Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:04
SitatSom påpekt utallige ganger, det er dyrere for alle dersom ethvert merke skal ha sin egen kjede med "bensinstasjoner". Det er ikke nødvendig for bensin, det er ikke nødvendig for diesel, og det er i hvert fall ikke nødvendig for strøm, med mindre du mener noen elektroner gir mer kraft enn andre.

Men det er dyrt. Det er det.

Ingen fare. Det er knapt noen andre bilfabrikker enn Tesla som bruker penger på hurtigladere. Derfor er din interesse for standardisering lite relevant.

Neida, men så selger jo Tesla under 15% av elbiler i Norge...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 12:19
Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:56
Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:47

FEIL OG ATTER FEIL -----------når du har et batteri som 85 kwh så skal jeg love deg at 50 kw kun er til nød lading og det vet alle med tesla - hvorfor tror du de fleste ikke har kjøpt adapter til 50 kw ladere -----fordi at det er kun bedre enn AC lading på 11 eller 22 kw - og da er det ikke noe alternativ til langkjøring men et godt alternativ til destinasjons lading.

Nei, det er ikke noe feil i det jeg skrev.

Skal man ut på 600 km tur med en bil på 400 km rekkevidde (f. eks. kjøre fra Oslo til Trondheim) så holder det med to stopp på ca 20 minutter på en 50 kW hurtiglader.

Det er ikke mer enn man burde ta som pause.

Jo det er feil fordi at du alltid i din praksis med elbilkjøring kjører på marginene -  ingen som kjører tesla som fossil kjører den tom slik ditt regnestykke er. Ingen som kjører fossil kjører tanken tom - når man kjører Bergen - Oslo så er det greit med en buffer på 8 - 10 mil rest når man kommer frem. Samme som bensinbilen , det er greit å ha litt på tanken - I sommer kjørte jeg inn i en stengt vei og fikk 10 mil ekstra kjøring - noe som ikke var et problem - samme er det med fossil.

Du har et stort kompleks - når du tror at vi som kjører tesla lader hele tiden og kjører bilen ned til 3 mil før vi lader, og at vi har Nissan lade frekvens - derav denne lange tråden, der du ikke klarer å omstille deg til at en elbil kan fungere som en fossilbil. Og da har man ikke 1 mil igjen når man kommer frem og ingenting å gå på ved destinasjonen. Da jeg kom til Oslo i helgen hadde jeg 18 mil tilgjengelig - noe jeg også hadde bruk for - for jeg skulle bruke bilen i Oslo - og jeg er ikke akkurat utstyrt med egen ladeplass i Oslo så jeg ønsket en buffer - noe som alle som kjører langt ønsker. Om jeg skulle bruke ditt eksempel så skulle jeg heller ikke bruke bilen i Oslo og da er faktisk toget et godt alternativ både for fossil og elbil. Samme var det når jeg kom hjem - gode marginer over Hardangervidda - alt annet ville være uforsvarlig - det var snøstorm over vidden. Så da jeg parkerte hadde jeg 9 mil rest - ikke akkurat for mye for strekningen på disse årstidene.

Her forveksler du batterikapasitet (som avgjør hvor OFTE man må lade), med ladeeffekt (som avgjør hvor raskt man lader).

Du kan godt argumentere for økt batterikapasitet, men det reduserer jo bare tiden for nødvendig hurtiglading ytterligere. Altså, i eksempelet ovenfor ville det da bare vært nødvendig med mindre enn 2 x 20 minutter ladestopp på turen fra Oslo til Stavanger.

Du kan selvsagt legge en av de ladestoppene før Hardangervidda, hvis du skal krysse den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#197
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:58
Sitat fra: kos på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 12:19
Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:56
Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:47

FEIL OG ATTER FEIL -----------når du har et batteri som 85 kwh så skal jeg love deg at 50 kw kun er til nød lading og det vet alle med tesla - hvorfor tror du de fleste ikke har kjøpt adapter til 50 kw ladere -----fordi at det er kun bedre enn AC lading på 11 eller 22 kw - og da er det ikke noe alternativ til langkjøring men et godt alternativ til destinasjons lading.

Nei, det er ikke noe feil i det jeg skrev.

Skal man ut på 600 km tur med en bil på 400 km rekkevidde (f. eks. kjøre fra Oslo til Trondheim) så holder det med to stopp på ca 20 minutter på en 50 kW hurtiglader.

Det er ikke mer enn man burde ta som pause.

Jo det er feil fordi at du alltid i din praksis med elbilkjøring kjører på marginene -  ingen som kjører tesla som fossil kjører den tom slik ditt regnestykke er. Ingen som kjører fossil kjører tanken tom - når man kjører Bergen - Oslo så er det greit med en buffer på 8 - 10 mil rest når man kommer frem. Samme som bensinbilen , det er greit å ha litt på tanken - I sommer kjørte jeg inn i en stengt vei og fikk 10 mil ekstra kjøring - noe som ikke var et problem - samme er det med fossil.

Du har et stort kompleks - når du tror at vi som kjører tesla lader hele tiden og kjører bilen ned til 3 mil før vi lader, og at vi har Nissan lade frekvens - derav denne lange tråden, der du ikke klarer å omstille deg til at en elbil kan fungere som en fossilbil. Og da har man ikke 1 mil igjen når man kommer frem og ingenting å gå på ved destinasjonen. Da jeg kom til Oslo i helgen hadde jeg 18 mil tilgjengelig - noe jeg også hadde bruk for - for jeg skulle bruke bilen i Oslo - og jeg er ikke akkurat utstyrt med egen ladeplass i Oslo så jeg ønsket en buffer - noe som alle som kjører langt ønsker. Om jeg skulle bruke ditt eksempel så skulle jeg heller ikke bruke bilen i Oslo og da er faktisk toget et godt alternativ både for fossil og elbil. Samme var det når jeg kom hjem - gode marginer over Hardangervidda - alt annet ville være uforsvarlig - det var snøstorm over vidden. Så da jeg parkerte hadde jeg 9 mil rest - ikke akkurat for mye for strekningen på disse årstidene.

Her forveksler du batterikapasitet (som avgjør hvor OFTE man må lade), med ladeeffekt (som avgjør hvor raskt man lader).

Du kan godt argumentere for økt batterikapasitet, men det reduserer jo bare tiden for nødvendig hurtiglading ytterligere. Altså, i eksempelet ovenfor ville det da bare vært nødvendig med mindre enn 2 x 20 minutter ladestopp på turen fra Oslo til Stavanger.

Du kan selvsagt legge en av de ladestoppene før Hardangervidda, hvis du skal krysse den.

Feil - dette har du overhode ikke en snevs av peiling på - det fungerer ikke slik som du henviser til her - en tesla lader på 40 minutter stort sett alt opp til 80 % Fra 80 % og opp så tar det 70 minutter om du skal gjøre det samme til 100 %. En tesla står og lader stort sett i 40 minutter og har en rekkevidde da på ca 350 km typical - noe som med fører at man på en tur til Oslo så lader man en gang og har tilgengelig ca  10 - 20 mil når man kommer frem. Det du beskriver er Nissan lading og da blir alt noe annet - vi lader sjelden eller aldri bilene 100%. Det er kun i ekstreme tilfeller da man har og vil ha ekstra buffer og må ta tiden det medfører å lade bilen. Og så kan du da tenke om vi trenger SC - noe som i ditt tilfelle ville økt ladetiden til 2 timer og ikke 40 minutter. Fordi det går så seeeeint. Og i kontraster til deg så har jeg adapter til å prøve og bruke begge laderne både saktegående hurtiglader 50 kwh og SC.

Ta en prat med en tesla eier og spør om du kan få prøve bilen -  så kan du prøve selv - 

Hansi

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:52
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:04
SitatSom påpekt utallige ganger, det er dyrere for alle dersom ethvert merke skal ha sin egen kjede med "bensinstasjoner". Det er ikke nødvendig for bensin, det er ikke nødvendig for diesel, og det er i hvert fall ikke nødvendig for strøm, med mindre du mener noen elektroner gir mer kraft enn andre.

Men det er dyrt. Det er det.

Ingen fare. Det er knapt noen andre bilfabrikker enn Tesla som bruker penger på hurtigladere. Derfor er din interesse for standardisering lite relevant.

Neida, men så selger jo Tesla under 15% av elbiler i Norge...

Men allikevel har de det desidert best fungerende hurtigladernettverket, burde ikke det fortelle deg noe? :)

Hvis du er nysgjerrig på VWs holdning til hurtigladernettverk kan du se mitt forrige innlegg i denne tråden.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:50
Feil - dette har du overhode ikke en snevs av peiling på - det fungerer ikke slik som du henviser til her - en tesla lader på 40 minutter stort sett alt opp til 80 % Fra 80 % og opp så tar det 70 minutter om du skal gjøre det samme til 100 %. En tesla står og lader stort sett i 40 minutter og har en rekkevidde da på ca 350 km typical - noe som med fører at man på en tur til Oslo så lader man en gang og har tilgengelig ca  10 - 20 mil når man kommer frem. Det du beskriver er Nissan lading og da blir alt noe annet - vi lader sjelden eller aldri bilene 100%. Det er kun i ekstreme tilfeller da man har og vil ha ekstra buffer og må ta tiden det medfører å lade bilen. Og så kan du da tenke om vi trenger SC - noe som i ditt tilfelle ville økt ladetiden til 2 timer og ikke 40 minutter. Fordi det går så seeeeint. Og i kontraster til deg så har jeg adapter til å prøve og bruke begge laderne både saktegående hurtiglader 50 kwh og SC.

Ta en prat med en tesla eier og spør om du kan få prøve bilen -  så kan du prøve selv - 

Jo, det har jeg faktisk peiling på (jeg er siv. ing. elektro), og det fungerer slik jeg beskrev, under forutsetningene jeg beskrev.

At du ikke liker at det fungerer sånn er selvsagt en annen sak, men det endrer seg jo ikke av den grunn.

Faktum er at dersom en elbil har 400 km effektiv rekkevidde og turen er på 600 km, så holder det med rundt 2 x 20 minutter lading på en 50 kW hurtiglader. Noe minutter ekstra dersom du vil ha en større buffer.

For en tur fra Oslo til Trondheim er det helt akseptabelt. Du dikter opp problemstillinger som ikke er reelle for det store flertallet av befolkningen, og det skader elbilsaken fordi man får et falskt "krav" som gjør både biler og infrastruktur dyrere enn de trenger å være.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Hansi på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:52
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:04
SitatSom påpekt utallige ganger, det er dyrere for alle dersom ethvert merke skal ha sin egen kjede med "bensinstasjoner". Det er ikke nødvendig for bensin, det er ikke nødvendig for diesel, og det er i hvert fall ikke nødvendig for strøm, med mindre du mener noen elektroner gir mer kraft enn andre.

Men det er dyrt. Det er det.

Ingen fare. Det er knapt noen andre bilfabrikker enn Tesla som bruker penger på hurtigladere. Derfor er din interesse for standardisering lite relevant.

Neida, men så selger jo Tesla under 15% av elbiler i Norge...

Men allikevel har de det desidert best fungerende hurtigladernettverket, burde ikke det fortelle deg noe? :)

Hvis du er nysgjerrig på VWs holdning til hurtigladernettverk kan du se mitt forrige innlegg i denne tråden.

Joda, og Teslas hurtigladenettverk har en imponerende oppetid etter det jeg forstår, men utover det gir det ingen fordeler til dagens øvrige bilpark.

VWs svar er jo greit nok - de har en strategi der de avstår fra å bygge vertikaler. Horisontalisering har vist seg å være langt bedre generelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#201
Oslo-Trondheim er ca 500km, ikke 600.
En på papiret 500km bil som 85kWh Model S krever ca 90kWh sommerstid og 120kWh vinterstid på å kjøre denne distansen. Med utnyttbart ca 75kWh må man lade ca 15kWh på sommeren og 45kWh på vinteren. Men det er helt uten marginer ved ankomst destinasjon. Den jevne bruker vil nok helst ha minst 10-15% buffer ved ankomst. Da må man lade ca 25kWh på sommmeren og 55-60kWh på vinteren.

Med en 500km bil med 85kWh batteri trenger altså mannen i gata ca 30 minutter på sommeren og 1t15min på vinteren. Entusiasten kan greie seg med mindre. Her forutsatt 50kW ladeeffekt.

En 400km bil får med seg snaut 20% færre kWh hjemmefra og må dermed lade ca 40kWh på sommeren og 70kWh på vinteren.

Øker vi turens lengde til 600km øker forbruket til ca 103kWh på sommeren og ca 144kWh på vinteren.
For en på papiret 400km bil øker ladebehovet til ca 57kWh på sommeren og 94kWh på vinteren.

Slik er det når man forholder seg til virkeligheten. Utgangspunktet er relle målinger på turen Oslo-Trondheim og ikke fantasitall som passer med eget syn.

En 400km bil på 600km tur koblet mot målinger og praktisk erfaring ender dermed med ca 1t5minutter lading på sommeren (600km) og snaut 2 timer på vinteren.

Så er det bare å rekke opp hånden den som tror dette er skalerbart......
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Selvsagt er det skalerbart. Det er billigere med 2 x n kW enn med 1 x 2n kW.

Jeg regnet med 30 kWh ekstra, som kan fylles i 2 x 20 minutter, pluss litt ekstra for buffer. Det har folk gjerne som pause når man kjører 600 km.

Er det 500 km til Trondheim så må man jo bare fylle opp 100 km ekstra (pluss buffer), så 2 x 15 minutter eller hva det blir.

Det er uansett helt akseptabelt, og ikke noe problem.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#203
Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 17:37
Sitat fra: kos på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:50
Feil - dette har du overhode ikke en snevs av peiling på - det fungerer ikke slik som du henviser til her - en tesla lader på 40 minutter stort sett alt opp til 80 % Fra 80 % og opp så tar det 70 minutter om du skal gjøre det samme til 100 %. En tesla står og lader stort sett i 40 minutter og har en rekkevidde da på ca 350 km typical - noe som med fører at man på en tur til Oslo så lader man en gang og har tilgengelig ca  10 - 20 mil når man kommer frem. Det du beskriver er Nissan lading og da blir alt noe annet - vi lader sjelden eller aldri bilene 100%. Det er kun i ekstreme tilfeller da man har og vil ha ekstra buffer og må ta tiden det medfører å lade bilen. Og så kan du da tenke om vi trenger SC - noe som i ditt tilfelle ville økt ladetiden til 2 timer og ikke 40 minutter. Fordi det går så seeeeint. Og i kontraster til deg så har jeg adapter til å prøve og bruke begge laderne både saktegående hurtiglader 50 kwh og SC.

Ta en prat med en tesla eier og spør om du kan få prøve bilen -  så kan du prøve selv - 

Jo, det har jeg faktisk peiling på (jeg er siv. ing. elektro), og det fungerer slik jeg beskrev, under forutsetningene jeg beskrev.

At du ikke liker at det fungerer sånn er selvsagt en annen sak, men det endrer seg jo ikke av den grunn.

Faktum er at dersom en elbil har 400 km effektiv rekkevidde og turen er på 600 km, så holder det med rundt 2 x 20 minutter lading på en 50 kW hurtiglader. Noe minutter ekstra dersom du vil ha en større buffer.

For en tur fra Oslo til Trondheim er det helt akseptabelt. Du dikter opp problemstillinger som ikke er reelle for det store flertallet av befolkningen, og det skader elbilsaken fordi man får et falskt "krav" som gjør både biler og infrastruktur dyrere enn de trenger å være.

Regnestykket dit er gjerne teoretisk riktig men i en praktisk kjøre syklus er den helt feil - men - du det medfører at du kjører på marginer hele tiden - som tidligere i tråden så blir det helt feil og du må leve med angst hele tiden for å gå tom - omveier - veistegning blir et mareritt.

Den normale syklusen for en tesla er å lade til 80 / 90 %  det gjør man unna på 40 minutter. Om du klarer det samme med hurtiglader så må du kreve pengene tilbake for utdannelsen din. Med den syklusen har man på 7 - 8 timer kjøring med 40 minutter stopp. Bilens rekkevidde vil da være ca 70 mil, med derav en buffer i mellom lading og destinasjon på 20 mil. Det er den vanlige måten å eie og kjøre en tesla. Dine teoretiske betraktninger tar ikke høyde for at man ikke 100 % lader bilen og tar ikke høyde for kø, omkjøringer, destinasjons kjøring og heller ikke at man ønsker ikke mer en et stopp på 50 mil kjøring. Derav at bilen fungerer som en fossil. Dette faktum vil gjelde alle elbiler og behov for SC vil uansett merke være det samme om du ikke eier en bil som kan kjøre langt, men må lades som en Nissan Leaf med rekkevidde på 10 mil. Er ikke akkurat storbutikk. For øvrig har jeg vært ansvarlig for noen av de største operasjoner mennesker har flyttet på denne kloden - med noen av de minste marginene som overhode er mulig å gjennomføre -

Rio

Nei, det gjør min utregning ikke.

Jeg skrev man trengte f. eks. 30 kWh påfyll. Det kan man gjøre ved 2 stopp på ca 20 minutter, f. eks. etter 50% av turen og etter 75% av turen. Da lader man med 50 kW effektivt.

Det kommer 50 kW hurtigladere hver 50. km, så det er ikke noe problem.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#205
Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:50
Nei, det gjør min utregning ikke.

Jeg skrev man trengte f. eks. 30 kWh påfyll. Det kan man gjøre ved 2 stopp på ca 20 minutter, f. eks. etter 50% av turen og etter 75% av turen. Da lader man med 50 kW effektivt.

Det kommer 50 kW hurtigladere hver 50. km, så det er ikke noe problem.

Det du egentlig sier nå er litt morsomt  ::) du forteller at jeg med mine snart 100 000 km med langkjøring ikke forstår meg på behovet man trenger med en bil som kan kjøre langt mellom ladestopp. Samtidig kjører jeg også biler som kjører kort. Du må sjeldne mellom teoretiske rekkevidder og hvordan det blir når man skal flytte og bruke en bil i Norge.

1. man må ha en buffer pga typografi , vær , temperatur , veistandard osv
2. man ønsker ikke å lade på hvert et stopp, noe som ender med kø.
3. blander hva bilen i en test klarer å kjøre og hva man må ha som buffer i en reell kjøremønster
4. ladingen er  slik at verken tesla eller noen andre får max hele tiden - faktisk langt mindre enn max
5. Om du virkelig ønsker så kan du se differansen på en s 60 - s 85 på hurtiglader tesla og hurtiglader 50 kw


Og så vil du se at her er det vesentlig forskjeller i tid og faktisk batteriets størrelse betyr svært mye. - ikke altid slik som noen tror det er.

kos

#206
Om du har lest nå til øynet blir stort og vått RIO så bruker tesla SC 40 minutter på det samme som en hurtiglader klarer på 1 time og 10 minutter - samtidig så får du også se hva et stort batteri klarer på samme tid kontra et lite batteri . Alle startet på ca 68 km og ladet dermed ca 24 mil begge to - når du da ser hva utfallet ble så vær så snill å la teorien ligge. Passer ikke teori og praksis så er teorien feil. Og nå er det slik at kjøremønsteret slår enda mer ut og ikke minst forholdene.

Du kan sikkert velge å lade teslaen 2 X 20 minutter, men du må fortsatt ladde den andre 2x35.inutter eller omtrent det dobbelte. Men et poeng er sikkert 50 kw hurtiglader er vesentlig bedre en AC 22. Og med stopp og lade osv så blir det garantert dobbel tid kontra å lade en gang 40 minutter på SC :)

PS får  håpe at du ikke jobber med dette.


kos

Og så kan vi nå etter hvert innse at SC til tesla er mye bedre en lavkvalitets hurtigladere som koster 2.5 kroner minuttet og som aldri gir deg det du betaler for - se hva den gir - og dette er en 50 kw lade stasjon.

Rio

Som tidligere påpekt. Vi diskuterer ikke batteriets størrelse. (Forutsetningen er en bil med 400 km effektiv rekkevidde.)

Vi diskuterer om en 50 kW lader er praktisk for en tur på f. eks. 600 km. Greit?

Da må man fylle på 200 km ekstra (og en liten buffer). La oss si at det blir 30 kWh.

30 kWh på en 50 kW lader er 40 minutter. Det kan man gjøre en gang etter f. eks. 350 km, eller to ganger på 20 minutter i løpet av de 600 km man skal kjøre.

Helt akseptabelt med 2 x 20 minutter lading (litt ekstra til en buffer) på en kjøretur fra Oslo til Trondheim eller lignende.

Hadde man hatt 120 kW lading ville det selvsagt gått raskere, men det har liten hensikt, ettersom man uansett stopper 2 x 20 minutter på en slik tur.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#209
Helt greit det regnestykket men fortsatt gir ikke en 50 kw lader faktisk 50 kw - hadde den gjort det så hadde regnestykket ditt vært riktig - men med min erfaring så gir den ikke det. Den bruker ca 1 time på 20 mil kjøring.

Se på filmen en gang til og se hva som skjer med ladernes levering - da ser du at 50 kw leverer fra 30 - 44 fra start til 80 %, men det er ikke det den leverer som er galt, men at den  faktisk leverer utrolig ujevnt hele tiden selv med god soc

Det er her tråden starter - tesla ego lader. Men er faktisk det beste ladesystemet og hurtigladerne 50 kw som er på markedet er rett og slett ikke til å stole på. Det er rett og slett B kvalitet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA