Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:27
Snitteffekt for en typisk Leaf-sesjon er ca 30kW. Kanskje det halve på vinteren.

Hadde Leafen ladet med 120kW fra 0-80% og tilnærmet helt fritt for ladekøer samt hurtigladere hver 10-20km på motorveien kunne den faktisk vært mer interessant. I hvert fall med 30-40kWh batteri.

Joda, for man har jo Teslas hurtigladere hver 10-20 km på motorveien, ikke sant?

Eller hver 40. km?

Hvorfor er det da så mange Tesla-eiere som må betale for å bruke CHAdeMO-laderen på Minnesund at de har kjøpt egen adapter?



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Og Rio - hvem skal bygge de da? fellesskapet ? dagens utbyggere som ikke tjener penger ? skal prisen opp for å lade på hurtigladeren med 100 kw og så er tesla laderne en del av bilprisen - Ser du ikke hvor dette ender - du liker ikke kontakten til tesla men bileierne ser på tesla løsningen for lading som en drøm. Hvem kjøper en Nissan med rekkevidde på 20mil og med en pris på lading på 5 kroner minuttet som et fremskritt. For det vil den laderen koste om ikke staten tar utbyggingen og det kommer de ikke til å gjøre.

turfsurf

Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:44
Og som jeg har påpekt utallige ganger, når større batteripakker kommer til f. eks. Nissan og VW, så vil det være kraftigere hurtigladere også.
Så langt er dette bare en ønsketekning. Nye ladere som blir bygd da blir kanskje det ja, men det vil ta en tid å oppgradere eksisterende ladere. Sånn sett er det jo greit med det lave utbygningstempoet som er nå. Når batterikapasiteten blir større, er det jo ett ønske om høyere ladehastighet, men antall ladere pr bil kan være mindre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:52
Og Rio - hvem skal bygge de da? fellesskapet ? dagens utbyggere som ikke tjener penger ? skal prisen opp for å lade på hurtigladeren med 100 kw og så er tesla laderne en del av bilprisen - Ser du ikke hvor dette ender - du liker ikke kontakten til tesla men bileierne ser på tesla løsningen for lading som en drøm. Hvem kjøper en Nissan med rekkevidde på 20mil og med en pris på lading på 5 kroner minuttet som et fremskritt. For det vil den laderen koste om ikke staten tar utbyggingen og det kommer de ikke til å gjøre.

Som påpekt utallige ganger, det er dyrere for alle dersom ethvert merke skal ha sin egen kjede med "bensinstasjoner". Det er ikke nødvendig for bensin, det er ikke nødvendig for diesel, og det er i hvert fall ikke nødvendig for strøm, med mindre du mener noen elektroner gir mer kraft enn andre.

Men det er dyrt. Det er det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:57
Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:44
Og som jeg har påpekt utallige ganger, når større batteripakker kommer til f. eks. Nissan og VW, så vil det være kraftigere hurtigladere også.
Så langt er dette bare en ønsketekning. Nye ladere som blir bygd da blir kanskje det ja, men det vil ta en tid å oppgradere eksisterende ladere. Sånn sett er det jo greit med det lave utbygningstempoet som er nå. Når batterikapasiteten blir større, er det jo ett ønske om høyere ladehastighet, men antall ladere pr bil kan være mindre.

Ja, det vil ta tid, men dersom man har en batterikapasitet på f. eks. 60 kWh, så har man en rekkevidde på kanskje 400 km (?), og skal kjøre 200 km til. Da trenger man ytterligere 30 kWh med energi, som tar 40 minutter med en 50 kW hurtiglader.

Etter 400 km er nok 40 minutter helt greit. Alternativt så kan man i løpet av de 400 km ha 2 pauser på 20 minutter.

Husk at dette skal faktisk kunne være tilgjengelig for "folk flest".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det regnestykket bør du ha nedoverbakke og kjøtt kaker til middag.

Rio

Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 21:25
Det regnestykket bør du ha nedoverbakke og kjøtt kaker til middag.

Med andre ord:

Har man en liten batteripakke så trenger man ikke 120 kW lading.

Har man en stor batteripakke så har man kjørt så langt innen man må lade at 50 kW er helt greit.

Joda, det er bedre med 120 kW enn 50 kW, akkurat som det er bedre med Ferrari enn en Passat, men for de fleste blir nok valget noe som ligner en Passat.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:01
Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 21:25
Det regnestykket bør du ha nedoverbakke og kjøtt kaker til middag.

Med andre ord:

Har man en liten batteripakke så trenger man ikke 120 kW lading.

Har man en stor batteripakke så har man kjørt så langt innen man må lade at 50 kW er helt greit.

Joda, det er bedre med 120 kW enn 50 kW, akkurat som det er bedre med Ferrari enn en Passat, men for de fleste blir nok valget noe som ligner en Passat.
FEIL OG ATTER FEIL -----------når du har et batteri som 85 kwh så skal jeg love deg at 50 kw kun er til nød lading og det vet alle med tesla - hvorfor tror du de fleste ikke har kjøpt adapter til 50 kw ladere -----fordi at det er kun bedre enn AC lading på 11 eller 22 kw - og da er det ikke noe alternativ til langkjøring men et godt alternativ til destinasjons lading.

Rio

Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:47

FEIL OG ATTER FEIL -----------når du har et batteri som 85 kwh så skal jeg love deg at 50 kw kun er til nød lading og det vet alle med tesla - hvorfor tror du de fleste ikke har kjøpt adapter til 50 kw ladere -----fordi at det er kun bedre enn AC lading på 11 eller 22 kw - og da er det ikke noe alternativ til langkjøring men et godt alternativ til destinasjons lading.

Nei, det er ikke noe feil i det jeg skrev.

Skal man ut på 600 km tur med en bil på 400 km rekkevidde (f. eks. kjøre fra Oslo til Trondheim) så holder det med to stopp på ca 20 minutter på en 50 kW hurtiglader.

Det er ikke mer enn man burde ta som pause.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:27
Snitteffekt for en typisk Leaf-sesjon er ca 30kW. Kanskje det halve på vinteren.

Hadde Leafen ladet med 120kW fra 0-80% og tilnærmet helt fritt for ladekøer samt hurtigladere hver 10-20km på motorveien kunne den faktisk vært mer interessant. I hvert fall med 30-40kWh batteri.

Joda, for man har jo Teslas hurtigladere hver 10-20 km på motorveien, ikke sant?

Eller hver 40. km?
Kremt, du må lese hele innlegget mitt. En kortrekkevidde elbil med 120kW ladeeffekt blir langt mer spiselig på langtur enn en med 30kW i snitteffekt. Med høy effekt og null ladekø oppleves det som OK å ta korte pauser. Med ladekø og treg lading blir bilen ubrukelig.

Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:56
Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:47

FEIL OG ATTER FEIL -----------når du har et batteri som 85 kwh så skal jeg love deg at 50 kw kun er til nød lading og det vet alle med tesla - hvorfor tror du de fleste ikke har kjøpt adapter til 50 kw ladere -----fordi at det er kun bedre enn AC lading på 11 eller 22 kw - og da er det ikke noe alternativ til langkjøring men et godt alternativ til destinasjons lading.

Nei, det er ikke noe feil i det jeg skrev.

Skal man ut på 600 km tur med en bil på 400 km rekkevidde (f. eks. kjøre fra Oslo til Trondheim) så holder det med to stopp på ca 20 minutter på en 50 kW hurtiglader.
Glem 50kW. Det er så utrolig synd at du ikke vil forholde deg til virkeligheten. Å tviholde på en utopi skader bare elbilen. Å fable om teori når vi vet hva som fungerer i praksis blir for dumt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:59
Glem 50kW. Det er så utrolig synd at du ikke vil forholde deg til virkeligheten. Å tviholde på en utopi skader bare elbilen. Å fable om teori når vi vet hva som fungerer i praksis blir for dumt.

Som sagt, det er ikke nødvendig med Ferrari. Det blir bare unødvendig dyrt.

Se deg rundt? Tror du alle bilene på veien koster 500 000 kr? Tror du ikke de med bil til 30 000 kr ville ønsket seg en til 500 000 kr, men de lever greit med den til 30 000 kr. Eller 100 000 kr.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:59
Kremt, du må lese hele innlegget mitt. En kortrekkevidde elbil med 120kW ladeeffekt blir langt mer spiselig på langtur enn en med 30kW i snitteffekt. Med høy effekt og null ladekø oppleves det som OK å ta korte pauser. Med ladekø og treg lading blir bilen ubrukelig.

Batteriene i biler med kortere rekkevidde vil ikke ta 120 kW, så det er helt irrelevant.

Nissan tar max 50 kW, e-Golf 40 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#192
Sitat fra: Rio på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:56
Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:47

FEIL OG ATTER FEIL -----------når du har et batteri som 85 kwh så skal jeg love deg at 50 kw kun er til nød lading og det vet alle med tesla - hvorfor tror du de fleste ikke har kjøpt adapter til 50 kw ladere -----fordi at det er kun bedre enn AC lading på 11 eller 22 kw - og da er det ikke noe alternativ til langkjøring men et godt alternativ til destinasjons lading.

Nei, det er ikke noe feil i det jeg skrev.

Skal man ut på 600 km tur med en bil på 400 km rekkevidde (f. eks. kjøre fra Oslo til Trondheim) så holder det med to stopp på ca 20 minutter på en 50 kW hurtiglader.

Det er ikke mer enn man burde ta som pause.

Jo det er feil fordi at du alltid i din praksis med elbilkjøring kjører på marginene -  ingen som kjører tesla som fossil kjører den tom slik ditt regnestykke er. Ingen som kjører fossil kjører tanken tom - når man kjører Bergen - Oslo så er det greit med en buffer på 8 - 10 mil rest når man kommer frem. Samme som bensinbilen , det er greit å ha litt på tanken - I sommer kjørte jeg inn i en stengt vei og fikk 10 mil ekstra kjøring - noe som ikke var et problem - samme er det med fossil.

Du har et stort kompleks - når du tror at vi som kjører tesla lader hele tiden og kjører bilen ned til 3 mil før vi lader, og at vi har Nissan lade frekvens - derav denne lange tråden, der du ikke klarer å omstille deg til at en elbil kan fungere som en fossilbil. Og da har man ikke 1 mil igjen når man kommer frem og ingenting å gå på ved destinasjonen. Da jeg kom til Oslo i helgen hadde jeg 18 mil tilgjengelig - noe jeg også hadde bruk for - for jeg skulle bruke bilen i Oslo - og jeg er ikke akkurat utstyrt med egen ladeplass i Oslo så jeg ønsket en buffer - noe som alle som kjører langt ønsker. Om jeg skulle bruke ditt eksempel så skulle jeg heller ikke bruke bilen i Oslo og da er faktisk toget et godt alternativ både for fossil og elbil. Samme var det når jeg kom hjem - gode marginer over Hardangervidda - alt annet ville være uforsvarlig - det var snøstorm over vidden. Så da jeg parkerte hadde jeg 9 mil rest - ikke akkurat for mye for strekningen på disse årstidene.

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:59
Glem 50kW. Det er så utrolig synd at du ikke vil forholde deg til virkeligheten. Å tviholde på en utopi skader bare elbilen. Å fable om teori når vi vet hva som fungerer i praksis blir for dumt.
Som sagt, det er ikke nødvendig med Ferrari. Det blir bare unødvendig dyrt.
Kom tilbake når du har tatt noen langturer med Tesla. Det er skadelig for elbilens fremtid å holde fast ved at 50kW er brukbart for langtur.

Btw:En helt ordinær Ferrari 458 koster ca 3 ganger så mye som en Model S. ($75.000 vs $243.000)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rav4_EV

SitatSom påpekt utallige ganger, det er dyrere for alle dersom ethvert merke skal ha sin egen kjede med "bensinstasjoner". Det er ikke nødvendig for bensin, det er ikke nødvendig for diesel, og det er i hvert fall ikke nødvendig for strøm, med mindre du mener noen elektroner gir mer kraft enn andre.

Men det er dyrt. Det er det.

Ingen fare. Det er knapt noen andre bilfabrikker enn Tesla som bruker penger på hurtigladere. Derfor er din interesse for standardisering lite relevant.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA