Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

evole

Dagens nettverk med hurtigladere er kritisk dårlig, og jeg har ingen tro på at situasjonen blir bedre de nærmeste par årene. Om teknologien i bunn kan tilby en kommersielt levedyktig tjeneste er høyst usikkert.

Å argumentere for at 50 kW er bra nok, er som å argumentere for at elbiler aldri vil kunne erstatte fossilbiler i stor skala. Tesla har inntil 135 kW, så å forvente 100 kW hos Chademo/CCS-operatører fremover er en selvfølge for min del. Jeg vil anta den langsiktige løsningen er å ha batteribanker i tilknytning til hurtigladere for å redusere effekttoppene om disse blir for kostbare.

Tesla Supercharger Usage Metrics:


Jeg skulle gjerne sett en liknende graf og tallmateriale for Grønn Kontakt.

Avh

Sitat fra: haggen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 15:40
Tesla må bygge 140 batterifabrikker ala den de holder på med nå for å dekke dette markedet.
Vel på folkemunne har Gigafactory fått betegnelsen Gigafactory 1. Så noen har begynt å telle. Men uansett: For få biler betyr høy bruktpris. For hvem vil kjøre FuelCell som har dårlig energiutnyttelse og som koster å tanke?
Og utvikles batteri-teknologien til f.eks Lithium-svovel legger nok gigafabrikkene om til det.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Sitat fra: haggen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 15:40
Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:12
Beklager, det blir som å "diskutere" med Jehovas Vitner.

Hehe, ja der sa du det Rio, jeg har døpt dem Tesla menigheten jeg da, og Elon er jo frelseren i den  :D
Men følg med i media folkens, det skjer mye, og i raskere og raskere tempo etter hvert som markedet for elbiler blir større. Dette lokker de store kanonene på banen. Ser i dag at ABB og Microsoft starter ett samarbeid. Dette er eksempel på makten i det frie markedet som kan operere innen for åpne standarder, til sammenligning med Teslas interne laddenettverk som på grunn av at det er internt ikke lokker investorer til seg. Ingen tviler på at det fungerer bra for dem som har Tesla, men sannsynligheten er at "fremtiden hører ikke Elon menigheten til", men der hvor markedskreftene ser seg tjent med å satse. Dette gjelder for øvrig bilindustrien generelt. Tesla skal produsere 500' biler i 2020. Resten av de 70 mil bilene blir produsert av andre. Ikke rart at de tar det rolig for tiden. Tesla må bygge 140 batterifabrikker ala den de holder på med nå for å dekke dette markedet. Dette gjør at de fleste mener at dagens batteriteknologi ikke er egnet for å bygge konkurransedyktige el-biler med laang rekkevidde. Tesla har ikke så langt motbevist dette. Så får vi se hva de klarer med modell 3, jeg antar den blir for dyr, eller at den ikke har lang nok rekkevidde, begge på grunn av uegnet batteri teknologi. Men fra 2020 vil det komme andre teknologier, f.eks. Litium-svovel, som vil snu dette på hodet. Da kommer nok Toyota og resten med løsninger som kan konkurrere med fosil, både på pris og rekkevidde. Markedet for ladding vil stige til himmels, og det vil helt naturlig komme tilbydere som dekker etterspørselen. Kanskje vil Tesla fortsatt finnes da, men hvem vet.

Jeg skal liksom høre til den menigheten - jeg ønsker meg bare flere produsenter alla tesla som konkurrerer - men da kan det ikke bli slik som du skriver og det har flere av din menighet holdt på med lenge nå - Dommedag kommer med flere produsenter og da tesla - men de må fortsatt lade disse bilene et sted i Alvdal , Bergen , Røros Lofoten osv og før de kan konkurrerer så må de ha ladestasjoner - ja snart over hele kloden - og samtidig så er det gamle uttrykket det sammen Du kan ønske i den ene neven og drite i den andre og så kan du se hva du har mest av. Og det samme skjer om og om igjen og har vært hevdet leeeeeenge - Om bare noen år ( tiår) så skal vi lage en elbil som er lik tesla - Da har tesla laget noe som er enda bedre du. Og de beste bilene i verden lages ikke av de store produsentene men av de små. Har noe med pris å gjøre - og det er her de andre skal konkurrere med tesla PREMIUM sjiktet resten må kjøre rundt i kort rekkebiler eller kjøpe seg en tesla. 

haggen

Sitat fra: evole på onsdag 21. oktober 2015, klokken 17:07
Dagens nettverk med hurtigladere er kritisk dårlig, og jeg har ingen tro på at situasjonen blir bedre de nærmeste par årene. Om teknologien i bunn kan tilby en kommersielt levedyktig tjeneste er høyst usikkert.

Å argumentere for at 50 kW er bra nok, er som å argumentere for at elbiler aldri vil kunne erstatte fossilbiler i stor skala. Tesla har inntil 135 kW, så å forvente 100 kW hos Chademo/CCS-operatører fremover er en selvfølge for min del. Jeg vil anta den langsiktige løsningen er å ha batteribanker i tilknytning til hurtigladere for å redusere effekttoppene om disse blir for kostbare.

Tesla Supercharger Usage Metrics:


Jeg skulle gjerne sett en liknende graf og tallmateriale for Grønn Kontakt.
Jeg har ikke sett noen argumentere for at 50 kwh er bra nok på sikt, ej heller dekningen vi har nå. Personlig vil jeg ha større nytte av 44 kwh batteri i min bmw i3 pluss godt utbygd 50 kwh ladere, men på sikt bør jo både 100kwh og høyere være tilgjengelig. Men nå er jeg glad for hver 50 kwh lader som kommer, så får 100kwh komme når behovet kommer.

haggen

Sitat fra: kos på onsdag 21. oktober 2015, klokken 19:14
Sitat fra: haggen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 15:40
Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:12
Beklager, det blir som å "diskutere" med Jehovas Vitner.

Hehe, ja der sa du det Rio, jeg har døpt dem Tesla menigheten jeg da, og Elon er jo frelseren i den  :D
Men følg med i media folkens, det skjer mye, og i raskere og raskere tempo etter hvert som markedet for elbiler blir større. Dette lokker de store kanonene på banen. Ser i dag at ABB og Microsoft starter ett samarbeid. Dette er eksempel på makten i det frie markedet som kan operere innen for åpne standarder, til sammenligning med Teslas interne laddenettverk som på grunn av at det er internt ikke lokker investorer til seg. Ingen tviler på at det fungerer bra for dem som har Tesla, men sannsynligheten er at "fremtiden hører ikke Elon menigheten til", men der hvor markedskreftene ser seg tjent med å satse. Dette gjelder for øvrig bilindustrien generelt. Tesla skal produsere 500' biler i 2020. Resten av de 70 mil bilene blir produsert av andre. Ikke rart at de tar det rolig for tiden. Tesla må bygge 140 batterifabrikker ala den de holder på med nå for å dekke dette markedet. Dette gjør at de fleste mener at dagens batteriteknologi ikke er egnet for å bygge konkurransedyktige el-biler med laang rekkevidde. Tesla har ikke så langt motbevist dette. Så får vi se hva de klarer med modell 3, jeg antar den blir for dyr, eller at den ikke har lang nok rekkevidde, begge på grunn av uegnet batteri teknologi. Men fra 2020 vil det komme andre teknologier, f.eks. Litium-svovel, som vil snu dette på hodet. Da kommer nok Toyota og resten med løsninger som kan konkurrere med fosil, både på pris og rekkevidde. Markedet for ladding vil stige til himmels, og det vil helt naturlig komme tilbydere som dekker etterspørselen. Kanskje vil Tesla fortsatt finnes da, men hvem vet.

Jeg skal liksom høre til den menigheten - jeg ønsker meg bare flere produsenter alla tesla som konkurrerer - men da kan det ikke bli slik som du skriver og det har flere av din menighet holdt på med lenge nå - Dommedag kommer med flere produsenter og da tesla - men de må fortsatt lade disse bilene et sted i Alvdal , Bergen , Røros Lofoten osv og før de kan konkurrerer så må de ha ladestasjoner - ja snart over hele kloden - og samtidig så er det gamle uttrykket det sammen Du kan ønske i den ene neven og drite i den andre og så kan du se hva du har mest av. Og det samme skjer om og om igjen og har vært hevdet leeeeeenge - Om bare noen år ( tiår) så skal vi lage en elbil som er lik tesla - Da har tesla laget noe som er enda bedre du. Og de beste bilene i verden lages ikke av de store produsentene men av de små. Har noe med pris å gjøre - og det er her de andre skal konkurrere med tesla PREMIUM sjiktet resten må kjøre rundt i kort rekkebiler eller kjøpe seg en tesla.
Nå er vel det eneste premium med tesla mod s rekkevidden, og det teknologiske forspranget begrenset til utnyttelsen av dagens dårlige batteri på en maksimal måte. Denne teknologien blir byttet ut med en bedre om få år, og vips så er teslas satsing en klamp om foten som kan koste dem dyrt å rette opp i. Det som er viktig er om vi får konkurrenter med fosilbiler, ikke mot tesla. Da må det komme biler som koster 15000$ og som har 50 mil rekkevidde. De fleste bilkjøpere i verden bor ikke i Norge og syns at 30-40 $ er billig. Der må slaget stå, ikke i Norge.

kos

Uansett batteritype så må den lades - og da må man ha ladere. - selv håper jeg på konkurrenter men til nå har det vært dårlig. Audi - BMW m.m er helt på tryne med sin satsing og senest BMW som har installert bensinmotor i elbilen for å lade den. Vi alle ønsker oss bedre batterier og tesla vil nok utvikle nye batterityper ( har etter sigende allerede flere muligheter) og vil nok ikke stoppe der. Samtidig er pris et avgjørende poeng - men å ønske seg biler som kan kjøre 50 mil og koster 100 000 kroner skal du vente i evigheter på - dessuten så er fossil produsentene også redd for sin produksjonslinje. Å omstille seg den og lempe ut motor ingeniørene er tøft - det slipper tesla så om de ikke kommer på banen så er det raskere for tesla å utvide sine fabrikker enn for fossil gjengen å avvikle produksjon og samtidig utvide ny - Om du ikke har besøkt en moderne bilfabrikk og fått se hva apparat som er i gang og skal nedlegges - burde du gjøre det - et ganske imponerende verk som er lite smidig i volum.

Det som er det store utfordringen er batterier og om noen mnd er tesla verdensledende på produksjon og volum i sin nye fabrikk - bare så synd at den ikke er større.  - for bilbatterier er mangelvare.

Avh

Sitat fra: kos på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:17
Det som er det store utfordringen er batterier og om noen mnd er tesla verdensledende på produksjon og volum i sin nye fabrikk - bare så synd at den ikke er større.  - for bilbatterier er mangelvare.
Helt to the point. Og derav ser jeg ingen betenkeligheter med å innvestere i en EL-bil. Mangelen på batterier sammen med bilens holdbarhet (Elon antydet ihvertfall 20 års levetid) gjør at bilene vil holde seg høyt i pris.

I et lengre perspektiv er det selvsagt mulig å kline opp et stort antall gigafabrikker , men frem til år 2021 vil verdenproduksjonen ligge på rundt 125 GWh totalt. Av det vil "Tesla Gigafabrikk 1" ha 35 GWh.

Det som blir bilfabrikantenes hodepine  om de virkelig vil satse elektrisk blir tilgangen på batterier. Og hvordan de skal lades; men utifra batteri-produksjons-kapasitet er det åpenbart at Tesla vil være klart størst i 2021. Derav vil de også kunne lede an på ladestandard samt infrastruktur....
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Sitat fra: Avh på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:44
Sitat fra: kos på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:17
Det som er det store utfordringen er batterier og om noen mnd er tesla verdensledende på produksjon og volum i sin nye fabrikk - bare så synd at den ikke er større.  - for bilbatterier er mangelvare.
Helt to the point. Og derav ser jeg ingen betenkeligheter med å innvestere i en EL-bil. Mangelen på batterier sammen med bilens holdbarhet (Elon antydet ihvertfall 20 års levetid) gjør at bilene vil holde seg høyt i pris.

I et lengre perspektiv er det selvsagt mulig å kline opp et stort antall gigafabrikker , men frem til år 2021 vil verdenproduksjonen ligge på rundt 125 GWh totalt. Av det vil "Tesla Gigafabrikk 1" ha 35 GWh.

Det som blir bilfabrikantenes hodepine  om de virkelig vil satse elektrisk blir tilgangen på batterier. Og hvordan de skal lades; men utifra batteri-produksjons-kapasitet er det åpenbart at Tesla vil være klart størst i 2021. Derav vil de også kunne lede an på ladestandard samt infrastruktur....

Men Tesla må også rydde opp i feilprosentene sine - håper at Elon ansetter en som forstår seg på kvalitetskontroller - til nå er det tesla sitt eneste problem at det er litt for mange feil på bilene og de kan ikke holde på i årevis med garantisaker.

Batteri mangel er den store saken for elbiler og vil bli det lenge - selv om forskning og utvikling går raskt - volumet i bilindustrien står ikke i stil med et eventuelt paradigme skifte i bil produksjon over på elektrisk.

Samtidig så er lade strukturen den nest største og helt nødvendige faktoren for å lykkes med elbiler. Her ligger konkurrentene fortsatt på startstreken og har ikke kommet i gang enda.

Rio

Manglende salg (ikke manglende batterier) er det store problemet for elbiler, og årsaken til det er selvsagt prisen på batterier.

Så lenge langt over 80% av elbiler har batterier som ikke kan lades med mer enn 50 kW, så er diskusjonen om ladere bør være på 150 kW eller 150 MW helt irrelevant. Bilene kan ikke nyttiggjøre seg av det uansett.

Når det kommer volum av biler som kan lade på 100 kW, så kommer selvsagt også laderne. I mellomtiden går det fint an å lade en batteripakke på f. eks. 50 kWh med 50 kW de få gangene man trenger å kjøre over rundt 350 km. Skal man da totalt 550 km, så blir det rundt 45 minutter lading på en 6-7 timers tur fra Stavanger til Oslo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: evole på onsdag 21. oktober 2015, klokken 17:07

Jeg skulle gjerne sett en liknende graf og tallmateriale for Grønn Kontakt.

Tesla har totalt kjørt 1,6 mrd km, og Nissan Leaf har kjørt 1,8 mrd km.
Begge har rundt 3000 hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 00:13
Sitat fra: evole på onsdag 21. oktober 2015, klokken 17:07

Jeg skulle gjerne sett en liknende graf og tallmateriale for Grønn Kontakt.

Tesla har totalt kjørt 1,6 mrd km, og Nissan Leaf har kjørt 1,8 mrd km.
Begge har rundt 3000 hurtigladere.

Da er det straks før tesla passerer Nissan - de ligger år etter og tusen av biler også - det betyr bare at tesla har tatt igjen Nissan rimelig fort.

kos

Når det gjelder hurtigladere så er vell det ikke riktig - tesla kan bruke Nissan sine ladestasjoner men Nissan kan ikke bruke tesla sine - jeg er eier av adapter.

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 22. oktober 2015, klokken 00:37
Når det gjelder hurtigladere så er vell det ikke riktig - tesla kan bruke Nissan sine ladestasjoner men Nissan kan ikke bruke tesla sine - jeg er eier av adapter.

Jeg vet ikke hva du mener ikke er riktig.

Hva angår adaptere så er det da neppe noe teknisk problem å lage en Supercharger til CHAdeMO-adapter eller til CCS-adapter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det jeg mener er at tesla har SC og resterende biler bruker hurtigladere - tesla har laget et adapter til CHAdeMO og dermed er alle hurtigladere og SC tilgjengelig KUN for tesla. Om du ikke kjenner noen som kan lade på både SC ( hurtiglader) og hurtigladerne alla CHAdeMO.


Samtidig vil nok tesla passere Nissan i kjørte mil om ikke så mange dager til.

Rio

Som jeg skrev, man kan lage en slik adapter, og så kan Tesla selge tilgang til SC for eiere av slike adaptere.

Men jeg ser ikke helt at det er noe marked for det - det er langt flere lokasjoner med CHAdeMO/CCS enn med Teslas hurtiglader. Det gir jo ingen fordel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA