Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lfc4ever, onsdag 11. november 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

OlavEmil

Gratulerer med val av bil. Heilt einig med Luftventil, ein kjøper ikkje ein bil ein mislikar til ein slik grad som du mislikte Kiaen for å spare 30 000.

Høyrest ut til at du får ein moro bil du blir godt nøgd med :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ingeniøren

Sitat fra: hemi på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:37
mr luftventil, spoton som sagt, la igjen endel over 300.000 og dyreste e-golfen du får til, men selger var hyggelig og kunnskapsrik og jeg har en god følelse rundt hele opplegget!

Og Golfen kjører jo utrolig mye bedre enn Kia'n. Vurderte den seriøst men gikk for BMW ut fra hjertet. Har aldri vurder Golf fosilbil så hvorfor skulle det bli min første El-bil, de er jo prikk like og litt kjedelige.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hemi

i3'en kan vel ikke ha skistativ/last på taket slik jeg har forstått? det var en av tingene som gjorde at jeg ikke gikk for slik, bilen i seg selv er kul og futuristisk. Når jeg er på jobb  liker jeg en tur i wyller etter jobb, og orker ikke kjøre hjemom å skifte bil på veien.

Jeg har faktisk vurdert golf fossilbil etter å ha kjørt golf R mk7 på nürburgring nylig, latterlig bra chassis, scirocco også.


shuatorp

Hei.

Jeg er i samme båt som trådstarter her, men kan ikke si jeg ble særlig klok av denne tråden.
Skulle likt å sett en side by side sammenligning av funksjoner/specs på disse tre.
Noen som vet om en side som har dette?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

kos

Nei - men har kjørt og kjører følere av disse bilene og kan svare så enkelt at de alle er bra biler men at du får ta deg en kjøretur og så velge ut fra det.

Ingeniøren

Å handle bil handler like mye om følelser som om spesifikasjoner  ;D

Dessuten, hvor mye kan du stole på spesifikasjonene, f.eks rekkevidde. NAF har teste flere El-biler parallelt der VW e-Up og BMW i3 hadde kortest angitt rekkevide mot Nissan Leaf og Renault Zoe med betydelig lengre angitt rekkevidde. e-U gikk kortest og i3 gikk lengs, så man kan ikke altid stole på spesifikasjonene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

#96
@shuatorp: Jeg har ikke sett noen slik liste og hvis den skulle gjøres generell, så ville den bli veldig omfattende. Dessuten er det ikke alltid at spesifiksjoner er ja/ nei svar....eks. støtte for hurtiglading. Noen har AC, noen DC, noen lader raskt (50 kWh/time og noen har "langsom" hurtiglading 22 kwh/time. Man bør også ta hensyn til hvor mye strøm bilen faktisk bruker pr. mil, så det som faktisk er mest relevant i forhold til ladehastighet er km rekkevidde/time. Der vil typisk BMW i3 score høyt fordi den bruker vesentlig mindre strøm, og lader med 40 kwh/time. Zoe lader eksemplevis bare med 22 kw, men kan til gjengjeld lade raskest av alle hjemme i garasjen (forutsatt at strenge krav til elanlegget er oppfylt). Kjører du så lite at du ikke trenger å lade i løpet av dagen så betyr det lite hvor raskt den lader.

Det er flere måter å gjøre dette på, men det beste er vel at du selv setter opp hva som er viktige kriterier for DEG. Og så kan du lese  spesifikasjoner før du"kvalitetssikrer" informasjonen med en forhandler. Vær oppmerksom på at mange selgere har liten kunnskap og kan gi feil informasjon....særlig om konkurrerende biler :-)

THE

Kan prøve å oppsummere litt av forskjellene i alle fall.

Mine synpunkt om Zoe som jeg eier selv:
-En relativt rimelig bil med mye plast i interiøret, men den virker godt sammenskrudd. Jeg merker ikke noe knirk eller ulyder etter 11000 km i alle fall.

Mangler ved Zoe:
- Ikke mulighet for takstativ (det finnes noen løsninger for baklukemontert stativ og sugekopp/magnet skistativ/takstativ)
- Mangler DAB+ radio
- Ikke mulig å få skinninteriør
- Har ikke oppvarmet ratt eller baksete
- Ikke varmetråder i frontrute
- Ikke mulig å velge utstyr som innfellbare sidespeil og automatisk dimmbare speil
- Ikke høydejusterbart førersete, men har ikke opplevd det som et problem siden rattet kan justeres ganske mye både inn/ut og opp/ned
- Hel bakseteryygg gjør at det ikke er mulig å legge ned deler av ryggen. Gulv i bagasjerom blir heller ikke flatt med nedlagt bakseterygg.
- Mangler hurtiglading (Kan kun lade på AC TN-nett opp til 22kW, gamle versjon opp til 43 kW som i praksis er tilnærmet det samme som biler med DC-hurtiglading)
- Kan ikke lade fra vanlige stikkontakter der det er IT-nett. Må da ha en spesiell ladekabel/boks med innebygd trafo (hyttelader, Zaptec portable eller en annen løsning) 

Fordeler ved Zoe (ikke nødvendigvis fordeler sammenlignet med Leaf og Soul så her må man vurdere hvilken bil som er best selv):
- God plass både i kupe og bagasjerom
- Mulighet for rask hjemmelading om man har behov for det
- Bra rekkevidde


Hvis jeg skulle bestille ny elbil i dag hadde det nok blitt en Leaf Tekna eller Nordic med 30kWh batteri og 6,6kW lader. Leaf har mye utstyr, og kommer fra 2016 også med DAB+.

Soul er bra utstyrt i exclusive utgave, men mangler ryggekamera og regnsensor. Soul leveres standard med 6,6 kW lader. Soul mangler app for styring av lading/forvarming. (App både til Zoe og gamle Leaf-systemet er  ustabil)


Rekkevidden for Soul og Leaf med 30kWh batteri blir nok ganske lik. Har inntrykk av at rekkevidden på Zoe kanskje er litt lavere, men jeg har ikke erfaring med den nye utgaven av Zoe. Er veldig godt fornøyd med rekkevidde jeg har oppnådd med min gamle utgave av Zoe, og den nye utgaven har nok opp til 15-20 km ekstra rekkevidde. Hvis du ser for deg å bruke bilen på en del langturer ville jeg nok valgt en bil med hurtiglading, dvs. Soul eller Leaf.

Hvis du er ute etter billigst mulig bil ville jeg sett nærmere på Zoe Life som har varmepumpe som standard. Billigste utgave av Leaf (gammelt batteri) har nok en del kortere rekkevidde. Billigste utgave av både Leaf og Soul mangler varmepumpe.

Som flere sier er valg av bil noe som handler om følelser like mye som spesifikasjoner. Nå begynner utvalget av elbiler å bli ganske bra, så det er ikke nødvendigvis slik at det kun er en bil som oppfyller ditt behov lenger. Da er det også mye enklere å velge basert på følelser, men mye vanskeligere å sammenligne modeller opp mot hverandre siden det blir mange modeller og utstyrsutgaver å ta hensyn til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OlavEmil

Soul har sjølvsagt ryggekamera, både på Exclusive og Classic. Elles eit godt og velformulert innlegg med gode plussar og minusar på alle bilane.

Eit anna minus med Kiaen er bagasjerommet. Det er lite. Det kan enkelt gjerast dypare, slik at ein får noko meir plass, men det er framleis kortare enn både Leaf og Zoe sitt.

Plussen i andre enden er at ein får betre rom i kupeen, og innvendig kjennest Soul stor og romsleg samanlikna med dei andre, sjølv om han faktisk er mindre enn Leafen (usikker på kor stor Zoe faktisk er).

I det store og det heile er det små forskjellar på bilane når det gjeld spesifikasjonar, men stor forskjell på oppleving. Opplevinga av bilane er sjølvsagt subjektivt, nokon likar Zoe, andre likar Leaf, og nokre av oss føretrekkjer Soul.

Det skal nok vere mogleg å setje opp ei samanlikning av spesifikasjonar som er viktig for deg, om du listar opp dei du lurar på, shuatorp :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

fiskeri

Sitat fra: shuatorp på torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:31
Hei.

Jeg er i samme båt som trådstarter her, men kan ikke si jeg ble særlig klok av denne tråden.
Skulle likt å sett en side by side sammenligning av funksjoner/specs på disse tre.
Noen som vet om en side som har dette?
Det beste du kan gjøre er å prøvekjøre de tre bilene du vurdere og høre med forhandler hvilket utstyr som følger med, og hvilket tilvalgsutstyr som er tilgjengelig. Mener at det er rikelig med informasjon i denne tråden både hva vi er fornøyd med og mindre fornøyd med. Husk at vi alle liker å skrive positivt om vårt eget valg, og at noen også forsøker å forsvare sitt valg ved å trekke frem ting de mener er negativt ved andre biler (men det er jo ofte en subjektiv vurdering ut fra deres ønsker og behov). Hvilket valg jeg eller andre har gjort skal ikke ha noen betydning for deg, men våre erfaringer kan du kanskje lære noe av. Vi velger alle ut fra våre egne inntrykk, ønsker og behov. Til syvende og sist er det bare du - og din objektive og subjektive vurdering - som bestemmer at; JA, den bilen vil jeg ha. Så; løp og kjør :)
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

THE

Både Soul, Leaf og Zoe har gode oversikter over utgaver og hva som er standard og tilleggsutstyr i brosjyrene sine. Skriv ut de aktuelle sidene fra brosjyrene for bilene man vil sammenligne. Da er det raskt å se hva som er med i de enkelte modellene/utstyrsnivåene. (Litt mer komplisert for BMW i3 og MB eB-klasse siden de har veldig lange lister med valgbart utstyr) Hvis du gjør en vurdering av hva du ønsker av utstyr vil det også være enklere for selger å lage tilbud på en bil som passer for deg. Det er også lettere å si nei til forslag om "kjekt å ha" utstyr fra selger hvis du har vurdert om det er noe du egentlig trenger før du står i butikken. 

Jeg så gjennom brosjyren til Soul før jeg la ut det forrige innlegget mitt, og klarte ikke å se at ryggekamera var standard, så det er viktig å bruke litt tid på en slik vurdering. Til syvende og sist er nok en grundig prøvekjøring det viktigste, da får man et godt inntrykk av om bilen oppfyller de krav og behov man har.

Da jeg bestilte bil i vinter var det egentlig kun Zoe og Soul som var aktuelle for meg. Hadde egentlig lyst på en Soul, men leveringstiden var helt uviss, kanskje så mye som 10 måneder var informasjonen jeg fikk. Nå er det en del biler tilgjengelig for umiddelbar levering ser det ut til hvis du ikke har krav til farge. Leaf var uaktuell for meg i vinter på grunn av knapp rekkevidde, men med 30kWh batteri seiler Leaf opp som førstevalget mitt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HaraldVI

Må nok innrømme at vrakkampanjen til Renault var sterkt medvirkande til å kjøpe Zoe, og med eit bruksmønster som passa godt til medfølgande god heimelading var problemet med IT-nett lik null.
Etter 10000 km er vi blitt veldig glad i bilen.  Godt utstyrt, kjapp og hittil feilfri.  Sjøl om det blir mest pendling og anna småkøyring, har vi også hatt to turar Sunnmøre-Bergen. 43 kW er kjekt å ha, og BKK i Hordaland sin prisprofil er flott for ein sunnmøring i Zoe: 1 kr pr. min er kjekkare enn 2,50 for DC-lading. (25-90% lading på Oppedal = 30 kr.)
Hurtiglading er forresten ikkje eit must med det bruksmønsteret dei fleste med elbil har pr. i dag, så vi ville vel ikkje nølt med å kjøpe 22kW-versjonen heller.  Det dukkar opp stadig fleire slike ladepunkt i kjøpesenter o.a., og mange av dei er gratis. Det er vel berre Tesla med ekstrautstyr som nærmar seg ladefarta til Zoe her?  Og om du må betale, skal for eksempel Grønn kontakt ha 10 kr for 17 min. (43-71%)
Konklusjon: 
Største fordel med Renault Zoe er etter mitt syn rask AC-lading. I tillegg er - som for dei andre bilane - varmepumpe, ryggekamera/-alarm, navigasjon, nøkkelfri, stort bagasjerom etc. kjekt å ha.
Mitt største ankepunkt er manglande DAB-radio, men det må det vel bli ei ordning på.
2014 Zoe Intens (43 kW)
Ulsteinvik

lfc4ever

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Elmo

Sitat fra: HaraldVI på lørdag 24. oktober 2015, klokken 18:53
Zoe, . . . .  Godt utstyrt, kjapp og hittil feilfri. 
Gratulerer med Zoe. At det ble elbil er bra, uansett type.
Elbiler generelt er kjappe (dvs. mye kjappere i aksellerasjon enn fossilbiler).
Men når jeg nylig prøvekjørte en kollegas Zoe etter å ha kjørt eUp i ett år må jeg (dessverre) si. Blandt nyere elbiler er Zoe en av de daffeste, antagelig bare slått av trillingene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mazzbot

Jeg prøvekjørte først leaf så zoe . Zoe likte jeg ikke pga mye piping når man tikker , liten , mye plastikk , fikk rett og slett ikke bilfølelse. 

Med leafen fikk jeg bilfølelse med engang og valget falt på leaf . Men etter 5300km i leaf har jeg også prøvekjørt bmw i3 og jeg angrer faktisk litt på at jeg ikke prøvde den før jeg kjøpte leafen men damen syntes i3 var litt for dyr :(
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA