Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

kos

% er virkelig en fin måte å se det på - er neppe aktuelt at VW og BMW har 50 % av hva ? De har overhode ikke 50 % av det totale elbilandelen i Norge. Nissan er her fortsatt dominerende.

Tesla kommer med model 3 om 1-2 år og har et ferdig SC nett til biler som ikke direkte vil klare seg med dagens hurtigladere. Heller at det tar for lang tid - noe som flere vil hevde ikke er tilfelle.


Så var det tråden da ? Tesla står på egne bein og tror ikke at tesla vil bytte plugg slik at deres kunder får problemer - fordi at noen som lager elbiler som går 1/3 av hva tesla klarer å kjøre på en ladding. Skal få andel av tesla sine SC

Så tråden her handler om at tesla skal dele SC med andre. Da må andre faktisk ønske seg tesla løsning eller stå å lade i timesvis. For verken BMW eller VW har egne lader i dag, og det ser heller ikke ut som at de i fremtiden vil klare å lage så mye som en eneste. - Spørsmålet er vel heller om tysk bilindustri overlever dagens skandale og hva det vil koste Tyskland. - Følgende er at de har innrømmet fusk og fanteri og har milliarder i erstatningskrav - senest norske redere med båter som ikke klarer kravene heller.

Avh

#16
Den eneste egotrippen i bilbransjen idag er fossil-industrien som tviholder på retten til å svi av 800 millioner år gammelt stoff i løpet av sekunder  med en håpløs virkningsgrad  og en enda håpløsere effekt på klima, liv og helse.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

haggen

Men hvorfor skulle andre ønske å være prisgitt tesla sin inhouse speck på hurtigladde grensesnitt? Det er åpenbart for meg at det vil dem ikke. I stedet vil ccs utvikles i hennhold til standaren til å støtte det til en hver tid gjeldende behov(opptill 177 Kw ). Pr i dag har normale elbiler ca 22 kwh kapasitet. I fremtiden vil dette øke, og kapasiteten på laderne vil følge etter. I motsetning til noen få Sc vil det finnes flere hundre css hurtigladere bare i Norge innen få år. Så jeg tror ikke Tesla skal håpe på at noen andre vil inn på deres døende Sc nettverk. Jeg tror nok det er mye mer sansynlig at om Tesla overlever neste 5 år så vil de gå over til å benytte css. Ta en titt på hurtiglade kartet og se forskjellen på utbygging til nå. Og forskjellen øker for hver måned.

kos

Tror at du blander litt nå - combo hurtiglader er på 40 - 50 kw. Det er ingen på 170 kw og det nærmeste du kommer det er tesla sine SC.Du må ha mer en en plugg som kan lade 177 kw - du må også ha resten av anlegget.  Så er det slik at tesla sine er laget for å kjøre mellom destinasjoner og er egentlig ikke en daglig lader.  Så er det slik at tesla kan lade alt - og da mener jeg alt. fra 5 amper sikringer til SC. 22kw AC for de som har dobbeltladere  og så har de adapter til omtrent alt, så en tesla kan lade på CHAdeMO- og ser ikke bort fra at de også kommer med et adapter til Combo - men som tesla eier med stort sett alle plugger og overganger samt CHAdeMO-adaptere for Tesla ser jeg overhode ikke hvor jeg må ha Combo adapter - Stort sett er det CHAdeMO tilgang der det er Combo lading.

For å si det enkelt combo - lader combo. CHAdeMO lader CHAdeMO- Ac type 2 lading for de som har 22 kw eller høyere og TESLA lader alt.


jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 17:12
% er virkelig en fin måte å se det på - er neppe aktuelt at VW og BMW har 50 % av hva ? De har overhode ikke 50 % av det totale elbilandelen i Norge. Nissan er her fortsatt dominerende.

De har 47% markedsandel av salget hittil i år. Tidligere salg er ikke så veldig interessant siden det da ikke var særlig mye CCS-kapable biler på markedet. I 2011 hadde vel CHAdeMO-bilene ca. 95% markedsandel ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Dette kan du - og jeg forstår også at combo pluggen er svært robust - problemet er utbredelsen til Combo - og i denne tråden er det tilgang til andre merker enn Tesla på SC - skulle vel ikke være noe i veien å gå andre veien med et adapter fra tesla til CHAdeMO - Combo om bilene tåler det ? Det kan du svare langt bedre på enn jeg.

Da kunne jo SC bli tilgjengelig for andre " plugger" med en SW oppdatering på nevnte bil

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:50
Dette kan du - og jeg forstår også at combo pluggen er svært robust - problemet er utbredelsen til Combo - og i denne tråden er det tilgang til andre merker enn Tesla på SC - skulle vel ikke være noe i veien å gå andre veien med et adapter fra tesla til CHAdeMO - Combo om bilene tåler det ? Det kan du svare langt bedre på enn jeg.

Da kunne jo SC bli tilgjengelig for andre " plugger" med en SW oppdatering på nevnte bil

Det er alt for få Tesla SC til at de er noe særlig interessante for kortrekkevidde-elbiler. De trenger ladere med 40km avstand, ikke 200+km. Teknisk sett går det sikkert an å lage en adapter, men du må ha Teslas velsignelse for å få brukt det. De har garantert bygget inn en form for tilgangskontroll i systemet, antageligvis basert på VIN-nummer.

Forøvrig er det ikke lenge til VW har solgt flere elbiler i Norge enn Nissan. Tipper VW overtar tronen i løpet av det neste året, om ikke Leaf-salget øker voldsomt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avh

Men om andre skal ha tilgang så bør ladetiden være tilnærmet lik Teslas.  Dumt om det betyr dobbel ladetid for andre systemer som blir kompatible
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Øyvind.h

Sitat fra: haggen på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:23
Men hvorfor skulle andre ønske å være prisgitt tesla sin inhouse speck på hurtigladde grensesnitt? Det er åpenbart for meg at det vil dem ikke. I stedet vil ccs utvikles i hennhold til standaren til å støtte det til en hver tid gjeldende behov(opptill 177 Kw ).

Det Tesla ønsker er at bilprodusentene skal satse skikkelig på elbil. Dvs større batteripakker, høyere ladeeffekt og null tull ved hurtigladeren. Dvs parker, plugg i og ladingen er i gang 10 sekunder etter at du parkerte bilen.
Andre produsenter som satser på elbil med lang rekkevidde burde absolutt kjøpe seg inn i nettverket. Men det er for pinlig for trauste og selvsentrerte toppledere å innrømme at Tesla demonstrerer at de henger etter. Derfor holder de seg unna og surrer med sitt.

Potensialet i CHAdeMO og CCS trekkes stadig frem når det påpekes at Tesla i flere år har ladet med 2-3 ganger høyere effekt enn nest raskeste elbil. Men når det trekkes frem at også CHAdeMO og CCS kan levere høy effekt nevnes det ikke med ett ord at det krever pakkespenning ingen produsenter bruker per i dag.

Tesla leverer allerede 135-145kW fra hvert laderack, eller 120kW inn i batteriet. Per i dag.
Signalene er at effekten skal videre opp. Dette gjør Tesla med en for et utrent øye liten og enkel type 2 kabel. Genialt og enkelt. Hurtigladeopplevelsen med Tesla versus andre elbiler er to helt forskjellige verdener. De kan ikke sammenlignes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Avh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:59
. Hurtigladeopplevelsen med Tesla versus andre elbiler er to helt forskjellige verdener. De kan ikke sammenlignes.

+1
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

På tunet står det tre elbiler - fra tesla , golf og Zoe på jobb står det tvillinger og Leaf. Så ja dette er ikke  noe nytt.

Men en ting er sikkert og det er at Tesla er i en helt annen klasse enn de andre - alle er jo bra biler men å sammenligne tesla med de andre blir som å sammenligne Fiat panda med Rolls Roys.

haggen

Tesla koster 3 ganger prisen av leaf eller golf. Tesla konkurerer med bmw 7 serie, mercedes s klasse og Porse. Men for ikke å dra bort tråden, poenget er at vi trenger hurtigladdere for folk flest, ikke for noen få, om vi  ønsker stor utbredelse av elbil. Det støtter ikke Tesla på noen måte i dag. Om jeg skal kjøpe meg elbil om 3 år når det finnes flere vanlige biler med rundt 300 km rekkevidde, vil jeg velge en bil hvor laddenettverket er best utbygd i antall stasjoner og geografisk spredning. Flere stasjoner støtter allerede i dag 100 Kw, så dette kommer når vi trenger det.
Ellers så syns jeg at dere i Tesla menigheten bør telle over hvem som selger biler i verden. Totalt så mener jeg det var 70 milioner i fjor, burde si noe om Teslas betydning i dag og i dem neste årene. Å da påstå at de andre bilprodusentene har noen missunnelse  mot tesla er både rart og merkelig.

Avh

Det der stemmer ikke. Tesla konkurerer med andre EL-biler som Leaf, Zoe Kia mm. Det er det man ikke skjønner; å sammenlikne to forskjellige drivlinjer blir feil.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 13:43
at det er kjøttvekta som rår og her er tesla størst på SC. De andre er ikke kommet i gang.

De har vel 10-15% av markedet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:40
Tror at du blander litt nå - combo hurtiglader er på 40 - 50 kw. Det er ingen på 170 kw og det nærmeste du kommer det er tesla sine SC.Du må ha mer en en plugg som kan lade 177 kw - du må også ha resten av anlegget.

Selvsagt har man ikke CCS-ladere på 177 kW, når man ikke har biler som kan utnytte det. Åpenbart. Effekt koster - og hva skulle man med et nettverk av 177 kW ladere som står ubenyttet?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA