Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lfc4ever, onsdag 11. november 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: 65lars på mandag 04. januar 2016, klokken 16:14
Hei!
Som en fullstendig "newbie" her - some leser og lærer og leser mer, dette emnet her har fått meg til å tilbakestille litt - når det kommer til hvilken bil å velge.

Utrolig mye nyttig informasjon (minus litt krangling og spammere osv.) men jeg takker alle!

Alle potensielle kjøpere av el-bil - ah - de bør lese her!

Onsdag har jeg fri, og skal se om jeg kan få prøvekjørt litt hos lokale forhandlere.   Første gang. :)

Har minst 9 "medarbeidere"  som har el-bil, for det meste Leaf, men også en BMV, en VW Golf, og 2 VW Ups.  Skal snakke med dem denne uka.  Snakket med en i dag, hun har en 2011 Leaf, betalte 280K for den i 2011, drar ofte fra Fredrikstad til Halden, men må lade opp der.

Takk igjen - til dette forumet!

Hm, er ikke det bare et par steinkast a - rundt 3-4 mil. Høres ikke riktig navla ut den Leaf'n  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

65lars

#121
Hehehe,
Vel - hun er vel kanskje bare ekstra forsiktig, dame på min alder med mange barnebarn osv.
Men hun Elsker Leaf'en sin!   :)

Og hmm, jeg er litt overrasket.  Har kontaktet 4 ut av rundt 9 forhandlere lokalt, KIA har kun nye biler, de andre har ingen el-biler i det hele tatt.  Men jeg har tid...

Sitat
Hm, er ikke det bare et par steinkast a - rundt 3-4 mil. Høres ikke riktig navla ut den Leaf'n  ;D
Trilling, bestilt KIA


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: 65lars på mandag 04. januar 2016, klokken 16:14
Hei!
Som en fullstendig "newbie" her - some leser og lærer og leser mer, dette emnet her har fått meg til å tilbakestille litt - når det kommer til hvilken bil å velge.

Utrolig mye nyttig informasjon (minus litt krangling og spammere osv.) men jeg takker alle!
...

Hvilket behov tror du har: daglig kjørerute, andre behov for transport, kjørelengde, passasjerer, bagasje, preferanser (sitte høyt, lavt, varme i ratt osv). Ut i fra dette kan du få både velmenende råd + litt til som du kanskje må overse :-)

65lars

#124
Sitat"Hvilket behov tror du har: daglig kjørerute, andre behov for transport, kjørelengde, passasjerer, bagasje, preferanser (sitte høyt, lavt, varme i ratt osv). Ut i fra dette kan du få både velmenende råd + litt til som du kanskje må overse :-)"

Takk skal du ha, ja - det er jo dette spørsmålet jeg må virkelig stille meg selv, igjen og igjen,  og innser at jeg fremdeles har mye å lære, i dette forumet - såvel som andre steder, OG en god del prøvekjøring - før jeg tar en endelig bestemmelse.  (Vært for kaldt denne uka - til det!)

Jeg skulle gjerne sitte høyt, men budsjettet inkluderer ikke en SUV.   :)
Ellers har jeg ganske så beskjedne krav.  Er enslig, men "dater" innimellom, og det vil innimellom være to mennesker eller mer i bilen.  Greit med 4 seter, når det trenges,  men baksetene må kunne legges ned også.  Viktig, veldig viktig, at man sitter komfortabelt, og at det er plenty av benplass, siden jeg har unormalt lange bein.  Varme i setene er bra, og god forhånds-oppvarming av bilen - er jo et stort pluss.

Kunne vært hyggelig å kjøre til Oslo, men toget/nettbuss er bra - og blir ofte hentet på stasjonen der, så det blir ikke så ofte.  Kun når jeg har ærender der, som f.eks. å vedlikeholde famile-graven, besøke steder jeg vokste opp (nostalgi-tur)  :) og liknende.
Har en søster under en times tid unna, i Østfold, og har aldri besøkt henne der, siden reisetiden med tog og to busser er på 3-4 timer.

Kjøre til jobb i denne kulda (kun ti minutter), og også når det er skikkelig grisevær, er jo deilig da.  Kjøre til lege o.l. - er en fin opsjon å ha. Sykehuset er jo flyttet - men kun 20 min. unna med bil.   Men.  Så er det "friheten" ved å ha en egen bil, til en forandring.  Ta små kjøreturer hit og dit.  Jeg har bodd i Fredrikstad i 13 år nå, men er fremdeles fullstending "ukjent" i området.  Det å kunne kjøre til en strand om sommeren, til forskjellige småbyer og småsteder, bare nyte å være der.

Det er veldig mye.

Jeg lurer også på dekk - etter å ha lest litt her om det.  Trenger jeg "bredere" dekk, og større enn 15" felger for bedre stabilitet i vinden?  Det blåser mye her, og virker som om det blåser mer og mer for hvert ti-år som går. 

Jeg leser hvordan medlemmer her elsker sine biler, enten det er Zoe eller Zero, Kia, Leaf eller M-Iev.  Golf eller e-Up.  Så jeg leser dette.  (MB, BMW og Tessla er langt over budsjett.)

Jeg har sendt flere henvendelser til forhandlere (både lokalt, og også f.eks. Sandvika) som legger ut biler på Finn - virker jo som om Finn styrer markedet, men har foreløpig ikke hørt tilbake.  Skal prøvekjøre en M-Iev snart - jeg kan jo få en ny en - på mitt budsjett, men så tenker jeg som så - det øyeblikket jeg kjører den ut fra forhandleren, så er den plutselig "brukt" - og synker vel 20% i verdi. 
Det er vel Den Dyreste Kjøreturen vi alle tar!  ;D

Hva med en pent brukt en, fra forhandler, og få med en del ekstrautsyr, dekk, evt. defa varmer o.l. for samme prisen?

Mye å tenke på, mye å vurdere, og masse mer å lære - Først!

Setter utrolig pris på å lese alle andres erfaringer her!  :D
Trilling, bestilt KIA

PokerFjes

Jeg er 184 og litt over snittet lang i bena. Jeg har alltid satt setet i bil ganske langt tilbake, og i e-Golfen er det bare akkurat såvidt rattstammen kan trekkes langt nok tilbake for at jeg skal få en komfortabel plassering av albuer på armlene i døra og midten. BMW i3 var bedre på dette området.
Jeg mener at Mercedes B electric også var bedre enn Golfen her. En litt "romslig" bekjent på 190+ byttet ut sin MB S320 med elektrisk B-klasse og trives veldig godt med dette.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

65lars

SitatJeg er 184 og litt over snittet lang i bena.
Takk, PokerFjes,   
Texas Hold'em, anyone?  :)

Jeg er, eller var, 194, og når jeg setter meg ned, med medarbeidere og venner som er 20-30 cm eller mer "kortere" - så er vi på samme øyelengde.  :)   Unormalt langbein, her!

Uansett - Ser på Finn hver dag, tenker på Ny - fra lokal forhandler, siden der har man jo (forhåpentligvis) en god garanti, kan utvikle et godt forhold også.  Tenker på å gå "over budsjett" - siden min kreditt er god, men liker ikke tanken om "gjeld" - på min alder.

Men jeg må prøvekjøre, alt.  Skulle ikke forundre meg om den bilen sist på lista mi her, vil være den bilen jeg velger!  Så - dette vil nok ta noen uker.
Trilling, bestilt KIA

Bjoris

#127
Prøv alle, husk at om du liker Leafen så kan du få veldig god pris igjennom Bondeavtale der, men min erfaring er at du må be om den selv, de selger deg ikke bilen med denne avtale, men med en kampanje der vinterdekk og hurtiglading e inkl

Bondeavtalen kan alle få ved å melde seg inn i Bondelaget, en trenger ikke være bonde! Prisen er fort 20-30.000 bedre enn den kampanjen de selger bilene med nå! En Acenta exvinterhjul med bondeavtale koster ikke stort over 200 i Acenta utgave og en 30 kWh koster ca 227

Leafen drar på årene, men om det ikke er viktig får du mye bil her til den prisen og med noe større plass en de andre du nevner i overskriften!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

grime

Vi kjøpte ny elektrisk "bybil" i høst. Fruen sa flatt nei til Leaf grunnet utseendet og vi kom tidlig til å konkludere med Mercedes B - inntil det gikk opp for meg at den ikke tar hurtigladning. Det ble dermed en eGloff med tilnærmet full pakke - keyless, ryggekamera, led frontlyd, skinn, varmepumpe, dyr lakk, sotede vinduer, innfellbare speil etc. Inkl. vinterhjul, ca kr 290 000, noe jeg fant mer enn spiselig!

Vi har hatt Audier siden midten av 90-tallet og fått helt sjokkerende elendig service hos Møller. Satte inn til service, betalte regningen, ingern service avholdt. Fikset bulk i skjerm, fronten datt av da jeg stanset for å betale(!), blink lyset på skjermen forsvant i løpet av de ti første milene - falt av(!) etc. etc. etc. Det å kjøpe bil hos Møller satt langt inne og Audiene fikk etterhvert service i utland eller hos Gumpen i Kr.sand. Men jeg opplevde likevel eGloffen som det minst gale i dagens utvalg.

Den er litt hard i fjæringen (vi har luftfjæring på Audien, så det er kanskje litt urettferdig), det er helt idiotisk at det ikke er varme i speilene eller rattet, skulle gjerne hadde setejustering med memory, men ellers er det stort sett veldig greit.

Det er riktig, som det er skrevet tidligere i tråden, de første 30 km blir bare "borte" på utrolig kort tid med kald bil, men deretter blir de oppgitte km bare drøyere og drøyere. Den går fint Oslo-Krokstadelven-Oslo i 0-føre (30-40 km igjen på vel 11 mil) og hjem fra Gardemoen gikk det 10 % færre km enn reell avstand på lett minusføre, kjørte forsiktig på ECO (det går neppe den andre veien).

Vi var på Eftang i julen (ved Larvik, mot Svenner fyr). Det er drøyt 14 mil hjem og det hadde gått med god margin uten hurtigladning på veien (er jeg overbevist om), men der insisterte sjefinnen på at vi skulle være helt sikre og at vi skulle ta en liten laderunde før Lierbakkene. Øvrigheten har jo alltid rett, så jeg får heller prøve alene en gang.

Kort sagt, vi er overraskende fornøyd i det store og hele og Gloffen er blitt brukt vesentlig mer de fire siste månedene enn A-8'en, som kan være vond å finne parkeringsplass til i byen.

Grime
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

PerBear

Vi og ble skuffet av manglende varme i speilene på eGolf. Men et dypdykk i bruksanvisningen hjalp: For å få varme i sidespeilene må både bakrutevarme bryteren stå på, og den runde knotten for å justere sidespeilene må peke ned.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PokerFjes

Sitat fra: PerBear på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:23
Vi og ble skuffet av manglende varme i speilene på eGolf. Men et dypdykk i bruksanvisningen hjalp: For å få varme i sidespeilene må både bakrutevarme bryteren stå på, og den runde knotten for å justere sidespeilene må peke ned.
Hæh? Jeg setter knotten til sidespeilene på varmetråder (ned på vedlagte bilde) og speilene tines. Den fungerer fint uavhengig av bakrutevarmeren hos meg.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tutti

Sitat fra: PokerFjes på mandag 11. januar 2016, klokken 11:04
Sitat fra: PerBear på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:23
Vi og ble skuffet av manglende varme i speilene på eGolf. Men et dypdykk i bruksanvisningen hjalp: For å få varme i sidespeilene må både bakrutevarme bryteren stå på, og den runde knotten for å justere sidespeilene må peke ned.
Hæh? Jeg setter knotten til sidespeilene på varmetråder (ned på vedlagte bilde) og speilene tines. Den fungerer fint uavhengig av bakrutevarmeren hos meg.
+1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA