Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 km rekkevidde igjen - skadelig for batteriet?

Startet av bobakka, onsdag 11. november 2015, klokken 22:49

« forrige - neste »

bobakka

Jeg var innom Mitsubishi for produktforbedringer på mandag og hentet bilen på tirsdag.
På onsdag kjørte jeg et stykke og kom ned i 1 blinkende prikk og mente at jeg fremdeles hadde godt med strøm for å komme frem til jobben, men plutselig kom skilpadden og etter 100 m til å stoppet bilen. Den lot seg ikke starte igjen selv om den hadde en prikk igjen.
Heldigvis fikk jeg hjelp av noen til å trille bilen til en stikkontakt og fikk ladet den opp, og siden har den gått bra, men jeg har ikke vært i nærheten av 1 prikk.
I tillegg til dette så gikk 12V batteriet tom for strøm for et par uker siden og den gule lampa begynte å lyse. Den ble resatt ifm produktforbedringene.
Det virker som om batteriet plutselig har blitt mye dårligere. Noen som har opplevd noe tilsvarende? Det gir en dårlig følelse å ikke kunne stole på at bilen kjører helt til alle prikkene er borte på normal måte.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Det har vore nevnt i andre tråder at slitasjen på trillingbatteri vises i nedre del av SOC nivå.
Har du forsøk å lese av faktisk % med OVMS, eller caniOn?

caniOn viser og status pr. celle - det kan vere ei celle som har starta å bli litt svakere enn dei andre? Dermed stopper bilen litt før den burde, for å beskytte denne celle?

Garantien for batteri er 100 000 km, du har passert denne magiske grensa?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bobakka

Jeg skal måle litt med Canion i uka som kommer - skal komme tilbake med mer info.

Hvor på forumet står det at batterisvakhet viser seg i bunn? Jeg trodde at batteripakke rekalibrerte seg slik at hver prikk betyr mindre energi, men at bilen først er tom ved 0 prikker (og gjerne litt til).

Bilen har kjørt 95500 - så den magiske grensa nærmer seg fort..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

CitB59EL

Har du kjørt alle service med batteri initialisering på 2 hver service? Har vært episoder hvor C-Zero har fått 10-20 km est MER rekkevidde etter en slik service er min erfaring når jeg jobbet som Citroen TEC tidligere. Dette gjelder biler med gammel batteri pakke før 2012. Vet ikke hvilken  prosedyrere det er på I-meiv.

Ville fått kjørt en full kapasitet måling på batteri for å avklare evt garanti sak på batteri. 48ah helt nytt men har aldri målt mer en ca 45-46aH selv på nye biler  inntil 5000 km selv. Hvis batteri viser mindre enn 33 aH (70% av 48 aH) så har du en sak er min mening.   

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Ja, jeg vet at Malm i Portugal har opplevd det.
Men jeg har ikke hørt noe om at norske iMiev eiere har opplevd det. Jeg har vel forstått at det som skjer på iMiev er at hver strek innholder mindre og mindre energi - den rekalibrerer seg selv.

Det må være noe feil hos meg. Batteritesten viste 44 Ah nå, men den var under 40 Ah for 2 år siden. Det stemmer ikke at batteriet har blitt mye bedre samtidig som det er tomt for strøm med en strek igjen.

Er det noen andre som har opplevd tilsvarende?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Sitat fra: bobakka på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:31
Det må være noe feil hos meg. Batteritesten viste 44 Ah nå, men den var under 40 Ah for 2 år siden. Det stemmer ikke at batteriet har blitt mye bedre samtidig som det er tomt for strøm med en strek igjen.
Litt tanker...
Om ei celle er svakere enn dei andre kan den gå under kritisk nivå, slik at bilen stopper litt før den burde. Batteritesten foregår uten belastning på batteriet - dvs. den svake celle vil her yte normalt?

Har du undersøkt med caniOn, den skal vise individuell cellespenning. Om den viser ei celle som blir går ned, mulig når batteriet nesten er tomt er dette mulig synderen?

Har testa på min eigen C-Zero via OVMS at skillpadda dukka opp på 8%. Det hadde vore nyttig å vite kva for verdi du opplever. Eg har ikkje testa antall km som er mulig å oppnå etter skillpadda dukkar opp, det har vore rapportert om alt frå 3-10 km. I ditt tilfelle var det 100 meter.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Malm fra Portugal fant også ut at det er den svakeste cella som bestemmer kapasiteten. Når bare en eneste celle kommer ned i 3,25V er det stopp. Uansett om de andre cellene skulle ha mye høyere spenning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Litt på siden, men kan det tenkes at en software modifisering kunne tillatt at f.eks 3 celler kunne gå ned til 3,0 volt? Tenker på om dette er en vri som kan dukke opp etterhvert som flere av disse bilene går ut av garanti..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

svingen

Sitat fra: Argi på torsdag 15. oktober 2015, klokken 23:16
Litt på siden, men kan det tenkes at en software modifisering kunne tillatt at f.eks 3 celler kunne gå ned til 3,0 volt? Tenker på om dette er en vri som kan dukke opp etterhvert som flere av disse bilene går ut av garanti..

Tipper det blir mere aktuelt får elbilmekken og andre som har jobbet med PSA biler og bytte enkelt celler på slike biler jeg hvis man opplever feil,er jo folk som har byttet en cell på trilling tidligere og det fungerte velig bra :)
er nok ikke så veldig enkelt sofware messig dessvere.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hansi

Jeg er mest spent på når Elbilmek eller lignende kommer med oppgradert batteripakke, det har jeg lyst på etterhvert når garantien har gått ut
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

svingen

Sitat fra: Hansi på fredag 16. oktober 2015, klokken 08:30
Jeg er mest spent på når Elbilmek eller lignende kommer med oppgradert batteripakke, det har jeg lyst på etterhvert når garantien har gått ut

Jepp bytte til tessla sin batteri teknologi kan man få dobbelt så mange kw på samme størrelse,dobbel rekkevidde.
Da trenger man ikke kjøpe ny bil med det første :-) (lyst og kunne kjøre der hvor jeg har lyst på vinteren og)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

SUNPWRD

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Mr.Zero

To grombatterier til salgs på Finn!

Tesla 60 kwh til kr.70.000,- og et trillingbatteri til 11.000,-.  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

bobakka

Hvor fant du batteriene på Finn?
Jeg fant de ikke umiddelbart.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA