Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkeringsbot på hurtiglader - Mens jeg lader...

Startet av Skirmish, onsdag 11. november 2015, klokken 16:52

« forrige - neste »

Skirmish

Jeg satt akkurat og leste om magnetisk lading bygd inn i veier. Jeg har ikke teknisk innsikt til å ha meninger om hvor realistisk dette er, men synes det er spennende.
Off road-tester av teknologien skal gjøres i England i år eller i 2016, og har allerede blitt testet for busser i Sør-Korea.

https://www.gov.uk/government/news/off-road-trials-for-electric-highways-technology

http://www.bbc.com/news/technology-33886180


Selv om dette muligens kan være noe fantasifullt, leste jeg noe interessant på slutten av artikkelen fra BBC:
SitatEven if the plan ultimately comes to naught, Highways England is also committed to installing plug-in charging points every 20 miles (32.1km) on its motorway network over the "longer-term".
Nissan Leaf 2014

KjellG

Tja, blir ikke billig å grave opp asfalten på alle veier.

De el-følsomme får vann på mølla, kan ikke kjøre på en eneste motorvei.

Fungerer det med snø?

als77

Så den artikkelen tidligere, og det er bra at myndigheter engasjerer seg, men virker som meg at dette er bortkastede penger :( Neste generasjon elbiler med rekkevidde på 20mil vinterstid/35min sommerstid er jo "rett rundt hjørnet", og en full utbygging med magnetfelt (dersom det skjer) vil kanskje ikke skje før elbiler har det dobbelte av dette igjen. De "eneste" som vil ha behov for magnetisk lading da er de som har gamle elbiler med kort rekkevidde. Da er det vel bedre å bruke alle disse pengene (høres jo ekstremt dyrt ut både å implementere og vedlikeholde dette) til ladestasjoner? (og hvordan blir det med effektfordeling på magnetfeltet den dagen "alle" biler er elbiler og kan lade? Forbud for elbiler med lang rekkevidde til å lade under kjøring?)

Amoss

Sitat fra: als77 på søndag 11. oktober 2015, klokken 12:31
De "eneste" som vil ha behov for magnetisk lading da er de som har gamle elbiler med kort rekkevidde.

Feil, de som virkelig ville ha fordel av denne ladeformen er busser og tungtransport, dersom dette er noe man kan få til å fungere i praksis. Ser derfor også for meg at dersom man bygger ut noe slikt så blir det kun på de travleste gjennomfartsårene, og da gjerne i krabbe-/kollektiv-felt der dette finnes. Derved kan disse kjøretøyene utstyres med mindre batterier og fortsatt "sløse" bort minst mulig tid til ladestopp. For busser vil det nok også finnes lademuligheter på stoppestedene, og for tungtransporten på steder hvor de kan stå å lade under den pålagte hviletiden.

En annen sak er at det vel ikke nødvendigvis behøver å bygges ut trådløs lading under hele veien, men at det vil hjelpe godt med noen få km her og der for å gi kjøretøyene en liten "boost", fortrinnsvis i motbakker, og i alle fall ikke i nedoverbakker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KjellG

Eksperimenteres med pantograf på lastebil på motorvei. Trolig enklere enn å grave opp all asfalt.

3irikur

Sitat fra: KjellG på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:27
Eksperimenteres med pantograf på lastebil på motorvei. Trolig enklere enn å grave opp all asfalt.

Jeg forstår ikke hvordan dette skal fungere, kan du forklare hva du mener?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Nesten samme system som jernbane, men med dobbelt sett med luftkabel.

Trolig slik at en kjører og lader et mindre batteri for veikryss og bykjøring.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA