Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:50
I denne tråden har det blitt mye artig teori.
Faktum er at dagens 50 kW hurtigladere ikke klarer å levere maks effekt over tid.
Faktum er at Teslas superchargere deler effekten slik at 2x1 eller 1x2 teorien forblir teori.
VW sin vertikale eller horisontale strategi er fullstendig uintressant. Deres biler er kun egnet for korttransport.
Faktum er at Teslas 85 kW batteripakke har sprengt grenser for elbilen. Superladernettverket har sprengt ytterligere grenser. Tesla erstatter fullt ut en fossilbil.
Faktum er en pakkeløsning ingen andre kan matche.

Faktum er at en e-golf ikke er bedre enn min 2000 modell Toyota Rav4 EV, hverken på aksjonsradius eller effektforbruk.


Her er fakta, (fra MrBacardi):

SitatHer er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i oktober (pr. 24. okt):

508   Volkswagen   Golf
478   Nissan   Nissan Leaf
367   Kia   Soul
210   Bmw   I3
157   Tesla Motors   Model S

Så selv om Tesla selvsagt er en god bil, så er det gjerne konkurrentene som folk kjøper.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 07:30
Hvis man stopper hver tyvende 15-20 mil med 5 mils reserver, så er snittladeeffekten på Tesla ikke langt unna 80-100kW. Gitt ett forbruk som er noe lavere på teoretisk mellomklasse bil (ikke mye på langtur), så er antall km rekkevidde inn på batteriet i størrelsesorden 50-90% pr tidsenhet. Forskjellen i stopptid vil være tilsvarende. Synsingen din om stopptid får være opp til deg, 60 mil pleier å være en stopp på 40 minutt (lunsj) for oss, det med bilen full av barn. Kjører jeg alene blir det vanligvis kortere stopp.

Her tenker du feil.

Det er batteriet som setter begrensingen, og det gjør det basert på strøm (som man kan omregne til kW).

Så dersom du sier 90% på en Tesla hurtiglader, så blir det redusert til 108 kW. 50 kW laderen fortsetter selvsagt som før.

Dersom du sier 50% på en Tesla hurtiglader (redusert til 60 kW), så fortsetter også 50 kW laderen som før.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Du forstår ikke - her er det du som blander begreper - vi andre forstår hva han mener.

Rav4_EV

SitatSå selv om Tesla selvsagt er en god bil, så er det gjerne konkurrentene som folk kjøper.
Teslas konkurrenter er store Mercedes', Audi og BMW. Ikke små elbiler.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:32
SitatSå selv om Tesla selvsagt er en god bil, så er det gjerne konkurrentene som folk kjøper.
Teslas konkurrenter er store Mercedes', Audi og BMW. Ikke små elbiler.

En gang til:

Så selv om Tesla selvsagt er en god bil, så er det gjerne konkurrerende elbiler som folk kjøper. Som i tabellen ovenfor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:13
Du forstår ikke - her er det du som blander begreper - vi andre forstår hva han mener.

Whatever. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Du får da ikke en som har en dyr Mercedes til å kjøpe en e-Golf for å kjøre til hytta 30 mil unna.
For disse vil kun Tesla være et alternativ.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 29. oktober 2015, klokken 19:43
Du får da ikke en som har en dyr Mercedes til å kjøpe en e-Golf for å kjøre til hytta 30 mil unna.
For disse vil kun Tesla være et alternativ.

Neida, men det er ikke så veldig mange som har så dyre Mercedeser. De fleste bruker langt mindre penger på bil.

Selvsagt er Tesla et alternativ for de som har råd til det, men mange som har råd velger jo heller Leaf eller e-Golf. Det er forskjell mellom å "ha råd", og "kjøper".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Men de fleste kjøper elbil til jobbpendling. De har ikke bruk for hurtiglading fordi de drar frem dieselstasjonsvogna når de skal på langtur med familien.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

kos

De små elbilene er ingen konkurrent for Tesla - det er de store familiebilene som er - det er flere som har 2 og 3 elbiler men det betyr ikke at vi ikke har råd til en til Tesla. Betyr at den lille elbilen har noen fordeler i en by som var bygget i middelalderen. Så det med pris er en helt annen diskusjon, utenom at biler i tesla klassen er dyre .

Denne tråden handler om lite eller ingen faktum utenom at tesla er en kjempebil og SC er fremtidens ladesystem. Hurtigladerne alla 50 kw vil se en sakte men sikker død og om ikke alle går over til tesla systemet så er jeg like glad som kjører tesla, og vi blir garantert ikke færre.

Og de som heier på et døende system skal ikke jeg plage med at de tror at fremtidens biler vil kjøre max 20 mil og lade på 50 kw system og lade en gang i time i 20 minutter eller kortere. Så trenger ikke vi andre som er på hytta , fisketurer, jakt, fotballkamper lure på hva de gjør - henger nede på hurtigladeren og lader.

der har jeg ikke tenkt å henge ----

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:05
Men de fleste kjøper elbil til jobbpendling. De har ikke bruk for hurtiglading fordi de drar frem dieselstasjonsvogna når de skal på langtur med familien.

Det blir uansett utrolig mange kilometer av det. Leaf har totalt kjørt flere km enn Tesla har.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:25
Denne tråden handler om lite eller ingen faktum utenom at tesla er en kjempebil og SC er fremtidens ladesystem.

Og det skal du selvsagt få lov til å mene. :)

Forskjellen mellom terrorister og enkelte Tesla-"ambassadører" er at noen terrorister kan ha en samtale.

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det er gått noen minutter siden den undersøkelsen og det er en liten differanse i Nissan sin favør og det er noen Nissan flere enn tesla og de har eksistert en stund lenger - så omtrent nå skulle tesla passere Nissan.

kos

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:31
Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:25
Denne tråden handler om lite eller ingen faktum utenom at tesla er en kjempebil og SC er fremtidens ladesystem.

Og det skal du selvsagt få lov til å mene. :)

Forskjellen mellom terrorister og enkelte Tesla-"ambassadører" er at noen terrorister kan ha en samtale.

;)

Det er en svært ufin sammenligning - og det er ikke forum for personlig angrep av den sorten. Det går selvsagt en grense for slike holdninger - ikke minst med dagens globale problemstilling - så vær snill.

Senest i dag døde det mennesker pga terror handlinger.

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:31
Forskjellen mellom terrorister og enkelte Tesla-"ambassadører" er at noen terrorister kan ha en samtale.

;)

Dette er langt over streken smilefjes eller ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA