Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 1 km rekkevidde igjen - skadelig for batteriet?

Startet av Geir Bergmann, onsdag 11. november 2015, klokken 23:38

« forrige - neste »

Geir Bergmann

Må jo ærlig innrømme at jeg blir litt usikker hvis det er slik at det kommer elbiler om ca 2 år med dobbel rekkevidde og bilens verdi faller i grøfta. Det er mye penger tapt.. Hva tenker dere om det?
BMW i3 fra 23.12.2015

pberg

At du samtidig kan risikere at momsfordelen faller bort, og bilen blir 25% dyrere...

Og at du kan kjøre veldig billig de to årene i mellom. Husk at du kan lade "gratis" hjemme i et år bare for det du sparer i årsavgift på en forbrenningsbil.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Geir Bergmann

Ja jeg tenker jo på de daglige utgiftene som en stor bonus her.
Jeg lurer nok på å cashe bilen istedenfor å ta lån. Dvs jeg har kanskje rundt 1500 mer i mnd som jeg bruker på bensin. +bompenger +parkering +evt reparasjoner som kommer på en eldre bil. (Har en bmw 520i 2001 modell i dag) Den sluker jo bensin ;)
BMW i3 fra 23.12.2015

jkirkebo

#33
Sitat fra: Geir Bergmann på mandag 12. oktober 2015, klokken 08:44
Må jo ærlig innrømme at jeg blir litt usikker hvis det er slik at det kommer elbiler om ca 2 år med dobbel rekkevidde og bilens verdi faller i grøfta. Det er mye penger tapt.. Hva tenker dere om det?

Verditap er bare interessant for de som bytter bil ofte av en eller annen grunn. Selv pleier jeg å beholde bilene mine i ca. 10 år, da har jeg mentalt nedskrevet dem til null uansett. Enhver salgssum er altså en ren bonus ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Geir Bergmann

Jeg har nok ikke bilen i 10 år, tviler jeg ihvertfall på. Men er det lite problemer og jeg slipper å adoptere 4-5 unger aleine, bør jeg nok ha bilen i en del år  :D
BMW i3 fra 23.12.2015

Geir Bergmann

Fant denne på finn. Mitt 2. valg når det gjelder farge, men kan godta det ;)

Hvordan er prisen tenker dere? Virker som det er ganske bra spec på den?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=64648957&searchclickthrough=true

Lønner seg kanskje å bestille selv, men da får jeg den ikke før desember/januar...
BMW i3 fra 23.12.2015

JorgenM

Ikke ryggekamera på den ser jeg, men du er kanskje ikke blitt avhengig av det slik som meg. Er vel mer et must når man har krok også.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Geir Bergmann

Sitat fra: JorgenM på mandag 12. oktober 2015, klokken 11:01
Ikke ryggekamera på den ser jeg, men du er kanskje ikke blitt avhengig av det slik som meg. Er vel mer et must når man har krok også.

Helt ærlig, har ikke lest igjennom hele lista nøye. Rart den ikke hadde det. Virka jo som den hadde "alt"  :P
BMW i3 fra 23.12.2015

JorgenM

Tror ikke den mangler noe bortsett fra det :)

Så er det endel på forumet som har rapportert om hjulstøy på 20-tommerne, det bør du kanskje lese:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21497.0.html
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Geir Bergmann

Ja leste noe om det ja... Det er jo ikke aktuelt å kjøpe en bil med en slik lyd i dekkene..
Må evt teste den før kjøp selvsagt.
BMW i3 fra 23.12.2015

Kjell Leaf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. oktober 2015, klokken 09:43
Sitat fra: Geir Bergmann på mandag 12. oktober 2015, klokken 08:44
Må jo ærlig innrømme at jeg blir litt usikker hvis det er slik at det kommer elbiler om ca 2 år med dobbel rekkevidde og bilens verdi faller i grøfta. Det er mye penger tapt.. Hva tenker dere om det?

Verditap er bare interessant for de som bytter bil ofte av en eller annen grunn. Selv pleier jeg å beholde bilene mine i ca. 10 år, da har jeg mentalt nedskrevet dem til null uansett. Enhver salgssum er altså en ren bonus ;)
Skal man ha bilen i 10 år er det enda viktigere å vente litt  Da slipper man å angre i 8 år på at man ikke hadde litt tålmodighet , det er nå min mening  Man vil da få en bil som er like gode som  dagens selv etter stort batteritap, noe som igjen betyr at bilens levetid blir lenger . Det er tross alt ikke særlig aktuelt å bruke penger på nytt batteri i en gammel bil .
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

#41
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 12. oktober 2015, klokken 13:52
Det er tross alt ikke særlig aktuelt å bruke penger på nytt batteri i en gammel bil .
For min del sparer jeg relativt mye penger hvert år, så det å vente har en kostnad også.
Og hvis du ikke kan mekke på en bil selv, kan en gammel bil koste deg like mye per år som nedskrivning av i3.

Ellers er vi på en i3 tråd nå, og mange av oss har en tro på at levetiden på materialene i i3 gjør at det vil være en fornuftig bruk av penger å bytte batteri etter 4-5 år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Luftventil

Det vil alltid komme bedre produkter i fremtiden, så uansett når man kjøper en gjenstand kan det komme en bedre utgave neste år. Verditapet til elbiler har vært minimalt så langt, og vil garantert fortsette slik en god stund inn i fremtiden. Snart kommer det jo også moms på nybiler.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 12. oktober 2015, klokken 14:06
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 12. oktober 2015, klokken 13:52
Det er tross alt ikke særlig aktuelt å bruke penger på nytt batteri i en gammel bil .
For min del sparer jeg relativt mye penger hver år, så det å vente har en kostnad også.
Og hvis du ikke kan mekke på en bil selv, kan en gammel bil koste deg like mye per år som nedskrivning av i3.

Ellers er vi på en i3 tråd nå, og mange av oss har en tro på at levetiden på materialene i i3 gjør at det vil være en fornuftig bruk av penger å bytte batteri etter 4-5 år.

Det kan jeg ikke tenke meg at kan være fornuftig bruk av penger på noen som helst måte. BMW mener i3-bateriet kan vare i 20 år, så hvordan kan det lønne seg å bytte etter 4-5 år? Trenger man mer rekkevidde er det nok mer lønnsomt å selge bilen med eksisterende batteri og kjøpe en ny med større batteri. Å kassere fullt brukbare batterier blir aldri fornuftig bruk av hverken penger eller ressurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#44
De skal jo ikke kasseres, men brukes her:

https://chargedevs.com/newswire/bmw-establishes-retirement-plan-for-ev-batteries/

Forutsetningen både for dem er tilgang til brukte batterier og for meg en god innbyttepris. i3 er nevnt i artikkelen, og med en oppstart i 2015, kan jeg bare en en innbytteordning som kilde til batterier. Da kan de få opp volumet, og BMW's demonstrasjon av en miljøvennlig A-Å satsning vil være komplett.

Ellers er jeg enig med deg jkirkebo at sannsynligheten for at jeg vil bytte er liten. Det har snart gått 2 år, og jeg har ikke hatt bruk for mer kapasitet, og jeg har ikke tapt batterikapasitet. Samtidig øker antall ladere for hver uke, så behovet for mer kapasitet blir mindre  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA