Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 1 km rekkevidde igjen - skadelig for batteriet?

Startet av Geir Bergmann, onsdag 11. november 2015, klokken 23:38

« forrige - neste »

Geir Bergmann

Jeg har planer om å kjøpe meg elbil om ikke lenge.
Jeg sikler mest på i3, men er ikke helt sikker ennå.

Hva er plusser og minuser med disse elbilene?
Hvorfor burde jeg kjøpe i3 fremfor de andre?

Jeg testa e-Golf for ikke lenge siden og vil mene at den kanskje hadde litt mer komfort enn i3?
Vær gjerne uenig, så valget mitt blir enklere, hehe.

BMW i3 fra 23.12.2015

Ferry

De største ankepunktene mot i3:
-kun fire seter
-lite bagasjeplass
-tvungen enpedalkjøring uten mulighet for seiling
-upraktiske dører
-høy pris
-rart utseende

Det koker ned til hva som er ditt behov.
For meg som kun trenger 2 seter + plass til bikkja, så er ikke forskjellen på 4 eller 5 seter et tema. Jeg trenger strengt tatt bare 2 seter.
Lite bagasje plass oppveies delvis av at jeg kan legge ned en eller to seterygger og få mini stasjonsvogn.
Enpedalkjøring føles veldig riktig for meg. Kunne ikke tenke meg å ha det annerledes.
Dørene er upraktiske der det er trangt. Med god plass ved siden av blir det veldig god tilgang. Både fordel og ulempe.
Prismessig syns jeg det er mye for penga, særlig med kampanjene som har kommet. Det er ikke hverdagskost å kunne kjøpe bil i karbonfiber til samme pris som "rustholker". Med 300-350 kg mindre å dra på, og dobbel effekt, fra en anerkjent produsent. Er det egentlig noe å lure på?
Jeg liker utseendet på bilen, men det er helt subjektivt. Den er nok litt elsk eller hat. Jeg syns fronten er mer vellykket enn bakenden. Smale høye hjul ser litt pinglete ut, men de ruller lett og har lav luftmotstand.

TM

#2
I likhet med mange andre, så var VW e-Golf også den jeg vurderte mot.
Jeg valgte i3 på grunn av at den tør å være annerledes :-). Det er en bil som kona elsker på grunn av at man sitter høyt og man kan snu på en femøring. Og samtidig er den litt tøffere enn golf i mine øyne, men det er selvsagt subjektivt. At den også er den billigste i drift (5 års serviceavtale for ca 5000 kr) er ekstra bonus. Og den lader på AC dobbelt så raskt som e-golf. Så løp og kjøp var min konklusjon  :)

Geir Bergmann

Ja den serviceavtalen hørtes knall ut. Fikk høre om den av selger i går. Hvilke avtaler de andre har, veit jeg ikke, men kan vel ihvertfall ikke være bedre enn det? :)

Jeg også holder en knapp på i3 pga utseende. Ikke nødvendigvis på utsiden, men innsiden er også annerledes. Hvis jeg først skal kjøpe noe "fremtidsrettet" (hvis man kan si det om elbil), så vil jeg at den skal se litt sånn ut også ;)

Den er kanskje bittelitt dyrere enn de andre, men man får vel også mer utstyr?

At den ruster mindre enn andre biler er jo også en herlig bonus!

Nei det er vel ikke noe å lure på ;)

Spørmålet er vel heller hva slags utstyr jeg skal putte på den...
Lurer på om jeg går for sort/hvit. Liker Stormtrooper looken ;)

Hvor lang tid ca tar det fra man bestiller til man får bilen?
BMW i3 fra 23.12.2015

Taffelman

Har du prøvekjørt i3?

Hvis ikke så ring en forhandler og book prøvekjøring asap.

Satt og vurderte de andre jeg og, men etter prøvekjøring var det ikke noe å lure på. Du får en high-tech BMW som går som en "hot hatch" til prisen av en vanlig Golf.

X75D
TM3 LR AWD

Geir Bergmann

Har prøvekjørt den 2 ganger faktisk, men veldig korte turer. Kanskje 5 min hver gang.
Det eneste jeg kanskje syns var bedre med golfen var komforten i sete. Litt "enkle" seter i i3?
Men det skal ikke stoppe meg i å kjøpe den altså ;)

Det er masse jeg lurer på, så får lese meg litt opp her i forumet.
Satt opp et forslag hos selger i går og det kom på ca 303 000. Da tok jeg ikke med harman kardon som jeg kanskje burde...

Kunne ønske det var en her på forumet som bodde i Tønsberg så kunne jeg se litt på den og få tilbakemeldinger fra en kjøper og ikke selger? ;) Ang utstyr etc.
BMW i3 fra 23.12.2015

TM

Sitat fra: Geir Bergmann på søndag 11. oktober 2015, klokken 13:09
Har prøvekjørt den 2 ganger faktisk, men veldig korte turer. Kanskje 5 min hver gang.
Det enedste jeg kanskje syns var bedre med golfen var komforten i sete. Litt "enkle" seter i i3?
Men det skal ikke stoppe meg i å kjøpe den altså ;)
Jeg tenkte også det samme som deg om setene. Men man sitter faktisk godt også på lengre turer. Til sammenlikning med vår 2012 C-klasse, så sitter vi faktisk bedre på langtur i i3'en. De er naturligvis tynne og lette for å spare vekt (på samme måte som Recaro-setene i Dreamliner også er tynne....uten sammenlikning forøvrig :-)

TM

I forhold til levering, så merk at det er noen mindre justeringer på fargene fra november produksjon. Da kommer "mineral grey" som alternativ til den noe mørkere Laurel grey.

Geir Bergmann

Tror uansett ikke jeg kommer til å velge grå :)
Tipper jeg går for stormtrooper :)

Det tre-dashbordet? Det snakket vi ikke om når vi satt opp pris på bilen. Følger det kanskje med noe annet?
BMW i3 fra 23.12.2015

Geir Bergmann

Snakket med han om "funksjonen" om at bilen låser seg selv om når du nærmer deg bilen med nøkkelen. Følger det med noe annet til den tjenesten eller er det kun det?
BMW i3 fra 23.12.2015

Taffelman

#10
Prismessig så får du i3 fra ca 260k - 340k med høstkampanje rabatt.

Det som avgjør mye på prisen er om du har behov for "Driving assist plus" pakken da den krever at man også oppgraderer interiøret, slik at prisen for å få dynamisk cruise controll blir minst 17k. Jeg valgte dette da jeg skal pendle til Oslo og endte opp med en nesten fullspekka bil til 320K ferdig levert.

Hvis du ikke har behov for Driving assist, og beholder std interiør (som er helt fint), så får du en godt spekket bil til under 300K.

Kampanje

Prisliste (PDF)

Ta utgangspunkt i "high voltage edt" til 270K og pluss på følgende:
Navipro (stor skjerm)
LED frontlykter
Connected drive service

Da har du et utgangspunkt til 286K som har det viktigste (Comfort adv, Navipro, LED, Park Assist, Connected, DAB+, vinterhjul, hurtiglading).

I neste steg ville jeg kostet på litt penere felger og sotede ruter for utseendes skyld, men jeg anbefaler 19" for komfortens skyld:
Sommerhjul 429 (bilde)
Vinterhjul 428 (bilde)
Solbeskyttede ruter (mørkere ruter)

Da har du en godt spekket bil for 296K, og utstyr utover dette er strengt tatt ikke nødvendig, men Comfort Access og HiFi er vel det neste på lista og da tipper prisen litt over 300K.






X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Sitat fra: Geir Bergmann på søndag 11. oktober 2015, klokken 13:23
Tror uansett ikke jeg kommer til å velge grå :)
Tipper jeg går for stormtrooper :)

Det tre-dashbordet? Det snakket vi ikke om når vi satt opp pris på bilen. Følger det kanskje med noe annet?

Stormtrooper er kul, jeg valgte den selv ;)


(bildet er lånt fra insideevs.com)

Det treverket i interiøret krever at du oppgraderer hele interiøret til enten Lodge eller Suite (14k - 20k ekstra).
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Sitat fra: Geir Bergmann på søndag 11. oktober 2015, klokken 13:31
Snakket med han om "funksjonen" om at bilen låser seg selv om når du nærmer deg bilen med nøkkelen. Følger det med noe annet til den tjenesten eller er det kun det?

Dette er "Comfort access" (keyless) og koster 2900,- Den låser seg vel opp idet du tar i dørhåndtaket hvis du har nøkkelen i lomma, og for å låse bilen så trykker du på dørhåndtaket når du forlater bilen.

jeg valgte bort dette, men det er fordi jeg har hatt det på andre biler og likevel ikke brukt det. Er blitt for vant med å bruke knappen på nøkkelknipe. Men dette er individuelt, er mange som ikke kan leve med en bil hvis den ikke har dette.
X75D
TM3 LR AWD

Geir Bergmann

Fantastisk bra forum dette! Dere gir jo supre svar. Takk alle sammen :)

Jeg tok utgangspunkt i High voltage edition. La så på felger på begge sett hjul, navi pro, led front og lader hjemme til 13900 da bilen min står ute. (hørte den standard laderen ikke tålte så godt fukt/vann)

Connected drive service har jeg sett det har vært mye snakk om her. Selgeren sa det var helt unødvendig. Bare at man fikk opp været og sånt. (Ikke årets selger? hehe) Men det er noe jeg burde ha altså?

Så på den prislista nå:
4U7+ Hurtiglading X
4U8 AC Hurtiglading 7,4 kW og DC Hurtiglading 50 kW.

Er ikke hurtiglading standard?? Tillegg på over 10000?
BMW i3 fra 23.12.2015

Taffelman

Du må ha med Connected drive pakken (søk litt på forumet), men du kan be forhandler om å ta bort Concierge services fra pakken og spare 1800,- for den er det nok ikke mange nordmenn som bruker :)

Hurtiglading følger med på alle kampanjemodellene, så den trenger du ikke å plusse på. Hurtiglade option inneholder mulighet for å hurtiglade på DCC hurtigladere (kabelen sitter fast i hurtigladestasjonen) samt at du kan semi-hurtiglade fra Type2 AC ladestolper med Type2 kabel som følger med bilen når den har hurtiglade option. Standard ladekabel for vanlige kontakter følger med alle bilene. Se mer om lading av i3 her.

Ang vegglader hjemme, så finnes det alternativer til 1/3 av den prisen BMW har. Har du i tillegg mulighet for å legge opp en 32A kurs, så kan du få 7,4KW lading hjemme (80% på 3 timer).
X75D
TM3 LR AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA