Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Avh

#165
Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:02
Som jeg skrev, man kan lage en slik adapter, og så kan Tesla selge tilgang til SC for eiere av slike adaptere.
Hæ? Og hvordan tenkte du at batteriene skulle ta imot så mye strøm?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:02
Som jeg skrev, man kan lage en slik adapter, og så kan Tesla selge tilgang til SC for eiere av slike adaptere.
Hæ? Og hvordan tenkte du at batteriene skulle ta imot så mye strøm?

Bilen stører hvor mye strøm som leveres.

Teslas batterier tar heller ikke så mye strøm når de er nær fulle. Det er ikke slik at man alltid lader med 120 kW - det starter ved 0 kW, øker til det batteriene kan ta, og så reduseres det gradvid til 0 kW igjen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Avh på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:02
Som jeg skrev, man kan lage en slik adapter, og så kan Tesla selge tilgang til SC for eiere av slike adaptere.
Hæ? Og hvordan tenkte du at batteriene skulle ta imot så mye strøm?

Bilen stører hvor mye strøm som leveres.

Teslas batterier tar heller ikke så mye strøm når de er nær fulle. Det er ikke slik at man alltid lader med 120 kW - det starter ved 0 kW, øker til det batteriene kan ta, og så reduseres det gradvid til 0 kW igjen.

Og hva tror du Tesla-eierne synes om at det kommer til biler som dermed står og lader lenger enn Teslaene fordi ladetiden øker ved nedsatt ladehastighet? Mao det danner seg fortere kø på laderne.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 23. oktober 2015, klokken 00:55
Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Avh på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:02
Som jeg skrev, man kan lage en slik adapter, og så kan Tesla selge tilgang til SC for eiere av slike adaptere.
Hæ? Og hvordan tenkte du at batteriene skulle ta imot så mye strøm?

Bilen stører hvor mye strøm som leveres.

Teslas batterier tar heller ikke så mye strøm når de er nær fulle. Det er ikke slik at man alltid lader med 120 kW - det starter ved 0 kW, øker til det batteriene kan ta, og så reduseres det gradvid til 0 kW igjen.

Og hva tror du Tesla-eierne synes om at det kommer til biler som dermed står og lader lenger enn Teslaene fordi ladetiden øker ved nedsatt ladehastighet? Mao det danner seg fortere kø på laderne.

Det er raskere å lade et 24 kWh batteri med 50 kW (altså, 2 ganger), enn 85 kWh batteri med 120 kW (ca 1,5 ganger).

Utover det var poenget at det er teknisk mulig å lage en slik adapter. Jeg forstår ikke hvorfor noen skulle ønske å bruke den. Alle hurtigladere leverer det de fleste biler kan ta.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Kjenner ikkje til moglegheitene på dei andre bilane, men Kia støttar inntil 100kW hurtiglading, så lenge ladaren er i stand til å levere.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Hansi

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. oktober 2015, klokken 06:52
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:00
Årets pris som "egotripp" må være CCS og VW/BMW ;D

Godt sagt. Det man kaller gratispassasjerer.

Jeg syns dette var interessant og et godt poeng, og sendte en henvendelse til VW:
"Hei

Har VW planer om å støtte utbygging av et hurtigladernettverk til elbiler på lik linje med hva Nissan/Renault har gjort i samarbeid med Kiwi?" :)

Tenkte gjøre det samme til BMW, men fant ingen generell kontaktinfo på sidene deres.

Det blir spennende å se hva de vil svare. Kanskje de innser at de bør gjøre noe hvis flere gjør noe lignende? :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

cra

Det kan sikkert være et godt punkt på lista over spørsmål når an er innom forhandlere og snuser på ny bil også. Og jeg ville ikke gå av veien å skylde på et nei på det spørsmålet som årsak til at jeg ikke valgte det bilmerket, heller. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Avh

Sitat fra: cra på fredag 23. oktober 2015, klokken 11:21
Det kan sikkert være et godt punkt på lista over spørsmål når an er innom forhandlere og snuser på ny bil også. Og jeg ville ikke gå av veien å skylde på et nei på det spørsmålet som årsak til at jeg ikke valgte det bilmerket, heller. :)
+1
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Øyvind.h

Sitat fra: Hansi på fredag 23. oktober 2015, klokken 10:37
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. oktober 2015, klokken 06:52
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:00
Årets pris som "egotripp" må være CCS og VW/BMW ;D

Godt sagt. Det man kaller gratispassasjerer.

Jeg syns dette var interessant og et godt poeng, og sendte en henvendelse til VW:
"Hei

Har VW planer om å støtte utbygging av et hurtigladernettverk til elbiler på lik linje med hva Nissan/Renault har gjort i samarbeid med Kiwi?" :)

Tenkte gjøre det samme til BMW, men fant ingen generell kontaktinfo på sidene deres.

Det blir spennende å se hva de vil svare. Kanskje de innser at de bør gjøre noe hvis flere gjør noe lignende? :)

Send en til Mercedes også. De tror jo ikke at folk trenger lading på veien i det hele tatt fordi man bruker det så sjeldent  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hansi

Fikk svar fra VW

Sitat
Hei!                                                                     
                                                                                     
Vedrørende din henvendelse.                                                         
                                                                                     
Det er ikke en bilprodusents ansvar å bygge infrastruktur (ref. bensinstasjoner     
o.l.). Hurtigladestasjonene hos Kiwi fungerer også på våre biler. Vi arbeider i   
stor grad med å opplyse utbyggere av infrastruktur, for å påskynde prosessen.     
                                                                                     
Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.   
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Electrix

Sitat fra: OlavEmil på fredag 23. oktober 2015, klokken 09:14
Kjenner ikkje til moglegheitene på dei andre bilane, men Kia støttar inntil 100kW hurtiglading, så lenge ladaren er i stand til å levere.
Bare en liten presisering: Når du lader en Kia på 100kW lader i stedet for 50kW så går ladetiden fra 0-80% ned fra 33 min til 25 min. Det vil si at det bare er den første delen av ladetiden at den lader med mer enn 50kW. Siden man normalt ikke ankommer hurtigladeren med 0%, mer sannsynlig med 10-20% så blir tiden den mottar over 50kW ennå kortere. Men for all del, det er bra at de satser skikkelig fra starten av.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Sitat fra: Electrix på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:37
Sitat fra: OlavEmil på fredag 23. oktober 2015, klokken 09:14
Kjenner ikkje til moglegheitene på dei andre bilane, men Kia støttar inntil 100kW hurtiglading, så lenge ladaren er i stand til å levere.
Bare en liten presisering: Når du lader en Kia på 100kW lader i stedet for 50kW så går ladetiden fra 0-80% ned fra 33 min til 25 min. Det vil si at det bare er den første delen av ladetiden at den lader med mer enn 50kW. Siden man normalt ikke ankommer hurtigladeren med 0%, mer sannsynlig med 10-20% så blir tiden den mottar over 50kW ennå kortere. Men for all del, det er bra at de satser skikkelig fra starten av.

Nettopp.

Og derfor har jeg påpekt at det faktisk ikke har så mye for seg med 100 kW (eller 120 kW Tesla-ladere) sammenlignet med 50 kW hurtigladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Men - da Rio så gjelder det bare kort distanse biler og ikke biler som har større rekkevidde og da snakker vi fra 60 kwh batterier og oppover. Og ikke batterier fra 10 - 60 kwh. Da er 50kw lader mer enn nok - men skal du ha biler som kan kjøre langt må du ha større batteri og større lader. Og ingen her i tråden har fortalt at 50 kw er for lite for eks Leaf, Golf osv.

Øyvind.h

Snitteffekt for en typisk Leaf-sesjon er ca 30kW. Kanskje det halve på vinteren.

Hadde Leafen ladet med 120kW fra 0-80% og tilnærmet helt fritt for ladekøer samt hurtigladere hver 10-20km på motorveien kunne den faktisk vært mer interessant. I hvert fall med 30-40kWh batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: kos på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:19
Men - da Rio så gjelder det bare kort distanse biler og ikke biler som har større rekkevidde og da snakker vi fra 60 kwh batterier og oppover. Og ikke batterier fra 10 - 60 kwh. Da er 50kw lader mer enn nok - men skal du ha biler som kan kjøre langt må du ha større batteri og større lader. Og ingen her i tråden har fortalt at 50 kw er for lite for eks Leaf, Golf osv.

Og som jeg har påpekt utallige ganger, når større batteripakker kommer til f. eks. Nissan og VW, så vil det være kraftigere hurtigladere også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA