og OlavEmil.

Kanskje det er flere enn meg som trenger å få et mer nyansert bilde av konsekvensene av det Tesla gjør.

Da er det altså slik?

1) Teslas hurtigladernett er det Tesla-eierne selv som har finansiert ved å kjøpe bilene - det offentlige har ikke bidratt.
2) Patentene som benyttes har Tesla gjort åpne og frie slik at hvem som helst kan benytte dem. Eksempelvis kan BMW, Nissan eller hvem det måtte være fritt bruke dem i sine fremtidige bilprosjekter
3) Siden patentene er åpne, kan man teoretisk sett lage generiske ladestolper som kan lade både Tesla og andre biler som benytter samme (frie) ladeplugg.

Men også: 4) Idag er det ingen vits i å tenke på dette fordi ingen andre biler på markedet kan ta i mot like mye strøm som en Tesla.

Er det nogenlunde riktig oppfattet?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

olehenrikfjeld

Hm.. En venn på Facebook dro fram denne:

http://cleantechnica.com/2014/06/11/tesla-will-open-supercharger-patents-promote-evs/

Den tilbakeviser det meste jeg forestilt meg - ihvertfall viser den at Teslas hurtigladernettverk KAN bli noe helt annet enn en egotripp.

Jeg liker spesielt godt at Elon Musk peker på at han ikke ønsker en "walled garden"-approach til hurtiglading.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

kos

Omtrent der er vi i dag - det som er rart er at ikke noen flere henger seg på tesla sine patenter og lager biler som klarer å lade på tesla laderne. Se hva tesla dekker i dag og de kommende mnd i Europa- imponerende, og jeg vil si det er rart om en leverandør av en elbil som trenger kapasitet som tesla ikke ønsker seg tilgang til SC nettet. For oss som har tesla så er det faktisk bare bra med flere som er med å deler utbyggingen, så for meg vil det være ønskelig med flere "tesla" utbyggere - slik at vi får enda bedre dekning.

Rio

Sitat fra: OlavEmil på søndag 11. oktober 2015, klokken 23:24
Tesla har vel opna alle patentene sine, såvidt eg har forstått. Dermed er det fritt fram for alle produsentane å nytte seg av Tesla sitt ladesystem. Samtidig er Tesla-ladarane av ein heilt annan kaliber enn CHAdeMO og Combo.

Vil difor seie at du bommar grovt med dette innlegget. Tvertom kan ein sjå på det Tesla gjer som ei tilretteleggjing for ein heilt ny klasse av hurtiglading, som er tilpassa bilar med vesentleg større batteri enn 20 - 30kWh. Så får vi sjå om dei andre produsentane vel å nytte seg av dette ferdigproduserte systemet når dei ein gong kjem med batteri i Teslastorleik, eller om dei finn på noko nytt.

Ønskjer ein å bidra til ei aktiv utvikling av elbilteknologien, kjøpar ein Tesla (om ein har råd).

Tesla har riktignok sagt at de ikke vil trekke folk som bruker deres patenter for retten (altså, at andre kan bruke dem), men det er fremdeles Teslas egen proprietære standard, som de kan endre på når som helst og etter eget forgodtbefinnende. Det er altså ikke en offentlig standard.

For å bli det må de gjøre som Mennekes gjorde - de overga alle rettigheter for Type 2 til standardiseringsorganet. Type 2 er nå en offisiell standard, og Mennekes kan ikke plutselig endre på det.

Tesla har laget en ikke-standard versjon av en type 2 konnektor, med lengre pinner (for å ta litt høyere strøm). Det betyr at Teslas bil kan ta inn en type 2 konnektor, men jeg antar at man ikke kan bruke Teslas "Supercharger"-kontakt i en vanlig Type 2 bil pga. de lange pinnene.

For øvrig er CHAdeMO spesifisert til 100 kW, og CSS/Combo kan ta opptil 170 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 00:29
Omtrent der er vi i dag - det som er rart er at ikke noen flere henger seg på tesla sine patenter og lager biler som klarer å lade på tesla laderne. Se hva tesla dekker i dag og de kommende mnd i Europa- imponerende, og jeg vil si det er rart om en leverandør av en elbil som trenger kapasitet som tesla ikke ønsker seg tilgang til SC nettet. For oss som har tesla så er det faktisk bare bra med flere som er med å deler utbyggingen, så for meg vil det være ønskelig med flere "tesla" utbyggere - slik at vi får enda bedre dekning.

Det er jo ikke så rart, så lenge det ikke er en offentlig standard, og de da vil være prisgitt Tesla og Elon Musk.

Dersom Tesla overgir standarden vil det være en annen sak.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det her problemet blant elbilene er stor - det finnes en rekke standarder for lading av elbiler fra Japan til Europa.
Og så har du standard som kommer i tillegg som type 2.

For å si det enkelt combo er en Europeisk standard, men som i prinsippet ingen bruker i Europa - da hjelper det lite at noen har klart å vedta en standard som er så passa klumpete at ingen ønsker å bruke den.

Samtidig har Tesla tatt notis av dette og laget en bil som stort sett lader alt - men i hjerte av Europa har de ikke giddet å lage en combo adapter - av samme grunn som ovenfor - det er nesten ingen som bruker den og den vil antagelig dø ut.  Det er et stort paradoks at europeisk standard er det ingen som ønsker å bruke den utenom antagelig de som laget den. Og de setter heller ikke opp ladestasjoner til sine biler - type to som er den samme som tesla sin i Europa - brukes over alt og av alle. PS jeg er klar over at pinnene har større flater osv.

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 01:37
Det her problemet blant elbilene er stor - det finnes en rekke standarder for lading av elbiler fra Japan til Europa.
Og så har du standard som kommer i tillegg som type 2.

For å si det enkelt combo er en Europeisk standard, men som i prinsippet ingen bruker i Europa - da hjelper det lite at noen har klart å vedta en standard som er så passa klumpete at ingen ønsker å bruke den.

Samtidig har Tesla tatt notis av dette og laget en bil som stort sett lader alt - men i hjerte av Europa har de ikke giddet å lage en combo adapter - av samme grunn som ovenfor - det er nesten ingen som bruker den og den vil antagelig dø ut.  Det er et stort paradoks at europeisk standard er det ingen som ønsker å bruke den utenom antagelig de som laget den. Og de setter heller ikke opp ladestasjoner til sine biler - type to som er den samme som tesla sin i Europa - brukes over alt og av alle. PS jeg er klar over at pinnene har større flater osv.

Combo/CCS er da utbredt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 01:37
For å si det enkelt combo er en Europeisk standard, men som i prinsippet ingen bruker i Europa - da hjelper det lite at noen har klart å vedta en standard som er så passa klumpete at ingen ønsker å bruke den.

Det er vel en litt drøy påstand, tatt i betraktning at tett oppunder halvparten av elbilene som er solgt hittil i år i Norge bruker CCS som hurtigladesystem.

CHAdeMO-biler står til sammenligning for under en fjerdedel av salget, om man ikke regner med Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2015, klokken 03:55
Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 01:37
For å si det enkelt combo er en Europeisk standard, men som i prinsippet ingen bruker i Europa - da hjelper det lite at noen har klart å vedta en standard som er så passa klumpete at ingen ønsker å bruke den.

Det er vel en litt drøy påstand, tatt i betraktning at tett oppunder halvparten av elbilene som er solgt hittil i år i Norge bruker CCS som hurtigladesystem.

CHAdeMO-biler står til sammenligning for under en fjerdedel av salget, om man ikke regner med Tesla.

Hvem andre enn VW er det som bruker Combo. - leaf - Kia - Tesla - Tvillingene - Renault osv bruker andre løsninger. Ja det er riktig at VW selger mange biler , men er fortsatt en liten andel av elbilene. Og der man bygger Combo bygger man også de andre - og så har vi type 2 - som finnes stort sett over alt.

Så at tesla skulle finne på å lage en ny standard - som faktisk passer stort sett alle andre er vel å ta litt i. Det er vel heller tesla sin som kommer til å bli standard til slutt om man ønsker tilgang til tesla laderne. Og for de med biler med rekkevidde i fremtiden så blir det nok vanskelig å få tilgang til tesla uten deres adapter. Og samtidig måtte starte på nytt igjen med nye lade stasjoner - For ikke å snakke om deres utbredelse for langkjøring.

Så ja om de andre ikke tilpasser seg  - så blir nok tesla laderne kun brukt av tesla. Av og til må man bare ta innover seg at det er kjøttvekta som rår og her er tesla størst på SC. De andre er ikke kommet i gang.


goggo

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 11. oktober 2015, klokken 23:01
Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Svaret er: NEI :) :) :)

Vi må ikke glemme følgende: Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable transport.
Source: http://www.teslamotors.com/about#executives


Slik jeg tolker Elon Musk så ønsker han å vise bilindustrien og myndigheter og alle andre hvordan det kan gjøres, og han gjør det antagelig enklest ved å få mest mulig gjort i eget selskap før diverse myndigheter tvinger ham til å inngå samarbeid med andre.  Superlader nettverket er jo et stjerneeksempel på hvor kostnadseffektivt og brukervennlig hurtiglading kan gjøres.

Go, Elon!!  Før eller siden må de andre bilfabrikantene reagere på det du gjør, og enten trygle om samarbeid eller gå nedenom på samme måte som Kodak gjorde når de ignorerte signalene om hvor fort digital fotografi kom til å ta over markedet.


mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 13:43
Hvem andre enn VW er det som bruker Combo. - leaf - Kia - Tesla - Tvillingene - Renault osv bruker andre løsninger. Ja det er riktig at VW selger mange biler , men er fortsatt en liten andel av elbilene.

BMW bruker CCS. Og sammen med VW har de altså tett oppunder 50% marledsandel i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

haggen

Det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Men det er mye i den nåværende situasjonen som ligner på andre historiske hendelser hvor enkelte prøver å skaffe seg monopol på ett område ved å kjøre ut sin egen inhouse standard, og hvor det nesten uten unntak ender med at en standardisert løsning som klarer å samle de fleste aktørene vinner til slutt. Dette uavhengig av om deres løsning i utgangspunktet er bedre speck på. ( ref VHS/BETA og mange andre eksempel)
At SC er totalt dominerende i dag kan vel også diskuteres, både i rent antall ladestasjoner og vekstrate i antall ladestasjoner. At Tesla skal vise andre veien syns jeg også er søkt så lenge de ikke produserer normale biler med normal pris, men derimot to luxusbiler til de svært få(spesielt ut i verden). Om noen skal få stempel som foregangsselskap på elbil må det i så fall være Nissan som faktisk har revolusjonert elbil verdenen med sin Leaf. Håper bare de også vil slutte seg til Combo etter hvert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA