Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2015, klokken 06:38
På norsk landevei om sommeren på kortere turer (60 mil) så er jo dette greit. På motorvei og/eller vinterstid blir 50kW alt for snaut. 

Men man kjøper jo en bil som skal dekke behovene de aller fleste dagene, enten det er fossilbil eller elbil? Ingen fossilbil dekker alle behov - noen ganger må du leie en varebil fordi det du skal flytte er for stort, eller en minibus, hvis det er for mange. Eller en sportsbil når du skal til Monaco! :) Ingen kjøper et kjøretøy som dekker 100%.

I gjennomsnitt kjører folk i Norge 33 km om dagen. Selvsagt noen ganger kortere, og noen ganger lengre. Det er få dager de fleste kjører over 100 km, færre de kjører over 200. Enda færre over 300, 400, 600 km på en dag.

Så skal man kjøpe en Leaf til 200 000 kr, eller bruke 400 000 kr ekstra fordi man vil dekke den ene dagen i året folk flest kjører over 600 km?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Man kan alltids isolert si at 50kW lading og 25kWh batteri holder lenge fordi det selges i store volumer, men å utelukke de erfaringene folk gjør seg etter kjøp gir ikke et helhetlig bilde. 

Jeg er helt enig i at man bør kjøpe en bil som dekker så mange behov som man selv ønsker, uten at en bil nødvendigvis kan dekke absolutt alt perfekt.
Derimot virker det som om vi har svært forskjellig oppfatning av hva som er normal bruk og hvilke ulemper man skal måtte leve med i en bil.

Korte distanser:
For min egen del har jeg en god del småkjøring hit og dit, type 10-50km i løpet av en dag. Til dette passer Leafen glimrende, bortsett fra at man må lade veldig ofte og batteriet får kjørt seg. I blant litt liten plass i bilen, men det fungerer.

Mellomlange distanser:
Sommerstid kommer jeg greit 100km i 110-sonen med Leafen om jeg følger fartsgrensen før jeg MÅ lade. Dager med 130-150km turer er det minst 20-30 av i året.  Hytta er 14 mil unna, og den besøkes 5-10 ganger per år (dvs 10-20 enkeltturer, men vanskelig å si nøyaktig da det svinger fra år til år). Familie i Sandefjord besøkes 2-3 ganger per år (4-6 kjøreturer). Norefjell 1 gang per år (2 kjøreturer). I tillegg til dette kommer de dagene hvor generell småkjøring faktisk medfører 100km+ kjøring. Bare rundt på kryss og tvers i Oslo kan man lett passere 100km både sommer og vinter....

For meg er det ikke aktuelt å være avhengig av dagens CCS/CHAdeMO ladenettverk 30-40 ganger per år. Til det er nettverket for tregt, for ustabilt/uberegnelig og for dårlig dekning. Snitt ladehastighet er langt lavere enn de teoretiske 50kW. I praksis rundt 30-35kW på sommeren og fort ned mot det halve i streng kulde (derav tommel opp til mange 25kW punkter på vinter, men tommel ned da det er uinteressant å dra på langtur med så lav ladeeffekt og så lite batteri).

Etter tre vintre med både kort- og langrekkevidde-elbil er det klart og tydelig at kjøring med elbil på sommer og vinter er to forskjellige ting. Det nytter ikke å basere seg på best case når man skal vurdere en bil opp mot behov. Man er nødt til å se på året som helhet. Om jeg skal besøke Sandefjord i -10 i romjulen blir forbruk, rekkevidde og ladetid en helt annen enn turen jeg hadde nå i starten av oktober. Plutselig blir 15 minutter pause til 2x30 minutter, på en distanse jeg normalt ville kjørt uten stopp på 1t30min.

De utfordringene jeg ser for kortrekkevidde-elbil allerede på turer i 100-150km klassen illustrerer godt at det absolutt ikke bare er 500km turer Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger som er avgjørende for kjøp av langrekkevidde-elbil.  Og utfordringene i 100-150km klassen eskalerer kraftig med turens lengde når turens vær og føre ikke er optimalt. Forbruket går opp, rekkevidde går ned, ladetid galopperer osv.

For meg blir summen slik at kortrekkevidde-elbilen har alt for liten fleksibilitet til at den fungerer bra nok året rundt. Spørsmålet er hva man legger i mange/få turer. Er det «få» turer om man bare er avhengig av 30-40 hurtiglader-besøk hvert år? Ville jeg kjøpt Model S for å kjøre en enkelt tur på 500km hvert år? Nei. Ville jeg kjøpt den for to turere (dvs 4x500km)? Kanskje. Ville jeg kjøpt den for å kjøre bekymringsløst hele året uavhengig av vær og føre, og samtidig kunne kjøre bekymringsfritt dit jeg har behov for kjøre i Europa med plass til hele familien og bagasje? Jepp.
Er jeg glad jeg har råd? Jepp.

Så får det bare være at batteriprisene synker i et moderat tempo, at volumene tar tid å bygge opp, at dollarkursen har dyttet bilen langt høyere enn de 500K den startet på i 2012/13 for 85kWh og at Model 3 som kommer til å plassere seg meget bra mtp produkt/pris (50-60kWh pakke, fantastisk ladenettverk) ikke kommer før om et par år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Rio på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:17
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2015, klokken 06:38
På norsk landevei om sommeren på kortere turer (60 mil) så er jo dette greit. På motorvei og/eller vinterstid blir 50kW alt for snaut. 

Men man kjøper jo en bil som skal dekke behovene de aller fleste dagene, enten det er fossilbil eller elbil? Ingen fossilbil dekker alle behov - noen ganger må du leie en varebil fordi det du skal flytte er for stort, eller en minibus, hvis det er for mange. Eller en sportsbil når du skal til Monaco! :) Ingen kjøper et kjøretøy som dekker 100%.

I gjennomsnitt kjører folk i Norge 33 km om dagen. Selvsagt noen ganger kortere, og noen ganger lengre. Det er få dager de fleste kjører over 100 km, færre de kjører over 200. Enda færre over 300, 400, 600 km på en dag.

Så skal man kjøpe en Leaf til 200 000 kr, eller bruke 400 000 kr ekstra fordi man vil dekke den ene dagen i året folk flest kjører over 600 km?

Fra bilens spede start var bil frihet - muligheter. slik er det også i dag - jeg kjør mye i løpet av et år - men det finnes også dager - Ja uker jeg ikke kjører bil - men bil har vært kostbar fra de kom og er fortsatt en vesentlig utgiftspost - men friheten som følger med vil vi ha.

Jeg har skrevet det noen ganger - det er ingen menneskerett å ha bil - heller ingen selvfølgelighet at man har eller kan få sertifikat. Noen lever et fullgått liv uten bil og med dette bakteppet så er det snakk om hvilken muligheter man får med bil og hva man mener at denne friheten  har av verdi - i form av penger. Hvilken bil og hva man mener og føler at man er villig til å bruke på bil. er også svært forskjellig - uten at noen av valgene er uriktig.

For meg er bil frihet til å kjøre der jeg vil når jeg vil og så langt jeg vil, noe jeg faktisk prioriterer på mitt stadium av livet - også gleden av å eie en bil  - bil kan også være noe mer enn bare å komme fra A- til Å . om ikke så hadde det vært få på disse sidene.

Så å fortelle at en Leaf er mindre vært enn en tesla og at en tesla er for de få, blir med bakteppe noe snevert og lite forankret i virkelighetens bilhold og momenter.

Tesla eiere er som Leaf eiere, finnes i alle samfunnslag og blant alle typer mennesker , men med forskjellige verdisyn og hva som gir gleder - eller behov for transport. Alt annet havner i pose for misunnelse.

I denne sammenheng så er vell disse to bilene selve symbolet på at elbilen kan erstatte fossil bilhold. Men de står ganske langt fra selve intensjonen med bilen. Tesla en som kan kjøre som en Fossilbil og ha samme rekkevidde på en dag til omtrent samme tid. Leaf en urban bil som erstatter småkjøring i pressområder og som medvirker til mindre press på miljøet enn en Fossil, med de helsemessige plagene dette medfører for befolkningen.

Begge bidrar til et bedre miljø - men har langt fra samme intensjon.

Derfor er tesla sitt SC nettverk eller tilsvarende  helt nødvendig for å kunne fungere.
Da blir det feil å samtidig like stille problemstillingen med en Leaf sitt tiltenkte bruksområde.

Når andre biler med samme ide som tesla skal se dagens lys er hurtigladere som er laget for Leaf og tilsvarende helt ubrukelige - og med dette faktum blir denne tråden fullstendig umulig å bli enig om, så lenge man tror at dette er samme bilhold.



Rio

Men KOS:

Forstår du ikke det helt grunnleggende at store deler av befolkningen ikke har råd?

Selvsagt ønsker alle seg nyere, bedre, dyrere, mer komfortabel, osv. bil.
Men for store deler av Norges befolknin er det du skriver helt irrelevant, fordi de strekker seg når de skal kjøpe en ny Nissan. Alternativet er ikke en Tesla; alternativet er en eldre fossilbil.

Og Nissan har levert elbiler siden 2011, og har hatt egen batterifabrikk i mange år.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 19. oktober 2015, klokken 21:07
Men KOS:

Forstår du ikke det helt grunnleggende at store deler av befolkningen ikke har råd?

Selvsagt ønsker alle seg nyere, bedre, dyrere, mer komfortabel, osv. bil.
Men for store deler av Norges befolknin er det du skriver helt irrelevant, fordi de strekker seg når de skal kjøpe en ny Nissan. Alternativet er ikke en Tesla; alternativet er en eldre fossilbil.

Og Nissan har levert elbiler siden 2011, og har hatt egen batterifabrikk i mange år.

Rio - størsteparten av Norges befolkning har ikke elbil - er det fordi de ikke har råd ? Eller er det av prioriteringer som ikke har med råd å gjøre.

Så er det slik at det i bilverden er et etter marked - det blir det også for tesla. - samt at jeg tror at når tesla begynner å produsere elbiler i stor skala pga bygging av batterifabrikken , noe som er en stor utfordring, da det ikke er et stort marked for batterier, vil vi se billigere biler som kjører langt og da er fortsatt behovet for SC tilstede og om andre produsenter ikke får den berømte fingen ut så har tesla tatt store deler av det markedet.
Samt verdens største fabrikk for bilbatterier - med enorm produksjons kapasitet.

Da er pris ikke en avgjørende faktor lenger - samtidig så er det slik at Premium sjiktet er det større fortjeneste for elbilprodusentene enn hva småbilene er - derfor valgte tesla å starte der - samtidig så får de kjøpesterke kunder som er med å betale for utviklingen - og det beviser tesla med å være verdens ledene på elbiler som kan kjøre langt samt på verdens største ladenett med kapasitet. Ikke verst for den yngste bilprodusenten i verden.

turfsurf

Sitat fra: Rio på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:17
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2015, klokken 06:38
På norsk landevei om sommeren på kortere turer (60 mil) så er jo dette greit. På motorvei og/eller vinterstid blir 50kW alt for snaut. 

Men man kjøper jo en bil som skal dekke behovene de aller fleste dagene, enten det er fossilbil eller elbil? Ingen fossilbil dekker alle behov - noen ganger må du leie en varebil fordi det du skal flytte er for stort, eller en minibus, hvis det er for mange. Eller en sportsbil når du skal til Monaco! :) Ingen kjøper et kjøretøy som dekker 100%.

I gjennomsnitt kjører folk i Norge 33 km om dagen. Selvsagt noen ganger kortere, og noen ganger lengre. Det er få dager de fleste kjører over 100 km, færre de kjører over 200. Enda færre over 300, 400, 600 km på en dag.

Så skal man kjøpe en Leaf til 200 000 kr, eller bruke 400 000 kr ekstra fordi man vil dekke den ene dagen i året folk flest kjører over 600 km?

Som vanlig svarer du på bare de delene som passer deg. Mange kjører mye på motorvei, og da snakker vi om vesentlig kortere kjørelengde. I disse hastighetene snakker vi om 200Wh/km minst, og 50KW blir for lite effekt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2015, klokken 21:43

Som vanlig svarer du på bare de delene som passer deg. Mange kjører mye på motorvei, og da snakker vi om vesentlig kortere kjørelengde. I disse hastighetene snakker vi om 200Wh/km minst, og 50KW blir for lite effekt.

Folk kjører, i gjennomsnitt, 33 km per dag.

Det store flertallet har altså ikke noe behov for hurtiglading.

Relativt få elbilister har kjøpt en Tesla (enten fordi de ikke har behov eller ikke har råd), og selv av disse så er det kun en liten brøkdel som hurtiglader daglig eller ukentlig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 19. oktober 2015, klokken 21:57
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2015, klokken 21:43

Som vanlig svarer du på bare de delene som passer deg. Mange kjører mye på motorvei, og da snakker vi om vesentlig kortere kjørelengde. I disse hastighetene snakker vi om 200Wh/km minst, og 50KW blir for lite effekt.

Folk kjører, i gjennomsnitt, 33 km per dag.

Det store flertallet har altså ikke noe behov for hurtiglading.

Relativt få elbilister har kjøpt en Tesla (enten fordi de ikke har behov eller ikke har råd), og selv av disse så er det kun en liten brøkdel som hurtiglader daglig eller ukentlig.

Å kjøre 33 km om dagen betyr ikke at man kjører 33 km om dagen det er et snitt kan like godt være at man vær 5 dag kjører 18 mil eller at man kjøre et snitt på 10 mil de dagene man kjører bil. Om dine påstander var riktige så ville det være rart at ikke andelen av elbiler var betydelig større. Men det faktum at den største hinder for å kjøpe en elbil er rekkevidden de har. - det er et uomtvistelig faktum og om ikke ville elbilene hatt 100 % av markedet, noe de ikke har.

Rio

Og det er jo fordi folk ikke har råd til det. Men noe slikt som 85% av elbiler er ikke Tesla. Fordi Tesla er for dyr.

Så vanlige mennesker kjøper en vanlig elbil til 200-300k, og så lader de med 50 kW de få dagene i året som folk flest trenger det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 19. oktober 2015, klokken 23:53
Og det er jo fordi folk ikke har råd til det. Men noe slikt som 85% av elbiler er ikke Tesla. Fordi Tesla er for dyr.

Så vanlige mennesker kjøper en vanlig elbil til 200-300k, og så lader de med 50 kW de få dagene i året som folk flest trenger det.

Poenget ditt forsvinner totalt i en diskusjon om pris ?  Grunnen til at tesla selger godt i Norge er pris- men om du mene at alle skal ha råd til samme bil, så er det tariffavtaler og stor politiske ideologier som er temaet og ikke tekniske løsninger, og for å si det enkelt - det temaet har ingenting med tesla å gjøre - da kan du likegodt diskutere Rolex klokker.

Tesla sitt SC nett er suveren lade filosofi og omhandler en tilgang ved kjøp av bil. Etter det så er lading gratis i følge kontrakt -  til bilen vrakes. Og for å si det enkelt, de som har betalt seg inn er med og nærmere det at alle har  råd til, kommer man ikke.

Og om flere henger seg på den filosofien så har vi verdens beste og solidariske ladesystem tilgjengelig - men det er kun tesla som argumenterer for. De andre vil ha en markeds politisk makt som sikrer at elbiler kan ved hjelp av marked blir konkurrert ut av fossiler, hybrider og andre sterke markedskrefter.


Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 00:26
men om du mene at alle skal ha råd til samme bil,

Nei, og jeg har heller ikke skrevet noe i nærheten av noe slikt.

Jeg har påpekt, til det kjedsommelige, at folk flest ikke ønsker/kan bruke 700000 på en bil. Heldigvis finnes det elbiler til en mer fornuftig pris, med rekkevidde og lademuligheter som er bra nok for store deler av befolkningen.

Derfor har Leaf solgt langt mer enn Tesla (over dobbelt så mange).

Og faktisk har også Leaf-eiere kjørt lengre enn Tesla-eiere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

De fleste kjøper leaf, egolf osv som en bil nummer 2 og bruker den til jobbpendling og småkjøring ellers.
Til dette vil disse elbilene fungere greit.

Dessverre er disse bilene lite funksjonelle utover en radius på 5-6 mil fra hjemmet.
Har selv vært langt nede i Danmark med Leaf og vet at ting er mulig, men neppe egnet til noe annet enn hyggeturer. Du aner jo ikke om du må over på sneglelader fordi en hurtiglader er defekt.

Om ikke hurtigladerprodusentene roter det til med sine dyre prototyper så greier bilprodusentene også å rote det til.
1.Nissan kom med ny programversjon som krevde en oppgradering av hurtigladere.
2. VW rotet det til med programvare som gjorde at kommunikasjon med hurtigladere feilet.
3. Kia leverte biler med for høy spenning på Canbussen slik at hurtigladere tok kvelden.

Når Tesla leverer en adapter til Chademo burde vel VW og Nissan kunne levere en liknende adapter til sine biler slik at man kunne beholdt dagens Chademoladere og faset inn nye CCS uten å kaste bort penger på oppgradering med flere pistoler og mer elektronikk som feiler.

Standardliseringskrigen er skapt av de tradisjonelle bilprodusentene.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på mandag 19. oktober 2015, klokken 23:53
Og det er jo fordi folk ikke har råd til det. Men noe slikt som 85% av elbiler er ikke Tesla. Fordi Tesla er for dyr.

Så vanlige mennesker kjøper en vanlig elbil til 200-300k, og så lader de med 50 kW de få dagene i året som folk flest trenger det.
Og så vet vi alle alt for godt hvordan 50kW lading fungerer i praksis. Kjenner selv noen som gikk så lei at de kjøpte Tesla.
Hadde de fått 50kW og sluppet alle problemene med nedetid, betaling, kø osv hadde de kanskje ikke byttet. Men det kan de jo ikke unngå :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 09:48
Kjenner selv noen som gikk så lei at de kjøpte Tesla.

Men folk flest har verken lyst eller anledning til å bruke 600 000 kr bare fordi de går "lei". Ikke engang i Norge, og langt mindre i de fleste andre land.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 08:11
De fleste kjøper leaf, egolf osv som en bil nummer 2 og bruker den til jobbpendling og småkjøring ellers.
Til dette vil disse elbilene fungere greit.

Dessverre er disse bilene lite funksjonelle utover en radius på 5-6 mil fra hjemmet.
Har selv vært langt nede i Danmark med Leaf og vet at ting er mulig, men neppe egnet til noe annet enn hyggeturer. Du aner jo ikke om du må over på sneglelader fordi en hurtiglader er defekt.

Om ikke hurtigladerprodusentene roter det til med sine dyre prototyper så greier bilprodusentene også å rote det til.
1.Nissan kom med ny programversjon som krevde en oppgradering av hurtigladere.
2. VW rotet det til med programvare som gjorde at kommunikasjon med hurtigladere feilet.
3. Kia leverte biler med for høy spenning på Canbussen slik at hurtigladere tok kvelden.

Når Tesla leverer en adapter til Chademo burde vel VW og Nissan kunne levere en liknende adapter til sine biler slik at man kunne beholdt dagens Chademoladere og faset inn nye CCS uten å kaste bort penger på oppgradering med flere pistoler og mer elektronikk som feiler.

Standardliseringskrigen er skapt av de tradisjonelle bilprodusentene.

CHAdeMO ble nesten forbudt i Europa, faktisk. Det var krig i lang tid.

Men uansett, Teslas løsning er så dyr at det kun er et lite mindretall som velger den. Og selv om Tesla er en "langdistansebil", så har faktisk Nissan Leaf tilsammen totalt kjørt lengre enn alle Teslaene sammenlagt. I tillegg kommer alle de andre bilene med batterier mellom 20 og 30 kWh.

Ja, det har vært problemer med en del hurtigladere. Det skjer når man skal ha mange produsenter som skal forholde seg til en (eller to) standarder. Det er selvsagt mye enklere å ha en type bil og en type lader.

Men i den virkelige verden så er ikke Tesla-modellen realistisk. Alle kan ikke ha egne ladenettverk, så man må samarbeide. Det koster litt i begynnelsen, men gir store fordeler på sikt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA