Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lfc4ever, onsdag 11. november 2015, klokken 14:32

« forrige - neste »

kos

KS - jeg kjører de fleste elbiler og på tunet har jeg 3 - fra Tesla til golf og Zoe . Jobben har tvillinger og Leaf -  kjører Soul og ja jeg har et stort referanse kilde og du har antagelig kun erfaring med brøboksen. Så ja dette er dumt - men det er ikke jeg som dummer meg ut med at jeg tror at min bil er best - til det disponerer jeg stort sett alle. - og til nå er tesla det eneste som faktisk er en bil som fungerer likt med en fossil. Ta deg et kneip du. - men å tro at soul er en bil i egen klasse er latterlig dumt. - kom med noen fakta som faktisk betyr noe
_ hvor langt kan du kjøre bilen
- hvor fort kan du lade den

Prøv de to enkle spørsmålene og du vil se at

Soul - golf - Zoe og Leaf er omtrent like bra - bortsett fra at ingen av de tre kan lade fortere hjemme enn Zoe - og har du 43 kw som jeg så er den langt bedre og billigere enn en Soul - og lader du hjemme så bruker den 2 timer å lade der Soul brurer 5 timer og utenfor hjemmet betaler du 2.5 kr minuttet og Zoe 1 krone og så kan du snakke om hva du får inn med en 50 kw kontra 22 - 43 kw i praksis, her har du ikke peiling på forskjeller - jeg har som tråden sier prøvd. Prøv bilene så har du noe å vise til og noe å sammenligne.

fiskeri

Sitat fra: lfc4ever på lørdag 17. oktober 2015, klokken 20:42
Mest sannsynlig Soul, har lagt ut Octavia for salg. Så får vi se om vi får en ok pris for den.
Kommer nok til å prøve e-golf også før evt kjøp av ny bil. Ser også litt på brukt Soul, det er jo råd å spare noen tusen på det.
Godt gjort at du har klart å nærme deg et valg slik som tråden har utviklet seg. Virker som om en del forumbrukere har vanskelig for å akseptere at Soul (Årets bil 2015) - og med 7 års garanti - er det beste valget for mange av oss.

Det er greit å fremsnakke biler, men man trenger ikke å "snakke ned" andres valg. Jeg er kjempefornøyd med vår Soul, og har ikke hatt noen ting å utsette på bilen. Deilig å kunne sette seg inn i bilen fremfor å sette seg ned i den, og førerplassen gir godt utsyn og god oversikt.

Selv på Vestlandet har vi fått kalde netter nå, og da er det godt å kjøre en bil med varme i alle seter, effektiv varmepumpe og rattvarme. "Driver only"-funksjonen er også energibesparende. Lading skjer nattestid i garasjen med den medfølgende kabelen (10A). Har ikke hatt behov for noen raskere lading, og vi lader heller ikke hver natt.

Jeg skal nå nevne de tingene som jeg oppfatter som Soul sine svake sider sammenlignet med noen av konkurrentene:

Alle som har prøvd ulike el-biler vil evne å se at Soul i utgangspunktet ikke har noe stort bagasjerom. Det oppdager man enkelt ved å åpne bakluka. Som andre har vært inne på, så kan du legge ned baksetene og dermed kunne flytte/frakte store gjenstander med bilen.

I tillegg til at bagasjerommet er lite, så er det noen som synes det er viktig å kunne styre enkelte funksjoner via mobiltelefon (noe jeg/vi ikke har vektlagt). Dette kan du ikke med Soul, men du kan programmere den på forhånd eksempelvis slik at du setter deg inn i en oppvarmet Soul hver morgen kl. 07.00.

Det største minuset for oss var den lange leveringstiden (10 mnd for vårt vedkommende). Det har bedret seg nå. Man kan også snu på flisa og tenke (slik som vi gjorde) at "Soul var et så mye bedre alternativ for oss (og mange andre) at vi aksepterte å måtte vente et helt svangerskap før vi fikk el-bilen i hus".
Lykke til med det endelige valget.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Panduck

Sitat fra: fiskeri på søndag 18. oktober 2015, klokken 13:42
Deilig å kunne sette seg inn i bilen fremfor å sette seg ned i den, og førerplassen gir godt utsyn og god oversikt.
...
Selv på Vestlandet har vi fått kalde netter nå, og da er det godt å kjøre en bil med varme i alle seter, effektiv varmepumpe og rattvarme.

Sittestilling er flott i SoulEV. Det er egentlig det som gjør meg mest irritert på at jeg landet på en LEAF. Jeg hører andre sier de sitter flott i LEAF, så det er jo individuelt, og det er definitift biler som er enda mer "sette seg ned" enn LEAF også. Men jeg satt VELDIG bra i en Soul, langt bedre enn LEAF og Zoe (jeg personlig følte jeg satt noe bedre i Zoe enn i LEAF, men det var ikke så stor forskjell). Når det gjelder utsikten, var det buede glasset litt irriterende for meg, men det kunne jeg fint klart å leve med.

Rattvarme var noe jeg syntes hørtes ut som en "uvesentlig bagatell", men nå tror jeg at jeg kommer til å stille det som krav ved neste bilkjøp. Veldig glad for at LEAF'en har dette. Kupeen kan ha mye lavere tempratur bare jeg kan få varme i hendene mine, så der sparer jeg en god del strøm.

Eller hører jeg hva SoulEV eiere sier om utseendet, men jeg har faktisk prøvd å snakke en del folk mot å kjøpe SoulEV fremfor andre elbiler, men de ville ikke ta dem med i vurderingen p.g.a utseendet. Men jeg hører også en del si at de syntes den var sikkelig stygg, men etterhvert er den "egentlig kul." Desverre har en del på det tidspunktet allerede kjøpt en annen elbil. Av en eller annen grunn er SoulEV ekstremt lite fotogen, og bør sees (noe som jo blir enklere og enklere).

fiskeri

SitatSittestilling er flott i SoulEV. Det er egentlig det som gjør meg mest irritert på at jeg landet på en LEAF.
Hører med til historien at jeg har slitt litt med ryggen i perioder de siste årene, og da er det ekstra godt å slippe å bøye seg for å sette seg inn i en bil :) To andre familiemedlemmer bruker bilen, og de er ikke så høye. I Soulen sitter de imidlertid høyt og godt og får god oversikt.

SitatMen jeg hører også en del si at de syntes den var sikkelig stygg, men etterhvert er den "egentlig kul."
Ja, det var slik for oss/meg også. Først var det ..nei.., og så..tja.. og så var vi alle enige om at den egentlig er "kul". Så jeg forstår at mange får et rart førsteinntrykk av utseende til Soulen. Nå er det jo mye rart av design når det gjelder el-biler, så vi har mye rart å velge mellom.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

AppleKnocker

Sitat fra: K S på søndag 18. oktober 2015, klokken 08:32
innlegg slettet.

Bruker utestengt


Lars
Forum Admin

Bra at moderator tar grep og kaster ut verstingene som ikke klarer å avstå fra personangrep. Honør til de som alltid er saklige. Vi andre som blir veldig engasjerte, bør kanskje huske på at alle er forskjellige, alle har forskjellige behov og erfaringer. Det hver enkelte av oss skriver gjør enten forumet bedre eller dårligere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kos

Man kan bli rimelig forvirret - og det er vel et luksus problem at vi nå har flere merker å velge i - og for mange som skal kjøpe elbil så blir det noe forvirrende med forumet når vi faktisk i tillegg til å like bilene også skriver om feil på bilene.

Jeg får en del henvendelser vedrørende kjøp av elbiler - og en av grunnene er at jeg kjører 98 % på elbil og kjører i snitt 50 000 KM i året.

Det er flott med fine nye merker men for de som skal kjøpe bil skal jo også frem til et sted og trenger rekkevidde.

det første man bør få hjelp til er hvor du kan lade bilen din.
- kan du lade på jobb
- kan du lade hjemme
- hvilken ladde muligheter er det der du bor som er offentlige ladestasjoner og hvor akter du å kjøre bilen.

Så er neste jeg ber dem om er å se på hvor langt bilen kan kjøre , ikke hva som man skryter av men hva bilen klarer med ditt kjøremønster -

- Rekker du fint på jobb - rekker du å kjøre det samme som du daglig gjør med en bensinbil - iberegnet lading når du ikke bruker bilen.

Så er det hastigheten på lading og hvilket lade system du ser for deg at du bruker

- Hvor fort lader bilen hjemme
- hvor fort lader den på offentlige ladestasjoner AC og kan den lade på IT - TN nett og TT nett om   
  det er viktig
- Hurtiglading - hvor fort går det
- Semi hurtig AC, hvor fort går det med bilens lader.

Med disse enkle rådene kan man fritt etter smak og behag velge fra bilene som er tilgjengelig, og nå håper jeg at jeg ikke tar kjeften for full - uansett merke så er bilen bedre enn den fosilen du kvitter deg med om du har tatt hensyn til:
- Kjørelengde.
- Ladetid.
- Tilgjengelig lading.

Som resultat av dette så har familien min endt opp med alle typer elbiler på markedet - og vi har flotte familieselskaper og er blitt elbilfrelst. Og elsker å prøvekjøre hverandres biler.


moby666

Jeg er veldig kresen på gode seter og sitter godt i Soul på korte turer,men over 1 time kjøring i Soul merker man at setene er litt for myke og mangler korsryggstøtte og litt sidestøtte. EGolf har nok de beste setene på langtur (skinnsetene)


Sitat fra: Panduck på søndag 18. oktober 2015, klokken 14:07
Sitat fra: fiskeri på søndag 18. oktober 2015, klokken 13:42
Deilig å kunne sette seg inn i bilen fremfor å sette seg ned i den, og førerplassen gir godt utsyn og god oversikt.
...
Selv på Vestlandet har vi fått kalde netter nå, og da er det godt å kjøre en bil med varme i alle seter, effektiv varmepumpe og rattvarme.

Sittestilling er flott i SoulEV. Det er egentlig det som gjør meg mest irritert på at jeg landet på en LEAF. Jeg hører andre sier de sitter flott i LEAF, så det er jo individuelt, og det er definitift biler som er enda mer "sette seg ned" enn LEAF også. Men jeg satt VELDIG bra i en Soul, langt bedre enn LEAF og Zoe (jeg personlig følte jeg satt noe bedre i Zoe enn i LEAF, men det var ikke så stor forskjell). Når det gjelder utsikten, var det buede glasset litt irriterende for meg, men det kunne jeg fint klart å leve med.

Rattvarme var noe jeg syntes hørtes ut som en "uvesentlig bagatell", men nå tror jeg at jeg kommer til å stille det som krav ved neste bilkjøp. Veldig glad for at LEAF'en har dette. Kupeen kan ha mye lavere tempratur bare jeg kan få varme i hendene mine, så der sparer jeg en god del strøm.

Eller hører jeg hva SoulEV eiere sier om utseendet, men jeg har faktisk prøvd å snakke en del folk mot å kjøpe SoulEV fremfor andre elbiler, men de ville ikke ta dem med i vurderingen p.g.a utseendet. Men jeg hører også en del si at de syntes den var sikkelig stygg, men etterhvert er den "egentlig kul." Desverre har en del på det tidspunktet allerede kjøpt en annen elbil. Av en eller annen grunn er SoulEV ekstremt lite fotogen, og bør sees (noe som jo blir enklere og enklere).
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moby666

Når det gjelder isoporkassen, så er ikke dette så uvanlig. Grunnen er at mange ønsker flatt gulv i bagasjerommet for enkel innlasting og mange synes det er praktisk å ha et rom under bagasjerommet til ladekabler etc. I Leaf er det ingen plass å legge ladekablene så disse må ligge i en bag eller ligge løst i bagasjerommet. Veldig greit med flatt bagasjeromsgulv når du legger ned setene.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

PokerFjes

Sitat fra: moby666 på mandag 19. oktober 2015, klokken 08:02
Når det gjelder isoporkassen, så er ikke dette så uvanlig. Grunnen er at mange ønsker flatt gulv i bagasjerommet for enkel innlasting og mange synes det er praktisk å ha et rom under bagasjerommet til ladekabler etc. I Leaf er det ingen plass å legge ladekablene så disse må ligge i en bag eller ligge løst i bagasjerommet. Veldig greit med flatt bagasjeromsgulv når du legger ned setene.
Jeg er enig i at det er praktisk med flatt gulv. Golfen har et falskt gulv som sørger for dette, og ca 10cm luft under til ladekabel og andre remedier. Hvis jeg skulle regne med dette har Golfen 390-400l bagasjerom.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

hemi

Litt ny her, men kan dele litt erfaring fra prøvekjøring av KIA soul, ble helt ærlig skuffa.

Ruta var frossen, 0 stress tenker jeg, jeg er vant til firmaets e-up, varmetråder i ruta, prøver lete frem knappen, sjekker ruta hmm nei ikke varmetråder nei, da venter vi litt på at ting skal bli varmt, er jo elbil så går relativt fort. Men.. hmm dette er ikke stress tenker jeg, jeg kan jo bare gå på mobilen og si at nå kommer jeg til bilen min, så kan den varme seg, men nei selger sa dette ikke var mulig, trolig før neste år og muligens ikke da heller? :o

Ut og kjøre, det er isete veier, og bilen regenerer i D?! går av gassen inn i svingen, bilen begynner regenrere i D, mister grepet på forhjula og begynner understyre ut av veien,  litt action i hverdagen.. gikk bare 40kmh. Ifølge selger går det ikke å deaktivere regenerering i D, kan noen bekrefte? For å nå B må modus knappen trykkes inn, nok ett iritasjonsmoment.

Vel hjemme tenker jeg at jeg skal teste ladingen, man får 0 info opp om hvor mange A den lader på og hva som skjer, ladetiden virket ekstremt høy, har ladet e-golf hjemme før, og den gikk vesentlig raskere, og da hadde jeg den tvungen på 10A siden garasjen bare har 10A. Virker ikke som jeg får justert ladespenning, hverken på ledningen, eller i software menyer?  e-up/golf/tesla kan det, på jobb er jeg avhengig av å gå ned i 6A. Hele infodisplayet kunne trenge en workover jeg aner jo ikke hva som skjer. Strømmålern snurra rundt som bar det, men bilen ladet ikke en eneste prosent på indikatoren på 30min plugget i.

Motor/effekt, jeg har bare kjørt e-up, e-golf, i3 og tesla av elbiler, og egentlig tenkt at alle er ganske kvikke, KIA soul finnes ikke kvikk, den er sluggish, egentlig ikke så viktig om noe overaskende.

Av positive ting er det OK stoler, og rattvarme er FANTASTISK! har bare hatt det på rangerover og bmw før, dette er jo egentlig en premium ting, uten tvil stort +. Bilen ser fet ut også, leaf utgår jo ene og alene på utseende sitt.

Keyless ... når du må trykke på døra for å åpne, kan du likegjerne bare drite i keyless, hele poenget er jo at den åpner automatisk når du bare har hånda inni håndtaket og at man skal slippe trykke på ting for åpne.

Har venner med kia soul og de har skrytt anlegget opp i himmelen, men jeg synes ikke det imponerte overhodet, prøvde med forskjellige lydkilder.

Så da sitter jeg her med det jeg tror er et ett godt tilbud på en bil, og kan få den på dagen... men jeg lurer på om dette faktisk er bilen for meg?

Ingeniøren

Etter å ha kjørt i3 så testet jeg Kia. Stor nedtur for meg og, og saken var egentlig avgjort på under 1 km - Kia skulle jeg ikke ha. Noen liker den sikkert, men så ut som en ombygd daff fosilbil og kjørte slik og.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hemi

Jeg dro innom VW i dag, testet e-golf igjen, skulle egentlig handle meg e-up, endte med dyreste e-golfen de noen sinne hadde sett, blir gøy å teste utstyr og ny teknologi, 2016 navi uniten kan "speile" nye smartmobiler også, så blir spennende.

Gleder meg faktisk til elbil!

kos

Gratulerer du får en flott bil - med få lyter og som faktisk ser ut som en bil.

Luftventil

Sitat fra: hemi på onsdag 21. oktober 2015, klokken 00:17

Så da sitter jeg her med det jeg tror er et ett godt tilbud på en bil, og kan få den på dagen... men jeg lurer på om dette faktisk er bilen for meg?

Selvfølgelig ikke. Du kan ikke bruke 280 000 på en bil du ikke liker. Det finnes masse gode alternativer, prøvekjør de andre og se om du liker noen andre bedre.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

hemi

mr luftventil, spoton som sagt, la igjen endel over 300.000 og dyreste e-golfen du får til, men selger var hyggelig og kunnskapsrik og jeg har en god følelse rundt hele opplegget!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA