Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

kos

Og hvordan hadde du tenkt at det samarbeidet skulle skje - ingen av de store bilprodusentene er med å bygge standard for fremtiden - ingen putter noen store verdier inn i ladesystemet - de lar tilfeldighetene rår og så hiver noen seg med på diskusjon om standard støpsel eller ikke og lager en hel bråte med løsninger som stort sett har nedetid. Tesla mener at SC for langkjøring og stort sett lade hjemme ellers i uken. Så går de lei og lager en forbedret type 2 som fungerer på alle type 2 ladere og sin egen SC - men det mener du er feil. Så lager de  adapter for det man måtte trenge av overganger.


Og dermed er bråket med standard noe de har meldt seg ut av - de har bare løsninger til glede for eierne.

Så til pris - når skal du prise en tesla riktig - den begynner på ca 550 000 en tvilling i mellom.
Du er imot løsninger som er praktisk langt bedre enn andre sine løsninger som har fått tittel " standard" hvorfor kan de andre ikke lage en standard som er mulig å bruke rent praktisk uten å ende opp i en og flere klumper - hvorfor ikke ha en plugg ?

Når det gjelder kjørte kilometer med tesla kontra leaf vil tesla passere Nissan innen kort tid tiltross for Nissan sin lange tid på markedet.

Og så er det prisen som er blitt hakk i platen - model 3 vil komme og et SC nettverk har tesla og med det vil konkurrentene være parkert - hvem gidder å kjøpe en Nissan og stå i ladekø

Rio

Beklager, det blir som å "diskutere" med Jehovas Vitner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:12
Beklager, det blir som å "diskutere" med Jehovas Vitner.

Nei det er det ikke - men man blir tom for fornuftige argumenter -

Denne tråden handler om å lade på den hurtigste eksisterende mulige løsning for et SC nettverk som er nødvendig for å lade biler som skal ha stor rekkevidde. - og du er imot den løsningen som finnes og kan brukes til fordel for noe som ikke fungerer. - tror du at noen som kjører tesla er imot en bedre løsning - men da må den kunne se dagens lys og være mulig å gjennomføre.

Det klarer du ikke å dokumentere eller vise til - men det betyr ikke at du diskuterer med  Jehovas Vitner - som for øvrig helt sikkert vil bruke SC til tesla, om de skulle lade en elektrisk bil med stort batteri.

Øyvind.h

#138
Sendte e-post til en bekjent (tidligere nabo) som kjøpte Leaf for snart tre år siden, blant annet etter anbefaling fra meg.

Guess what: teori og praksis stemte ikke. Han bytter til hybrid til våren igjen. Lader for tregt, for ustabilt og alt det andre vi kjenner til.
Kjører jo Leaf selv, så jeg vet at det funker for entusiaster. Men ikke for folk flest.

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:12
Beklager, det blir som å "diskutere" med Jehovas Vitner.
Merkelig nok ikke helt uriktig. Når man har testet CHAdeMO hurtiglading i dagens marked, og deretter prøver Teslas nettverk. Da er det som å se lyset.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rav4_EV

Tilbake til tråden og overskriften.

Tesla har et godt utbygt hurtigladernett, brukerfinansiert ved kjøp av bil.

Nissan/Renault har brukt noe penger for å blant annet etablere Kiwi avtalen. Noen ivrige elbilforkjempere overtalte dem til å montere CCS uten at dette var behov for overnevnte produsenter.
Mange Chademo ladere betalt og montert utenfor bilforhandlere.
Brukerfinansiert ved lading.

VW/BMW har knapt bidratt til ladeinfrastruktur. Liten grad montert hurtigladere hos forhandlere.
Tvinger frem krav om CCS uttak på nyetablerte hurtigladere i hele Europa.

Årets pris som "egotripp" må være CCS og VW/BMW ;D

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Og på tross av alt dette, så er altså de kalde, harde fakta at langt over 80% av elbiler er noe annet enn Tesla.

Det betyr selvsagt ikke at det er noe "galt" med Tesla (flott bil, flotte løsninger), men det betyr at de aller fleste (det store flertallet, faktisk) finner seg til rette med CHAdeMO/CCS, en mindre batteripakke og en bil de faktisk har råd til.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

og de fleste har en fossil i tillegg . det er kun en nr 2 bil

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:47
og de fleste har en fossil i tillegg . det er kun en nr 2 bil

"De fleste elbileiere har også en eksosbil i tillegg til elbilen i husholdningen. Men 1.768 (23 %) klarer seg med bare elbil. Uansett er det elbilen som brukes til daglig og den erstatter mesteparten av transportbehovet. For 2.228 (28 %) har elbilen erstattet all bruk av bensin- eller dieselbil. 97 % av elbileierne oppgir at elbilen har erstattet over halvparten av kjøringen med eksosbil. Elbilen blir i praksis bil nummer én i husholdningen."

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3587-elbil-er-nummer-en

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:47
Sitat fra: kos på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 18:47
og de fleste har en fossil i tillegg . det er kun en nr 2 bil

"De fleste elbileiere har også en eksosbil i tillegg til elbilen i husholdningen. Men 1.768 (23 %) klarer seg med bare elbil. Uansett er det elbilen som brukes til daglig og den erstatter mesteparten av transportbehovet. For 2.228 (28 %) har elbilen erstattet all bruk av bensin- eller dieselbil. 97 % av elbileierne oppgir at elbilen har erstattet over halvparten av kjøringen med eksosbil. Elbilen blir i praksis bil nummer én i husholdningen."

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3587-elbil-er-nummer-en

Det går noen kurs på universitetet på anvendt statistikk - som du ser så er det laget på en undersøkelse og det utgjør  6.521 - og de 2228 er tesla så godt som alle sammen - resterende kan du regne ut -  :o ;D

kos


Rio

Det var jeg også, og jeg har kun elbil. Samme som flere andre jeg kjenner. Ingen av de har Tesla. Alle klarer oss helt fint.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:00
Årets pris som "egotripp" må være CCS og VW/BMW ;D

Godt sagt. Det man kaller gratispassasjerer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cra

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 20:30
Vi kan godt være enige om å være uenige.
Tesla har rett og slett ikke tilgang til å vite hvilke biler som er vraket i Norge, eller hvem som eier hvilke biler dersom eieren ikke har lyst å oppgi dette til dem...

vegvesen.no kan du søke på VIN nr (evt. regnr) og få opp informasjon om kjøretøyet, deriblandt om det er avregistrert. Jeg er usikker på om der er noe API Tesla kan bruke for å sjekke mauelt, men informasjonen er altså fritt tilgjengelig for alle.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kaiat

Har ikke de fleste bilforhandlere tilgang til Autosys nå? Sist jeg byttet bil, avregistrerte selgeren gamlebilen min på direkten via PC.

haggen

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:12
Beklager, det blir som å "diskutere" med Jehovas Vitner.

Hehe, ja der sa du det Rio, jeg har døpt dem Tesla menigheten jeg da, og Elon er jo frelseren i den  :D
Men følg med i media folkens, det skjer mye, og i raskere og raskere tempo etter hvert som markedet for elbiler blir større. Dette lokker de store kanonene på banen. Ser i dag at ABB og Microsoft starter ett samarbeid. Dette er eksempel på makten i det frie markedet som kan operere innen for åpne standarder, til sammenligning med Teslas interne laddenettverk som på grunn av at det er internt ikke lokker investorer til seg. Ingen tviler på at det fungerer bra for dem som har Tesla, men sannsynligheten er at "fremtiden hører ikke Elon menigheten til", men der hvor markedskreftene ser seg tjent med å satse. Dette gjelder for øvrig bilindustrien generelt. Tesla skal produsere 500' biler i 2020. Resten av de 70 mil bilene blir produsert av andre. Ikke rart at de tar det rolig for tiden. Tesla må bygge 140 batterifabrikker ala den de holder på med nå for å dekke dette markedet. Dette gjør at de fleste mener at dagens batteriteknologi ikke er egnet for å bygge konkurransedyktige el-biler med laang rekkevidde. Tesla har ikke så langt motbevist dette. Så får vi se hva de klarer med modell 3, jeg antar den blir for dyr, eller at den ikke har lang nok rekkevidde, begge på grunn av uegnet batteri teknologi. Men fra 2020 vil det komme andre teknologier, f.eks. Litium-svovel, som vil snu dette på hodet. Da kommer nok Toyota og resten med løsninger som kan konkurrere med fosil, både på pris og rekkevidde. Markedet for ladding vil stige til himmels, og det vil helt naturlig komme tilbydere som dekker etterspørselen. Kanskje vil Tesla fortsatt finnes da, men hvem vet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA