Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: transformator lading

Startet av olehenrikfjeld, torsdag 12. november 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:02
Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:14
Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...
Kult :) Flott om du kan legge ut video av at bilen rapporterer 20% SOC til laderen og laderen mater på med 120kW til bilen.
Åpenbart vet du ikke at en lader ikke mater noe som helst, det er tilkoplet utstyr som trekker akkurat så mange Ampere det vil ha. Selv om en hviss effekt er tilgjengelig trenger man ikke bruke det om man ikke har behov. Sikringene i sikrinsskapet ditt bestemmer ikke hvor sterkt lyspærene lyser, og lyspæra lyser ikke sterkere på en 16A kurs enn på en 10A kurs ;)

Hurtigladeren sitter jo i "boksen" ved siden av veien.

Laderen i bilen er 11 eller 22 kW, og neppe særlig aktiv når det gjelder DC-lading direkte til batteriet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:35
Sitat fra: automat på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:24

Sett at du ved et mirakel får dette til å fungere, rent teknisk. Tror du ikke det hadde ringt et par bjeller hos Tesla?

De har jo full overvåking av alle biler, og her har de plutselig et eksemplar som aldri er ute å kjører, aldri saktelader, eller har annen normal oppførsel. Og så bare "popper" den opp på div Superchargers med ujevne mellomrom for å lade.

Hvorfor skulle det det?
Jeg er ikke påkrevd å bruke merkeverksted.
Tesla kan ikke overvåke hvor ofte jeg lader hjemme, og det er heller ingenting i veien for at jeg også kan bruke andre mer sakteladende stasjoner, inklusive Type2 uttak (Mode 3)

Andre Tesla-eiere ville jo rapportert deg, siden du stjeler strøm, så Tesla kunne fjernet IDen til din bil fra biler som har lov å lade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Warlock

Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:50
Det er vel neppe laderen i en Tesla (om omformer AC til DC) som har spesielt mye med DC-lading (som går direkte til batteriet).
Du har helt rett i at jeg ikke har bruk for selve likeretteren, men det er nok i den enheten (boksen) styrekortene for å åpne for strømtinførsel sitter, pluss muligens et par fra selve hovedkontrollenheten. Det vil jo vise seg. Likevel, jeg tror om 5-6år vil dette være godt kartlagt da vi vil se en god del ombygginger av Tesladrivverk....

Warlock

Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:53
Andre Tesla-eiere ville jo rapportert deg, siden du stjeler strøm, så Tesla kunne fjernet IDen til din bil fra biler som har lov å lade.

LoL
Man må ikke glemme at enkelte teslabilister er duchebags nei, men gidder de virkelig? Og Tesla i all sin visdom har jo selvsakt dette rapporteringssystemet allerede på plass da eller?

kaiat

Dumt spørsmål kanskje, men jeg ser at den modifiserte Type 2-kontakten til Tesla blir mye nevnt her som et godt alternativ til en universal elbil-kontakt. Bruker ikke Tesla en helt annen kontakt i USA?

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:53
Andre Tesla-eiere ville jo rapportert deg, siden du stjeler strøm, så Tesla kunne fjernet IDen til din bil fra biler som har lov å lade.

LoL
Man må ikke glemme at enkelte teslabilister er duchebags nei, men gidder de virkelig? Og Tesla i all sin visdom har jo selvsakt dette rapporteringssystemet allerede på plass da eller?

Alt Tesla trenger å gjøre er å fjerne ditt VIN-nr (som de ser fra laderen) fra white list.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kaiat på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:09
Dumt spørsmål kanskje, men jeg ser at den modifiserte Type 2-kontakten til Tesla blir mye nevnt her som et godt alternativ til en universal elbil-kontakt. Bruker ikke Tesla en helt annen kontakt i USA?

Før det engang ble aktuelt, måtte Tesla overgi den til IEC eller lignende.

Til nå har de kun sagt at de ikke skal trekke noen i retten for å bruke den, men det er fremdeles Tesla sin proprietære "standard", protokoll, de som kan endre den, og de som eier den.

Mennekes utviklet Type 2, men de har overgitt den til IEC. Dvs. at Mennekes kan ikke endre den etter eget forgodtbefinnende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Warlock

Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:09

Alt Tesla trenger å gjøre er å fjerne ditt VIN-nr (som de ser fra laderen) fra white list.

Det er neppe VIN-nummeret de bruker da det ville vært alt for lett å stjele noen andres. Og i tilegg er det jo gjerne en del av VIN som er løpenummer  ;)

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:25
Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:09

Alt Tesla trenger å gjøre er å fjerne ditt VIN-nr (som de ser fra laderen) fra white list.

Det er neppe VIN-nummeret de bruker da det ville vært alt for lett å stjele noen andres. Og i tilegg er det jo gjerne en del av VIN som er løpenummer  ;)

OK da, ID-koden de bruker, hva nå enn det er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:35

Hvorfor skulle det det?
Jeg er ikke påkrevd å bruke merkeverksted.
Tesla kan ikke overvåke hvor ofte jeg lader hjemme, og det er heller ingenting i veien for at jeg også kan bruke andre mer sakteladende stasjoner, inklusive Type2 uttak (Mode 3)

Hallooo.
Bilene er online. Tesla kan overvåke akkurat det de har lyst til.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Warlock

Sitat fra: automat på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:16
Hallooo.
Bilene er online. Tesla kan overvåke akkurat det de har lyst til.

I parkeringskjelleren der jeg bor er det ikke mobildekning, og tenk teslaene kan lade likevel.
Likefult finnes det mange steder hvor det ikke er dekning, eller rett og slett ikke er lov å bruke GSM-frekvensene (f.eks Ny-Ålesund, og andre steder de måler tidejord, og diverse militære baser). Tesla har ikke vært så dum at bilen må være online for å fungere...

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:15
Dvs. har du kjørt 400 km, og skal 200 km til (for å ta en realistisk dagstur), så vil du da trenge kanskje 30 kWh ekstra (15 kWh/100 km). Med 50 kW blir det 40 minutter lading.

Jeg tror de fleste synes 40 minutter pause er OK for å spise, etter å ha kjørt 400 km.

På norsk landevei om sommeren på kortere turer (60 mil) så er jo dette greit. På motorvei og/eller vinterstid blir 50kW alt for snaut. 
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 22:02
Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:14
Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...
Kult :) Flott om du kan legge ut video av at bilen rapporterer 20% SOC til laderen og laderen mater på med 120kW til bilen.
Åpenbart vet du ikke at en lader ikke mater noe som helst, det er tilkoplet utstyr som trekker akkurat så mange Ampere det vil ha. Selv om en hviss effekt er tilgjengelig trenger man ikke bruke det om man ikke har behov. Sikringene i sikrinsskapet ditt bestemmer ikke hvor sterkt lyspærene lyser, og lyspæra lyser ikke sterkere på en 16A kurs enn på en 10A kurs ;)
Lykke til med prosjektet ditt   ;D Du trenger ikke bli så irritert bare fordi prosjektet ditt vil feile av en lang rekke grunner.
Hva jeg vet og ikke vet skal jeg ikke gå inn på her.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RaBalder

Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:25
Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 23:09

Alt Tesla trenger å gjøre er å fjerne ditt VIN-nr (som de ser fra laderen) fra white list.

Det er neppe VIN-nummeret de bruker da det ville vært alt for lett å stjele noen andres. Og i tilegg er det jo gjerne en del av VIN som er løpenummer  ;)

OK da, ID-koden de bruker, hva nå enn det er.
Det er nok en ID på bilen. Men det kan også bare være satt i firmware at bilen tillates å bruke supercharger.

Men kommunikasjon og utveksling av dette mellom supercharger og bil kan godt være pakket inn med kryptering og signering. Dermed er det så godt som umulig å jukse med det.

Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på mandag 19. oktober 2015, klokken 08:54
Det er nok en ID på bilen. Men det kan også bare være satt i firmware at bilen tillates å bruke supercharger.

Men kommunikasjon og utveksling av dette mellom supercharger og bil kan godt være pakket inn med kryptering og signering. Dermed er det så godt som umulig å jukse med det.
Ettersom Tesla har full kontroll på hvem som bruker supercharger og hvordan (ref. nylig utsendt påminnelse til de brukerne som ikke benytter nettverket iht. intensjonen) kan du være helt sikker på at avvik fanges opp over tid.

Det er sågar rapportert tilfeller av at biler er blitt deaktivert helt når de har fått salvage (kondemnert) tittel.
Dvs. man kan kjøpe vraket, men ikke kjøre det. Og en bil som har status som kondemnert er det selvfølgelig ikke ønskelig at plugger i Supercharger. Ekstremt dårlig PR at en bil tar fyr på SC grunnet skader på batteri, kabling eller annet. Selv om brukeren mener at alt skal være OK. Media får ikke med seg at noen har plugget i et vrak. De får med seg Tesla som brenner....

Jeg har lest påstander om at Tesla både kan deaktivere tilgang sentralt og lokalt. Dvs. er man heldig får man tak i et vrak som enda ikke er sperret sentralt. Så tar man ut sim-kortet for å unngå lokal sperre.
Da kan man, om man er rask og flyr under radaren, flytte drivverk og batteri over til ny bil og superlade «en annen bil» på supercharger. Men det vil selvfølgelig dra en del oppmerksomhet, så Tesla kommer nok raskt til å sperre brukeren ute uavhengig av om andre Tesla-eiere synes det er dritkult å se en XXXX på supercharger eller ei. Personlig skulle jeg ønske Model S plattformen ble brukt på mange forskjellige modeller av mange bilmerker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA